FŐOLDAL  |   ZENESZERZŐK  |   FILMZENEALBUMOK  |   FILMZENÉKRŐL RÖVIDEN  |   FILMEK ALATT HALLOTT ZENÉK  |   INTERJÚK    
  |   HÍREK

    Rogue One: A Star Wars Story  Justice League  Murder on the Orient Express  Moon  Wonder Woman  The Ghost and the Darkness  It  Rebel in the Rye  The Mummy  Catch Me If You Can
EGYÉB ÍRÁSOK  |   MOZISZÉRIÁK ÉS TÉVÉSOROZATOK  |   ÉVES ÖSSZESÍTÉSEINK  |   DÍJAK  |   FÓRUM  |   JÓ TUDNI  |   RÓLUNK  |   KAPCSOLAT



Keresés a Filmzene.neten

  







Beszámolók
  • Hollywood Magyarországon - Hans Zimmer-est Lisa Gerrarddal
  • Brian Tyler londoni koncertje
  • Hans Zimmer Magyarországon
  • Az Antonio Sanchez & Migration magyarországi koncertje

  • Zenék egy témára
  • Conan
  • Robin Hood
  • A három testőr
  • Sherlock Holmes
  • Cápás filmek

  • DVD kiadványok
  • Jerry Goldsmith 80th Birthday Tribute Concert - Fimucité 3
  • A Tribute to Basil Poledouris
  • Fimucité 2: Closing Night Gala 2008
  • "War" - A filmzene készítése
  • Creating the Lord of the Rings Symphony




  • Filmzene.net - Lucy (Eric Serra)    LUCY   (2014)
       


      

       zene: Eric Serra
       vezényel: Eric Serra
       kiadás éve: 2014
       kiadó: Idol Records
       játékidő: 62:30




         Immár sok-sok éve tradíció, hogy a Luc Besson rendezéseiről szóló recenzióknak a direktor régi és mai filmjeinek összevetésével, valamint a dicső múlt siratásával kell kezdődnie. Ez teljesen jogos is, hiszen míg valaha egy Besson-mozi vizuális (lásd: Az ötödik elem), illetve érzelmi síkon (Léon, a profi, A nagy kékség) sokat adott a nézőnek, napjainkban már csakis a könnyed, legtöbbször összecsapott minőségű szórakoztatásra helyezi a hangsúlyt. Akár saját rendezéseire (például: Adéle és a múmiák rejtélye, Vérmesék), akár forgatókönyvírói minőségben jegyzett mozijaira gondolunk (A szállító, Colombiana, 3 nap a halálig), elmondható, hogy a fénykorhoz méltatlan produkciók születtek, és ha valami a lejjebb adott vállalás ellenére is nagy ritkán betalál (mint történt ez az Elrabolva esetében is, amelyet ő írt), akkor azt is sikerül egyre erőltetettebb irányba terelni folytatásokkal, tévésorozatokkal.
         Noha az aktuális egyszer használatos mozija, a Lucy sikerének mértéke váratlan lett, azért mégiscsak kódolva volt, hiszen a főszereplő, Scarlett Johansson személyében férfiak és nők egyaránt meglelték azt az erőt, mely bevonzotta őket a moziba. Előbbiek mindjárt két nagyobb okot is találtak, míg utóbbiak számára a hívószó az lehetett, hogy nemük egy karakánabb tagja visszavág, és könnyedén szétcsap a rosszarcúak között. Besson szkriptje a tőle megszokott elemekből válogat, és teszi ezt túlzó, néhol fárasztó, de többnyire szimplán szórakoztató megoldásokkal. Van itt bűnözők által üldözött főszereplő, akiről hamar kiderül, hogy ellenségei alábecsülték; Párizsba kifutó történetszál, mely alkalmat teremt végül ronccsá váló autókkal lezajló hajszára; gyermeteg túlreagálás, mely során az idegen országban vendégeskedő banda tagjai a feltűnésmentesség jegyében mindenkit lelőnek, aki él és mozog, s ha kell, még egy páncélöklöt is simán előkapnak a mellényzsebből. És ezúttal van még egy Morgan Freemanünk is, aki a tudományosnak szánt részeket darálja le, elmagyarázva a hátteret, egyúttal sokszor meg is akasztva a másfél órás, közepesen bizarr végkimenetelű iram lendületét.
         A sztori ezúttal a szokásosnál is elszabadultabb, mert a direktor megteremtette magának annak lehetőségét, hogy egy szinte legyőzhetetlen szuperhősnővel gazdagítsa a filmvilágot. Lucyt (akit kezdetben ránézésre orosz prostinak gondolnánk, de igazából egy Tajvanra keveredő amerikai diáklány) egy kegyetlen bandavezér arra kényszeríti, hogy a reptéri ellenőrzést kijátszva, egy frissen kikísérletezett drogot csempésszen ki a testében a szigetről. Ám a lány hasüregébe varrt zacskók kiszakadnak, az anyag pedig közvetlenül a szervezetébe jut. Ennek hatására agykapacitásának egyre nagyobb részét kezdi el használni, messze túllépve az átlagemberek szintjén, ezzel pedig különleges képességek sokasága felett rendelkezhet.

         Mára minden kétséget kizáróan elmondható, hogy Eric Serra filmzeneszerzői karrierjét mindössze a vele bő harminc éve együtt dolgozó Besson tartja életben, akinek majdnem minden rendezésénél közreműködött. Több emlékezetes mű megalkotója, emiatt kizártnak tartom, hogy más ne keresné napjainkban, de valószínűleg csak baráti alapon komponál, és maga a filmes világ nem igazán mozgatja meg. Hogy mivel üti el az időt, amikor Besson nem rendez, arról hivatalosan semmit nem tudni, hiszen még saját, modernnek szánt, ám elképesztően kusza honlapján sem bukkantam erről szóló információra. Utoljára 2011-ben dolgoztak együtt (Serrát ekkor láttuk legutóbb stáblistán), és bár a The Lady című életrajzi alkotás egy elég kellemes score-t kapott, a mozi az egyik legismeretlenebb Besson-munka, e tény pedig zenéjére is árnyékot vet. Azt gondolná az ember, hogy többéves kihagyást követően majd lehengerlő szerzeményekkel áll elő a komponista, ám nem így történt.
         Az album összeállítását az a nemtörődömség jellemzi, ami egy ideje a Serra nevével fémjelzettek sajátja. Míg sok komponista aktívan közreműködik a soundtrack létrehozásában, nemritkán kiegészítve vagy továbbgondolva trackeket, esetleg szvitekbe rendezi, összevonja őket az épkézláb zenei élmény érdekében, egyszóval követi score-jának a filmtől független sorsát is, nála a szanaszét töredezettség és a végtelen mennyiségű szerzemény a jellemző. Erre a legszembetűnőbb példa Besson Arthur-trilógiája: az első kettőnél sem rózsás a helyzet, de a harmadik rész soundtrackjén 50 tételecskére oszlik fel az 57 percnyi instrumentális anyag (e rekordot idén Klaus Badelt döntötte meg a Szuper - Hipochonderrel, melynek 48 perces muzsikája 51 köhintésre lett szétdarabolva, ami már a vicc kategória). A Lucy aláfestése esetében némileg jobbak a körülmények, hisz 29 részből áll össze, de a legjellemzőbbek így is az egy-két perces kompozíciók, melyek véget érnek, mielőtt belelendülnének.

         A keringőszerű szimfonikus betéttel ellátott, stáblista alatti "Sister Rust"-tal kezdődik a kiadvány (Damon Albarn maga énekli szerzeményét), ezen kívül a The Crystal Method van jelen egy remixszel, illetve helyet kapott egy szelet Mozart "Requiem"-jéből is. Az elektronikus megoldásokat szimfonikus muzsikával keverő instrumentális anyag egy tipikusan serrás darabbal, a főcímzenével indul: a később az "I am Everywhere"-ben is visszaköszönő "First Cell" cisszegő cinütemei és delfineket idéző hangjai sokat ígérnek, de egy percben mindössze ennyire nyílik lehetőség. Íme, rögtön szembesültünk is az egyik fő gonddal: mindössze nyolc szerzemény hosszabb két percnél. Ezek közül az etnikus színezetű "Mr. Wang's Bloody Suite, Pt. 1 to 4" és "Pt. 5 to 7" elnevezésű folytatása ugyan csupán egy-egy átlagos atmoszférateremtés, ám a nyugtalan, vonósokkal és női vokállal dolgozó "Melt into Matter", a francia nagyzenekar játéka révén érzelmes "Flicking Through Time", a bensőséges "I Feel Everything", illetve a szólóhegedűvel nyitó, menetelős "Disintegration" már jóval izgalmasabb darab, utóbbit ráadásul megkapjuk az "Origin of the World"-ben is. Az egyaránt fortyogó "Blue Injection" és az "Inner Fireworks" a szer hatásait szemlélteti a zene nyelvén, ezek viszont már nem emlékezetes kompozíciók.
         Kilenc-kilenc darabot találunk még a kiadványon az egy és két perc közötti, valamint az egy percet el sem érő kompozíciókból. Ezek közül az "All We Have Done With It" szaxofonos futama miatt, az elektromos gitáros "Crossing the Goon Sea" rockos beütése okán, a "Thank You for Sharing" kellemesen laza dallamvezetése kapcsán, valamint a trance-es "Lucy is Going Out. Pt.2" sajátos ritmusvilága, a "Tingjhou Hospital" pedig érdekes, Cliff Martinezt idéző minimalista elektronikája révén emelhető ki. A külön nem említett egy perc alatti szemelvények köréből a 45 másodperces "Moonbirth" érdekesebb, melyben kiteljesedik a nagyzenekar, ám ez hiába ígér sokat (ahogy az e bekezdésben tárgyalt szerzemények bármelyike), nem teljesedhetnek ki, ami az iméntinél néhány másodperccel rövidebb, hangulatos "Choose to Reproduce"-nál is bosszantó.

         Ahhoz, hogy egy zeneszerző értékes munkát tegyen le az asztalra, a történetnek és képeinek inspiráló ereje is szükséges. A Lucyben ilyesmi kevéssé van jelen, kifejthető témákra sem volt lehetőség, így a korábban már nemegyszer bizonyító Serra most csak egy átlagos score-t komponált. Ebből adódóan nem lehet nagy visszatérésnek tekinteni, mert akár a film alatti helytállását nézem, akár külön hallgatom, mindkét esetben stabil közepest érdemel. Az Idol Records sem látott túl nagy fantáziát egy CD kiadásában, hiszen csupán letölthető formában jelentette meg a score-t. Az utóbbi évek termését figyelembe véve biztosnak látszik, hogy a Besson Művek futószalagjáról nem mostanában fog feledhetetlen produkció legördülni, Eric Serrát viszont a jelek szerint nem mozgatja meg egy kitérő valami Besson-mentes övezetbe, a kör tehát sajnos bezárult.


    Bíró Zsolt
    2014.12.20.




    Tracklista:

      1. Sister Rust - Damon Albarn (3:25)
      2. First Cells (1:00)
      3. Mr. Wang's Bloddy Suite, Pt. 1 to 4 (4:37)
      4. Mr. Wang's Bloddy Suite, Pt. 5 to 7 (2:56)
      5. All We Have Done with It (1:29)
      6. Choose to Reproduce (0:38)
      7. Inner Fireworks (2:32)
      8. Lucy is Going Out, Pt. 1 (1:35)
      9. Lucy is Going Out, Pt. 2 (1:37)
    10. Tingjhou Hospital (1:56)
    11. I Feel Everything (2:09)
    12. Requiem in D Minor, K. 626: I. Introitus. Requiem
          aeternam - Wolfgang Amadeus Mozart (5:19)
    13. Thank You for Sharing (1:31)
    14. Taipei Airport (0:39)
    15. Lucy and the Sniffer Dog (1:04)
    16. Disintegration (2:43)
    17. Green Beams (1:34)
    18. Sling the Decks (The Single Barrel Mix) - The Crystal
          Method (4:24)
    19. Pleasant Drive in Paris (0:35)
    20. Sixty Percent Mess (0:38)
    21. Grossing the Goon Sea (1:50)
    22. GPS Control (0:49)
    23. Goons and Guards (0:48)
    24. Time Is Unity (1:38)
    25. Blue Injection (2:42)
    26. Melt into Matter (3:30)
    27. Flicking Through Time (2:00)
    28. Lucy and Lucy (0:32)
    29. Moonbirth (0:45)
    30. Origin of the World (2:26)
    31. Where Is Lucy? (0:49)
    32. I Am Everywhere (2:20)






    TOVÁBBI ÉRTÉKELÉSEINK:

    Dobrosi Tamás          nem értékelte

    Emesz Csaba          nem értékelte

    Gregus Péter

    Kulics László

    Pavlics Tamás

    Szabó Csaba          nem értékelte

    Tihanyi Attila




    KAPCSOLÓDÓ ANYAGOK:

    Danny the Dog

    Drive

    Goldeneye

    The Raid - Redemption

    További kritikáink
  • Dunkirk
  • Blade Runner
  • Kingsman: The Golden Circle
  • War for the Planet of the Apes
  • Spider-Man Homecoming
  • The Autopsy of Jane Doe
  • Pirates of the Caribbean: Dead Men Tell No Tales
  • Close Encounters of the Third Kind
  • Alien: Covenant
  • King Arthur: The Legend of the Sword
  • Atlantis: The Lost Empire
  • Life
  • Colossal
  • Great Expectations
  • Jesse Stone - The Ultimate Collection
  • The Boss Baby

  • Filmzenékről röviden
  • Jigsaw
  • Hail, Caesar!
  • The Lego Ninjago Movie
  • The Dark Tower
  • Remember
  • Split
  • The Hollywood Shorties
  • Eddie the Eagle
  • Spotlight
  • Green Room

  • Filmek alatt hallott zenék
  • Jean-Claude Van Johnson
  • 47 Meters Down (In to Deep)
  • The Shallows
  • Solace
  • Into the Grizzly Maze
  • Enemies Closer
  • D-Tox
  • Rambo III
  • Transformers: Rescue Bots
  • Sex Tape

  • Interjúk
  • Jeff Beal: Apró kincsek
  • Lisa Gerrard: A szív hangja
  • Mark Hinton Stewart: A zene a párbeszédek mögött
  • Wolf Péter: A szerencse kapuja

  • Kollaborációk
  • Oliver Stone filmjeinek zenéi
  • Elmer Bernstein életútja I.
  • Jerry Goldsmith életútja III.
  • Jerry Goldsmith életútja II.
  • Jerry Goldsmith életútja I.

  • A filmzene legendái
  • Angelo Badalamenti
  • Philip Glass
  • Basil Poledouris
  • Lalo Schifrin
  • Dave Grusin

  • Moziszériák,tévésorozatok
  • A hobbit-trilógia zenéi
  • A Rémálom az Elm utcában széria zenéi
  • A Robert Langdon-filmek zenéi
  • A Hellraiser-filmek zenéi
  • A Válaszcsapás zenéje

  • További írásaink
  • Ez volt 2016
  • Oscar előtt és Oscar után 2016
  • 10 éves a Filmzene.net
  • Filmzeneszerzők különböző albumai
  • Filmzenékhez köthető kiadványok
  • Stúdiók
  • Lemezkiadók
  • In Memoriam