FŐOLDAL  |   ZENESZERZŐK  |   FILMZENEALBUMOK  |   FILMZENÉKRŐL RÖVIDEN  |   FILMEK ALATT HALLOTT ZENÉK  |   INTERJÚK    
  |   HÍREK

    Spider-Man: Homecoming  The Autopsy of Jane Doe  Pirates of the Caribbean: Dead Men Tell No Tales  Close Encounters of the Third Kind  Alien: Covenant  King Arthur: The Legend of the Sword  Atlantis: The Lost Empire  Life  Colossal  Great Expectations
EGYÉB ÍRÁSOK  |   MOZISZÉRIÁK ÉS TÉVÉSOROZATOK  |   ÉVES ÖSSZESÍTÉSEINK  |   DÍJAK  |   FÓRUM  |   JÓ TUDNI  |   RÓLUNK  |   KAPCSOLAT



Keresés a Filmzene.neten

  






Beszámolók
  • Hollywood Magyarországon - Hans Zimmer-est Lisa Gerrarddal
  • Brian Tyler londoni koncertje
  • Hans Zimmer Magyarországon
  • Az Antonio Sanchez & Migration magyarországi koncertje

  • Zenék egy témára
  • Conan
  • Robin Hood
  • A három testőr
  • Sherlock Holmes
  • Cápás filmek

  • DVD kiadványok
  • Jerry Goldsmith 80th Birthday Tribute Concert - Fimucité 3
  • A Tribute to Basil Poledouris
  • Fimucité 2: Closing Night Gala 2008
  • "War" - A filmzene készítése
  • Creating the Lord of the Rings Symphony




  • Filmzene.net - The Mask of Zorro (James Horner)    THE MASK OF ZORRO   (1998)
       Zorro álarca


      

       zene: James Horner
       vezényel: James Horner
       kiadás éve: 1998
       kiadó: Sony Music Soundtrax
       játékidő: 77:16




         A spanyol elnyomás ellen harcoló álarcos lovag maszkja mögött egy hazafias nemes, Don Diego de la Vega (Anthony Hopkins) rejtőzik. Don Rafael kormányzó (Stuart Wilson) ellen folytatott harca "csak" a nép oldalán volt sikeres, ugyanis a végső összecsapás során Don Diego elvesztette feleségét, lányát elrabolták, őt magát pedig börtönbe zárták. Amikor megtudja, hogy a spanyol kormányzó hatalomra éhesen visszatért a városba, húszévnyi raboskodás után megszökik. Minthogy Don Diego már túl idős ahhoz, hogy falakról ugrálgasson, lóháton vívjon, utódáról kell gondoskodnia, akit a faragatlan, piti bandita, Alejandro Murrieta (Antonio Banderas) személyében meg is talál. Egy kis kiképzés - és némi illemtan - után Zorro nevét újfent suttogni kezdi a nép...
         Martin Campbell a kilencvenes évek végén ismét életre keltette a feketeköpenyes legendát, ki hűséges Tornádója hátán lovagolva harcolt az igazság oldalán. Zorro kalandjait az elmúlt évtizedek során többször megfilmesítették - megannyi szereplő öltötte magára a nemes karakterét (többek között Alain Delon is) -, s most Antonio Banderasnak kellett bebizonyítania: a karakter hallhatatlan. Annak ellenére, hogy a Don Diego / Zorro karakter spanyol származású egyént takar, Banderason kívül egyetlen színész sem származott Spanyolországból. Ám ami ennél is érdekesebb, hogy a színész - származása ellenére - jelen esetben egy mexikói karaktert formált meg. Tehát van itt keveredés rendesen. Ami számomra ironikusan hatott, az volt, hogy Bernardot (akit a Disney-sorozatban zseniálisan alakított Gene Sheldon), a szolgát jelen esetben maga Don Diego alakította, illetve, hogy Garcia nem az '50-es években készült sorozatból megismert, nagypocakú, kedélyes tizedesként jelent meg a vásznon (Henry Calvinnak köszönhetően), hanem egy alacsony, átlagos testalkatú katonaként. Mindezektől függetlenül egy jól elkészített, felhőtlen szórakozást nyújtó produkció került vászonra, melynek fő pozitívuma Anthony Hopkins alakítása, illetve Catherine Zeta-Jones bájos mosolya.

         Miután megköttetett a szerződés James Horner és a producerek között, a komponista valószínűleg sebtében beiratkozott valamelyik helyi Szabó Ervin Könyvtárba - vagy felment az Internetre -, s utánaolvasott, miben is rejlik a spanyol temperamentumosság, zenei egyediség. Ezen ismeretek birtokába vétele után leült, és elkezdte egymás után rajzolgatni a hangjegyecskéket. Miután sikeresen egyesítette a nagyzenekari elemeket a flamenco stílussal, kottáival a hóna alatt a zenei felvételekre sietett, amit két különböző helyszínen tartottak meg: a londoni Air Stúdióban, illetve a californiai Todd-AO Stúdióban.

         Hamisítatlan flamencós hangulatképekkel nyit a lemez ("The Plaza of Excecution"). Gitárjáték, egyre gyorsuló lábdobogás, és tenyércsattogtatás vezeti fel a hős témáját. Hallgatása közben olyan érzésem támadt, mintha Horner az ír zene iránti szeretete mellett titokban a spanyol irányzat becsesebb muzsikáinak darabjait is a polcán tartaná. Ama tény pedig, hogy a zenekarral tud bánni - ha akar -, egyáltalán nem meglepő. Az első tétel a nyitójelenetet követi nyomon, remekül hallani, mikor van jelen Zorro, olyankor ugyanis felpezsdül a zenészek játéka. Dinamikájának, erejének köszönhetően - csakúgy, mint a címszereplő - legszívesebben magam is lóra pattannék, hogy elvágtassak a naplementébe, amerre a párbajozás utáni megnyugvást az "Elena and Esperanza" első felének lágy dallami között lelném meg. Itt megismerkedhetünk a film szerelmi témájával is, mely többek közt az album végén található "I Want to Spend My Lifetime Loving You" című betétdal alapja is lesz. A "The Ride" már az újsütetű "lovag" katonák elől való menekülését hivatott kísérni. Itt teljesedik ki a hősi téma, melyet erőteljes gitárjáték, illetve zampona (pánsíphoz hasonló fúvós hangszer) formál karakteresebbé.
         Az "Elena's Truth"-ban hallható, más Horner-zenékből igencsak ismerős dallamok felvonultatásának hallatára kissé lehangolódik az ember, ám a következő tételben ("The Fencing Lesson") ismét a tradicionális elemeket helyezi előtérbe a szerző, s ezzel az előbbi szám okozta keserű szájíz elmúlik. Be kell látni: ezek az elemek, illetve a kuriózumnak számító hangszerek (pl.: kena, shakuhachi furulya, kasztanyett) felvonultatása sokat emelnek az album színvonalán. Tornádó tombolásának megfelelően csapong a zenekar a "Tornado in the Barracks"-ban, majd mikor a vásznon megjelenik a szépséges Elena, a zenészek szíve - és játéka - hamar ellágyul ("The Confession"). Ez utóbbi vége felé kicsit beúszik egy "Titanic"-motívum, amit a "The Mine (Montero's Vision)" "Aliens"-es hangulata fejel meg. Igen, igen, itt valóban gondolkodóba esik az ember fia, hogy valójában mennyire tesz jót Horner score-jának ez a rakatnyi átmentés. Ha szimplán a film oldaláról közelítjük meg a dolgot, akkor azt mondhatni, hogy az adott jelenet alá nagyon is passzol, és a végső összecsapás során is remekül kiegészíti majd az akciódömpinget. Tehát film alatt rendben van, a lemezen pedig enyhén bosszantó.

         A "Stealing the Map", és a "Leave No Witnesses..." együttesen mintegy 20 percet tesznek ki, és ezzel párhuzamosan az album legnagyobb akciórészletei is ezek. Feszültséggel teli pillanatokat ugyanúgy találunk benne, mint pergő akciót. A szerző tökéletesen kiemeli a tételek során folyó viadalok fontosságát, illetve Zorro győzelmeit, de a cintányér, a tapsolás, illetve cipőkopogtatás által szolgáltatott ütemek nélkül teljesen szürke, átlagosnak mondható tételekről beszélhetnénk. A "Leave No Witnesses..."-ben - ahogyan azt már korábban jeleztem - a "The Mine (Montero's Vision)" az, ami felvezeti a végső konfrontációhoz összeállított dallamcsokrot. Sejtelmes dobok, fuvolahang, és vonósok kísérik az eseményeket, mígnem megjelenik Zorro témája: innentől elszabadulnak az indulatok. Ezzel érkeztünk el az album, illetve a film csúcspontjához, sablonosabban fogalmazva: az igazság pillanatához.
         A zárójelenetek során két dolgot kellett egyszerre megjelenítenie Hornernek: az egyik Don Diego halála, a másik Elena és Alejandro szerelmének beteljesedése. Az érzelmekkel meglehetősen átitatott "Diego's Goodbye"-ban sikerült mindezt hitelesen megjelenítenie. A lágy gitárpengetés, és a shakuhachi furulya együttes használatával, illetve a később csatlakozó vonósok közreműködésével egy meglehetősen érzelgős lezárást adott a produkciónak. Az album végén a stáblista alatt is felcsendülő betétdal foglal helyet, mely az "I Want to Spend My Lifetime Loving You" címet viseli. Minthogy a tiszta score több mint 70 percnyi játékidőt tudhat magáénak, így erre a négy percet nem sajnálom. Mindenképp érdemes végighallgatni, ugyanis szép szám, de én két-három hallgatás után szimplán "Stop" gombot nyomok, hadd maradjon meg Horner zenéjének hatása...

         Ha minden írzene-fanatikus ilyen spanyolos dallamokat tudna írni, egész érdekesen alakulna Hollywood filmes világának ezen ága. Jómagam nem sűrűn hallgatok flamenco zenét, ám azt én is elismerem, hogy ezen stílus vegyítése a nagyzenekarral olyan szintű zenei színfoltként jelentkezett Horner pályafutásában, amit az ember örömmel emel le a polcról egy-egy meghallgatás erejéig.
         A cd vörös-fekete, illetve fekete-fehér alapszínekben pompázik, melyet a képek, illetve dalszöveg takar. Igazából sok kivetnivalót nem találok benne, a Sony kiadványainak többsége a minőségi kategóriába sorolható. A lemezre felvitték a számcímeket is, úgyhogy hallgatásuk közben - ha a lejátszónk kompatibilis ezzel a funkcióval - minden egyes szám elején kiírja, mit is hallunk éppen. Ez amolyan praktikus kis plusz: ha van, jó, ha nincs, nem sajnáljuk. A lényeg, James Hornernek sikerült ismét olyat produkálnia, ami kellően populáris a spanyol hangulatelemek ily mérvű felhasználásának köszönhetően. Ebből adódóan a korong remélhetőleg nem csupán azok érdeklődését kelti fel, akik a szimfonikus muzsikákat, illetve a filmzenéket kedvelik - de persze ez megint egyéni beállítottság kérdése...


    Kulics László
    2005.11.03.




    Tracklista:

      1. The Plaza of Excecution (8:28)
      2. Elena and Esperanza (8:20)
      3. The Ride (3:25)
      4. Elena's Truth (4:11)
      5. The Fencing Lesson (5:29)
      6. Tornado in the Barracks (5:12)
      7. The Confession (3:43)
      8. Zorro's Theme (3:01)
      9. The Mine (Montero's Vision) (3:00)
    10. Stealing the Map (6:30)
    11. "Leave No Witnesses..." (13:21)
    12. Diego's Goodbye (5:31)
    13. I Want to Spend My Lifetime Loving You (4:41) *

    * előadja: Marc Anthony, Tina Arena


    TOVÁBBI ÉRTÉKELÉSEINK:

    Bíró Zsolt

    Dobrosi Tamás          nem értékelte

    Emesz Csaba          nem értékelte

    Gregus Péter

    Szabó Csaba

    Tihanyi Attila




    KAPCSOLÓDÓ ANYAGOK:

    Aliens

    Clear and Presend Danger

    The Legend of Zorro

    Troy

    További kritikáink
  • Jesse Stone - The Ultimate Collection
  • The Boss Baby
  • In the Heart of the Sea
  • Power Rangers
  • Noah
  • Mighty Morphin Power Rangers: The Movie
  • Crimson Rivers
  • Twister
  • xXx: Return of Xander Cage
  • The Lego Batman Movie
  • Shaft
  • Living in the Age of Airplanes
  • La La Land
  • Immortal Memory
  • Spirit: Stallion of the Cimarron

  • Filmzenékről röviden
  • Remember
  • Split
  • The Hollywood Shorties
  • Eddie the Eagle
  • Spotlight
  • Green Room
  • The Boy
  • Ma Ma
  • Jack Reacher: Never Go Back
  • Gagarin - First in Space

  • Filmek alatt hallott zenék
  • Jean-Claude Van Johnson
  • 47 Meters Down (In to Deep)
  • The Shallows
  • Solace
  • Into the Grizzly Maze
  • Enemies Closer
  • D-Tox
  • Rambo III
  • Transformers: Rescue Bots
  • Sex Tape

  • Interjúk
  • Jeff Beal: Apró kincsek
  • Lisa Gerrard: A szív hangja
  • Mark Hinton Stewart: A zene a párbeszédek mögött
  • Wolf Péter: A szerencse kapuja

  • Kollaborációk
  • Oliver Stone filmjeinek zenéi
  • Elmer Bernstein életútja I.
  • Jerry Goldsmith életútja III.
  • Jerry Goldsmith életútja II.
  • Jerry Goldsmith életútja I.

  • A filmzene legendái
  • Angelo Badalamenti
  • Philip Glass
  • Basil Poledouris
  • Lalo Schifrin
  • Dave Grusin

  • Moziszériák,tévésorozatok
  • A hobbit-trilógia zenéi
  • A Rémálom az Elm utcában széria zenéi
  • A Robert Langdon-filmek zenéi
  • A Hellraiser-filmek zenéi
  • A Válaszcsapás zenéje

  • További írásaink
  • Ez volt 2016
  • Oscar előtt és Oscar után 2016
  • 10 éves a Filmzene.net
  • Filmzeneszerzők különböző albumai
  • Filmzenékhez köthető kiadványok
  • Stúdiók
  • Lemezkiadók
  • In Memoriam