FŐOLDAL  |   ZENESZERZŐK  |   FILMZENEALBUMOK  |   FILMZENÉKRŐL RÖVIDEN  |   FILMEK ALATT HALLOTT ZENÉK  |   INTERJÚK    
  |   HÍREK

    Catch Me If You Can  Dunkirk  Blade Runner  Kingsman: The Golden Circle  War for the Planet of the Apes  Spider-Man: Homecoming  The Autopsy of Jane Doe  Pirates of the Caribbean: Dead Men Tell No Tales  Close Encounters of the Third Kind  Alien: Covenant
EGYÉB ÍRÁSOK  |   MOZISZÉRIÁK ÉS TÉVÉSOROZATOK  |   ÉVES ÖSSZESÍTÉSEINK  |   DÍJAK  |   FÓRUM  |   JÓ TUDNI  |   RÓLUNK  |   KAPCSOLAT



Keresés a Filmzene.neten

  






Beszámolók
  • Hollywood Magyarországon - Hans Zimmer-est Lisa Gerrarddal
  • Brian Tyler londoni koncertje
  • Hans Zimmer Magyarországon
  • Az Antonio Sanchez & Migration magyarországi koncertje

  • Zenék egy témára
  • Conan
  • Robin Hood
  • A három testőr
  • Sherlock Holmes
  • Cápás filmek

  • DVD kiadványok
  • Jerry Goldsmith 80th Birthday Tribute Concert - Fimucité 3
  • A Tribute to Basil Poledouris
  • Fimucité 2: Closing Night Gala 2008
  • "War" - A filmzene készítése
  • Creating the Lord of the Rings Symphony




  • Filmzene.net - The Man Who Knew Too Much (Bernard Herrmann)

    Filmek alatt hallott zenék



       THE MAN WHO KNEW TOO MUCH   (1956)
       Az ember, aki túl sokat tudott


      

       zene: Bernard Herrmann








         Bernard Herrmann zeneszerző és Alfred Hitchcock közös munkásságának a filmzenevilág legismertebb szerzeményei köszönhetőek, gondoljunk csak a "Psycho" zuhanyjelenetére, vagy a "Szédülés" paranoid lantjátékára. Az aláfestések kiadása biztos siker, és a teljesség érdekében a Varése Sarabande kiadó pénzt és fáradságot nem kímélve vette fel újra Herrmann összes, Hitchcockkal közös munkáját. Egyetlen kivétel akad: "Az ember, aki túl sokat tudott" score-ja a mai napig semmilyen formában nem jelent meg, ami elég különös egy olyan film esetében, amelyben a zene ennyire főszerepet játszik, sőt még maga a komponista feltűnik benne. Bár komoly Herrmann-rajongóként én is rendszeresen felemelem a hangom a kiadatlan mesterművek miatt, ez a darab azonban még nekem sem hiányzik.
         Hitchcock először 1934-ben forgatta le ezt a történetet fekete-fehérben; angolul ugyanazon, a magyar fordításban "A férfi, aki túl sokat tudott" címen. Húsz évvel később immár színesben és sztárokkal vitte filmre a forgatókönyvet. A történetben egy orvos családja kerül komoly bajba - miután a családfő tudomást szerez egy fontos diplomata elleni merényletről, gyermekét az összeesküvők túszul ejtik. A merényletre egy koncert során kerülne sor, ahol a gyilkosok a cintányérok éles hangjával álcáznák a lövést, de...
         A két film között lényeges történeti és strukturális különbségek vannak, de zeneileg teljesen megállt az idő, Herrmannek pedig igazából két darabot kellett megírnia. Először a főcím alá egy koncertdarabot, ahol szabad kezet kapott annyi kikötéssel, hogy két perc hosszú legyen és cintányérütéssel érjen véget. Ez a szám jól indítja a filmet, de soha többé nem tér vissza, így még főtémának sem nevezhetjük. Herrmann másik feladataként Arthur Benjamin Viharfelhő-kantátáját vezényelte fel; az eredetit a szerző az 1934-es feldolgozáshoz írta, a merényletet tehát huszonkét év után is ugyanarra a zenére kísérlik meg. A harmadik alkotóelem (ami elhomályosítja az első kettőt) a "Que Sera, Sera" című dal, aminek előadását az édesanyát játszó Doris Day szerződésben kötötte ki. A film végére több mint elégszer hangzik el.
         Marad tehát Herrmann tényleges score-jának elemzése, azonban ilyenről nem is nagyon beszélhetünk. A film nagy részében marokkói népzene és egyházi énekek szólnak, a minimális zene pedig a képek nélkül értékelhetetlen. Vannak egyéni számok, amik jól sikerültek (jelenet: a francia ügynök üldözése és Jimmy Stewart menekülése a templomtoronyból) ezek azonban soha nem alkotnak komplex egységet. Herrmann igazából kiugrási lehetőségnek tekintette a filmet, ahol bizonyítani akarta, hogy a klasszikus zenében is megállja a helyét - a filmben ő játssza a karmestert, a neve pedig óriásplakáton is szerepel.
         A score tehát kiadatlan, de fontosabb elemei kis utánajárással összeszedhetőek. A főcímzenét Nic Raine újravezényelte és kiadta, a "Que Sera, Sera" bármelyik Doris Day-válogatásalbumon meghallgatható, Arthur Benjamin Viharfelhő-kantátája pedig több felvételben is létezik; Herrmann változatát élőben és vágatlanul vették fel, tehát az effektek, a lövés és a sikoly benne maradtak. A többiről álmodni sem érdemes - a rövidke score valószínűleg örökre a Paramount archívumában fog maradni, a marokkói népzene pedig a nép ajkán él tovább. Nem rossz, de Herrmanntől kevés.


    Hubai Gergely
    2006.03.25.





    KAPCSOLÓDÓ ANYAGOK:

    The Amityville Horror

    Frenzy

    Land of the Dead

    Spider

    További kritikáink
  • King Arthur: The Legend of the Sword
  • Atlantis: The Lost Empire
  • Life
  • Colossal
  • Great Expectations
  • Jesse Stone - The Ultimate Collection
  • The Boss Baby
  • In the Heart of the Sea
  • Power Rangers
  • Noah
  • Mighty Morphin Power Rangers: The Movie
  • Crimson Rivers
  • Twister
  • xXx: Return of Xander Cage
  • The Lego Batman Movie

  • Filmzenékről röviden
  • The Lego Ninjago Movie
  • The Dark Tower
  • Remember
  • Split
  • The Hollywood Shorties
  • Eddie the Eagle
  • Spotlight
  • Green Room
  • The Boy
  • Ma Ma

  • Filmek alatt hallott zenék
  • Jean-Claude Van Johnson
  • 47 Meters Down (In to Deep)
  • The Shallows
  • Solace
  • Into the Grizzly Maze
  • Enemies Closer
  • D-Tox
  • Rambo III
  • Transformers: Rescue Bots
  • Sex Tape

  • Interjúk
  • Jeff Beal: Apró kincsek
  • Lisa Gerrard: A szív hangja
  • Mark Hinton Stewart: A zene a párbeszédek mögött
  • Wolf Péter: A szerencse kapuja

  • Kollaborációk
  • Oliver Stone filmjeinek zenéi
  • Elmer Bernstein életútja I.
  • Jerry Goldsmith életútja III.
  • Jerry Goldsmith életútja II.
  • Jerry Goldsmith életútja I.

  • A filmzene legendái
  • Angelo Badalamenti
  • Philip Glass
  • Basil Poledouris
  • Lalo Schifrin
  • Dave Grusin

  • Moziszériák,tévésorozatok
  • A hobbit-trilógia zenéi
  • A Rémálom az Elm utcában széria zenéi
  • A Robert Langdon-filmek zenéi
  • A Hellraiser-filmek zenéi
  • A Válaszcsapás zenéje

  • További írásaink
  • Ez volt 2016
  • Oscar előtt és Oscar után 2016
  • 10 éves a Filmzene.net
  • Filmzeneszerzők különböző albumai
  • Filmzenékhez köthető kiadványok
  • Stúdiók
  • Lemezkiadók
  • In Memoriam