FŐOLDAL  |   ZENESZERZŐK  |   FILMZENEALBUMOK  |   FILMZENÉKRŐL RÖVIDEN  |   FILMEK ALATT HALLOTT ZENÉK  |   INTERJÚK    
  |   HÍREK

    Spider-Man: Homecoming  The Autopsy of Jane Doe  Pirates of the Caribbean: Dead Men Tell No Tales  Close Encounters of the Third Kind  Alien: Covenant  King Arthur: The Legend of the Sword  Atlantis: The Lost Empire  Life  Colossal  Great Expectations
EGYÉB ÍRÁSOK  |   MOZISZÉRIÁK ÉS TÉVÉSOROZATOK  |   ÉVES ÖSSZESÍTÉSEINK  |   DÍJAK  |   FÓRUM  |   JÓ TUDNI  |   RÓLUNK  |   KAPCSOLAT



Keresés a Filmzene.neten

  






Beszámolók
  • Hollywood Magyarországon - Hans Zimmer-est Lisa Gerrarddal
  • Brian Tyler londoni koncertje
  • Hans Zimmer Magyarországon
  • Az Antonio Sanchez & Migration magyarországi koncertje

  • Zenék egy témára
  • Conan
  • Robin Hood
  • A három testőr
  • Sherlock Holmes
  • Cápás filmek

  • DVD kiadványok
  • Jerry Goldsmith 80th Birthday Tribute Concert - Fimucité 3
  • A Tribute to Basil Poledouris
  • Fimucité 2: Closing Night Gala 2008
  • "War" - A filmzene készítése
  • Creating the Lord of the Rings Symphony




  • Filmzene.net - Microcosmos (Bruno Coulais)    MICROCOSMOS   (1996)
       Mikrokozmosz - A füvek népe


      

       zene: Bruno Coulais
       kiadás éve: 1996
       kiadó: Auvidis
       játékidő: 39:44





         A kilencvenes évek közepén két biológus, Claude Nuridsany és Marie Perennou érdekes vállalkozásba kezdett. Két éven át kísérték figyelemmel egy mező apró univerzumának, illetve közvetlen környezetének mindennapi életét, és mindezt rögzítették is. A felvételek során létrejött mintegy nyolcvankilométernyi filmszalagból összeállították szűk másfél órányi filmjüket, a "Mikrokozmosz - A füvek népé"-t, ami elnyerte a francia Oscart, a César-díjat, azonkívül világszerte sikerrel vetítették.
         Mivel ma már számos tévécsatorna fő profilja a természet- és dokumentumfilmek vetítése, kissé elkényelmesedtünk. Tíz évvel a keletkezése után megtekintve a mozgóképet a magyarázó szöveg komolyabb hiánya elsőre zavaró lehet (ami hallható, azt franciául Jacques Perrin, angol nyelvterületen pedig Kristin Scott Thomas adja elő), hiszen ahhoz szoktunk hozzá, hogy minden egyes mozzanatot narrációk követnek e műfajban. Azt azonban tudomásul kell venni, hogy a két kutató nem biológiatankönyv-ízű munkát szeretett volna letenni az asztalra, nem elsősorban oktatni akartak, hanem a szájbarágós információáramlás fontosnak tulajdonítása helyett inkább egy olyan megközelítéssel próbálkoztak meg, amit korábban még nem nagyon láthattak a természetkedvelők. Ehhez kifejlesztettek egy különleges kamerát is, mellyel az ismert módszereken jóval túlhaladva sokkal kisebb távolságról figyelhetjük a rovarokat és a többi fajt - gyakorlatilag testközelből. E miniatűr eszköz révén bogárszemszögből láthatjuk a növényvilágot: erdőnek tűnik egy egyszerű fűcsomó, komoly akadálynak egy nagyobb kavics, és a mező széle az elérhetetlen messzeségbe veszik bele. Hiába futunk össze tehát ma már nap mint nap hasonló jellegű műsorokkal az ilyesmire specializálódott csatornákon, mesteri képei miatt a "Mikrokozmosz" ma is minden kétséget kizáróan megállja helyét.

         Ha a rendezőpáros későbbi produkciójának, a "Genezis"-nek a zenéjét nehezen emészthetőnek tituláltuk, akkor most nem is tudom, mi lenne a megfelelő jellemzője az aláfestésnek. A komponista természetesen ugyanaz mindkét mozinál: Bruno Coulais, a mai francia filmek zenéinek egyik legismertebb és leginkább bekategorizálhatatlan stílusú képviselője, akire először talán a "Mikrokozmosz"-ban hallható munkája során figyeltek fel a filmzenerajongók. Pedig a score önmagában nem a szerző legerősebb darabja, és ahhoz, hogy a hallgató legalább érdekesnek titulálhassa az "idegesítő" jelző emlegetése helyett, mindenféleképpen szükséges a film ismerete is, mert így áll össze teljessé a kép. A zenét film közben az égvilágon semmi panasz nem érheti, úgy tökéletes, ahogy van, ám a CD-n, azaz a képtől különválasztva nem ugyanilyen fokú a hatásossága.

         Az első, egyben címadó felvétel elindításakor egy rét hangjai erősödnek fokozatosan fel, és a zeneszerző két közreműködő fia belekezd a természet lassú himnuszába. Szinte csak egy populáris bevezetőnek tekinthetjük, mert ezt követően rázendítenek a mező zenészei is: a "L'abeille et les fleurs"-ben a zümmögéseket például vonóshangszerek imitálják illúziókeltően. Speciális műfaja révén a filmben a különféle neszek, motoszkálások és zörejek természetesen óriási jelentőséget kapnak, ez azonban a lemezen néhol nehezebben befogadható. A katicabogár pattogó hegedűhúrok (pizzicato) és halk csilingelések hangjai kíséretében közeledik "partneréhez" ("La coccinelle"), a vonuló hernyók motívuma alatt mintha a zenekar hangolna, egyúttal önálló életre kelnének az ütőshangszerek is ("L'heure chaude"). A vízipók alternatív instrumentumok (kannák, hordók), illetve vibrafon bevetése közben építi palotáját ("Sous le voile de l'eau"), és a ganajtúró bogár (művésznevén szkarabeusz) megmosolyogtató galacsinos zsonglőrködése a mozdulatait leképező, erősen jelenetfüggő kompozíció közben zajlik.
         Már-már hagyományosabbnak is nevezhető szerzeményekkel is találkozhatunk a soundtracken: a csigák romantikus együttléte egy operajellegű mű ("L'amour des escargots") alatt jön létre, a szarvasbogarak thrilleres muzsika társaságában ütköznek meg egymással ("Le combat des lucanes"), és zárásnak visszatér a nyitány, melankolikusabb szimfonikus kísérettel ("La fin du réve").

         A fenti adatlapunkon ezúttal nem szerepel, hogy ki vezényelte fel a szerzeményeket. Okkal: ez a borítón sincs feltüntetve (csak a zenei rendező), ami nem is csoda, mivel ugyan a koncepciót nem nélkülözik a trackek, de komolyabb számú dallamok híján konkrét vezénylést nem igazán igényelhettek. Az egész score a kísérletezésről szól, formabontó megoldásokkal, és ebben Bruno Coulais szinte mindig példamutató. Most is az, csak munkája ezúttal inkább filmfüggő lett a többihez képest. Rosszat azért nem lehet rá mondani, teljes mértékben helytáll a film közben, szinte mozdulatról mozdulatra követi az apró lények mozdulatait, számtalan bámulatos ötletet is felhasznál, ámde ezúttal csak azzal együtt alkot tökéletes egészet, amihez készült.


    Bíró Zsolt
    2007.01.26.




    Tracklista:

      1. Microcosmos (2:14)
      2. L'abeille et les fleurs (3:14)
      3. La coccinelle (0:41)
      4. L'amour des escargots (2:14)
      5. L'heure chaude (4:50)
      6. Le scarabée sacré et le faisan (3:43)
      7. Les patineuses (1:58)
      8. Sous le voile de l'eau (2:49)
      9. L'orage (2:57)
    10. La plante carnivore (1:47)
    11. Le combat des lucanes (3:13)
    12. La nuit (2:47)
    13. La métamorphose (2:58)
    14. La fin du réve (4:19)



    TOVÁBBI ÉRTÉKELÉSEINK:

    Dobrosi Tamás          nem értékelte

    Emesz Csaba          nem értékelte

    Gregus Péter

    Kulics László          nem értékelte

    Szabó Csaba          nem értékelte

    Tihanyi Attila




    KAPCSOLÓDÓ ANYAGOK:

    Genesis

    Loch Ness

    Open Water

    Le Peuple Migrateur

    További kritikáink
  • Jesse Stone - The Ultimate Collection
  • The Boss Baby
  • In the Heart of the Sea
  • Power Rangers
  • Noah
  • Mighty Morphin Power Rangers: The Movie
  • Crimson Rivers
  • Twister
  • xXx: Return of Xander Cage
  • The Lego Batman Movie
  • Shaft
  • Living in the Age of Airplanes
  • La La Land
  • Immortal Memory
  • Spirit: Stallion of the Cimarron

  • Filmzenékről röviden
  • Remember
  • Split
  • The Hollywood Shorties
  • Eddie the Eagle
  • Spotlight
  • Green Room
  • The Boy
  • Ma Ma
  • Jack Reacher: Never Go Back
  • Gagarin - First in Space

  • Filmek alatt hallott zenék
  • Jean-Claude Van Johnson
  • 47 Meters Down (In to Deep)
  • The Shallows
  • Solace
  • Into the Grizzly Maze
  • Enemies Closer
  • D-Tox
  • Rambo III
  • Transformers: Rescue Bots
  • Sex Tape

  • Interjúk
  • Jeff Beal: Apró kincsek
  • Lisa Gerrard: A szív hangja
  • Mark Hinton Stewart: A zene a párbeszédek mögött
  • Wolf Péter: A szerencse kapuja

  • Kollaborációk
  • Oliver Stone filmjeinek zenéi
  • Elmer Bernstein életútja I.
  • Jerry Goldsmith életútja III.
  • Jerry Goldsmith életútja II.
  • Jerry Goldsmith életútja I.

  • A filmzene legendái
  • Angelo Badalamenti
  • Philip Glass
  • Basil Poledouris
  • Lalo Schifrin
  • Dave Grusin

  • Moziszériák,tévésorozatok
  • A hobbit-trilógia zenéi
  • A Rémálom az Elm utcában széria zenéi
  • A Robert Langdon-filmek zenéi
  • A Hellraiser-filmek zenéi
  • A Válaszcsapás zenéje

  • További írásaink
  • Ez volt 2016
  • Oscar előtt és Oscar után 2016
  • 10 éves a Filmzene.net
  • Filmzeneszerzők különböző albumai
  • Filmzenékhez köthető kiadványok
  • Stúdiók
  • Lemezkiadók
  • In Memoriam