FŐOLDAL  |   ZENESZERZŐK  |   FILMZENEALBUMOK  |   FILMZENÉKRŐL RÖVIDEN  |   FILMEK ALATT HALLOTT ZENÉK  |   INTERJÚK    
  |   HÍREK

    Spider-Man: Homecoming  The Autopsy of Jane Doe  Pirates of the Caribbean: Dead Men Tell No Tales  Close Encounters of the Third Kind  Alien: Covenant  King Arthur: The Legend of the Sword  Atlantis: The Lost Empire  Life  Colossal  Great Expectations
EGYÉB ÍRÁSOK  |   MOZISZÉRIÁK ÉS TÉVÉSOROZATOK  |   ÉVES ÖSSZESÍTÉSEINK  |   DÍJAK  |   FÓRUM  |   JÓ TUDNI  |   RÓLUNK  |   KAPCSOLAT



Keresés a Filmzene.neten

  






Beszámolók
  • Hollywood Magyarországon - Hans Zimmer-est Lisa Gerrarddal
  • Brian Tyler londoni koncertje
  • Hans Zimmer Magyarországon
  • Az Antonio Sanchez & Migration magyarországi koncertje

  • Zenék egy témára
  • Conan
  • Robin Hood
  • A három testőr
  • Sherlock Holmes
  • Cápás filmek

  • DVD kiadványok
  • Jerry Goldsmith 80th Birthday Tribute Concert - Fimucité 3
  • A Tribute to Basil Poledouris
  • Fimucité 2: Closing Night Gala 2008
  • "War" - A filmzene készítése
  • Creating the Lord of the Rings Symphony




  • Filmzene.net - Master and Commander - The Far Side Of The World (Iva Davies, Christopher Gordon, Richard Tognetti)    MASTER AND COMMANDER
       The Far Side of the World   (2003)
       Kapitány és katona - A világ túlsó oldalán


      

       zene: Iva Davies, Christopher Gordon, Richard Tognetti
       vezényel: Christopher Gordon
       kiadás éve: 2003
       kiadó: Decca Records
       játékidő: 59:21



         Peter Weirnek olyan rendhagyó alkotásokat köszönhetünk, mint a "Truman Show", "A kis szemtanú", valamint természetesen a "Holt költők társasága". Ezúttal - elcsépelten fogalmazva - a korábbiaknál jóval nagyobb fába vágta a fejszéjét, mind a film költségvetését, mind pedig monumentalitását tekintve. Természetesen sikerrel járt most is (többek közt Oscar-jelölések), bár a visszafogott (ám azért tisztességes) anyagi bevétel véleményem szerint nem áll megfelelő arányban a film kimagasló minőségével.
         Ezúttal a gyermekkorunk klasszikus hajóstörténeteit idéző, mindezeket felnőtteknek szóló epikus művé dúsított regényeket író Patrick O'Brian tengeri kalandjainak egyik darabját vette alapul a rendező. A napóleoni háborúk idején játszódó remekműben a "Surprise" fregatt (melynek impozáns fotója a lemezborító belső felén is látható) azt a feladatot kapja, hogy kövesse az "Acheron" francia hadihajót, mely a háborúban érintett területek vonalának kiszélesítésére törekszik, és semmisítse meg azt. Az üldöző és az üldözött szerepe azonban folyamatosan változik. A franciák ugyan súlyos csapást mérnek ellenségeik hajójára, ám a legénység őszinte meglepetésére a "Surprise" kapitánya, Jack Aubrey (Russel Crowe) a hajsza folytatására ad utasítást. Bár esélytelennek tűnnek a jóval több ágyúval rendelkező monstrum ellen, a jelentős hendikepet ellensúlyozza a tengerészek tapasztalata, bátorsága, a kapitány megszállottsága és a fortélyok megfelelő arányú alkalmazása.

         Ritka, amikor egy filmnek több zeneszerzője is van, és mindez nem azért, mert egymást váltják alkotói nézeteltérések miatt. Az még ritkább, hogy ennyi komponista közül senkit nem ismerek. Kis kutatómunkával kiderült, hogy az ausztrál trió fővezére Iva Davies, aki Kenguruföldön viszonylag ismert dalszerző (valószínűleg nem csak a kenguruk körében), komponált balettet és írt zenét a 2000-ben megrendezésre került Sidney-i olimpiai játékokhoz is. Társa, Christopher Gordon némileg tevékenyebb filmzeneszerző ("Moby Dick", "A parton"), a harmadik tag, Richard Tognetti pedig híres hegedűművész, aki Russel Crowe-nak is segített megtanulni hegedülni, hiszen Aubrey kapitány műkedvelő zenész, mint azt a filmben többször is van alkalmunk megcsodálni.
         Ha a stáb egy részének hazáját, Ausztráliát a világ távoli oldalának tekintjük, mint ahogy ez az első - közel tíz perces - tétel címében ("The Far Side of the World") is szerepel, akkor valóban érthető az ottani (pontosabban új-zélandi) őslakosok, a maorik ütős hangszereinek alkalmazása a nyitó tételben. Meglepő, hogy az első másfél perc alapján akár a "Mátrix" zenéje is lehetne ez a track, ugyanis a rézfúvósok az onnan már jól ismert kitartó bele-belefúvást alkalmazzák hangszerükön. Bár a cd legelején járunk csak, a tétel egyfajta hangulati összesítő. Jelen van itt minden, amit csak meg lehetett zenésíteni: az óceán felkorbácsolt hullámain bukdácsoló hajó, az elcsendesülő vízen való haladás, és mindezt megfejelve a legvégén felbukkan egy kedves kis dallamocska, amit a kapitány és "szintén zenész" hajóorvos barátja a filmben pihenésképpen előad a harcok szünetében, csak kissé feldúsítva szimfonikus zenekarral. De haladjunk tovább. A köd jótékony hatását használják ki a hajósok a soron következő "Into the Fog" alatt, elbújva ellenfeleik elől. Az előzőhöz képest jelentősen rövidebb számban a maorik újra kicipelik a dobokat, és püfölik orrvérzésig. Feltehetően Aubrey kapitánynak ekkora zajban a fregattot nehezebb lesz elrejtenie vész esetén.
         A "The Cuckold Comes Out of the Amery" virtóuz síp-dob-hegedű játékát hallva nem nehéz elképzelni, milyen zenéket kedvelhettek a muzikálisabb fajta matrózok. Ír zenét. Úgy tűnik, táncuk alatt nem szakadt be a fedélzet, ennek köszönhető a hasonló hangszerelésű "Folk Medley" felbukkanása is. Az utóbbiban felbukkanó doromb miatt a jellegzetes "Magyar Népmesék"-hangulat köszönt vissza, bár a Kapitány és katonát nem Jankovics Marcell rendezte. Ez a két tradicionális tétel is színesíti az egysíkúnak amúgy sem mondható kínálatot.
         "Smoke N'Oakum": újból visszhangzanak a dobok az ütemesen induló tétel elején, és némi belassulás és tompítás után a lendület ismételten a régi. Odaillő effektként egészíti ki a középső rész óvatos settenkedését egy sejtelmes, ismétlődő csattanás, mely egy tengeralattjárós filmben is remekül érvényesülhetne az idegőrlő várakozás feszült perceiben. Meglátja-e az ellen a hajónkat, vagy bevált a terv? Ugyan a "The Doldrums" is hasonlóan indul, de néhány másodperc után egy haldokló utolsó leheletéhez hasonlatos hangot üti meg a hallgató fülét. Habár az efféle ambient elemek nem kerülnek túlsúlyba a soundtracknek ezen a részén sem, de gazdagabbá teszi albumot, így a tétel lezárásaként bekapcsolódó pánsíp is, ami nyugodtan szólhatna akár egy természetfilm alatt.
         Talán ez a hangszer bevezetésül szólt a "The Galapagos" előtt. Eme cím annak köszönhető, hogy a Paul Bettany alakította amatőr természetbúvár hajóorvos, Aubrey kapitány barátja és egyfajta Dr. Watsonja ha rövid időre is, de kiszállhatott a szóban forgó szigetcsoportnál, és bejárhatta egy részét, mindezt még Darwin előtt. A zenében ez egy kimondottan múlt századi film-noir érzetet keltő trackben testesül meg, de mindennek indításaként mintha felriasztott albatroszok tucatjai szállnának el méltatlankodva a szigetre lépők elől. A "The Phasmid" a már többször alkalmazott idegőrlő várakozást szimbolizálni hivatott vonósokkal sokkol, és viszi tovább az érthetetlen film-noir fílinget. A "The Battle" című szám alatt pergő filmbeli jelenetek elképzeléséhez nem szükséges túl nagy képzelőerő. Ágyút tölts, tűz!!! A dobosokat mintha gátolná valami a dobritmus folyamatos ütemben történő előadásában, és (persze szándékosan) hajlítanak egyet-egyet, sőt hogy ne legyen egyhangú, egy furulya noszogatja kétségbeesetten a matrózokat a sikeres helytállásra, mindenféle csörgésre-zörgésre alkalmas zeneszerszám segítségével.
         A győzelem nem volt kétséges, már csak az elhajózás van hátra, ez már nem is okoz problémát a tengeri medvéknek, útjukra a több mint félszáz zeneműt jegyző Luigi Boccherini műve bocsátja őket ("La Musica Notturna Delle Strade Di Madrid No 6. Op. 30."). Talán a film szövegkönyvének egy rövid beemelése miatt kapott helyet a tracklista legvégén a "Full Circle", ez a rövid elmélkedés a "Fantomhajóról", ami azért nem a film végén szerepelt.
         Mindenesetre nem ártana megnézni, hogy minden rendben van -e a behódoltnak és legyőzöttnek hitt "Acheron"-on...

         Több egyéb zene is helyet kapott az albumon, mely nem a zeneszerzőtrió alkotása. Ilyen a harmadik, mely Mozart 1775-ben komponált műve ("G-dúr hegedűverseny, harmadik tétel"), ami akár Vivaldi "Négy évszak"-jába is illene. Vaughan Williams "Fantasia on a Theme"-je sem új darab, de tipikusan illik egy kalandfilm nyugalmasabb részeihez. Aztán itt van még a következő track, egy igazán magas rangú égi küldött, Arcangelo Corelli "Adaggio"-ja.
         Hogy több kontinens legyen képviselve, van itt még érdekes név. Yo-Yo Ma neve ismerős lehet a klasszikus és a filmzenékben jártas zenebolondok számára egyaránt. Ha máshonnan nem, akkor a "Hét év Tibetben" című életrajzi filmből, melyben az ő játéka tette felejthetetlenné John Wiliams filmzenéjét, és kísérte Brad Pittet a hegyek között. Ugyanez volt a helyzet Tan Dunn Oscar-díjas "Chrouchin Tiger Hidden Dragon"-jánál is. A cselló mestere itt Bach egy prelúdiumát adja elő.
         Ha rosszindulatú lennék, abban az esetben felvetném, hogy csak azért szerepelnek a cd-n a kiegészítő trackek, mert a 30 perces score-t rövidnek találták, hogy kiadják. De nem, a filmben is kiemelkedő fontosság jutott e tételeknek, ráadásul szélesíti a zenei palettát is, cseppet sem ütnek el a többitől. Hibának talán felróható a gyors változás a zenék stílusa közt, de ennek korrigálására bevethető a PROGRAM gomb a lejátszókon.

         A "Kapitány és katona: A világ túlsó oldalán" című filmhez egy olyan nagyszerű album készült, ami tökéletesen egészítette ki a rendezői munkát. Ráadásul a maori "ütésváltó" szakemberek áldozatos munkájának köszönhetően egy különleges ízzel megpakolt soundtrackkel gyarapodhat a gyűjtők kollekciója. Nem csak a bumeránggyűjtőké.


    Bíró Zsolt
    2004.07.01.




    Tracklista:

      1. The Far Side of the World (9:19)
      2. Into the Fog (2:12)
      3. Violin Concerto No. 3 "Straussburg"
          K.215, 3rd Movement - W. A. Mozart (1:19)
      4. The Cuckold Comes Out of the Amery (3:27) *
      5. Smoke N' Oakum (5:27)
      6. Fantasia on a Theme by Thomas Tallis
          Ralph Vaughn Williams (5:14)
      7. Adagio from Concerto Grosso Op. 6 No. 8 in G Minor,
          "Christmas Concerto" - Arcangelo Corelli (1:56)
      8. The Doldrums (2:46)
      9. Prelude from the Unaccompanied Cello Suite
          No. 1 in G Major, BWV 1007 - J. S. Bach (2:28)
    10. The Galapagos (1:39)
    11. Folk Medley: O'Sullivan's March, Cuckold Comes
          Out of the Amery, Mother Hen, Mary Scott,
          Nancy Dawson (5:12) *
    12. The Phasmid (2:34)
    13. The Battle (5:07)
    14. Boccherini La Musica Notturna Delle Strade
          di Madrid, No. 6, Op. 30 (String Quintet in C)
          Luigi Boccherini (9:23)
    15. Full Circle (1:34) **

    * tradicionális zene
    ** dialógot tartalmaz

    TOVÁBBI ÉRTÉKELÉSEINK:

    Dobrosi Tamás

    Emesz Csaba

    Gregus Péter

    Kulics László

    Szabó Csaba          nem értékelte

    Tihanyi Attila




    KAPCSOLÓDÓ ANYAGOK:

    Open Water

    Pirates of the Caribbean:
    The Curse of the Black Pearl


    Titanic

    További kritikáink
  • Jesse Stone - The Ultimate Collection
  • The Boss Baby
  • In the Heart of the Sea
  • Power Rangers
  • Noah
  • Mighty Morphin Power Rangers: The Movie
  • Crimson Rivers
  • Twister
  • xXx: Return of Xander Cage
  • The Lego Batman Movie
  • Shaft
  • Living in the Age of Airplanes
  • La La Land
  • Immortal Memory
  • Spirit: Stallion of the Cimarron

  • Filmzenékről röviden
  • Remember
  • Split
  • The Hollywood Shorties
  • Eddie the Eagle
  • Spotlight
  • Green Room
  • The Boy
  • Ma Ma
  • Jack Reacher: Never Go Back
  • Gagarin - First in Space

  • Filmek alatt hallott zenék
  • Jean-Claude Van Johnson
  • 47 Meters Down (In to Deep)
  • The Shallows
  • Solace
  • Into the Grizzly Maze
  • Enemies Closer
  • D-Tox
  • Rambo III
  • Transformers: Rescue Bots
  • Sex Tape

  • Interjúk
  • Jeff Beal: Apró kincsek
  • Lisa Gerrard: A szív hangja
  • Mark Hinton Stewart: A zene a párbeszédek mögött
  • Wolf Péter: A szerencse kapuja

  • Kollaborációk
  • Oliver Stone filmjeinek zenéi
  • Elmer Bernstein életútja I.
  • Jerry Goldsmith életútja III.
  • Jerry Goldsmith életútja II.
  • Jerry Goldsmith életútja I.

  • A filmzene legendái
  • Angelo Badalamenti
  • Philip Glass
  • Basil Poledouris
  • Lalo Schifrin
  • Dave Grusin

  • Moziszériák,tévésorozatok
  • A hobbit-trilógia zenéi
  • A Rémálom az Elm utcában széria zenéi
  • A Robert Langdon-filmek zenéi
  • A Hellraiser-filmek zenéi
  • A Válaszcsapás zenéje

  • További írásaink
  • Ez volt 2016
  • Oscar előtt és Oscar után 2016
  • 10 éves a Filmzene.net
  • Filmzeneszerzők különböző albumai
  • Filmzenékhez köthető kiadványok
  • Stúdiók
  • Lemezkiadók
  • In Memoriam