FŐOLDAL  |   ZENESZERZŐK  |   FILMZENEALBUMOK  |   FILMZENÉKRŐL RÖVIDEN  |   FILMEK ALATT HALLOTT ZENÉK  |   INTERJÚK    
  |   HÍREK

    Rogue One: A Star Wars Story  Justice League  Murder on the Orient Express  Moon  Wonder Woman  The Ghost and the Darkness  It  Rebel in the Rye  The Mummy  Catch Me If You Can
EGYÉB ÍRÁSOK  |   MOZISZÉRIÁK ÉS TÉVÉSOROZATOK  |   ÉVES ÖSSZESÍTÉSEINK  |   DÍJAK  |   FÓRUM  |   JÓ TUDNI  |   RÓLUNK  |   KAPCSOLAT



Keresés a Filmzene.neten

  







Beszámolók
  • Hollywood Magyarországon - Hans Zimmer-est Lisa Gerrarddal
  • Brian Tyler londoni koncertje
  • Hans Zimmer Magyarországon
  • Az Antonio Sanchez & Migration magyarországi koncertje

  • Zenék egy témára
  • Conan
  • Robin Hood
  • A három testőr
  • Sherlock Holmes
  • Cápás filmek

  • DVD kiadványok
  • Jerry Goldsmith 80th Birthday Tribute Concert - Fimucité 3
  • A Tribute to Basil Poledouris
  • Fimucité 2: Closing Night Gala 2008
  • "War" - A filmzene készítése
  • Creating the Lord of the Rings Symphony




  • Filmzene.net - Love Actually (Craig Armstrong és különféle előadók)    LOVE ACTUALLY  (2003)
       Igazából szerelem


      

       zene: Craig Armstrong és különféle előadók
       vezényel: Cecilia Weston
       kiadás éve: 2003
       kiadó: Universal Island Records
       játékidő: 72:10




         Bár Kevint és reszkető betörőit valószínűleg soha senki nem fogja letaszítani a trónról, azért akad még hely azon a dobogón, ahol a milliók számára kedves karácsonyi történetek találhatók. Ha most elnézünk az olyan, kifejezetten az egész családnak szánt opuszok, mint a Télapu, A Grincs, a Polar Expressz és hasonló társaik, esetleg az extrémebb Karácsonyi lidércnyomás mellett (és ha persze nem soroljuk a kategóriába a szeretet ünnepét kissé más irányból megközelítő Drágán add az életedet), akkor a nagyobbaknak való alkotások közül néhány embernek beugorhat még a Holiday, és sokkal többnek az okkal közkedvelt szinkronnal ellátott Igazából szerelem. Utóbbit 2003 decemberében mutatták be hazánkban, s azóta kultikus státuszba került, ráadásul anyagi értelemben is sikeresnek mondható, hiszen a negyvenmilliós költségvetésre 246 milliós bevétel jutott.

         "Istenem, hogy mennyire imádom ezt a filmet!  Vicces, érzelmes, megható, és tele van szeretettel!"

        Akár a DVD reklámszövegének is megfelelne ez az idézet, de valójában egy átlagos néző véleménye a filmmel foglalkozó egyik fórumból. Sokan próbálták már megfejteni az Igazából szerelem sikerének titkát, karácsony közeledtével pedig mindmáig jelennek meg róla kritikák különféle honlapokon, azonban mégis úgy gondolom, a fenti két egyszerű mondat bármilyen részletes elemzésnél tökéletesebben adja vissza azt, hogy miért is töretlen a korábban "csak" sikeres vígjátékok forgatókönyvét (így a Négy esküvő és egy temetését, a Sztárom a páromét vagy a Bridget Jones naplójáét) jegyző Richard Curtis rendezői debütálásának népszerűsége. Az eredeti címbeli "love" kettős jelentését a magyar cím érthetően nem tudja visszaadni, ám e mozgókép azért is szólíthatott meg mindenkit (és szólít meg még ma is), mert nem csupán a szó elsődleges jelentéséhez, a szerelemhez kapcsol történeteket, hanem a szeretethez is.
        Egy kísértés révén széthullani látszó, de teljesen még ki nem hűlt házasságban élő házaspár; egy portugál házvezetőnőjébe a nyelvi akadályok ellenére is beleszerető író; egy a frissen nősült legjobb barátjának feleségébe reménytelenül szerelmes fiatal férfi; egy saját boldogságát értelmi fogyatékos öccsével való kapcsolata mögé helyező nő; egy frissen megözvegyült, elhunyt neje kisfiának szerelmi gondjaival szembesülő férfi, valamint a brit miniszterelnök, aki képtelen kiverni fejéből az egyik alkalmazottját: ők mind csak egy-egy szemet jelentenek a számtalan szereplőt tartalmazó láncból. A direktor úgy zsonglőrködik ezzel a sok szimpatikus emberrel (akiket Emma Thompson, Alan Rickman, Bill Nighy, Liam Neeson, Colin Firth, Hugh Grant, Rowan Atkinson és számos kiválóság alakít), hogy a túlzsúfoltság látszata sem ötlik fel a nézőben, és mivel - ha nem is mindig happy enddel, de - minden szál elvarrásra kerül, senkiben nem marad sok hiányérzet. A szkript nagy értéke, hogy átjön belőle, Curtis mennyire szereti hétköznapi - vagy épp annak álcázott - hőseit, akik többségének gondjaira és vívódásaira mi magunk is találhatunk életünkben példát. Viszonzatlannak tűnő szerelem, vívódás a hű társ és a csak pillanatnyi izgalmat jelentő kísértés között, önfeláldozás, a mindvégig jelen lévő igaz jó barát felismerése vagy a boldogság elérésének érdekében tett őrültség egyaránt szerepel az elénk tárt palettán, ez a sokszínűség pedig rengeteg embert késztet arra, hogy évről évre újból belegabalyodjon jó érzéssel e szövevényes érzelmi hálóba, mely az Igazából szerelem elnevezést kapta.

        "Emlékszem, hogy az első alkalommal, amikor az Igazából szerelem forgatókönyvét olvastam, hangosan nevettem rajta. Richard egy rendkívüli író, Bill Nighy karaktere pedig lenyűgöző" - nyilatkozta az alkotás komponistája, Craig Armstrong. Mára már gyakorlatilag minden ismert és kedvelt filmzene elérhető lett, így a kiadóknak nagyítóval kell keresni még megjelentetésre váró muzsikákat, épp ezért érthetetlen, hogy a szerző score-ját soha nem adták ki. Még annak ellenére sem, hogy több olyan pontja is akad, amelyet ha egy átlagember - tehát nem kifejezetten filmzenerajongó - meghall, egyből rávágja a filmcímet, ami egyértelműen a vitathatatlan népszerűség jele. Ám nincs minden veszve. Különösebb ügyesség nem, csak a keresőprogramok vagy épp a Youtube ismerete szükséges ahhoz, hogy valaki a mozitól különválasztva is meghallgathassa a score jelentős részét: a húszperces Oscar-promó mellett ugyanis egy közel egyórányi változat trackjeire sem kifejezetten bonyolult ráakadni. Hivatalosan viszont - a közvélekedéssel ellentétben nem amerikai, hanem brit - produkcióhoz csak egy kétféle verzióban megjelent betétdalos soundtrack kapcsolódik. A tengerentúli változaton 17 track található, ezek közül mindössze egyetlen Armstrong kompozíciója. A most tárgyalt korong a Universal Island Records Európában terjesztett kiadványa, melyre már három instrumentális darab is felfért, de üröm az örömben, hogy még így is csak hét percről beszélhetünk.

        Armstrong vonóscentrikus, a zongorát olykor előtérbe toló szimfonikus munkája egy ízig-vérig romantikus darab, mely csak úgy árasztja magából a télies hangulatot, a bensőségességet - és a szomorúságot. Bár az Igazából szerelemre vígjátékként szokás hivatkozni, a szó szoros értelmében nem teljesen az, amire e megnevezésről rendszerint asszociálunk, hanem jóval több, a zene pedig ezt remekül követi. Annak ellenére, hogy én végtelenül szívfájdítónak tartom a teljes score-t, lehangolónak egyáltalán nem. A komponistának sok egyéb mellett gyászt és a talán végső boldogtalanságba fájó szívvel belenyugvást is le kellett fordítania a zene nyelvére. A melankolikus végeredmény ugyan érezteti, hogy a ránk mért, kisebb-nagyobb csapásokat sosem feledhetjük el teljesen, összességében mégis optimista és reménykeltő lett.
        A kiadvány legvégére helyezett három instrumentális darab közül valószínűleg a repülőtérhez kapcsolható zene a legismertebb és legmeghatározóbb, amely részben akkor szól, amikor a rohanó kisfiú, Sam még épp utoléri szerelmét, mielőtt az a gépre szállna. Ennek az egyik variációját találjuk a lemezen, s noha címe alapján a "PM's Love Theme" elsősorban a miniszterelnök (Hugh Grant) témája, ám mivel több ponton és formában is felcsendül a moziban, inkább a szerelem általános motívumának tekinthető. A "Portugese Love Theme" az elbűvölő házvezetőnő (a portugál színész-énekesnő, Lúcia Moniz) és az író (Colin Firth) hasonló jellegű muzsikája. E kettőt a "Glasgow Love Theme" vezeti fel, melyről a szerzeményeit egyébként glasgow-i stúdiójában rögzítő Armstrong így vélekedik: "Amikor egy romantikus vígjátékhoz írok zenét, azt találom a legideálisabbnak, ha nem a humor felől közelítek, hanem inkább a jelenetek érzelmi oldalát adom át. A mozihoz született különböző témáim közül a 'Glasgow Love Theme'-et egyfajta romantikus magány járja át, mely hűen tükrözi a filmben végig jelen lévő viszonzatlan szerelmet."

        Míg a score szinonimája a repülőtéri dallam, a betétdalokban igen gazdag film ezen oldalát a "Christmas Is All Around" jelképezi. Előadója Billy Mack (azaz Bill Nighy), minden elfeledett rocksztár zseniális karikatúrája, aki a csúcsra egy kétségbeesett akcióval, azzal a - saját maga által is csak egy nagy rakás szarnak titulált - dallal tér vissza a slágerlisták csúcsára, amelyet egyetlen szó szánalmas megváltoztatásával aktualizáltak karácsonyra. Mack száma átszövi a teljes mozit, a szereplők is sokszor hallják, vagy épp nézik a tévében a klipjét (mely egyébként Robert Palmer "Addicted To Love"-jának videóján alapul). Emellett az alkotás kiváló zenei nyitánya is ez, csak épp instrumentálisan, szitárral feldúsítva, és valószínűleg a filmzenei karrierje előtt sokáig hangszerelőként dolgozó Armstrongnak is köze van hozzá. A dal eredeti előadójának a Wet Wet Wetet tartják a legtöbben, ám valójában már 1967-ben létezett egy igen bájos folkpopként. Mégpedig attól az ismeretlen ismerős The Troggs nevű formációtól, akiktől "Love Is All Around"-ként ez a darab ugyan nem lett annyira közismert (legalábbis napjainkig hatóan), de a meglehetősen más fazonú "Wild Thing"-gel egy világslágert, a "With a Girl Like You"-val pedig egy kisebbet hoztak össze. A filmbeli átiratnak sikerült a hazai rádiókba is belopakodnia az évek során, ahol az ünnepek közeledtével mindig magas rotációban adják le. Mivel jó humorérzékkel a soundtracken nem a színész, hanem a karakter van megnevezve előadóként (még a számcímek és az előadók kiírására képes autórádiók is így jelzik ki), ezért az a helyzet állt elő, hogy akiket eddig valahogy elkerült az Igazából szerelem, de tetszik nekik a feldolgozás, rákeresve egy bizonyos Billy Mackre bukkanhatnak, akit a fentiek okán szépen elkönyvelhetnek valami egyszámos trubadúrként.
        Így gördült hát több generáción is át ez a felvétel, és aratott más-más előadóktól sikert (még az R.E.M. is feldolgozta, a Wet Wet Wet-es változat pedig a Curtis forgatókönyvére épülő Négy esküvő és egy temetésben bukkant fel), egy kis időre visszahozva az elvileg mindmáig létező, de utoljára pont közvetlenül a mozi premierje előtt, egy greatest hitsszel jelentkező Wet Wet Wetet is a köztudatba. De most vessünk egy pillantást a többi felvételre is, melyek között kevésbé és jól ismertek egyaránt akadnak.

        Nighyvel ellentétben két mellékszereplő valóban énekes. A repülőtéri kis hősszerelmes imádatának tárgyát játszó Olivia Olson a Mariah Carey révén sokak által megkedvelt, mostanra ugyanazok által meggyűlölt "All I Want for Christmas Is You"-t, míg az esküvői meglepetéskórus fő dalnokaként felbukkanó Lynden David Hall a The Beatles "All You Need Is Love"-ját adja elő. Felkerült a lemezre még egy harmadik közismert nóta átirata is, bár Otis Redding "White Christmas"-a (mely a Martin Freeman és Joanna Page alakította testdublőr pár első csókja alatt indul el) annyira átalakult soullá, hogy gyakorlatilag csak a szöveg segítségével azonosítható be minden idők talán legismertebb karácsonyi dala. A "Christmas Is All Around" mellett a The Beach Boys "God Only Knows"-a is egy másodvirágzást megélő, a filmet jól jellemző ikonikus dallá nemesedett. Ez a legvégén, a több száz ölelkező-csókolózó ember montázsa alatt csendül fel, és záró számnak ennél tökéletesebbet kifejezetten ide írni sem lehetett volna.
        Ha létezik olyan, hogy szimpatikus énekhang, akkor számomra Didóé abszolút az: "Here with Me"-jét máig megunhatatlannak tartom. A többihez hasonlóan e dal is tökéletesen megtalálta a helyét az adott jelenetben: nemcsak hangulata, de szövege is passzol arra, ahogy Mark (Andrew Lincoln) magányosan rója az utcákat, miután lelepleződik legjobb barátja felesége (Keira Knightley) előtt, hogy látszólag ellenséges viselkedésének valójában mi az oka.
       
    A mozi számos katartikus vagy épp humoros pontja közül nagyon nehéz abszolút kedvencet választani, de én talán - egy hajszállal a többi felett győzedelmeskedve - azt a jelenetet tenném az első helyre, amelyben Karen (Emma Thompson) elsírja magát, amikor azzal szembesül, hogy csak egy Joni Mitchell-CD-t kapott az ünnep alkalmából, s férje (Alan Rickman) nem neki szánta azt a nyakláncot, amelyet az asszony korábban véletlenül megtalált. Ezt hívják igazi színészi teljesítménynek, ahogy Thompson ekkor a csalódástól a keserűségen át a boldogtalanságig egyszerűen mindent tökéletesen szemléltet játékával, amire pedig az ekkor hallható, remek rendezői érzékkel ide helyezett Mitchell-szám teszi fel a koronát. A maga megfejtésre váró szövegével együtt a "Both Sides Now" maga a csoda, hatását pedig az is erősíti, hogy nem egy olyan dalról van szó, melyet az elmúlt évtizedek során a rádiós agyonjátszások megszabadítottak hatásától, így megmaradhatott minden idők egyik legszomorúbb dalának - és pont e hangulat az oka annak, hogy a zenei szerkesztők nem igazán merték felvenni a csatornák kínálatába. A megrendítő felvétel érdekessége, hogy eredetileg 1967-es, Judy Collins adta elő ugyanilyen fülbemászóan, de jóval könnyedebb köntösben, Mitchell pedig két évvel később dolgozta fel, és általa lett világszerte ismert. Az énekesnő 1969-es, szimplább, akusztikus gitáros verziója helyett viszont a jóval későbbi, 2000-ben lemezre került, szimfonikus zenekarral kísért változat vált méltán örök érvényűvé, a már idős Mitchell kissé rekedtesre érett hangjával.

        A szóba eddig nem került felvételek közül már csak a The Pointed Sisters "Jump (For My Love)"-ját bírná bárki is konkrétan a filmhez kötni, amely a miniszterelnöki rezidencia első számú lakójának akciója alatt csendül fel, amikor a férfi áttáncol az épület helyiségein. Az albumra viszont nem ez, hanem a stáblista alatt hallható, Girls Aloud-féle feldolgozás került. A további dalok közt nem egy ismert vagy közepesen ismert előadót találunk, de közülük csupán a The Calling ("Wherever You Will Go"), a Sugababes ("Too Lost in You") és esetleg még a Texas ("I’ll See It Through") nótája nevezhető ismertebbnek. Norah Jones, Eva Cassidy, Kelly Clarkson, Gabrielle, plusz a férfiak képviseletében a Fugees egykori tagja, az egy bizonyos Sharissával kiegészült Wyclef Jean, illetve a Maroon 5 szerepel még egy-egy számmal, akiknek ezen darabjai ugyan nem lettek slágerek, de ettől eltekintve kellemesek.
        A lemezre szinte minden elhangzó betétdal felkerült, az egyetlen hiányzó a Bay City Rollers "Bye Bye Baby (Baby Goodbye)"-ja. A CD időtartama maximálisan ki lett használva, de ez az egy még elfért volna valamelyik kevésbé meghatározó szám rovására, mert az előzőleg említett néhány felvétellel ellentétben hangsúlyos szerepet kap. Érdekes választással a temetés, illetve az esküvő utáni vacsora jelenetét köti össze, így a végső búcsút és a teljesen új élet kezdetét egyaránt szimbolizálja. Illetve egyesekben hiányérzetet generálhat még a "Csendes éj" gyerekek általi előadásának lehagyása is, mely egy másik feledhetetlen jelenet, a táblás szerelmi vallomás alatt szól.

        Ugyan nem egy olyan dal található a soundtracken, melyet magamtól soha nem hallgattam volna meg, de minőségüket attól még elismerem. Az esetleg nem annyira ismerős darabok sem rosszak, csak épp ezeknek az lett a sorsa, hogy a háttérben szóljanak - a karácsonyi parti alatt például több is felcsendül. Ennek következtében nem válhattak annyira a jelenetek szoros részévé, mint egyes társaik, ugyanakkor mindegyik hozzátesz egy kicsit a film tökéletességéhez. Nem különben adnak hozzá a feledhetetlen, sokak által újra felfedezett számok, és különösen igaz ez a Billy Mack-féle mókára, mely a filmhez hasonlóan kultikussá vált. Hogy tetemes játékideje ellenére Craig Armstrong - külön értékelve természetesen tízpontos - instrumentális kompozícióit miért nem adta ki még senki, annak okát nem tudni, de remélhetőleg egyszer ez megváltozik, hiszen munkája már rég megérdemelt volna egy külön albumot.
        Az Igazából szerelem 13 évvel ezelőtt érkezett, pont a megfelelő időben. Csak azt sajnálom kicsit, hogy nem napjainkban, amikor még inkább szükség lenne olyan alkotásokra, melyek rávilágítanak arra, hogy egyre sötétebb irányba tartó világunkban azért még mindig találni annyi szépséget és jót, amelyek miatt a reményt sosem érdemes feladni.
    .

         


    Bíró Zsolt
    2016.12.24.




    Tracklista:

      1. Jump (For My Love) - Girls Aloud (4:23)
      2. Too Lost in You - Sugababes (3:57)
      3. The Trouble with Love Is - Kelly Clarkson (3:41)
      4. Here with Me - Dido (4:15)
      5. Christmas Is All Around - Billy Mack (3:50)
      6. Turn Me On - Norah Jones (2:34)
      7. Songbird - Eva Cassidy (3:41)
      8. Sweetest Goodbye - Maroon 5 (4:48)
      9. Wherever You Will Go - The Calling (3:27)
    10. I'll See It Through - Texas (4:05)
    11. Both Sides Now - Joni Mitchell (4:34)
    12. White Christmas - Otis Redding (3:06)
    13. Take Me As I Am - Wyclef Jean (feat. Sharissa) (4:18)
    14. All I Want for Christmas Is You - Olivia Olson(3:27)
    15. God Only Knows - The Beach Boys (2:47)
    16. All You Need Is Love - Lynden David Hall (2:30)
    17. Sometimes - Gabrielle (3:54)
    18. Glasgow Love Theme (2:05) *
    19. PM's Love Theme (2:15) *
    20. Portugese Love Theme (3:11) *

    *írta: Craig Armstrong






    TOVÁBBI ÉRTÉKELÉSEINK:

    Dobrosi Tamás          nem értékelte

    Emesz Csaba          nem értékelte

    Gregus Péter

    Kulics László

    Pavlics Tamás          nem értékelte

    Szabó Csaba          nem értékelte

    Tihanyi Attila          nem értékelte




    KAPCSOLÓDÓ ANYAGOK:

    As If to Nothing

    The Holiday

    Home Alone

    Karácsonyi filmzenék

    További kritikáink
  • Dunkirk
  • Blade Runner
  • Kingsman: The Golden Circle
  • War for the Planet of the Apes
  • Spider-Man Homecoming
  • The Autopsy of Jane Doe
  • Pirates of the Caribbean: Dead Men Tell No Tales
  • Close Encounters of the Third Kind
  • Alien: Covenant
  • King Arthur: The Legend of the Sword
  • Atlantis: The Lost Empire
  • Life
  • Colossal
  • Great Expectations
  • Jesse Stone - The Ultimate Collection
  • The Boss Baby

  • Filmzenékről röviden
  • Jigsaw
  • Hail, Caesar!
  • The Lego Ninjago Movie
  • The Dark Tower
  • Remember
  • Split
  • The Hollywood Shorties
  • Eddie the Eagle
  • Spotlight
  • Green Room

  • Filmek alatt hallott zenék
  • Jean-Claude Van Johnson
  • 47 Meters Down (In to Deep)
  • The Shallows
  • Solace
  • Into the Grizzly Maze
  • Enemies Closer
  • D-Tox
  • Rambo III
  • Transformers: Rescue Bots
  • Sex Tape

  • Interjúk
  • Jeff Beal: Apró kincsek
  • Lisa Gerrard: A szív hangja
  • Mark Hinton Stewart: A zene a párbeszédek mögött
  • Wolf Péter: A szerencse kapuja

  • Kollaborációk
  • Oliver Stone filmjeinek zenéi
  • Elmer Bernstein életútja I.
  • Jerry Goldsmith életútja III.
  • Jerry Goldsmith életútja II.
  • Jerry Goldsmith életútja I.

  • A filmzene legendái
  • Angelo Badalamenti
  • Philip Glass
  • Basil Poledouris
  • Lalo Schifrin
  • Dave Grusin

  • Moziszériák,tévésorozatok
  • A hobbit-trilógia zenéi
  • A Rémálom az Elm utcában széria zenéi
  • A Robert Langdon-filmek zenéi
  • A Hellraiser-filmek zenéi
  • A Válaszcsapás zenéje

  • További írásaink
  • Ez volt 2016
  • Oscar előtt és Oscar után 2016
  • 10 éves a Filmzene.net
  • Filmzeneszerzők különböző albumai
  • Filmzenékhez köthető kiadványok
  • Stúdiók
  • Lemezkiadók
  • In Memoriam