FŐOLDAL  |   ZENESZERZŐK  |   FILMZENEALBUMOK  |   FILMZENÉKRŐL RÖVIDEN  |   FILMEK ALATT HALLOTT ZENÉK  |   INTERJÚK    
  |   HÍREK

    Captain Power and the Soldiers of the Future  Mary Shelley  Battlefield Earth  Krypton  Captain Marvel  Bless the Child  Cold Pursuit  Joe Versus the Volcano  Six Days Seven Nights  Bird Box
EGYÉB ÍRÁSOK  |   MOZISZÉRIÁK ÉS TÉVÉSOROZATOK  |   ÉVES ÖSSZESÍTÉSEINK  |   DÍJAK  |   FÓRUM  |   JÓ TUDNI  |   RÓLUNK  |   KAPCSOLAT



Keresés a Filmzene.neten

  







Beszámolók
  • Ólafur Arnalds a Müpában
  • Hollywood Magyarországon - Hans Zimmer-est Lisa Gerrarddal
  • Brian Tyler londoni koncertje
  • Hans Zimmer Magyarországon

  • Zenék egy témára
  • Conan
  • Robin Hood
  • A három testőr
  • Sherlock Holmes
  • Cápás filmek

  • DVD kiadványok
  • Jerry Goldsmith 80th Birthday Tribute Concert - Fimucité 3
  • A Tribute to Basil Poledouris
  • Fimucité 2: Closing Night Gala 2008
  • "War" - A filmzene készítése
  • Creating the Lord of the Rings Symphony




  • Filmzene.net - Lord of War (Antonio Pinto)    LORD OF WAR   (2005)
       Fegyvernepper


      

       zene: Antonio Pinto
       vezényel: Ed Cortes
       kiadás éve: 2005
       kiadó: Lakeshore Records
       játékidő: 38:33




         Yuri Orlovnak (Nicolas Cage) nehéz dolga akadt az amerikai beilleszkedéssel. Ukrán bevándorló lévén némileg korlátozottabb lehetőségei voltak a lehetőségek hazájában, és ő végül a nagy társadalmi elismertségnek nem örvendő fegyverkereskedői pályát választotta, aminek fortélyait aztán sikerrel el is sajátította. Erkölcsi korlátai már rég nincsenek, egyedül csak a ropogós zöldhasúak motiválják. Igazából nem velejéig romlott ember, hiszen nem alkalmaz erőszakot ahhoz, hogy pénzt csináljon, az erőszakból viszont nem rest pénzt csinálni - minél több pénzt. Amit (siker, csillogás) és akit (Bridget Moynahan) akar, megszerez magának, és csak az életcéljául az ő lebuktatását kitűző Interpol-ügynököt (Ethan Hawke), vagy a világ legveszélyesebb övezeteiben vele együtt dolgozó forrófejű testvérét (Jared Leto) kell szemmel tartania, hogy egyikük se keresztezze terveit. Némelykor azonban a legfeszültebb figyelem is lankadhat egy pillanatra...
         Nem mondhatni, hogy az amerikai közönség keblére ölelte volna Andrew Niccol ("Gattaca") filmjét. Abban az országban azonban, ahol számos háztartásban gyakorlatilag családtagnak számít a kézifegyver, becézgetik és szeretgetik, ott nem sokaknak van szükségük szórakozásnak álcázott lelkiismeretfurdalás-keltésre, még akkor sem, ha a "Fegyvernepper" nem mond egyértelműen ítéletet antihőse felett. Bár elsőre ugyan távolságtartóan ironikusnak tűnhet, ám felszínének már legfelső rétegét megkapirgálva is nyilvánvalóvá válóan elgondolkodtató történettel bíró dráma. A színvonalasabb és a megélhetési filmeket érdekesen váltogató Nicolas Cage viszont egy szempontból kifejezetten rosszul járt: a címlapkép CD-re helyezésének köszönhetően a lemezen szó szerint egy nagy lyuk tátong a homlokán. Noha ez véletlen, a film témája miatt mindenféleképpen stílusosnak tekinthető.

         A brazil születésű Antonio Pinto neve hazánkban Walter Salles Oscar-díjas filmjének, a "Központi pályaudvar"-nak stáblistáján tűnt fel először, majd az "Istenek városa" zenéje kapcsán ismerhettük meg még jobban, amit Ed Cortesszel együtt szerzett. A gyorsan kultfilmmé vált, robbanékony stílusú alkotáshoz a szerzőpáros világzenei pillanatokat is tartalmazó funkys zenét szerzett, amiben a '70-es évek lazulós-jazzes világa érdekesen keveredett össze mariachi fúvósokkal. Hollywoodi bemutatkozása (ha nem számítjuk annak a "Collateral - A halál záloga" végén elhangzó, egy korábbi, hazánkban be nem mutatott filmhez íródott zenéjének részletét) teljesen másfajta lett, azonban szinte nem is sikerülhetett volna jobban.

         Mindig jót tesz a filmzenei műfajnak, ha különféle egzotikus hangszerekkel bővül a paletta, mint például a duduk, a shakuhachi, vagy éppen az erhu. A "Lord of War" tételeinek különlegességét is az adja, hogy nem egy, hanem jóval több, még nem agyonunt hangú instrumentum bukkan fel benne. Közülük egy népi hangszer, a hegedűhöz hasonló rabeca került előtérbe, mely idővel egyébként Pinto védjegyévé válhat, hiszen már eddig is rendszeresen alkalmazta. Az egész score fantasztikus alaphangulatát is ennek köszönhetjük: ha nem is tragikus, de mindenféleképpen bánatosan szóló trackekről van szó, melyeket a rabeca szólama itat át. Lassan fűrészelő vonósokra emlékeztető szomorú hangja olyan szerzeményeket tölt meg élettel, mint a rekviemszerű "Ava's Arms", a meg-megiramodó "By Air", esetleg az elégikus "Truth". Pinto ezenkívül nagyon finoman adagolt elektronikus kiegészítéseket és számtalan egyéb fortélyt is bevet a siker érdekében: melankolikusan mogorva gitárt használ a főtémában ("Lord of War"), vonosókat és bandolint a görögös (és természetesen oroszos) hangulatú "Little Odessá"-ban, illetve egyenesági leszármazottjában, az "AK-47 Love"-ban, több trackben basszusgitárt és szintetizátort a háttérben (például "Everything That Comes from the Earth"), sőt egyszer még női vokált ("Yakar Diamm") is. De említhető lenne különlegességként a mariachik gitárja, a guitarron (a "Warlord"-ban), és még egy sokunk számára ismeretlen pengetős hangszer, a cavaquinho (a "Love Deception"-ben).
         Az említett szólóhangszerek birtokosain kívül a kisebb szimfonikus zenekart a korábbi zeneszerzőtárs, Ed Cortes vezényli, segítve ezzel azt, hogy egy kifejezetten frappáns score születhessen meg, melynek több ékessége is van, de a legfantáziadúsabb a "Consequences & Loss", amelyben az amúgy kevésszer hallható zongora kap markáns szerepet, megajándékozva a hallgatót a 2005-ös év egyik leggyönyörűbb témájával.

         Más műfaj és más stílus ugyan, ezért talán nem illik összehasonlítani, de a "Fegyvernepper" score-járól eszembe jutott a "Túl a barátságon" Oscar-díjat nyert aláfestése, illetve az alkotóik közti párhuzam (és különbség). A meleg cowboyok kalandjait kísérő Gustavo Santaolalla is egzotikusabb sílust művel, mindkét filmzene pengetős hangszerekre épül, Antonio Pinto azonban megmutatja, hogy mennyivel ötletesebben is fel lehet használni a húros hangszereket annál, mint ahogyan azt argentin kollégája tette. Sajnálatos, hogy a filmben a score eléggé el volt rejtve, emiatt az ismerheti meg igazán mélységeit, aki a soundtracket is meghallgatja. Így kiderülhet számára, hogy Pinto egy olyan utat kezdett bejárni kompozíciójával, amely ugyan nem volt még kitaposva, de ő jól látható nyomot hagyott maga után. Hogy aztán a brazil komponista munkája eredetisége ellenére nem különösebben lett ismert, maximum szűkebb körben elismert, arról bizony csakis ő tehet - így jár az a különc zeneszerző, aki nem feltétlenül a legpopulárisabb témájú mozikat részesíti előnyben...


    Bíró Zsolt
    2006.09.27.




    Tracklista:

      1. Lord of War (3:09)
      2. Little Odessa (2:50)
      3. Ava's Arms (2:00)
      4. By Sea (3:14)
      5. Andina (1:25)
      6. Love Deception (3:43)
      7. Consequences & Loss (4:26)
      8. By Air (1:39)
      9. The Promise (1:46)
    10. Yakar Diamm (2:34)
    11. Everything That Comes from the Earth (1:24)
    12. Truth (3:01)
    13. Conscience (2:06)
    14. AK-47 Love (2:00)
    15. Warlord (3:09)



    TOVÁBBI ÉRTÉKELÉSEINK:

    Dobrosi Tamás          nem értékelte

    Emesz Csaba          nem értékelte

    Gregus Péter

    Kulics László

    Szabó Csaba

    Tihanyi Attila




    KAPCSOLÓDÓ ANYAGOK:

    Brokeback Mountain

    Crash

    Man on Fire

    Once Upon a Time in Mexico

    További kritikáink
  • Dark City
  • Species
  • Venom
  • Die Hard: With A Vengeance
  • Die Hard 2: Die Harder
  • Die Hard
  • The Grinch
  • Anaconda
  • Evolution
  • Himalaya - The Rearing of A Chief
  • Bohemian Rhapsody
  • Deep Blue Sea
  • On Deadly Ground
  • Heaven & Earth
  • Halloween

  • Filmzenékről röviden
  • Bodyguard
  • Searching
  • How the Grinch Stole Christmas!
  • Isle of Dogs
  • The Ritual
  • A Wrinkle in Time
  • Geostorm
  • Death Wish
  • Fifty Shades Freed
  • Darkest Hour

  • Filmek alatt hallott zenék
  • Dark
  • Bright
  • Jean-Claude Van Johnson
  • 47 Meters Down (In to Deep)
  • The Shallows
  • Solace
  • Into the Grizzly Maze
  • Enemies Closer
  • D-Tox
  • Rambo III

  • Interjúk
  • Hrutka Róbert: Szívvel-lélekkel
  • Jeff Beal: Apró kincsek
  • Lisa Gerrard: A szív hangja
  • Mark Hinton Stewart: A zene a párbeszédek mögött

  • Kollaborációk
  • Oliver Stone filmjeinek zenéi
  • Elmer Bernstein életútja I.
  • Jerry Goldsmith életútja III.
  • Jerry Goldsmith életútja II.
  • Jerry Goldsmith életútja I.

  • A filmzene legendái
  • Angelo Badalamenti
  • Philip Glass
  • Basil Poledouris
  • Lalo Schifrin
  • Dave Grusin

  • Moziszériák,tévésorozatok
  • A The Man in the High Caslte zenéje
  • A Terminátor-filmek zenéje
  • A hobbit-trilógia zenéi
  • A Rémálom az Elm utcában széria zenéi
  • A Robert Langdon-filmek zenéi

  • További írásaink
  • A Filmzene.net jövőjéről...
  • Ez volt 2016
  • Oscar előtt és Oscar után 2016
  • 10 éves a Filmzene.net
  • Filmzeneszerzők különböző albumai
  • Filmzenékhez köthető kiadványok
  • Stúdiók
  • Lemezkiadók
  • In Memoriam