FŐOLDAL  |   ZENESZERZŐK  |   FILMZENEALBUMOK  |   FILMZENÉKRŐL RÖVIDEN  |   FILMEK ALATT HALLOTT ZENÉK  |   INTERJÚK    
  |   HÍREK

    Spider-Man: Homecoming  The Autopsy of Jane Doe  Pirates of the Caribbean: Dead Men Tell No Tales  Close Encounters of the Third Kind  Alien: Covenant  King Arthur: The Legend of the Sword  Atlantis: The Lost Empire  Life  Colossal  Great Expectations
EGYÉB ÍRÁSOK  |   MOZISZÉRIÁK ÉS TÉVÉSOROZATOK  |   ÉVES ÖSSZESÍTÉSEINK  |   DÍJAK  |   FÓRUM  |   JÓ TUDNI  |   RÓLUNK  |   KAPCSOLAT



Keresés a Filmzene.neten

  






Beszámolók
  • Hollywood Magyarországon - Hans Zimmer-est Lisa Gerrarddal
  • Brian Tyler londoni koncertje
  • Hans Zimmer Magyarországon
  • Az Antonio Sanchez & Migration magyarországi koncertje

  • Zenék egy témára
  • Conan
  • Robin Hood
  • A három testőr
  • Sherlock Holmes
  • Cápás filmek

  • DVD kiadványok
  • Jerry Goldsmith 80th Birthday Tribute Concert - Fimucité 3
  • A Tribute to Basil Poledouris
  • Fimucité 2: Closing Night Gala 2008
  • "War" - A filmzene készítése
  • Creating the Lord of the Rings Symphony




  • Filmzene.net - The Magnificent Seven (Elmer Bernstein)    THE MAGNIFICENT SEVEN   (1960)
       A hét mesterlövész


      

       zene: Elmer Bernstein
       vezényel: Elmer Bernstein
       kiadás éve: 1998
       kiadó: Ryko
       játékidő: 67:14




         A westernfilmek a kezdetek óta jelen vannak a mozivásznakon, fénykoruk pedig az ötvenes, illetve a hatvanas évekre tehető. Az ezen időszakban készült mozik közül elsősorban a Sergio Leone-filmek (mint például az "Egy maréknyi dollárért - A Fistful of Dollars", "A Jó, a Rossz és a Csúf - The Good, the Bad and the Ugly", vagy a "Volt egyszer egy Vadnyugat - Once Upon a Time in the West") váltak örökérvényűvé, illetve a jelen írásom alapjául is szolgáló "A hét mesterlövész", melyben olyan színészek nyújtanak felejthetetlen alakítást, mint Steve McQueen, Robert Vaughn, James Coburn vagy Charles Bronson. Népszerűségének hála, igen kevés olyan ember van, aki még csak hallomás szintjén sem ismeri ezen nagyszerű alkotást, amely máig hivatkozási alapnak számít az ilyen témájú filmek esetében. A produkció gyökerei az 1954-es, Akira Kurosawa által rendezett "A hét szamuráj - Shichinin no samurai" című easternig vezethetőek vissza, ugyanis ennek hollywoodi adaptációjaként látott napvilágot John Sturges mozija, melynek sikere okán végül az eredeti japán alkotás is meglehetősen széles körben ismertté vált.

         A feldolgozás muzsikáját Elmer Bernstein készítette, aki az ötvenes évek Amerikájára jellemző kommunistaüldözés miatt éveken keresztül csak harmadvonalbeli produkciókhoz kapott felkéréseket, s ezen szerzeményét követően sikerült visszakerülnie a hollywoodi köztudatba, s válnia élvonalbeli komponistává úgy, hogy bár ezt követően is számtalan kiváló muzsikát szerzett, filmográfiájának taglalásakor mégis erre irányul a legnagyobb figyelem. A mű népszerűségének eredményeként ez a legtöbbször megjelentetett Bernstein-muzsika, így bakeliten éppúgy visszaköszön, mint kazettán vagy CD-n. Az eredeti anyagon kívül újrafelvételekkel is találkozhatunk, melyek első változata James Sedares karmesterhez fűződik, később azonban maga Bernstein is elkészítette saját, ötvenöt perces változatát Glasgow-ban. A jogviták révén azonban utóbbi csak egy évvel a felvételt követően láthatott napvilágot az RCA Records gondozásában. A Ryko pedig eljuttatta a teljes zenei anyagot a rajongókhoz (amit később más borítóval a Varése Sarabande is piacra dobott), ám ez esetben az eredeti felvételek kerültek felhasználásra, s bár a hangzás emiatt mono, illetve érezni rajta, hogy kopottas, az RCA-féle sztereóhoz képest az az előnye, hogy megőrizte azt a fajta fényességet és vitalitást, ami az újra feljátszott esetében kissé halvánmyabban van jelen - ebből eredően képezi elemzésem tárgyát a Ryko-kiadvány.

         A komponista - akkori kortársai egy részéhez hasonlóan - azt a nézetet osztotta, miszerint az aláfestés elsődleges lényege az, hogy észrevétlenül segítse a filmkészítőket a nézők befolyásolásában, így Bernstein számára mindig is a cselekmény és az érzelem alátámasztása volt a fő szempont. Nem volt ez másként "A hét mesterlövész" score-jának elkészítése során sem, mely nemcsak ezért vált kiemelkedővé, hanem azért is, mert születése során a szerző számára az is lényeges volt, hogy a lassú folyású, úgynevezett történetleíró részek gördülékenyebbnek hassanak, amihez remek eszközként szolgáltak a dallamok. Bernsteint elsőre magával ragadta az alkotás, ugyanakkor túlságosan lassúnak találta azt, ezért némi időre volt szüksége ahhoz, hogy igazán ráhangolódjon. Érezte, hogy ebben a moziban több energia rejlik, mint amennyit elsőre sugárzott, ezért ellenpólusként egy dinamikusabb, határozottabb muzsikában kezdett el gondolkodni, ugyanakkor ezzel szembeszegült a megbízók által eredetileg elképzelt underscore elvárásnak. A végeredmény hallatán azonban Sturges elismerően nyilatkoztak koncepciójáról.
         Amikor azt mondjuk egy zenére, hogy tökéletesen illeszkedik a képsorokhoz, akkor többnyire azt értjük alatta, hogy egyezik annak dinamikájával, követi a vágásokat stb. A kor westernfilmjeinek - ahogyan ennek is - azonban nem a gyors tempó a fő ismérve, hanem inkább az elnyújtott történetmesélés, valamint a hosszú beállítások. Bernstein mindezt egy pattogós, ritmusos muzsikával támasztotta alá, mely révén élettel töltődtek meg az elnyújtott jelenetek - ez napjaink közönségének van nagy segítségére, akik a korunk filmgyártása által diktált látványelemeken és pörgésen nőttek fel.

         A mexikói határnál található falu megmentésére felfogadott mesterlövészek karakterrajzai az addig készült vadnyugati filmekből megismert hősök jellemének hétfelé osztásával születtek meg, zeneileg azonban egy téma tartozik hozzájuk, s ez nem más, mint a méltán híressé vált nyitány, amely természetesen többször is előtérbe kerül (például a "The Journey"-ben és a "Strange Funeral / After the Brawl"-ban is). Az album első tételében ("Main Title and Calvera") azonban nemcsak a heroikus motívumot, hanem a falu élelmiszerkészletét állandóan elrabló banda vezérének, Calverának (Eli Wallach) a témáját is megismerhetjük, mely szintén a score egyik alappillére. A szimfonikus zenekar mellett akusztikus gitár, az ahhoz hasonló vihuela, rumbatök, trombitaszóló, csörgők, furulyák, valamint guiro gondoskodik a hamisítatlan westernhangulatról, amit helyenként némi mexikói jellegű vonal is színesít olyan momentumoknak köszönhetően, mint például a "Quest", a "Fiesta", a "Toro" egy része, vagy a "Training" első fele. Ezek, illetve a szembenálló felek témái harsány hangzásukat tekintve meglehetősen figyelemfelkeltőek, így e muzsika - ahogyan egy későbbi interjúja során Bernstein megfogalmazta - a látottak pacemakerévé válik. A párbajokhoz és az összecsapásokhoz készült trackek szintén jól sikerültek, ám közülük is a "Calvera's Return", a "Calvera Routed", a "Harry's Mistake", a "Calvera Killed", illetőleg a némi underscore-ral fűszerezett "Surprise" és "Crossroad" kettős sikerültek a legfigyelemreméltóbbra - ezen darabokban egyébként főként a harsány rezesek és az ütősök kapnak szerepet.
         Bár a teljes zenei anyag a félórás verziókhoz képest tartogat üres perceket hallgatója számára - főleg az első fele tűnik elnyújtottnak -, a mű összképének zsenialitása, összetettsége (a megannyi különböző altéma, melyek főként a falu életéhez és lakóinak kiképzéséhez köthető), valamint filmzene-történelmi jelentősége okán azonban úgy vélem, egyszer mindenképpen érdemes végighallgatni. Bár a magam részéről a Ryko-korong az első néhány meghallgatáskor még végtelen hosszúságúnak tűnt, ám miután a kompozíció egésze összeért bennem, már nem volt kedvem visszanyúlni az általam addig ismert, rövidebb albumhoz.

         E muzsikát nemcsak a hozzá tartozó mozi tette világhírűvé, hanem a megannyi reklámban (mint például a Marlboro cigarettát ajánlóban), illetve egyéb alkotásokban történő felhasználása, amire mindmáig számtalan újabb példát találni, így gyakorlatilag halhatatlanná vált Elmer Bernstein szerzeménye - még ha csak a főtémája is hallható ezen esetekben. A komponistát azonban ezzel kapcsolatban nem az imént említett átemelések mennyisége és gyakorisága, hanem egy személyes élménye érintette meg leginkább: a kétezres évek elején a szerző koncertet adott egy Barcelona melletti kisvárosban, s ott-tartózkodásakor egy kávézóban ülve felfigyelt egy vidáman kacarászó kisfiúra, aki olyan pénzbedobós játéklovon ült, amely működés közben "A hét mesterlövész" zenéjét játszotta. Bernstein - saját bevallása szerint - ekkor értette meg igazán, miről is szól az élete...


    Kulics László
    2013.06.14.




    Tracklista:

      1. Main Title and Calvera (3:58)
      2. Council (3:13)
      3. Quest (1:00)
      4. Strange Funeral / After the Brawl (6:47)
      5. Vin’s Luck (2:02)
      6. And Then There Were Two (1:44)
      7. Fiesta (1:09)
      8. Stalking (1:18)
      9. Worst Shot (2:59)
    10. The Journey (4:37)
    11. Toro (3:21)
    12. Training (1:26)
    13. Calvera's Return (2:36)
    14. Calvera Routed (1:49)
    15. Ambush (3:09)
    16. Petra's Declaration (2:28)
    17. Bernardo (3:31)
    18. Surprise (2:06)
    19. Defeat (3:26)
    20. Crossroads (4:46)
    21. Harry's Mistake (2:48)
    22. Calvera Killed (3:33)
    23. Finale (3:28)




    TOVÁBBI ÉRTÉKELÉSEINK:

    Bíró Zsolt

    Dobrosi Tamás          nem értékelte

    Emesz Csaba          nem értékelte

    Gregus Péter

    Szabó Csaba          nem értékelte

    Tihanyi Attila




    KAPCSOLÓDÓ ANYAGOK:

    Once Upon a Time in the West

    Oscar

    The Quick and the Dead

    Wild Wild West

    További kritikáink
  • Jesse Stone - The Ultimate Collection
  • The Boss Baby
  • In the Heart of the Sea
  • Power Rangers
  • Noah
  • Mighty Morphin Power Rangers: The Movie
  • Crimson Rivers
  • Twister
  • xXx: Return of Xander Cage
  • The Lego Batman Movie
  • Shaft
  • Living in the Age of Airplanes
  • La La Land
  • Immortal Memory
  • Spirit: Stallion of the Cimarron

  • Filmzenékről röviden
  • Remember
  • Split
  • The Hollywood Shorties
  • Eddie the Eagle
  • Spotlight
  • Green Room
  • The Boy
  • Ma Ma
  • Jack Reacher: Never Go Back
  • Gagarin - First in Space

  • Filmek alatt hallott zenék
  • Jean-Claude Van Johnson
  • 47 Meters Down (In to Deep)
  • The Shallows
  • Solace
  • Into the Grizzly Maze
  • Enemies Closer
  • D-Tox
  • Rambo III
  • Transformers: Rescue Bots
  • Sex Tape

  • Interjúk
  • Jeff Beal: Apró kincsek
  • Lisa Gerrard: A szív hangja
  • Mark Hinton Stewart: A zene a párbeszédek mögött
  • Wolf Péter: A szerencse kapuja

  • Kollaborációk
  • Oliver Stone filmjeinek zenéi
  • Elmer Bernstein életútja I.
  • Jerry Goldsmith életútja III.
  • Jerry Goldsmith életútja II.
  • Jerry Goldsmith életútja I.

  • A filmzene legendái
  • Angelo Badalamenti
  • Philip Glass
  • Basil Poledouris
  • Lalo Schifrin
  • Dave Grusin

  • Moziszériák,tévésorozatok
  • A hobbit-trilógia zenéi
  • A Rémálom az Elm utcában széria zenéi
  • A Robert Langdon-filmek zenéi
  • A Hellraiser-filmek zenéi
  • A Válaszcsapás zenéje

  • További írásaink
  • Ez volt 2016
  • Oscar előtt és Oscar után 2016
  • 10 éves a Filmzene.net
  • Filmzeneszerzők különböző albumai
  • Filmzenékhez köthető kiadványok
  • Stúdiók
  • Lemezkiadók
  • In Memoriam