FŐOLDAL  |   ZENESZERZŐK  |   FILMZENEALBUMOK  |   FILMZENÉKRŐL RÖVIDEN  |   FILMEK ALATT HALLOTT ZENÉK  |   INTERJÚK    
  |   HÍREK

    The Mummy  Catch Me If You Can  Dunkirk  Blade Runner  Kingsman: The Golden Circle  War for the Planet of the Apes  Spider-Man: Homecoming  The Autopsy of Jane Doe  Pirates of the Caribbean: Dead Men Tell No Tales  Close Encounters of the Third Kind
EGYÉB ÍRÁSOK  |   MOZISZÉRIÁK ÉS TÉVÉSOROZATOK  |   ÉVES ÖSSZESÍTÉSEINK  |   DÍJAK  |   FÓRUM  |   JÓ TUDNI  |   RÓLUNK  |   KAPCSOLAT



Keresés a Filmzene.neten

  






Beszámolók
  • Hollywood Magyarországon - Hans Zimmer-est Lisa Gerrarddal
  • Brian Tyler londoni koncertje
  • Hans Zimmer Magyarországon
  • Az Antonio Sanchez & Migration magyarországi koncertje

  • Zenék egy témára
  • Conan
  • Robin Hood
  • A három testőr
  • Sherlock Holmes
  • Cápás filmek

  • DVD kiadványok
  • Jerry Goldsmith 80th Birthday Tribute Concert - Fimucité 3
  • A Tribute to Basil Poledouris
  • Fimucité 2: Closing Night Gala 2008
  • "War" - A filmzene készítése
  • Creating the Lord of the Rings Symphony




  • Filmzene.net - Matinee (Jerry Goldsmith)    MATINEE   (1993)
       Matiné


      

       zene: Jerry Goldsmith
       vezényel: Jerry Goldsmith
       kiadás éve: 1993
       kiadó: Varése Sarabande
       játékidő: 37:49




         A pályafutása elején elsősorban a "Homályzóna" és a "Szörnyecskék" révén ismertté vált Joe Dante a kilencvenes évek nagy részét a tévés produkciók világában töltötte, s az 1990-ben bemutatott "Szörnyecskék 2.: Az új falká"-t követően mindössze két mozifilmet forgatott le: jelen írásom tárgyát, valamint az öt évvel későbbi "Chipkatonák"-at. Ezek a történetük révén a gyerekeket és a szülőket egyaránt megcélozni kívánó vígjátékok azonban már mérsékelt sikert könyvelhettek el maguknak, s csupán egyfajta árnyékát mutatták annak a Danténak, akire a közönség és a szakma a nyolcvanas években úgy felfigyelt.
         A "Matiné" forgatókönyvírója, Charles S. Haas – akivel Dante ezt megelőzően, s ezt követően is több alkalommal dolgozott együtt – három, a filmesek által igen kedvelt témakört fogott össze történetével: kamaszok kalandjait, egy nagyhatalom általi fenyegetettséget, valamint a másodvonalbeli horrorfilmek sztorijait. Az alkotás főszereplője a John Goodman által alakított horrormániás direktor, Lawrence Woolsey, aki szerint a kubai rakétaválság olyannyira rátelepedett a lakosság hangulatára, hogy legújabb mozija még nagyobb hatással lesz majd a közönségre, pláne úgy, ha nem egy hétköznapi bemutatót tart, hanem különleges elemekkel tűzdeli meg az önmagában komolynak egyáltalán nem nevezhető, "Mant" címre keresztelt produkciójának vetítését. Az amerikai kisváros gyanútlan lakói türelmetlenül várják a különleges matinéként beharangozott premiert, mely elsősorban a leckeírás helyett a szerelem és a közelgő halloween lázában égő kamaszok figyelmét kelti fel.

         Amikor a Universal Pictures döntéshozói engedélyezték a film megvalósítását, Dante felkereste komponista barátját, Jerry Goldsmitht, akivel a tíz évvel korábban bemutatott "Homályzóna" óta immáron nyolcadszorra dolgozhatott együtt. Ugyan e film nem tartozik az erős Dante-rendezések sorába, Goldsmith számára elegendő inspirációt biztosított ahhoz, hogy egy könnyed, kellemes hangulatú művet komponáljon, melybe Goodman karaktere okán némi laza jazzt is belecsempészett. S bár történetével a film 1962-be repíti vissza a nézőt, a szerző zeneileg nem tett különösebb utalást erre az időszakra, egyedül a félig ember-félig hangya teremtményt bemutató B-kategóriás horrorfilm, a "Mant" bemutatója kapcsán vetett papírra néhány olyan hangjegyet, amely a korszak hasonló szintű alkotásainak aláfestéseit idézi meg.
         Noha vígjátékról beszélünk, Goldsmith szolidan kezelte a tipikus, e műfajra oly jellemző megoldásokat (nem úgy a későbbi, szintén Dante által rendezett "Bolondos dallamok: Újra bevetésen" esetében), dallamaival visszafogottabban operál és húzza alá a jelenetsorokat, ugyanakkor végig érzékelteti, hogy azok milyen stílusú produkcióhoz íródtak. Minderről már az albumnyitó "Coming Attraction"-ben megbizonyosodhatunk, amely a kamaszok számára íródott érzelmes, ugyanakkor játékos főtémát rejti magában. Hangszerelése okán a vonósokra és a fafúvósokra hárulnak a vezérmotívumok előadásai, a háttérben meghúzódó zongora- és rezes szólamok pedig a könnyedséget, játékosságot hivatottak biztosítani (ahogyan az a "Halfway Home"-ban vagy a "The Wrong Business"-ben is megfigyelhető), ugyanakkor a score nemegyszer szentimentálissá is válik - remek példa erre a "Hold On" című tétel második fele, a "Brother to Brother", valamint a "Real People". Mindezen hangulatelemekkel szemben a Woolsey számára készült megközelítés áll (ez csendül fel például a "The Scam"-ben, illetve az egyúttal a muzsika velejét is magában foglaló "The Next Attraction"-ben), ami a nagyzenekar és az enyhén jazzes zenei vonal kombinációjával támasztja alá a rafinált és sikerhajhász direktort, aki mindent megtesz azért, hogy premierje sikerrel záródjon.
         A produkció főszereplői közé tartozik még a "Mant", melynek aláfestése nem a komponista érdeme, hanem kortárs horrormuzsikák összeollózásának eredménye. Goldsmith erre vonatkozólag mindössze a bemutató alatti meglepetéseket kísérő "Showtime" című tételbe, valamint néhány pillanat erejéig a "This is It"-be szőtt hasonló stílusú, akár a "vérfagyasztó" jelzővel is illethető dallamot.

         A "Matiné" score-ja abban különbözik a legtöbb vígjátékmuzsikától, hogy nem jelenetfüggő csapongásokból építkezik, hanem olyan kidolgozott, gondosan felépített tematikával bír, mely elsősorban a szerző "Mindent a győzelemért!", illetve "Halhatatlan szerelem" című filmjeinél figyelhető meg. A Varése Sarabande által megjelentetett korong játékideje kellően elegendő ahhoz, hogy megfelelő képet kapjunk Jerry Goldsmith ide vonatkozó elképzeléseiről, és bár a score nem tartozik a komponista legemlékezetesebb vígjátékmuzsikái közé (hiszen például az "Ami sok, az sokk", a "Dennis, a komisz" vagy a "Fészkes fenevadak" aláfestései lényegesen maradandóbbak), egyszer mindenképpen érdemes meghallgatni, ha másért nem is, a minden bizonnyal könnyed csuklógyakorlat eredményeként született "Coming Attraction", illetve "The Next Attraction" tételekért.


    Kulics László
    2012.05.27.




    Tracklista:

      1. Coming Attraction (2:09)
      2. Hold On (3:08)
      3. Brother to Brother (2:27)
      4. Real People (2:13)
      5. The Scam (4:08)
      6. Halfway Home (3:45)
      7. Showtime (4:33)
      8. The Wrong Business (3:39)
      9. This is It (3:51)
    10. The Next Attraction (7:56)




    TOVÁBBI ÉRTÉKELÉSEINK:

    Bíró Zsolt

    Dobrosi Tamás          nem értékelte

    Emesz Csaba          nem értékelte

    Gregus Péter          nem értékelte

    Szabó Csaba          nem értékelte

    Tihanyi Attila




    KAPCSOLÓDÓ ANYAGOK:

    I.Q.

    Looney Tunes: Back In Action

    Rendező-zeneszerző párosok:
    Joe Dante és Jerry Goldsmith


    Serial Mom

    További kritikáink
  • Alien: Covenant
  • King Arthur: The Legend of the Sword
  • Atlantis: The Lost Empire
  • Life
  • Colossal
  • Great Expectations
  • Jesse Stone - The Ultimate Collection
  • The Boss Baby
  • In the Heart of the Sea
  • Power Rangers
  • Noah
  • Mighty Morphin Power Rangers: The Movie
  • Crimson Rivers
  • Twister
  • xXx: Return of Xander Cage

  • Filmzenékről röviden
  • The Lego Ninjago Movie
  • The Dark Tower
  • Remember
  • Split
  • The Hollywood Shorties
  • Eddie the Eagle
  • Spotlight
  • Green Room
  • The Boy
  • Ma Ma

  • Filmek alatt hallott zenék
  • Jean-Claude Van Johnson
  • 47 Meters Down (In to Deep)
  • The Shallows
  • Solace
  • Into the Grizzly Maze
  • Enemies Closer
  • D-Tox
  • Rambo III
  • Transformers: Rescue Bots
  • Sex Tape

  • Interjúk
  • Jeff Beal: Apró kincsek
  • Lisa Gerrard: A szív hangja
  • Mark Hinton Stewart: A zene a párbeszédek mögött
  • Wolf Péter: A szerencse kapuja

  • Kollaborációk
  • Oliver Stone filmjeinek zenéi
  • Elmer Bernstein életútja I.
  • Jerry Goldsmith életútja III.
  • Jerry Goldsmith életútja II.
  • Jerry Goldsmith életútja I.

  • A filmzene legendái
  • Angelo Badalamenti
  • Philip Glass
  • Basil Poledouris
  • Lalo Schifrin
  • Dave Grusin

  • Moziszériák,tévésorozatok
  • A hobbit-trilógia zenéi
  • A Rémálom az Elm utcában széria zenéi
  • A Robert Langdon-filmek zenéi
  • A Hellraiser-filmek zenéi
  • A Válaszcsapás zenéje

  • További írásaink
  • Ez volt 2016
  • Oscar előtt és Oscar után 2016
  • 10 éves a Filmzene.net
  • Filmzeneszerzők különböző albumai
  • Filmzenékhez köthető kiadványok
  • Stúdiók
  • Lemezkiadók
  • In Memoriam