FŐOLDAL  |   ZENESZERZŐK  |   FILMZENEALBUMOK  |   FILMZENÉKRŐL RÖVIDEN  |   FILMEK ALATT HALLOTT ZENÉK  |   INTERJÚK    
  |   HÍREK

    Spider-Man: Homecoming  The Autopsy of Jane Doe  Pirates of the Caribbean: Dead Men Tell No Tales  Close Encounters of the Third Kind  Alien: Covenant  King Arthur: The Legend of the Sword  Atlantis: The Lost Empire  Life  Colossal  Great Expectations
EGYÉB ÍRÁSOK  |   MOZISZÉRIÁK ÉS TÉVÉSOROZATOK  |   ÉVES ÖSSZESÍTÉSEINK  |   DÍJAK  |   FÓRUM  |   JÓ TUDNI  |   RÓLUNK  |   KAPCSOLAT



Keresés a Filmzene.neten

  






Beszámolók
  • Hollywood Magyarországon - Hans Zimmer-est Lisa Gerrarddal
  • Brian Tyler londoni koncertje
  • Hans Zimmer Magyarországon
  • Az Antonio Sanchez & Migration magyarországi koncertje

  • Zenék egy témára
  • Conan
  • Robin Hood
  • A három testőr
  • Sherlock Holmes
  • Cápás filmek

  • DVD kiadványok
  • Jerry Goldsmith 80th Birthday Tribute Concert - Fimucité 3
  • A Tribute to Basil Poledouris
  • Fimucité 2: Closing Night Gala 2008
  • "War" - A filmzene készítése
  • Creating the Lord of the Rings Symphony




  • Filmzene.net - McQ (Elmer Bernstein)    McQ   (1974)
       Detektív két tűz között


      

       zene: Elmer Bernstein
       vezényel: Elmer Bernstein
       kiadás éve: 2003
       kiadó: Film Score Monthly
       játékidő: 49:24




         John Sturges rendező és John Wayne - életükben először és utoljára közös filmet forgattak, egy korrupció ellen harcoló seattle-i zsaruról. Clint Eastwood Piszkos Harry-filmjei valóságos hullámot indítottak el, Hollywood összes csatasorba állítható színésze Al Pacinótól Joe Don Bakerig legalább egyszer eljátszotta az öntörvényű zsaru szerepét. Sturges és Wayne munkája is egyértelműen a Piszkos Harry-mánia hullámait lovagolta meg, és kétségtelenül a sikeresebb darabok közé tartozik.
         A műfajnak természetesen vannak zenei előzményei, ami elég széles skálán mozog, kezdve az olcsó blaxploitation (az afroamerikai szereplőket komolyabb szerepben is bevető filmek) ritmusoktól a Lalo Schifrin nevével fémjelezett igényes, jazzes muzsikáig. Az argentin komponista a '70-es években gyakorlatilag a műfaj egyeduralkodójának számított, és az éppen aktuális Piszkos Harry-filmek mellett mindig maradt ideje pár hasonló film, esetleg tévésorozat zenéjének megírásához. A "Detektív két tűz között" esetében Sturges szintén szerette volna a lehető legprofibb jazzes hangzást felhasználni a filmjéhez, ehhez pedig a John Wayne-westernek komponista-legendáját, Elmer Bernsteint szerezte meg.
         Bernstein leszerződtetése először kisebb meglepetést váltott ki, a közönség fülében még mindig a western-, és kalandzenék emléke csengett, pedig a választás teljesen logikus volt - az ötvenes-hatvanas évek jazzes zenéi ("Az aranykarú férfi", "Ne bántsátok a feketerigót!") kiváló ajánlólevélnek bizonyultak, ráadásul ő írta John Wayne szinte összes késői filmjének zenéjét is. Lássuk csak mit is komponált Elmer mester Lon McQ kalandjaihoz.

         Bernstein nem először dolgozott John Wayne-filmen, hiszen számos westernjéhez is ő szerzett zenét, és pontosan tudta, hogy a legendás színész személyiségéhez mindig megfelelő témákat kell írni. Nincs mód finomkodásra, olyan motívumokkal kell dolgozni, amik illenek Wayne személyiségéhez. Így a score is nagyrészt két részre bontható - a hős köré csoportosuló témákra, és a csendesebb darabokra, melyek első számú célja az éjszakai Seattle megfelelő zenei aláfestése.
         Az "In Seattle" tétel már a nyitójelenetben felvonultatja a legalapvetőbb motívumokat, amik a filmben különféle átdolgozásokban hallhatóak. Itt van mindjárt az elején a főhős külön témája, melyben Bernstein remekül ráérez John Wayne erősségére. Az idősödő színész már csak egészségi állapota és fizikuma miatt sem utánozhatta a Clint Eastwood (és követői) által megformált öntörvényű zsarut, aki drótkerítésen átmászva követi a drogdílereket, vagy Ford Mustanggal üldöz gyerekrablókat. McQ sokkal visszafogottabb, igazi erőssége a terepmunka, a szimatolás és a kérdezősködés, valamint mutatványai is sokkal kevésbé látványosabbak. Az erőteljes jazzmuzsika gyengébb színészből is akciósztárt faragott volna, Wayne esetében pedig valóságos csodát művel. Az "In Seattle" további részében Bernstein láncra fűzi a többi témát (gonosztéma és akciómotívum), amiket kis dobszolókkal választ el, ahol egyenként bemutatkoznak a különféle dobok.
         McQ témája az egész filmen végigvonul, átalában rengeteg jazzes improvizatív elemmel megtűzdelve. A "Narco / Funny Laundry"-ban szinte szabadon lóg a McQ-téma, miközben az akcióhoz illeszkedő ütések színesítik az alapot. Az urbánus seattle-i légkört a jazzen kívül még olyan apró megoldások színesítik, mint az apró szintetizátor-motívumok, például a "Badge" és az "Anger" elején található apró ereszkedő motívumok, melyek McQ egy-egy akciója elején adnak jelet, hogy itt bizony akció lesz.
         Valójában a zene igazi meglepetése azonban a tény, hogy Elmer Bernstein ilyen korán barátságot kötött az elektronikus elemekkel és megfelelően tudja őket alkalmazni (lásd például a blaxploitation hatásokról árulkodó "Rosey"-t). A stílusváltást, vagy nevezzük inkább finomításnak, nagyon kevés zeneszerző tudta ilyen zökkenőmentesen megoldani - Jerry Goldsmith néha túlságosan is megörült az új játékszer adta lehetőségeknek, míg Henry Mancini csak a halála előtt, egy Tom és Jerry-film kapcsán barátkozott meg a szintialapokkal, valamikor a kilencvenes évek elején. Bernstein gyorsan alkalmazkodott, csak az a kár, hogy további munkásságában ritkán használja ezeket a megoldásokat, a "Szellemirtók"-ig nem kapunk tőle hasonló csemegét.

         A "Detektív két tűz között" zenéje mindenkinek ajánlott, aki szereti a '70-es évek laza ritmusait, az albumot pedig nyugodtan berakhatjuk két Lalo Schifrin-lemez közé. A zene igényes jazz és akció keveréke, néha súlyos, néha könnyed, legpihentetőbb pillanataiban pedig egyenesen "cool". Az album mellett ajánlatos meghallgatni és/vagy megszerezni Wayne másik rendőrös filmjét, a "Brannigan"-t, melynek zeneszerzője Dominic Frontiere.


    Hubai Gergely
    2006.11.19.




    Tracklista:

      1. In Seattle (4:41)
      2. Badge / Exit / Break In / Hospital (4:43)
      3. To the Dock / Plots / Lighter Santi (2:30)
      4. Rites / Lois Plans / Sign Up (3:27)
      5. Garden Party (3:10)
      6. Ginger / Rosey (Alternate) (2:49)
      7. Sal / Myra (2:51)
      8. Narco / Funny Laundry (2:56)
      9. Dirty Laundry / Fooled (4:15)
    10. Lies (1:43)
    11. Santiago (2:27)
    12. Rosey (2:24)
    13. Anger / Olive and 23rd / Break Out (4:35)
    14. Toms / Sea Chase (5:11)
    15. End Credits (1:14)



    TOVÁBBI ÉRTÉKELÉSEINK:

    Bíró Zsolt

    Dobrosi Tamás          nem értékelte

    Emesz Csaba          nem értékelte

    Gregus Péter          nem értékelte

    Kulics László

    Szabó Csaba          nem értékelte

    Tihanyi Attila




    KAPCSOLÓDÓ ANYAGOK:

    The Score

    Sideways

    The Terminal

    Thunderball

    További kritikáink
  • Jesse Stone - The Ultimate Collection
  • The Boss Baby
  • In the Heart of the Sea
  • Power Rangers
  • Noah
  • Mighty Morphin Power Rangers: The Movie
  • Crimson Rivers
  • Twister
  • xXx: Return of Xander Cage
  • The Lego Batman Movie
  • Shaft
  • Living in the Age of Airplanes
  • La La Land
  • Immortal Memory
  • Spirit: Stallion of the Cimarron

  • Filmzenékről röviden
  • Remember
  • Split
  • The Hollywood Shorties
  • Eddie the Eagle
  • Spotlight
  • Green Room
  • The Boy
  • Ma Ma
  • Jack Reacher: Never Go Back
  • Gagarin - First in Space

  • Filmek alatt hallott zenék
  • Jean-Claude Van Johnson
  • 47 Meters Down (In to Deep)
  • The Shallows
  • Solace
  • Into the Grizzly Maze
  • Enemies Closer
  • D-Tox
  • Rambo III
  • Transformers: Rescue Bots
  • Sex Tape

  • Interjúk
  • Jeff Beal: Apró kincsek
  • Lisa Gerrard: A szív hangja
  • Mark Hinton Stewart: A zene a párbeszédek mögött
  • Wolf Péter: A szerencse kapuja

  • Kollaborációk
  • Oliver Stone filmjeinek zenéi
  • Elmer Bernstein életútja I.
  • Jerry Goldsmith életútja III.
  • Jerry Goldsmith életútja II.
  • Jerry Goldsmith életútja I.

  • A filmzene legendái
  • Angelo Badalamenti
  • Philip Glass
  • Basil Poledouris
  • Lalo Schifrin
  • Dave Grusin

  • Moziszériák,tévésorozatok
  • A hobbit-trilógia zenéi
  • A Rémálom az Elm utcában széria zenéi
  • A Robert Langdon-filmek zenéi
  • A Hellraiser-filmek zenéi
  • A Válaszcsapás zenéje

  • További írásaink
  • Ez volt 2016
  • Oscar előtt és Oscar után 2016
  • 10 éves a Filmzene.net
  • Filmzeneszerzők különböző albumai
  • Filmzenékhez köthető kiadványok
  • Stúdiók
  • Lemezkiadók
  • In Memoriam