FŐOLDAL  |   ZENESZERZŐK  |   FILMZENEALBUMOK  |   FILMZENÉKRŐL RÖVIDEN  |   FILMEK ALATT HALLOTT ZENÉK  |   INTERJÚK    
  |   HÍREK

    Oscar  Captain Power and the Soldiers of the Future  Mary Shelley  Battlefield Earth  Krypton  Captain Marvel  Bless the Child  Cold Pursuit  Joe Versus the VolcanoSix Days Seven Nights  
EGYÉB ÍRÁSOK  |   MOZISZÉRIÁK ÉS TÉVÉSOROZATOK  |   ÉVES ÖSSZESÍTÉSEINK  |   DÍJAK  |   FÓRUM  |   JÓ TUDNI  |   RÓLUNK  |   KAPCSOLAT



Keresés a Filmzene.neten

  







Beszámolók
  • Ólafur Arnalds a Müpában
  • Hollywood Magyarországon - Hans Zimmer-est Lisa Gerrarddal
  • Brian Tyler londoni koncertje
  • Hans Zimmer Magyarországon

  • Zenék egy témára
  • Conan
  • Robin Hood
  • A három testőr
  • Sherlock Holmes
  • Cápás filmek

  • DVD kiadványok
  • Jerry Goldsmith 80th Birthday Tribute Concert - Fimucité 3
  • A Tribute to Basil Poledouris
  • Fimucité 2: Closing Night Gala 2008
  • "War" - A filmzene készítése
  • Creating the Lord of the Rings Symphony




  • Filmzene.net - Miracle on 34th Street (Bruce Broughton)    MIRACLE ON 34th STREET   (1994)
       Csoda New Yorkban


      

       zene: Bruce Broughton
       vezényel: Bruce Broughton
       kiadás éve: 2002
       kiadó: Intrada
       játékidő: 66:35




         Bármilyen karácsonyi témájú filmzenével is rukkoljanak elő a komponisták, a legtöbb rajongó számára az 1990-es Reszkessetek, betörők! dallamai jelentik az ilyen jellegű kíséretek alfáját és omegáját, holott akadnak más, John Williamséhez hasonló szerkezeti felépítéssel és színvonallal bíró score-ok is. Ezek egyike a négy évvel később vászonra került Csoda New Yorkbanhoz köthető, melyet Bruce Broughton jegyez, érdekessége pedig az, hogy a szerző ezzel egy elpasszolt lehetőséget pótolhatott, mivel Chris Columbus eredetileg őt szemelte ki Kevin McCallister kalandjának zenével történő felvértezésére, ő azonban ütemezési problémákból eredően nem tudta vállalni a feladatot. Egy évvel később leszerződött a Gézengúzok karácsonyához, ám az döntően a romantikus komédiákra jellemző aláfestést igényelte, az ünnepi hangulat zenei megjelenítését pedig az alkotók közkedvelt dalokra hárították, így az, hogy stílusa mennyire illett volna a Reszkessetek, betörők!-höz, a Csoda New Yorkban révén derülhetett ki, sajnálatos módon azonban a betétdalos albumnak a mozipremierrel egy időben történt megjelenése okán Broughton munkájára kevésbe vetült reflektorfény.

         Charles Dickens Karácsonyi ének című műve mellett ez a Valentine Davies ötletéből származó mese az, mely több változatban is feltűnt már a vásznon. Az eredetileg Csoda a 34. utcában címen futó történet 1947-ben látott első ízben napvilágot, amelyet néhány, nem feltétlenül emlékezetes feldolgozás követett, míg a kilencvenes évek közepén Les Mayfield rendező (Flubber - A szórakozott professzor) és a műfaj talán legjelentősebb producere, John Hughes (Családi vakáció, Reszkessetek, betörők!, Dennis, a komisz) méltó módon újra nem álmodták. Ez a változat hazánkban Csoda New Yorkban címmel került bemutatásra, és a jóságos öregapó szerepére a valóságban is Mikulás külsejű Richard Attenborough-t kérték fel, aki mellett Mara Wilson (Matilda, a kiskorú boszorkány), Dylan McDermott (Célkeresztben), Elizabeth Perkins (A Flintstone család) és J.T. Walsh (Nincs alku) személyesítették meg a főbb karaktereket.
         Ugyan a Csoda New Yorkbanra nem tekinthetünk olyan mérvű klasszikusként, mint az 1947-es elődjére, az aláfestés terén azonban hasonlóan nagyszabású, emlékezetes munka született, mint egykoron Cyril J. Mockridge-tól. A kétszeres Oscar-jelölt Broughton a kilencvenes évek folyamán igencsak foglalkoztatott zeneszerzőnek számított, tehetségét pedig olyan alkotások révén szokás dicsérni, mint az Ifjú Sherlock Holmes és a félelem piramisa, a Tombstone - Halott város, a Silverado vagy Az öreg halász és a tenger, régebben pedig még a népszerű Dallashoz is szállított score-t. A szerző egy megható, régi vágású muzsikával vitt színt a történetbe, melyet teleszórt meghittséget és boldogságot sugárzó dallamokkal, stílusát tekintve pedig több helyen is rokonítható Williams etalonnak számító munkájával. A művész három alappillérre építette fel darabját: az ünnep szimbolizálására, a családi kötelék fontosságának érzékeltetésére, illetőleg a Wilson által megformált kislányra, Susanre. E témák ugyan magukon hordozzák a karácsony hangulatát, ám mégsem csak ezen megoldások miatt lett megkapó a score. A néhol jazzes, néhol barokkos megoldásai, fülbemászó dallamai abszolút a karácsonyi filmzenék egyik ékkövévé teszik a muzsikát, melyet sajnos a film bemutatójával párhuzamosan megjelent albumon keresztül nem igazán lehetett megismerni, a Fox Records korongján ugyanis mindössze három instrumentális track kapott helyet a karácsonyi témájú dalok oldalán. Ezen 2002-ben változtatott az Intrada Records a teljes score piacra dobásával, tizenkét évvel később pedig duplalemezes album keretén belül tette újfent elérhetővé úgy, hogy a második korongra Mockridge dallamai kerültek.

         Már a "Main Title" is jelzi, hogy egy hagyományos megközelítésű karácsonyi muzsikával van dolgunk, ahol a csőharang és a kórus éppoly fontos szerepet tölt be, mint a pikolóra, csengettyűkre, vonósokra és a mindezeknek egyfajta keretet biztosító rezesekre íródott szólamok. A régi korok filmzenéi iránti nosztalgiától sem mentes score-ban Broughton valósággal lubickolt, hiszen ő alapvetően is egy romantikus, erősen klasszikus zenei beállítottságú komponista, de ebben a műben még inkább elmerülhetett a szentimentalizmus világában. Ám a régi idők előtt nemcsak így, hanem a jazzes "Love Theme"-mel és a barokkos jegyeket alkalmazó "Merry Mayfield"-del, a "Patty's Pleasure"-rel és a "Charmin' Armin"-nal tiszteleg, melyek remek színfoltját képezik munkájának. Engem azonban főként a nyitányban is felcsendülő dallamsor nyűgöz le, amely a "The Secret"-ben olyan ünnepélyesen és diadalittasan van jelen, hogy akár a szeretet ünnepének egyik himnusza is lehetne.
         A korong a karácsonyi hangulat ("The Bellevue Carol", "Susan's Christmas Card") mellett több kulcsfontosságú drámai darabot is magában foglal, aminek oka Susan ünnephez való viszonyából, és a magát a Mikulásnak nevező Kris Kringle (Attenborough) sajtó által is felkapott bírósági procedúrájából ered. Az ide vonatkozó tételek sorát Broughton a "Susan at the Window"-val kezdi, majd olyan darabokban fejleszti tökélyre, mint például a kórussal támogatott, s fennköltségbe torkolló "The People We Love", az "As Real As Me" című szösszenet, az "I'm a Symbol", a "Susan's Christmas Wish", az "I Disgraced Myself" vagy a "Summations".

         "Kedvelem azokat a score-okat, melyek tele vannak energiával, érzelmi töltettel. Nekem mindezekkel volt lehetőségem élni ezen a filmen belül" - mondta a Csoda New Yorkbannal kapcsolatban Bruce Broughton, aki ezt követően az ABC csatorna Eloise karácsonya című gyerekfilmje révén tért vissza a szeretet ünnepéhez, amellyel nemcsak ehhez hasonló színvonalat ütött meg, hanem egy Emmy-díjat is sikerült kivívnia magának.


    Kulics László
    2015.12.27.




    Tracklista:

      1. Main Title (2:46)
      2. North Pole Moon (1:16)
      3. The Secret (2:06)
      4. Susan at the Window (1:43)
      5. The People We Love (2:49)
      6. Merry Mayfield (1:59)
      7. I Like It (0:52)
      8. Patty's Pleasure (1:29)
      9. As Real As Me (0:58)
    10. Charmin' Armin (2:49)
    11. The Mom and the Myth (1:34)
    12. Completely Out of His Mind (1:11)
    13. I'm a Symbol (3:12)
    14. Love Theme (1:42)
    15. Susan's Christmas Wish (3:05)
    16. The Engagement Ring (2:41)
    17. A Big Fat Fake (4:27)
    18. The Bellevue Carol (2:12)
    19. Dorey Hires Counsel (0:35)
    20. I Disgraced Myself (1:42)
    21. Dorey's Plea (1:21)
    22. First Witness (1:01)
    23. Recess, Reconnoiter, Apologize (2:33)
    24. Leading the Witness (1:15)
    25. Summations (4:00)
    26. Susan's Christmas Card (2:15)
    27. Case Dismissed (5:07)
    28. Meet Me at St. Francis (2:24)
    29. Christmas Morning (3:37)
    30. Baby on the Way (1:54)





    TOVÁBBI ÉRTÉKELÉSEINK:

    Bíró Zsolt          nem értékelte

    Dobrosi Tamás          nem értékelte

    Emesz Csaba          nem értékelte

    Gregus Péter          nem értékelte

    Pavlics Tamás          nem értékelte

    Szabó Csaba          nem értékelte

    Tihanyi Attila




    KAPCSOLÓDÓ ANYAGOK:

    Eloise at the Plaza /
    Eloise at Christmastime


    The Holiday

    Home Alone

    Karácsonyi filmzenék

    További kritikáink
  • Bird Box
  • Dark City
  • Species
  • Venom
  • Die Hard: With A Vengeance
  • Die Hard 2: Die Harder
  • Die Hard
  • The Grinch
  • Anaconda
  • Evolution
  • Himalaya - The Rearing of A Chief
  • Bohemian Rhapsody
  • Deep Blue Sea
  • On Deadly Ground

  • Filmzenékről röviden
  • Bodyguard
  • Searching
  • How the Grinch Stole Christmas!
  • Isle of Dogs
  • The Ritual
  • A Wrinkle in Time
  • Geostorm
  • Death Wish
  • Fifty Shades Freed
  • Darkest Hour

  • Filmek alatt hallott zenék
  • Dark
  • Bright
  • Jean-Claude Van Johnson
  • 47 Meters Down (In to Deep)
  • The Shallows
  • Solace
  • Into the Grizzly Maze
  • Enemies Closer
  • D-Tox
  • Rambo III

  • Interjúk
  • Hrutka Róbert: Szívvel-lélekkel
  • Jeff Beal: Apró kincsek
  • Lisa Gerrard: A szív hangja
  • Mark Hinton Stewart: A zene a párbeszédek mögött

  • Kollaborációk
  • Oliver Stone filmjeinek zenéi
  • Elmer Bernstein életútja I.
  • Jerry Goldsmith életútja III.
  • Jerry Goldsmith életútja II.
  • Jerry Goldsmith életútja I.

  • A filmzene legendái
  • Angelo Badalamenti
  • Philip Glass
  • Basil Poledouris
  • Lalo Schifrin
  • Dave Grusin

  • Moziszériák,tévésorozatok
  • A The Man in the High Caslte zenéje
  • A Terminátor-filmek zenéje
  • A hobbit-trilógia zenéi
  • A Rémálom az Elm utcában széria zenéi
  • A Robert Langdon-filmek zenéi

  • További írásaink
  • A Filmzene.net jövőjéről...
  • Ez volt 2016
  • Oscar előtt és Oscar után 2016
  • 10 éves a Filmzene.net
  • Filmzeneszerzők különböző albumai
  • Filmzenékhez köthető kiadványok
  • Stúdiók
  • Lemezkiadók
  • In Memoriam