FŐOLDAL  |   ZENESZERZŐK  |   FILMZENEALBUMOK  |   FILMZENÉKRŐL RÖVIDEN  |   FILMEK ALATT HALLOTT ZENÉK  |   INTERJÚK    
  |   HÍREK

    Rogue One: A Star Wars Story  Justice League  Murder on the Orient Express  Moon  Wonder Woman  The Ghost and the Darkness  It  Rebel in the Rye  The Mummy  Catch Me If You Can
EGYÉB ÍRÁSOK  |   MOZISZÉRIÁK ÉS TÉVÉSOROZATOK  |   ÉVES ÖSSZESÍTÉSEINK  |   DÍJAK  |   FÓRUM  |   JÓ TUDNI  |   RÓLUNK  |   KAPCSOLAT



Keresés a Filmzene.neten

  







Beszámolók
  • Hollywood Magyarországon - Hans Zimmer-est Lisa Gerrarddal
  • Brian Tyler londoni koncertje
  • Hans Zimmer Magyarországon
  • Az Antonio Sanchez & Migration magyarországi koncertje

  • Zenék egy témára
  • Conan
  • Robin Hood
  • A három testőr
  • Sherlock Holmes
  • Cápás filmek

  • DVD kiadványok
  • Jerry Goldsmith 80th Birthday Tribute Concert - Fimucité 3
  • A Tribute to Basil Poledouris
  • Fimucité 2: Closing Night Gala 2008
  • "War" - A filmzene készítése
  • Creating the Lord of the Rings Symphony




  • Filmzene.net - Merry Christmas (Philippe Rombi)    MERRY CHRISTMAS   (2005)
       Fegyverszünet karácsonyra


      

       zene: Philippe Rombi
       vezényel: Philippe Rombi
       kiadás éve: 2005
       kiadó: Virgin Classics
       játékidő: 73:15




         Valószínűleg minden zeneszerető embernek akad olyan kedvenc alkotása, ami nem túl közismert, de van olyan jó a mű, hogy úgy érezze, ezt zenekedvelő ismerőseinek is hallaniuk kell. Aztán vagy siker koronázza ezt a figyelemfelhívást, vagy nem, jelen esetben viszont úgy érzem, hogy aki megismerkedik a következőkben ajánlásra kerülő filmzenével, az megérti majd, hogy miért is tekintek erre a CD-re úgy, mint egyik nagy kedvencemre.
         A szerző, Philippe Rombi egyáltalán nem tartozik még a másodvonalba sem, már ami a felkérések számát és a hírnevet illeti, a tehetség viszonylatában azonban igencsak élvonalbeli komponistának számít. Nem túl ismert európai alkotó révén ez idáig még nem sikerült elcsípnie egy nagyobb, nemzetközileg ismert produkciót, noha a "Fegyverszünet karácsonyra" szép sikereket ért el világszerte - a komponistát azonban ez sem tette túlzottan ismerté. A tavaly bemutatásra kerülő Francois Ozon-film, az "Angel" aláfestéséért is Rombi volt a felelős, és hasonlóan minőségi munkával rukkolt elő ott is, azonban úgy tűnik, ez is kevés volt a felkérések számának gyarapodásához. A komponista és az említett rendező együttműködésének kezdete egyébként több mint egy évtizeddel ezelőttre vezethető vissza: első közös filmjük a "Criminal Lovers" volt, mely tulajdonképpen Rombi mozis pályafutásának első állomása is egyben. A zenész életében a másik fontos filmes Christian Carion volt, akinek a 2001-ben bemutatott "Egy fecske csinált nyarat" című filmjéhez írt zenét - második közös munkájuk pedig a "Fegyverszünet karácsonyra".

         A háború mindig kedvenc témája volt a filmeseknek, szinte megszámlálhatatlan mozi született már e témában. A világháborúkat tekintve inkább a második lett jobban feldolgozva, az elsőt elég mostoha módon kezelik a mozgókép művészei, talán ennek egyik oka az lehet, hogy az USA ebben még nem volt annyira érdekelt, így a filmes bevételek nagy részéhez hozzájáruló amerikai közönséget sem vonzza igazán a pénztárakhoz az ilyen témájú alkotás. Ezért ha első világháborús mozit akarunk látni, akkor főleg európai filmek között kell kutakodnunk - bár ezen kontinens sem büszkélkedhet igazán az ebben a témában született alkotások bőségével. A "Fegyverszünet karácsonyra" tehát szinte hiánypótló a maga nemében, abban pedig pláne, hogy történetével, képeivel nem sokkolni akarja a közönségét, hiszen nincs benne a háborús filmek szinte szokásos kelléke, a hatásvadászat és a túlzott erőszak. Maga az alkotás nem hibátlan, elfért volna bele egy-két nagyobb lélegzetvételű jelenet is, noha képi világa sok esetben így is nagyon hatásos. A színészek többsége sem túl neves, egyedül Diane Krüger ismertebb szélesebb körben is, ettől függetlenül játékukra nem lehet panasz.
         A film valós eseményeket dolgoz fel, egy olyan történetet, mely a mai kor háborúiban már elképzelhetetlen és lehetetlen lenne, de az első világháború karácsonyán még hihetőnek tűnik, hogy az egymással szembenálló felek így viselkedtek. Valahol Franciaországban járunk, a német határ közelében, egy teljesen elpusztított kisváros helyén. A harcvonal egyik oldalán a német haderő kicsiny osztaga, míg a másikon a francia és skót csapatok egy-egy kisebb alakulata ásta be magát a fagyott lövészárkok rengetegébe. Sokféle sorsot ismerhetünk meg a filmből: a német oldalon egy operaénekesét, akinek egyetlen porcikája sem kívánja a hideg telet és a harcot, de őt is besorozzák, még ha egyértelműen alkalmatlan is a feladatra; a skót oldalon egy testvérpárét és egy katolikus papét; a franciák csapatából pedig egy hadnagyét, aki várandós felesége miatt aggódik. Csupa különböző ember, akik 1914 véres karácsonyán, a halottakkal teli frontvonalon pár napra békét kötnek, és közösen töltik a szentestét, valamint az utána következő pár napot. Tulajdonképpen elég szívfájdító film, melynek vége egyáltalán nem tartogat happy endet, megnézését tehát ne karácsonyra tervezzük, de annak környékén, már csak a hangulata miatt is érdemes megismerkedni vele.

         A zene a film ismerete nélkül is gyönyörű, de ahhoz, hogy teljesen átéljük, nem árt, ha láttuk a mozit. Ez leginkább a pár darab énekes tétel albumra kerülésének megértése miatt fontos, mert bár nem lógnak ki a lemezről, sőt emelnek is az összhatáson, de eleinte kicsit én is idegenkedtem a "Silent Night", a "Bis du bei mir" és az "Ave Maria" című trackektől. Utóbbi indítja az albumot, kevés ennél szebb nyitánnyal találkozik mostanság az ember a filmzenék világában. Rombi írta, bár érezni rajta más komponisták hasonló stílusú alkotásainak hatását is, az album végén pedig ének nélküli, hegedűre és zenekarra írt változatát is meghallgathatjuk. A vokális tételekben egyébként két gyönyörű hangú operaénekes, Natalie Dessay és Rolando Villazón működik közre. Nagyon melankolikus, már-már lehangoló zenével van dolgunk, de jelen esetben ez a kissé túlzónak tűnő drámaiság nem ment az élvezhetőség rovására, mivel olyan dallamokat, hangszerelést és hangulatot kapunk, mely újból és újból az album meghallgatására ösztönzi az embert. Egy jellegzetes főtéma nagyon sokat lendít egy zenén, és a "Fegyverszünet karácsonyra" ebből olyat kapott, ami amellett, hogy tökéletes, még könnyen visszaidézhető is, ráadásul rengeteg formában megkapjuk Rombitól - azt pedig már nem is ecsetelném, hogy mennyire megunhatatlan ez a vezérmotívum. Legelső, teljes erővel történő megszólalása a "Fraternizers' Hymn"-ben történik, melyet a komponista ad elő zongorán. Szintén csodálatosan szól a "The Football Match" című trackben, ahol zongora és vonósok játéka után pár másodpercre szájharmonikán is hallható lesz, garantált borzongást kiváltva. Jelen esetben nevesíteni is lehet a főtémát, mégpedig az "I'm Dreaming of Home" névvel lehet illetni, mely egy Lori Barth-költeményből született, ami egyébként dal formájában is hallható az albumon. Énekként legelőször a "Fraternizers' Hymn: I'm Dreaming of Home"-ban hangzik el egy gyerekkórus előadásában - azt hiszem, az ilyen tételre szokás mondani, hogy ezt hallani kell! A második vokális felcsendülése pedig katonai hangszerelést kapott, pergődobok vezetik fel a tételt, majd kisvártatva felcsendül a skótdudák hangja és a katonák éneke is, mely leginkább a tavalyi "Vágy és vezeklés" "Elegy for Dunkirk"-jére emlékeztetheti a hallgatót. Az albumot is a főtéma egyik interpretálása zárja, mely mind közül talán a legszebb is egyben. A "Fraternizers' Hymn (murmurs and vocalises)" mormolásból és énekből épül fel a nagyzenekar, illetve a szerző zongorán történő közreműködésével, melyek összhatása engem leginkább "A Gyűrűk Ura" első részének zenéjéből a csodálatos "The Breaking of the Fellowship"-re emlékeztet.

         Természetesen a vezérdallamon kívül is akadnak említésre méltó tételek. Ilyen az "Overture", mely röviden bemutatja zongorán a főtémát, majd átadja helyét egy leginkább a "Hosszú jegyesség" Angelo Badalamenti jegyezte aláfestésével rokonítható hangzásvilágnak - hömpölygő, magával ragadó a zene, olyan stílus, melyre talán a lassú lendület a legjobb kifejezés. Hasonló érzéssel találkozhatunk a "War", a "War Adagio" és a "The Bishop's Sermon" esetében is. Meg kell még említeni Carmine Lauri hegedűjátékát, mint az album egyik nagy erényét, leginkább a "The Absence Theme"-ben mutatja be virtuozitását. A skót tájakra repítő "Soldiers' Burial", vagy a rövid, de talán az album legdrámaibb tétele címet is megérdemlő "The Soldier's Mail" például olyan gyönyörű trackek, melyek más albumon jó, ha egy esetben felcsendülnek.
         Az évtized egyik legszebb filmzenéje fűződik Philippe Rombi nevéhez, és csak sajnálhatjuk, hogy a szerző ismeretlensége miatt jelenleg úgy tűnik, nem kapunk tőle sok ilyen szintű alkotást. A "Fegyverszünet karácsonyra" zenéje egy fiatal komponista tehetségének megcsillanása, és ha valaki nem ismerné a score-t, akkor így karácsony környékén, de akár az év bármely szakában is bátran tegyen vele kísérletet, mert nem mindennapi zenét fog hallani.


    Gregus Péter
    2008.12.26.




    Tracklista:

      1. Ave Maria (4:24)
      2. Ouverture (4:05)
      3. Fraternizers' Hymn (piano) (1:26)
      4. Anna and Nikolaus (2:06)
      5. War (5:59)
      6. Soldiers' Burial (3:04)
      7. Bist du bei mir (4:02)
      8. Silent Night (4:15)
      9. Jonathan's Letter (0:51)
    10. Ponchel's Memories (1:18)
    11. The Football Match (1:49)
    12. The Bishop's Sermon (3:13)
    13. The Soldier's Mail (1:32)
    14. War Adagio (5:07)
    15. The Absence Theme (7:11)
    16. Fraternizers' Hymn: I'm Dreaming of Home (4:24)
    17. Adeste Fideles (4:15)
    18. Invitations: I'm Dreaming of Home (2:57)
    19. Anna and Nikolaus (Film version including
          "Christmas Eve ") (2:29)
    20. Aria for Violin and Orchestra (3:59)
    21. Fraternizers' Hymn (murmurs and vocalises) (4:25)



    TOVÁBBI ÉRTÉKELÉSEINK:

    Bíró Zsolt

    Dobrosi Tamás          nem értékelte

    Emesz Csaba          nem értékelte

    Kulics László

    Szabó Csaba          nem értékelte

    Tihanyi Attila




    KAPCSOLÓDÓ ANYAGOK:

    Atonement

    The Passion of the Christ

    The Thin Red Line

    Very Long Engagement

    További kritikáink
  • Dunkirk
  • Blade Runner
  • Kingsman: The Golden Circle
  • War for the Planet of the Apes
  • Spider-Man Homecoming
  • The Autopsy of Jane Doe
  • Pirates of the Caribbean: Dead Men Tell No Tales
  • Close Encounters of the Third Kind
  • Alien: Covenant
  • King Arthur: The Legend of the Sword
  • Atlantis: The Lost Empire
  • Life
  • Colossal
  • Great Expectations
  • Jesse Stone - The Ultimate Collection
  • The Boss Baby

  • Filmzenékről röviden
  • Jigsaw
  • Hail, Caesar!
  • The Lego Ninjago Movie
  • The Dark Tower
  • Remember
  • Split
  • The Hollywood Shorties
  • Eddie the Eagle
  • Spotlight
  • Green Room

  • Filmek alatt hallott zenék
  • Jean-Claude Van Johnson
  • 47 Meters Down (In to Deep)
  • The Shallows
  • Solace
  • Into the Grizzly Maze
  • Enemies Closer
  • D-Tox
  • Rambo III
  • Transformers: Rescue Bots
  • Sex Tape

  • Interjúk
  • Jeff Beal: Apró kincsek
  • Lisa Gerrard: A szív hangja
  • Mark Hinton Stewart: A zene a párbeszédek mögött
  • Wolf Péter: A szerencse kapuja

  • Kollaborációk
  • Oliver Stone filmjeinek zenéi
  • Elmer Bernstein életútja I.
  • Jerry Goldsmith életútja III.
  • Jerry Goldsmith életútja II.
  • Jerry Goldsmith életútja I.

  • A filmzene legendái
  • Angelo Badalamenti
  • Philip Glass
  • Basil Poledouris
  • Lalo Schifrin
  • Dave Grusin

  • Moziszériák,tévésorozatok
  • A hobbit-trilógia zenéi
  • A Rémálom az Elm utcában széria zenéi
  • A Robert Langdon-filmek zenéi
  • A Hellraiser-filmek zenéi
  • A Válaszcsapás zenéje

  • További írásaink
  • Ez volt 2016
  • Oscar előtt és Oscar után 2016
  • 10 éves a Filmzene.net
  • Filmzeneszerzők különböző albumai
  • Filmzenékhez köthető kiadványok
  • Stúdiók
  • Lemezkiadók
  • In Memoriam