FŐOLDAL  |   ZENESZERZŐK  |   FILMZENEALBUMOK  |   FILMZENÉKRŐL RÖVIDEN  |   FILMEK ALATT HALLOTT ZENÉK  |   INTERJÚK    
  |   HÍREK

    Oscar  Captain Power and the Soldiers of the Future  Mary Shelley  Battlefield Earth  Krypton  Captain Marvel  Bless the Child  Cold Pursuit  Joe Versus the VolcanoSix Days Seven Nights  
EGYÉB ÍRÁSOK  |   MOZISZÉRIÁK ÉS TÉVÉSOROZATOK  |   ÉVES ÖSSZESÍTÉSEINK  |   DÍJAK  |   FÓRUM  |   JÓ TUDNI  |   RÓLUNK  |   KAPCSOLAT



Keresés a Filmzene.neten

  







Beszámolók
  • Ólafur Arnalds a Müpában
  • Hollywood Magyarországon - Hans Zimmer-est Lisa Gerrarddal
  • Brian Tyler londoni koncertje
  • Hans Zimmer Magyarországon

  • Zenék egy témára
  • Conan
  • Robin Hood
  • A három testőr
  • Sherlock Holmes
  • Cápás filmek

  • DVD kiadványok
  • Jerry Goldsmith 80th Birthday Tribute Concert - Fimucité 3
  • A Tribute to Basil Poledouris
  • Fimucité 2: Closing Night Gala 2008
  • "War" - A filmzene készítése
  • Creating the Lord of the Rings Symphony




  • Filmzene.net - Long Walk Home (Music from the Rabbit-Proof Fence) (Peter Gabriel)    LONG WALK HOME   (2002)
       (Music from the Rabbit-Proof Fence)
       1200 mérföld hazáig


      

       zene: Peter Gabriel
       kiadás éve: 2002
       kiadó: Realworld
       játékidő: 58:46




         Nyugat-Ausztrália őslakossága sokáig ellenállt a fehér gyarmatosítóknak, 1931-ben viszont már külön kormányzó foglalkozott az ő ügyükkel. A kevert vérvonal fokozatos megszüntetését elősegítendő, A. O. Neville-nek joga volt szüleitől elszakítani bármely félvér gyermeket, akiket egy közös telepre vittek. A film egy testvérpár, Molly és Daisy, valamint unokatestvérük, Gracie története. A táborba került három kislány elszökik fogvatartói elől, és élelem nélkül vágnak neki a hazaútnak a sivatagban. Nyomukban üldözőik, egyedüli tájékozódási pontjuk pedig az a nyulakat távoltartó hosszú kerítés, mely végeláthatatlanul szeli át a tájat.
         Phillip Noyce rendező 1989-ben, a "Halálos nyugalom"-mal vált ismertté. Pályafutása során két Jack Ryan-es/Harrison Ford-os sikerfilmet is készített ("Férfias játékok", "Végveszélyben"), melyek a köztudatban tartották nevét a "Sliver"-féle bukások ellenére is. 2002-ben egy emberi sorsokat taglaló sztori felé fordult, és a kormányzót alakító Kenneth Branagh kivételével ismeretlen felnőtt- és gyermekszínészekkel forgatta le egy menekülés valódi eseményeken alapuló lebilincselő történetét.

         Amióta a Grammy-díjas énekes, Peter Gabriel a hetvenes évek közepén elhagyta a zenekart, amelynek alapító tagja volt, sok víz folyt le a Dunán. A Genesisből történő kiválása óta eltelt évtizedekben saját jogán is világsztárrá vált, és eddigi hosszú pályafutása alatt rengeteg dalt írt, közülük számos megjárta a slágerlistákat is. Ténykedésén belül filmzenei működése nem mondható kifejezetten meghatározónak, de neve feltűnése az "1200 mérföld hazáig" alkotói közt már jó előre sokat ígérő volt. Meg is kapta a jogos elismeréseket: score-ját jelölték Golden Globe-díjra (ekkor Elliot Goldenthal erősen felejthető "Fridá"-ja vitte el a szobrot előle), és elnyerte az Ausztrál Filmintézet díját is.
         A zenét először a film megtekintése előtt hallgattam meg, így nyugodtan állíthatom, hogy rendkívül erős darab, hiszen önmagában is ugyanúgy megállja helyét, mint a cselekmény alátámasztásaként. Mindaz, amit Peter Gabriel létrehozott, különleges hatású filmzenének és briliáns világzenének egyaránt tökéletesen megfelel. Ebből adódóan rengeteg etnikai elem szövi át nagyon markánsan a kompozíciók mindegyikét, nemegyszer szinte azt sugallva, hogy a film nem is egy egzotikus világban, hanem már-már a világegyetem egy távolabbi pontján játszódik. Ugyanakkor azok számára, akik főként a nagyzenekari darabokat kedvelik az aláfestésekben, és kevésbé fogadják be a megszokottól ilyen erős mértékben elütő muzsikákat, nem ez a kiadvány ajánlható elsőként.

         A lemez anyaga olyan, különféle ötletes effektekkel kísért hangulatképekből tevődik össze, amelyek nem az első percüktől az utolsóig rendelkeznek kifejezetten konkrét dallammal, de hallgatásuk mégis rendkívüli pillanatokat biztosít. A komponista valósággal tombolhatott mindazon hangszerek közt, melyekből felépítette műve vázát. Megszámlálhatatlan, hogy mennyi, egy átlagos zenekedvelő számára teljesen ismeretlen instrumentumot vetett be ahhoz, hogy hűen szemléltesse a gyermekek félelmét üldözőitől, valamint a túlélés reménytelenségét és a sivatag ürességét (a score hallgatása közben szinte látni vélhetjük a széltépte cserjéket). Ezen hangszerek egy része olyan tradicionális dobok közül került ki, mint például a brazil surdu, az afrikai djembe és az ír bodhran. Kifejezetten az ausztrál tájat képviseli a clap sticks, mely elnevezés az aboriginalok (az ausztrál őslakosok) egymáshoz ütött farúdjait takarja, illetve a csőre emlékeztető, hörgő hangú didgeridoo, de cimbalom, basszusgitár, szintetizátor, a tamburinként is ismert csörgődob, az íjra emlékeztető brazil berimbau, az orosz kaliuka, sőt Hammond-orgona is erősíti jelenlétével a színpompás kínálatot - ám a felsorolás közel sem teljes.

         Szinte egységes vigasztalanságuk és nyomasztóságuk ellenére minden szerzeménynek megvan a maga különleges szépsége: a "Jigalong" ütemeit egzotikus női hang erősíti (több vokalista is végigkíséri egyébként a szerzeményeket), a "Stealing the Children" háborgó dobjainak ősi erejét kettévágja egy gyönyörű szintetizátor-motívum, a merengős "Unlocking the Door"-t békakuruttyolásra és madárvijjogásra emlékeztető hangok szövik át, a "The Tracker" effektjeit akár panaszos kiáltásoknak is vélhetnénk, a "Crossing the Salt Plan"-nek pedig atmoszférikus dallama az erőssége. Személyes kedvencem "A passió" egyik korai előzetese alól is ismerős lehet többeknek, a szökés pillanatában felcsendülő téma a "Running to the Rain". Ez a lemez talán leghatásosabb pontja, amiben felerősődő dobok hangorkánja támogatja a vonósok játékát.
         Ahogy már a "Madárka" aláfestése esetében, úgy itt is visszanyúlt PG más munkájához, de az ő esetében ez nem valamiféle ihlethiányra vezethető vissza, hiszen ezek a felvételek teljesen egybeolvadnak a többivel, és a borítón is külön jelzésre került, hogy átiratok. A londoni Millennium Dome megnyitójára íródott "OVO"-ról a "The Nest That Sailed the Sky" csodás motívuma köszön vissza a három részre oszló "The Return"-ben, illetve az "A Sense of Home"-ban. A szerző legutóbbi szólóalbumáról, az "Up"-ról való a "Sky Blue" pompás átirata, amely itt "Ngankarrparni" címen fut, azonkívül a stáblista alá került újabb (és így is megunhatatan) verzióban, "Cloudless" elnevezéssel. E két felvételben a The Blind Boys of Alabama világtalan énekeseinek kórusa működik közre.
         A zeneszerző Peter (aki kettő kivételével az összes trackben játszik valamely hangszeren) filmzenéiben sokadrangú szereplőnek tekinti az énekes Peter hangját, ezért az most is csak pár helyen (mint a "Gracie's Recapture"-ban) csendül fel háttérvokálként. A további közreműködőket tekintve, a sok-sok zenész és vokalista mellett a filmzenékben jártasak számára nem kell bemutatni Gavyn Wrightot (aki hegedűn maga is részt vállal a munkából), és a London Session Orchestrát. De itt van a Gabrielt ősidők óta kísérő basszusgitáros, Tony Levin, valamint a 2003-as hazai PG-koncerten is jelenlévő két gitáros, Richard Evans és David Rhodes, akik alaphangszerük mellett több mást is megszólaltatnak.

         Ebben a score-ban a mai, modernnek nevezendő zenei világ szimbólumai ütköznek meg ősi hangszerekkel, s ennek a csatának vesztese abszolút nincs, csak nyertese: a hallgató. A komponista óriási tehetségét dicséri, hogy minden egyes nesznek és zörejnek megvan a műben a maga szerepe, minden kifogástalanul illeszkedik a végeredménybe. A score egyedülálló a maga nemében, hiszen ennyiféle érdekes hangszer és egyéb kiegészítés ennyire zseniálisan még talán sosem ötvöződött filmzenében - ami azt illeti, más jellegűben sem sokszor. Számtalan nép jellegzetes instrumentuma lett beleépítve, és egyfajta spirituális utazásra is visz, egyenesen a zene nyelvére lefordított kietlen pusztaság mélyére. Mindamellett, hogy világzenei kuriózum, Peter Gabriel művének egyben bérelt helye van a legjobb és legeredetibb filmzenék sorában is.


    Bíró Zsolt
    2007.03.15.




    Tracklista:

      1. Jigalong (4:03)
      2. Stealing the Children (3:19)
      3. Unlocking the Door (1:57)
      4. The Tracker (2:47)
      5. Running to the Rain (3:18)
      6. On the Map (0:59)
      7. A Sense of Home (1:59)
      8. Go Away Mr. Evans (5:14)
      9. Moodoo's Secret (3:02)
    10. Gracie's Recapture (4:40)
    11. Crossing the Salt Pan (5:07)
    12. The Return. Parts 1, 2 and 3 (10:25)
    13. Ngankarrparni (Sky Blue - reprise) (6:01)
    14. The Rabbit-Proof Fence (1:06)
    15. Cloudless (4:49)



    TOVÁBBI ÉRTÉKELÉSEINK:

    Dobrosi Tamás

    Emesz Csaba          nem értékelte

    Gregus Péter

    Kulics László          nem értékelte

    Szabó Csaba          nem értékelte

    Tihanyi Attila




    KAPCSOLÓDÓ ANYAGOK:

    Apocalypto

    Birdy

    Orion

    The Passion of the Christ

    További kritikáink
  • Bird Box
  • Dark City
  • Species
  • Venom
  • Die Hard: With A Vengeance
  • Die Hard 2: Die Harder
  • Die Hard
  • The Grinch
  • Anaconda
  • Evolution
  • Himalaya - The Rearing of A Chief
  • Bohemian Rhapsody
  • Deep Blue Sea
  • On Deadly Ground

  • Filmzenékről röviden
  • Bodyguard
  • Searching
  • How the Grinch Stole Christmas!
  • Isle of Dogs
  • The Ritual
  • A Wrinkle in Time
  • Geostorm
  • Death Wish
  • Fifty Shades Freed
  • Darkest Hour

  • Filmek alatt hallott zenék
  • Dark
  • Bright
  • Jean-Claude Van Johnson
  • 47 Meters Down (In to Deep)
  • The Shallows
  • Solace
  • Into the Grizzly Maze
  • Enemies Closer
  • D-Tox
  • Rambo III

  • Interjúk
  • Hrutka Róbert: Szívvel-lélekkel
  • Jeff Beal: Apró kincsek
  • Lisa Gerrard: A szív hangja
  • Mark Hinton Stewart: A zene a párbeszédek mögött

  • Kollaborációk
  • Oliver Stone filmjeinek zenéi
  • Elmer Bernstein életútja I.
  • Jerry Goldsmith életútja III.
  • Jerry Goldsmith életútja II.
  • Jerry Goldsmith életútja I.

  • A filmzene legendái
  • Angelo Badalamenti
  • Philip Glass
  • Basil Poledouris
  • Lalo Schifrin
  • Dave Grusin

  • Moziszériák,tévésorozatok
  • A The Man in the High Caslte zenéje
  • A Terminátor-filmek zenéje
  • A hobbit-trilógia zenéi
  • A Rémálom az Elm utcában széria zenéi
  • A Robert Langdon-filmek zenéi

  • További írásaink
  • A Filmzene.net jövőjéről...
  • Ez volt 2016
  • Oscar előtt és Oscar után 2016
  • 10 éves a Filmzene.net
  • Filmzeneszerzők különböző albumai
  • Filmzenékhez köthető kiadványok
  • Stúdiók
  • Lemezkiadók
  • In Memoriam