FŐOLDAL  |   ZENESZERZŐK  |   FILMZENEALBUMOK  |   FILMZENÉKRŐL RÖVIDEN  |   FILMEK ALATT HALLOTT ZENÉK  |   INTERJÚK    
  |   HÍREK

    Spider-Man: Homecoming  The Autopsy of Jane Doe  Pirates of the Caribbean: Dead Men Tell No Tales  Close Encounters of the Third Kind  Alien: Covenant  King Arthur: The Legend of the Sword  Atlantis: The Lost Empire  Life  Colossal  Great Expectations
EGYÉB ÍRÁSOK  |   MOZISZÉRIÁK ÉS TÉVÉSOROZATOK  |   ÉVES ÖSSZESÍTÉSEINK  |   DÍJAK  |   FÓRUM  |   JÓ TUDNI  |   RÓLUNK  |   KAPCSOLAT



Keresés a Filmzene.neten

  






Beszámolók
  • Hollywood Magyarországon - Hans Zimmer-est Lisa Gerrarddal
  • Brian Tyler londoni koncertje
  • Hans Zimmer Magyarországon
  • Az Antonio Sanchez & Migration magyarországi koncertje

  • Zenék egy témára
  • Conan
  • Robin Hood
  • A három testőr
  • Sherlock Holmes
  • Cápás filmek

  • DVD kiadványok
  • Jerry Goldsmith 80th Birthday Tribute Concert - Fimucité 3
  • A Tribute to Basil Poledouris
  • Fimucité 2: Closing Night Gala 2008
  • "War" - A filmzene készítése
  • Creating the Lord of the Rings Symphony




  • Filmzene.net - Marilyn Hotchkiss' Ballroom Dancing & Charm School (Mark Adler)    MARILYN HOTCHKISS' BALLROOM DANCING & CHARM
       SCHOOL  (2006)
       Szabad egy táncra?

      

       zene: Mark Adler
       vezényel: Mark Adler
       kiadás éve: 2006
       kiadó: Milan Records
       játékidő: 58:31



         A nagy népszerűségnek örvendő zenés-táncos filmek az elmúlt évtizedek kínálatából olyannyira kikoptak, hogy ha az átlag mozinézők körében közvélemény-kutatást végeznénk arról, ki milyen ide vonatkozó alkotást tudna mondani a "Dirty Dancing" és a "Flashdance" mellett, akkor a nemrég nagy sikert aratott "Kötelező táncok"-on, és "Chicago"-n kívül a megkérdezettek talán nem is igen tudnának hirtelen mit említeni. Mindezek mellett további hátrányt jelenthet, miszerint hazánkban az ilyen alkotások jobbára rögvest DVD formájában landolnak a videotékák és az üzletek polcain - vagy még úgy sem. Jelenleg úgy tűnik, erre a sorsra jut Randall Miller "Szabad egy táncra?" című alkotása is, ami a külföldi filmszínházakban idén márciusban debütált, itthon azonban még semmi hír róla.
         Az élethez való ragaszkodásról, az örökké tartó szerelemről és végzetről szóló mű a rendező 1990-ben készült, azonos című rövidfilmjének egészestés változata, melyben a főszerepeket játszó Robert Carlyle (aki a családi tragédia miatt depresszióba esett Frank Keane-t alakítja) és Marisa Tomei mellett John Goodman és Danny DeVito is feltűnik.

         Olyan filmek esetében, ahol az alkotók a zenei anyag túlnyomó részét a betétdalokra építik (ide tartozik a vígjátékok többsége is), válaszút elé kerül a komponista: vagy megpróbál létrehozni egy rendkívül hatásos, az egyes slágerekkel versengő szimfonikus művet (ami egy jobb dalcsokor mellett eléggé nehéz, összetett feladat, de például Gabriel Yared a "Hölgyválasz" esetében sikerrel vette az akadályt), vagy olyan tételekkel áll elő, melyek kellemesen idomulnak az összképhez - többnyire ez utóbbit szokták választani. Döntésüket követően olyan további kihívásokat kell megoldaniuk, mint az átlagosnál rövidebb instrumentális játékidő (ahol nem sok esély van egy gyönyörű téma pedzegetésére, majd kibontására), illetve a gyakran betétdalba torkolló, kizárólag a felvezetés céljára készülő aláfestések megírására vonatkozó kérelmek.
         Az Emmy-díjas komponista, Mark Adler ("Virágot Algernonnak", "Főbérlő: a halál") amellett döntött, hogy művét némileg beleolvasztja az összképbe, ugyanis rá (illetve zenéjére) az alkotóknak túlnyomórészt a drámai, illetve melankolikusabb részeknél volt szükségük, a többit a megfelelő betétdalok felhasználásával oldották meg. Randall Miller az adott jelenetek meghatározásán kívül azt kérte Adlertől, hogy a főszereplő karakterének ír származása a zenében is legyen jelen. Ennek a kérésnek - mely egyben inspiráció is volt a szerző számára - eleget téve látott neki a művész a score megírásának: elsőként állandó munkatársával, Sid Page-dzsel (aki egyébként több tételnél is közreműködik, mint zongorista) azon dolgoztak, hogyan vegyítsék ideális arányban a hegedű, illetve a tradicionális ír duda, az uillean pipe hangzásvilágát (ennek egyik eredménye a "Frank Cries" lett). Ezt követően Robert Carlyle és John Goodman karaktereinek közös jeleneteit vették górcső alá, melynek következményeként a hegedűs témát zongorajátékkal, illetve ambientes zenei elemekkel egészítették ki. Mindezek mellett a produkció megkívánta azt is, hogy néhány, a klasszikus ("Ciribiribin", "Getting Sentimental Over You"), valamint a táncolhatóbb big band zenék ("Begin the Beguine") kategóriájába sorolható művet is felhasználjanak, melyeket a tisztább hangzás érdekében Adler és a zenekar újra felvett. Természetesen a legnagyobb figyelmet a szerelmespár jeleneteinek melodikus aláfestésére, és a produkció drámaibb pillanataira fordította, melyek közül a "Steve's Story"-t emelném ki: ez a hatperces mű tökéletesen magába foglalja mindazt a hangulatot és zenei képet, amit a készítők elvártak Adlertől. Hasonlóan gyönyörű tétel a "Rita's Clothes", ahol a vonósok játéka, a skót duda, és Page zongorajátéka tökéletes egységet képez.

         A film jellegéből adódóan különféle műfajú betétdalok is helyet kaptak az albumon, melyek Adler score-jával vegyesen helyezkednek el. A géppuskalábakat igénylő big bandes felvételek (mint amilyen a "Zin Gun Bop", vagy a "Dr. Bones") számára éppúgy jutott hely, mint a lassabb muzsikáknak ("Moonbeams"). A cha-cha-cha kedvelői számára a "Cha-Cha-Charlie", és a "Pedro Goes to Town" tartogat kellemes perceket, a kiadványt pedig a világhírű zenész, Louis Armstrong zárja az "On the Sunny Side of the Street" című dalával.

         Sajnos a Milan Records által kiadott filmzenealbum (ami egyébként egy átlagosnak mondható kiadvány, egy egyszerű, ám annál informatívabb borítóval, melyen belül a rendező és a forgatókönyvíró közösen mond köszönetet azoknak, akik közreműködtek a tizenöt évvel ezelőtti rövidfilm újraforgatásában) egyórányi játékidejéből csupán töredék jutott Mark Adler számára. Ám ezen egyáltalán nem kell csodálkozni, hiszen az ilyen jellegű filmek aláfestéseinek potenciális vevőrétege számára nem a score-ok jelentik a fő vonzerőt - de talán a komponista ide válogatott szerzeményei nem okoznak számukra majd akkora csalódást, hogy átléptessék őket.


    Kulics László
    2006.11.08.




    Tracklista:

      1. Frank Cries (1:27)
      2. Somewhere Over the Rainbow - Kaulana Kanekoa
          & Vince Esquire (4:20)
      3. Zip Gun Bop - Royal Crown Revue (3:30)
      4. Bella Luna - Robert J. Walsh (2:47)
      5. Cha Cha Charlie - Mel Young (2:08)
      6. Ciribiribin (1:48)
      7. Joyous Shades of Brilliant Magenta / Hey Bread
          Man (3:40)
      8. Begin the Beguine (3:16)
      9. Steve's Story (5:51)
    10. Pedro Goes to Town - Mel Young (2:54)
    11. Dr. Bones - Cherry Poppin' Daddies (3:35)
    12. Rita's Clothes (1:51)
    13. Getting Sentimental Over You (3:37)
    14. Scattering the Ashes (2:34)
    15. Moonbeams - Bill Le Blanc & Robert J. Walsh (3:13)
    16. Swing Tango - Moody Rivers (2:03)
    17. Baile Fresco - Nickoley & Ronald Dunlap (2:52)
    18. Frank & Meredith (3:44)
    19. On the Sunny Side of the Street - Louis Armstrong
          & His Orchestra (3:21)



    TOVÁBBI ÉRTÉKELÉSEINK:

    Bíró Zsolt

    Dobrosi Tamás          nem értékelte

    Emesz Csaba          nem értékelte

    Gregus Péter          nem értékelte

    Szabó Csaba          nem értékelte

    Tihanyi Attila          nem értékelte




    KAPCSOLÓDÓ ANYAGOK:

    50 First Dates

    Bridget Jones: The Edge of Reason

    Hitch

    Shall We Dance?

    További kritikáink
  • Jesse Stone - The Ultimate Collection
  • The Boss Baby
  • In the Heart of the Sea
  • Power Rangers
  • Noah
  • Mighty Morphin Power Rangers: The Movie
  • Crimson Rivers
  • Twister
  • xXx: Return of Xander Cage
  • The Lego Batman Movie
  • Shaft
  • Living in the Age of Airplanes
  • La La Land
  • Immortal Memory
  • Spirit: Stallion of the Cimarron

  • Filmzenékről röviden
  • Remember
  • Split
  • The Hollywood Shorties
  • Eddie the Eagle
  • Spotlight
  • Green Room
  • The Boy
  • Ma Ma
  • Jack Reacher: Never Go Back
  • Gagarin - First in Space

  • Filmek alatt hallott zenék
  • Jean-Claude Van Johnson
  • 47 Meters Down (In to Deep)
  • The Shallows
  • Solace
  • Into the Grizzly Maze
  • Enemies Closer
  • D-Tox
  • Rambo III
  • Transformers: Rescue Bots
  • Sex Tape

  • Interjúk
  • Jeff Beal: Apró kincsek
  • Lisa Gerrard: A szív hangja
  • Mark Hinton Stewart: A zene a párbeszédek mögött
  • Wolf Péter: A szerencse kapuja

  • Kollaborációk
  • Oliver Stone filmjeinek zenéi
  • Elmer Bernstein életútja I.
  • Jerry Goldsmith életútja III.
  • Jerry Goldsmith életútja II.
  • Jerry Goldsmith életútja I.

  • A filmzene legendái
  • Angelo Badalamenti
  • Philip Glass
  • Basil Poledouris
  • Lalo Schifrin
  • Dave Grusin

  • Moziszériák,tévésorozatok
  • A hobbit-trilógia zenéi
  • A Rémálom az Elm utcában széria zenéi
  • A Robert Langdon-filmek zenéi
  • A Hellraiser-filmek zenéi
  • A Válaszcsapás zenéje

  • További írásaink
  • Ez volt 2016
  • Oscar előtt és Oscar után 2016
  • 10 éves a Filmzene.net
  • Filmzeneszerzők különböző albumai
  • Filmzenékhez köthető kiadványok
  • Stúdiók
  • Lemezkiadók
  • In Memoriam