FŐOLDAL  |   ZENESZERZŐK  |   FILMZENEALBUMOK  |   FILMZENÉKRŐL RÖVIDEN  |   FILMEK ALATT HALLOTT ZENÉK  |   INTERJÚK    
  |   HÍREK

    Rogue One: A Star Wars Story  Justice League  Murder on the Orient Express  Moon  Wonder Woman  The Ghost and the Darkness  It  Rebel in the Rye  The Mummy  Catch Me If You Can
EGYÉB ÍRÁSOK  |   MOZISZÉRIÁK ÉS TÉVÉSOROZATOK  |   ÉVES ÖSSZESÍTÉSEINK  |   DÍJAK  |   FÓRUM  |   JÓ TUDNI  |   RÓLUNK  |   KAPCSOLAT



Keresés a Filmzene.neten

  







Beszámolók
  • Hollywood Magyarországon - Hans Zimmer-est Lisa Gerrarddal
  • Brian Tyler londoni koncertje
  • Hans Zimmer Magyarországon
  • Az Antonio Sanchez & Migration magyarországi koncertje

  • Zenék egy témára
  • Conan
  • Robin Hood
  • A három testőr
  • Sherlock Holmes
  • Cápás filmek

  • DVD kiadványok
  • Jerry Goldsmith 80th Birthday Tribute Concert - Fimucité 3
  • A Tribute to Basil Poledouris
  • Fimucité 2: Closing Night Gala 2008
  • "War" - A filmzene készítése
  • Creating the Lord of the Rings Symphony




  • Filmzene.net - March of the Penguins [La Marche De L'Empereur] (Alex Wurman)    MARCH OF THE PENGUINS  (2005)
       [La Marche De L'Empereur]
       Pingvinek vándorlása


      

       zene: Alex Wurman
       vezényel: Jeffrey Schindler
       kiadás éve: 2005
       kiadó: Milan
       játékidő: 41:37



         Időnként előfordul, hogy egy filmhez több kísérőzene is készül, attól függően, hogy a világ mely pontján mutatják be. Az alábbiakban tárgyalt soundtrack esetében ezúttal az amerikai verzióéról lesz szó, míg a francia változat recenziója itt olvasható.



         Az Egyesült Államokban 2005 nyarának végén mutatták be Luc Jacques "Pingvinek vándorlása" című filmjét. Nagy megdöbbenésre a "sleeper hit"-kategória egyik míves darabja lett, mert a pozitív kritikáknak köszönhetően hirtelen megugrott a nézőszáma, és az érdeklődés hosszú heteken át fent is maradt. Ennek köszönhetően beszámolóm írásakor a nyolcmillió dolláros gyártási költség (mely összeg igen kevésnek hat a megaprodukciókhoz elköltöttekhez képest) bőven megtérült: jelenleg épp a 80 millió elérése a cél. Előbb-utóbb ez is meglesz, és akkor még nem beszéltünk a majdani video-, és DVD-forgalmazásról. Ez egy természetfilmtől több, mint szép teljesítmény, hiszen e műfaj darabjai egyrészt a moziforgalmazásig sem jutnak el, vagy ha igen, akkor az maximum az IMAX-mozikat jelentheti, ami azért nem a legszélesebb körű terjesztés szinonimája. Több narráció is készült a fantasztikus képek alá: az amerikai változatban Morgan Freeman, a franciáéban Romane Bohringer, míg a magyarban Kőszegi Ákos és Kubik Anna működött közre.

         Pingvinjeink, ezek a kedves teremtmények ezidáig nem kaptak a tévés természetfilmeken kívül egyéb szereplési lehetőséget. Na nem mintha vágytak volna többre. Azonban ahogy azt a "Madagaszkár" (aminek szereplői között egyedül a négy elmebeteg kommandós pingvin volt valóban jópofa) bizonyos jeleneteiből is lehetett sejteni, közel sem tudunk róluk mindent. A "Pingvinek vándorlásá"-ban természetesen nem kell Kowalski vagy Rico felbukkanására számítani, de ha ott lennének, sem vennénk észre őket ebben a tömegben. A sokaság ugyanis óriási létszámú, hiszen az alkotás nem másról, mint a császárpingvinek seregének útjáról szól, amit annak érdekében tesznek meg, hogy táplálékot szerezzenek kicsinyüknek, és ezt követően maguknak is.

         Az Alex Wurman művét felhasznált változat Magyarországra a mozikon át biztosan nem jut el az állat-, és zenebarátokhoz, majd egyszer talán DVD-n lesz elérhető, már ha. Mivel az alábbi beszámoló az amerikai verzió megtekintése nélkül íródott, csak sejthető, hogy mennyire támasztja alá ez a szimfonikus zene a pingvinek viszontagságait. A francia és az amerikai zenét önállóan meghallgatva (és az eredeti film hangját gondolatban "elnémítva") biztos, hogy én is szimfonikus szerzeményekben gondolkodtam volna, ugyanakkor Emilie Simon dalai sem kevésbé értékesek. De most ez az írás nem róla szól, hanem a még kevéssé ismert Alex Wurman munkájáról.
         A művész ismeretlensége abból következik,hogy eddigi filmjei nem arról voltak nevezetesek, hogy a benne elhangzó score-nak meghatározó szerepet kellett volna betöltenie, inkább csak a betétdalok összekötőjeként, mintegy "csendtörőként" alkalmazták. Így volt ez Harrison Ford borzalmas filmjénél, a "Hollywoodi őrjárat"-nál, George Clooney rendezésénél, az "Egy veszedelmes elme vallomásai"-nál, és hát a Mr. Demi Moore fémjelezte "Szerelem sokadik látásrá"-ban sem az volt a fontos, hogy a betétdalok mellett átütő erejű kísérőzene szülessék. A "Rossz pénz" '70-es éveket idéző Wurman-darabjai rendben voltak, csak a filmet nem látta senki. Emberünk ideje most jött hát el. Ki tudja, hogy az eddig a fejében motoszkáló hangjegyek miért nem kerültek papírra, de feltehetően a pingvinek és nyugodt környezetük inspirálhatták őt ilyen mértékben.

         Éles hang hasít a vakító fehérségbe, miközben a gigantikus jégtáblákon apró, frakkos lények tűnnek fel. Az éles hang tulajdonosa egy fuvola, aminek szólójával indul a "The Harshest Place on Earth", majd mintha felkelne a nap, legalábbis ezt éreztetik a szólamba belefolyó szimfonikusok. Habozó zongorahangokból összefüggő gyönyörűség kerekedik ki ebben a tételben. A következő a csendes, alig félperces "Walk Not Alone", ami a "The March" előfutára is lehetne. Utóbbiban egy ismétlődő, Philip Glass-os zongoramotívum szól, ami többször is felbukkan a lemezen (a legszebben ez a hárfában, valamint mesebeli élményeket ígérő pillanatokban is erős "Arrival at the Sea"-ben hallható). A tétel vége afféle vígjátékzenébe hajlik, ezzel is kifejezve a pingvinek játékosságát. A fagott, és a lágyan szóló zongora kettősének intimitása miatt a "Found Love" esetében már a cím nélkül is egyértelmű, hogy mikor szólhat. Pazar!

         Az elvarázsolt vibrafonfutam a fő erőssége a "The Egg Arrives"-nek, elhaló zongorával a végén, mindezt romantikus köntösbe öltöztetve. A "First Steps" címéhez sem kell kommentár: bizonytalanul indul, majd egyre erősebben, magabiztosabban halad tovább a maga szimfonikus útján, balettszerű szvitbe torkollva. Egy track töri meg az idillt: a "The Dangers Remain" a csapatra támadó ragadozómadár témája, ami kicsit vadvilági hangulatot hoz a képbe, mély csellók szomorúságával utalva egy pingvin végzetére. De az élet nem áll meg: erről szól a "Reunited", aminek közepén egy olyan motívum található, ami Thomas Newman csodálatos zongorás tételeit idézi fel.
         Három trackről nem esett szó, melyek - bár nem közvetlenül egymás után következnek - akár egy hosszú út elemei is lehetnének. A "The Mothers' Second Journey" a családját időlegesen magára hagyó pingvinmamák élelemszerző útjának kísérőmuzsikája (lassan haladó szám, benne fuvolával, és a már elhangzottak variálásával), a "Walk Through Darkness" az időjárással szembeni félelemre, egyfajta bizonytalanságra tesz zenei utalásokat, de a vidámabbra hangszerelt "Going Home For The First Time" hallatán már bizonyos: a család együtt van ismét.
         A kiadvány borítója teljesen átlagos, csak egy széthajtható lapról van szó. A fényképek viszont nagyon szépek (főleg a hátsó fotó a szívbemarkoló, a lemenő nap fényében baktató, lehajtott fejű pingvinnel), de ez legkevésbé sem a kiadót dicséri.

         Feljebb azt írtam e mű szerzőjéről, hogy "még kevéssé ismert". Biztos vagyok benne, hogy ez nem sokáig lesz már így. Klasszikus szerzeményeket kedvelők éppen úgy megtalálhatják ebben a zenében a kedvükre valót, mint azok, akik valami értékes darabot keresnek (további ajánlatom: a "Galapagos" Mark Ishamtől, vagy az "Amazon" Alan Williamstől).
         A "March of the Penguins"-t meghallgatva könnyen az a kérdés merülhet fel mindenkiben, hogy az alkotó vajon miért rejtőzködött ennyi ideig? Talán jól is tette, hogy a B-kategóriás filmeket megunván, végül elvonult az antarktiszi magányba, és a végeláthatatlan jégmezők látóhatárán túl egyszercsak megjelent, hogy a "March of the Penguins" zeneileg nagyon is értékes kottáját lobogtatva, még életében bekerüljön a természetfilmek komponistáinak nem különösebben túlzsúfolt panteonjába.


    Bíró Zsolt
    2005.10.21.




    Tracklista:

      1. The Harshest Place On Earth (3:56)
      2. Walk Not Alone (0:42)
      3. The March (5:22)
      4. Found Love (3:59)
      5. The Egg Arrives (2:27)
      6. The Mothers' Second Journey (2:01)
      7. Arrival At The Sea (3:12)
      8. Walk Through Darkness (6:20)
      9. First Steps (3:19)
    10. The Dangers Remain (3:15)
    11. Reunited (2:17)
    12. Going Home For The First Time (4:43)

    TOVÁBBI ÉRTÉKELÉSEINK:

    Dobrosi Tamás          nem értékelte

    Emesz Csaba          nem értékelte

    Gregus Péter

    Kulics László

    Szabó Csaba

    Tihanyi Attila




    KAPCSOLÓDÓ ANYAGOK:

    The Emperor's Journey
    [La Marche De L'Empereur]


    Genesis

    Alex Wurman - Hollywoodból az Antarktiszra (interjú)

    Madagascar

    További kritikáink
  • Dunkirk
  • Blade Runner
  • Kingsman: The Golden Circle
  • War for the Planet of the Apes
  • Spider-Man Homecoming
  • The Autopsy of Jane Doe
  • Pirates of the Caribbean: Dead Men Tell No Tales
  • Close Encounters of the Third Kind
  • Alien: Covenant
  • King Arthur: The Legend of the Sword
  • Atlantis: The Lost Empire
  • Life
  • Colossal
  • Great Expectations
  • Jesse Stone - The Ultimate Collection
  • The Boss Baby

  • Filmzenékről röviden
  • Jigsaw
  • Hail, Caesar!
  • The Lego Ninjago Movie
  • The Dark Tower
  • Remember
  • Split
  • The Hollywood Shorties
  • Eddie the Eagle
  • Spotlight
  • Green Room

  • Filmek alatt hallott zenék
  • Jean-Claude Van Johnson
  • 47 Meters Down (In to Deep)
  • The Shallows
  • Solace
  • Into the Grizzly Maze
  • Enemies Closer
  • D-Tox
  • Rambo III
  • Transformers: Rescue Bots
  • Sex Tape

  • Interjúk
  • Jeff Beal: Apró kincsek
  • Lisa Gerrard: A szív hangja
  • Mark Hinton Stewart: A zene a párbeszédek mögött
  • Wolf Péter: A szerencse kapuja

  • Kollaborációk
  • Oliver Stone filmjeinek zenéi
  • Elmer Bernstein életútja I.
  • Jerry Goldsmith életútja III.
  • Jerry Goldsmith életútja II.
  • Jerry Goldsmith életútja I.

  • A filmzene legendái
  • Angelo Badalamenti
  • Philip Glass
  • Basil Poledouris
  • Lalo Schifrin
  • Dave Grusin

  • Moziszériák,tévésorozatok
  • A hobbit-trilógia zenéi
  • A Rémálom az Elm utcában széria zenéi
  • A Robert Langdon-filmek zenéi
  • A Hellraiser-filmek zenéi
  • A Válaszcsapás zenéje

  • További írásaink
  • Ez volt 2016
  • Oscar előtt és Oscar után 2016
  • 10 éves a Filmzene.net
  • Filmzeneszerzők különböző albumai
  • Filmzenékhez köthető kiadványok
  • Stúdiók
  • Lemezkiadók
  • In Memoriam