FŐOLDAL  |   ZENESZERZŐK  |   FILMZENEALBUMOK  |   FILMZENÉKRŐL RÖVIDEN  |   FILMEK ALATT HALLOTT ZENÉK  |   INTERJÚK    
  |   HÍREK

    Spider-Man: Homecoming  The Autopsy of Jane Doe  Pirates of the Caribbean: Dead Men Tell No Tales  Close Encounters of the Third Kind  Alien: Covenant  King Arthur: The Legend of the Sword  Atlantis: The Lost Empire  Life  Colossal  Great Expectations
EGYÉB ÍRÁSOK  |   MOZISZÉRIÁK ÉS TÉVÉSOROZATOK  |   ÉVES ÖSSZESÍTÉSEINK  |   DÍJAK  |   FÓRUM  |   JÓ TUDNI  |   RÓLUNK  |   KAPCSOLAT



Keresés a Filmzene.neten

  






Beszámolók
  • Hollywood Magyarországon - Hans Zimmer-est Lisa Gerrarddal
  • Brian Tyler londoni koncertje
  • Hans Zimmer Magyarországon
  • Az Antonio Sanchez & Migration magyarországi koncertje

  • Zenék egy témára
  • Conan
  • Robin Hood
  • A három testőr
  • Sherlock Holmes
  • Cápás filmek

  • DVD kiadványok
  • Jerry Goldsmith 80th Birthday Tribute Concert - Fimucité 3
  • A Tribute to Basil Poledouris
  • Fimucité 2: Closing Night Gala 2008
  • "War" - A filmzene készítése
  • Creating the Lord of the Rings Symphony




  • Filmzene.net - Mission: Impossible 2 (Hans Zimmer)    MISSION: IMPOSSIBLE 2   (2000)
       


      

       zene: Hans Zimmer
       kiadás éve: 2000
       kiadó: Hollywood Records
       játékidő: 45:52





         A "Mission: Impossible" című, a hatvanas évek második felében útjára indított sorozat a legnépszerűbb tévés produkciók sorát gyarapítja. A lehetetlen küldetéseket megoldó csapat történetei először 1966 és 1973 között futottak a képernyőkön, ezt követően pedig 1988-ban élesztették fel őket újra, ám két évvel később leállították a forgatást. Az IMF-titkosügynökökből álló team mozifilmes debütálása már az első széria után szóba került, ám végül a projekt egészen addig hevert a Paramount Pictures egyik fiókjának mélyén, míg Tom Cruise meg nem vásárolta a jogokat. A Brian De Palma rendezésében készült mozit több támadás is érte: egyrészt azért, mert a csapat vezetőjét, Jim Phelpst árulónak állították be (emiatt a karaktert a sorozatban megformáló Peter Graves is nemtetszését fejezte ki), másfelől pedig azért, mert nem egy csapatról szólt a film, hanem a magányos ügynökről, akit Cruise alakított.
         A 2000-ben mozikba került folytatás azonban az iménti kritikák ellenére alig változott valamit: bár a Cruise által megformált Ethan Hunt ügynöknek ezúttal vannak segítői, összességében véve inkább statiszták érzését keltik, mintsem egyenrangú felekét. A John Woo által rendezett produkció a bevételi adatokat tekintve sikeresnek mondható, azonban egy teljesen egyszerű, csavarmentes történettel rendelkező, középszerű mozi került ki a hongkongi akciómágus kezei közül, akit ez előtt olyan filmek révén ünnepeltünk, mint a "Rés a pajzson" vagy az "Ál/arc".

         Miután fény derült arra, ki ül majd a rendezői székbe, nagyjából sejteni lehetett, hogy az aláfestésért egy Media Ventures-közeli emberke lesz majd a felelős. Amikor bejelentették, hogy Hans Zimmer fogja elkészíteni a score-t, elégedetten dőltem hátra, és vártam az újabb remek akciómuzsikát kedvenc komponistám tollából. A mozipremiert követően azonban igencsak meglepődtem azon, hogy a szimfonikus muzsika helyett egy rockos mű készült a produkcióhoz, mely stílusban a komponista későbbi bevallása szerint már régóta szeretett volna alkotni valamit (e vágy egy Trent Reznor-szerzeményt követően ébredt benne, amelynél producerként működött közre), csupán a megfelelő projektre várt.
         Zimmer természetesen megtartotta a Lalo Schifrin által jegyzett, méltán népszerű témát, ám ezen kívül sem más korábbi motívum felbukkanása, sem pedig a hangszerelés nem emlékeztet minket arra, hogy M:I-zenével van dolgunk. A szerző már az első perctől kezdve tisztában volt azzal, hogy egy ilyen blockbusterhez mindenki nagyzenekarral előadott muzsikát vár majd tőle, ám ő más irányba indult el: összeállította a tizenegy főből álló The Mission: Impossible II Bandet, akikkel úgy készítette el művét, ahogyan egy zenekar dolgozik az új dalán. A tagok természetesen a saját háza tájáról kerültek ki, így többek között Jeff Rona, Nick Glennie-Smith, Klaus Badelt, Heitor Pereira és Lisa Gerrard is kivette a részét a munkálatokból.

         A végeredmény tehát egy zúzásokkal tűzdelt akcióscore lett, melyet az albumnyitó "Hijack" remekül vezet fel. Az elektronikus elemekkel támogatott tételt aztán az "Iko-Iko" című dal követi a Zap Mama előadásában, amely a filmben hallotthoz képest eltérő változatban került fel a korongra (ugyanezen dallal Zimmer korábban már egy másik Cruise-os mozi, az "Esőember" kapcsán szintén találkozott). A "Hijack" és a hozzá hasonló darabok hivatottak alátámasztani Hunt küldetését, aki ezúttal a halálos kiméra vírus elszabadulását próbálja megakadályozni. A kompozíció változatosságáról egyrészt a "Seville" című tétel gondoskodik, amely a spanyol helyszínen zajló cselekményt követi a helybéliekre jellemző, temperamentumos zenei megoldások alkalmazásával, másrészt egy szerelmi motívum, hiszen a forgatókönyvnek köszönhetően a legyőzhetetlen IMF-titkosügynök érzelmes oldaláról is lehull a lepel. A filmben a veszélyes vírus mellett Nyah (akit a brit származású Thandie Newton alakít) is a középpontba került, aki ennek megfelelően önálló témát kapott, amit Zimmer csapata a "Nyah" és a "Nyah and Ethan" trackekben mutat meg nekünk. A kellemes gitárjátékra épülő muzsika kifogástalanul illik az egzotikus szépségű színésznő karakteréhez.
         A lazább zenét takaró "The Heist"-et követően előkerülnek a mélyebb hangzások, a kórus (melynek tagjai többnyire a tipikus "zimmeri szöveget" skandálják), valamint a túlpörgetett akciótételek (ilyen például a "Bio-Techno", valamint a "Bare Island"), s kezdetét veszi a jó és a rossz közötti küzdelem. A muzsika számomra legértékesebb része e blokkban található: bármennyire is hatásvadásszá és kiszámíthatóan zimmeresre sikerült az "Injection", tökéletesen passzol minden egyes képkockához - fényéhez pedig nagyban hozzájárul Lisa Gerrard csodálatos, ugyanakkor fájdalmat, szomorúságot tükröző énekhangja. Ez a dallamsor később a "Mano a Mano"-ban bukkan fel újból, ám ekkor már nem az elválást, hanem a végső összecsapást követi nyomon különféle dobszólók kíséretében.

         Összességében véve nem ez a kedvenc darabom a germán komponistától, és mint "Mission: Impossible"-zene sem sikerült túl kiemelkedőre, ám az kétségtelen, hogy a film alatt működik, s bár tőlem ugyan kissé távol állnak az ilyen jellegű aláfestések, mégis jólesik időnként elővenni és meghallgatni ezt az albumot. A score (amely egyébiránt enyhén szólva is vérszegény és igénytelen borítóval rendelkezik) mellett egy betétdalos változat is napvilágot látott, melyen szintén megtalálható a "Nyah", valamint az "Injection". Utóbbi kiadvány érdekessége, hogy tracklistája attól függően változik, hogy mely országban került forgalomba, így összesen hét különböző változattal találkozhatunk - ezek között egy-két számnyi eltérés figyelhető meg.


    Kulics László
    2011.12.21.




    Tracklista:

      1. Hijack (4:09)
      2. Iko-Iko (3:23) *
      3. Seville (4:32)
      4. Nyah (film version) (2:20)
      5. Mission: Impossible Theme (0:39) **
      6. The Heist (2:22)
      7. Ambrose (2:37)
      8. Bio-Techno (1:42)
      9. Injection (4:49)
    10. Bare Island (5:30) **
    11. Chimera (1:42)
    12. The Bait (1:00) **
    13. Mano a Mano (4:22)
    14. Mission: Accomplished (1:44)
    15. Nyah and Ethan (5:05)

    * előadja: Zap Mama
    ** eredeti főtéma: Lalo Schifrin




    TOVÁBBI ÉRTÉKELÉSEINK:

    Bíró Zsolt

    Dobrosi Tamás

    Emesz Csaba          nem értékelte

    Gregus Péter          nem értékelte

    Szabó Csaba

    Tihanyi Attila




    KAPCSOLÓDÓ ANYAGOK:

    Equilibrium

    Mission: Impossible III

    Sahara

    További kritikáink
  • Jesse Stone - The Ultimate Collection
  • The Boss Baby
  • In the Heart of the Sea
  • Power Rangers
  • Noah
  • Mighty Morphin Power Rangers: The Movie
  • Crimson Rivers
  • Twister
  • xXx: Return of Xander Cage
  • The Lego Batman Movie
  • Shaft
  • Living in the Age of Airplanes
  • La La Land
  • Immortal Memory
  • Spirit: Stallion of the Cimarron

  • Filmzenékről röviden
  • Remember
  • Split
  • The Hollywood Shorties
  • Eddie the Eagle
  • Spotlight
  • Green Room
  • The Boy
  • Ma Ma
  • Jack Reacher: Never Go Back
  • Gagarin - First in Space

  • Filmek alatt hallott zenék
  • Jean-Claude Van Johnson
  • 47 Meters Down (In to Deep)
  • The Shallows
  • Solace
  • Into the Grizzly Maze
  • Enemies Closer
  • D-Tox
  • Rambo III
  • Transformers: Rescue Bots
  • Sex Tape

  • Interjúk
  • Jeff Beal: Apró kincsek
  • Lisa Gerrard: A szív hangja
  • Mark Hinton Stewart: A zene a párbeszédek mögött
  • Wolf Péter: A szerencse kapuja

  • Kollaborációk
  • Oliver Stone filmjeinek zenéi
  • Elmer Bernstein életútja I.
  • Jerry Goldsmith életútja III.
  • Jerry Goldsmith életútja II.
  • Jerry Goldsmith életútja I.

  • A filmzene legendái
  • Angelo Badalamenti
  • Philip Glass
  • Basil Poledouris
  • Lalo Schifrin
  • Dave Grusin

  • Moziszériák,tévésorozatok
  • A hobbit-trilógia zenéi
  • A Rémálom az Elm utcában széria zenéi
  • A Robert Langdon-filmek zenéi
  • A Hellraiser-filmek zenéi
  • A Válaszcsapás zenéje

  • További írásaink
  • Ez volt 2016
  • Oscar előtt és Oscar után 2016
  • 10 éves a Filmzene.net
  • Filmzeneszerzők különböző albumai
  • Filmzenékhez köthető kiadványok
  • Stúdiók
  • Lemezkiadók
  • In Memoriam