FŐOLDAL  |   ZENESZERZŐK  |   FILMZENEALBUMOK  |   FILMZENÉKRŐL RÖVIDEN  |   FILMEK ALATT HALLOTT ZENÉK  |   INTERJÚK    
  |   HÍREK

    Spider-Man: Homecoming  The Autopsy of Jane Doe  Pirates of the Caribbean: Dead Men Tell No Tales  Close Encounters of the Third Kind  Alien: Covenant  King Arthur: The Legend of the Sword  Atlantis: The Lost Empire  Life  Colossal  Great Expectations
EGYÉB ÍRÁSOK  |   MOZISZÉRIÁK ÉS TÉVÉSOROZATOK  |   ÉVES ÖSSZESÍTÉSEINK  |   DÍJAK  |   FÓRUM  |   JÓ TUDNI  |   RÓLUNK  |   KAPCSOLAT



Keresés a Filmzene.neten

  






Beszámolók
  • Hollywood Magyarországon - Hans Zimmer-est Lisa Gerrarddal
  • Brian Tyler londoni koncertje
  • Hans Zimmer Magyarországon
  • Az Antonio Sanchez & Migration magyarországi koncertje

  • Zenék egy témára
  • Conan
  • Robin Hood
  • A három testőr
  • Sherlock Holmes
  • Cápás filmek

  • DVD kiadványok
  • Jerry Goldsmith 80th Birthday Tribute Concert - Fimucité 3
  • A Tribute to Basil Poledouris
  • Fimucité 2: Closing Night Gala 2008
  • "War" - A filmzene készítése
  • Creating the Lord of the Rings Symphony




  • Filmzene.net - Long Time Dead (Don Davis)

    Filmek alatt hallott zenék



       LONG TIME DEAD   (2002)
       Halálnak halála


      

       zene: Don Davis
       kiadás éve: 2002
       kiadó: Mercury / Universal






         Immáron több mint öt éve szerkesztjük a Filmzene.netet, s ennyi idő alatt reális képet kaptunk arról, hogy hazánkban mennyien érdeklődnek a műfaj iránt. Nyilvánvaló, hogy a filmzene elkötelezett híveinek csak bizonyos része állandó látogatónk, de így is biztosak lehetünk abban, hogy a biztos slágereket leszámítva, igen csekély az érdeklődés a különálló score-ok iránt. Épp ezért volt furcsa számomra, amikor a "Halálnak halála" DVD-borítóján a következő ajánlóval találkoztam: "A Mátrix-trilógia zeneszerzőjétől". Ezek után Don Davis nevét egyébként még az apróbetűs részben sem említik meg, ráadásul az úgynevezett szakmabeliek is ritkán beszélnek a trilógián kívül írt zenéiről, így már előre el tudtam képzelni, milyen horrorfilm került a birtokomba.
         Nem meglepő, hogy a produkció mindenben alulmúlta a várakozásomat, mert gyakorlatilag nem tudok olyan pontot mondani a másfélórás film kapcsán, amire érdemes lenne visszaemlékezni. Az egytől egyig idegesítő szereplők és a valószínűtlen történet (londoni fiatalok egy részeg bulin ouija-táblával játszadoznak, majd csodálkoznak, hogy elkezdenek hullani, mint a legyek - ráadásul "természetesen" a gyilkost sem a kívülállók között kell keresniük...), a gagyi trükkök (bár őszintén szólva talán nem is volt benne trükk, inkább csak gyorsítás és torzítás), a nulla feszültség mellett éber pillanataimban az foglalkoztatott, hogy - ha már ajánlva volt - a "Mátrix" újszerű akciózenei megközelítése vagy az abszolút korrekt "Jurassic Park III"-aláfestés mellett milyen, ha kakofón csörtéket kell kottára vetni.

         Nem meglepő, hogy kotta sem volt. Legalábbis a film alatt hallottak nem erre engednek következtetni, egy interjú alapján azonban úgy tűnik, mégis született partitúra. Davist pont a "Mátrix" kapcsán keresték meg a produkciót jegyző, a szakmában kezdőnek számító londoni fickók forgatókönyvükkel, aki - tekintettel állandó tévés felkéréseire - kellően fel van szerelkezve minden olyan elektronikus eszközzel, mellyel a kis költségvetés ellenére is elérhető nagy zenekar (a "Tökéletes katona: A visszatérés", valamint a "Légörvény 2.: Halálfélelem" jó példák erre). A projektet elsősorban azért vállalta el, mert érdekelte egy tengerentúli kihívás, be is izzította a szintetizátorokat, mikor egyszer csak jött a hír, hogy jogi okokból muszáj Londonban rögzíteni mindent. Ezer tonna szintetizátort meglehetősen zűrös lebontani, átrepíteni az óceán felett, majd újra összerakni, így nem maradt más, nagyjából harminc percnyi aláfestést vettek fel egy negyvenöt fős zenekarral, melyet aztán Davis a szükséges helyeken kipótolt gépezetei segítségével. Negyvenöt zenészt elég nehéz kották nélkül instruálni, így a bekezdés első állítását sajnos megcáfoltam.
         Mégis, az égvilágon semmi olyasmit nem sikerült felfedeznem a kísérőzenében, amely hangjegyek bonyolult egymásutániságát feltételezné. Sőt, azt is megkockáztatom, hogy a végső változat sokkal inkább az utólag(?) hozzátett elektronikus aláfestéseket tartalmazza, és az élőzenei felvételek csak a jogi procedúra tisztázása végett készültek el. Műanyag hatású vonós nyivákolások és ugyanilyen harsányan felreccsenő rézfúvós imitációk adják a "Halálnak halála" kíséretének jelentős részét, néha kiegészülve a mitikus előzményeket kifejező törzsi dobok játékával. Főtémáról vagy melléktémáról felesleges beszélni; előbbi totál feledhető (és talán csak a főcím alatt hallható), utóbbi pedig jobbára magas vonósok félhangonkénti fellépdeléséből áll. A gonosz szellemet értelemszerűen mély, búgó effekt jelzi, ijesztgetésre pedig a dinamikus csattanás ezernyi lehetséges kombinációinak valamelyike szolgál.

         Nem meglepő, hogy a score nincs kiadva, és gyanítom, nem is lesz soha (a válogatásalbumhoz nem volt szerencsém, de lehet, hogy így a jobb - film alatt semmilyen jól eltalált betétdallal nem találkoztam). Zeneszerzői kvalitásról felesleges beszélni, gondolom, Davis is érezte, hogy nem ez lesz az a meló, amelynél minden tudását latba kell vetnie. Kicsit olyan lett az egész, mint Harry "Péntek 13" Manfredini ismeretlen (tévés, vagy baráti felkérésből elkövetett) darabjai a kilencvenes évekből. Ugyanolyan minőségű mű, mint az alapjául szolgáló film.


    Tihanyi Attila
    2011.08.04.




    Tracklista:

      1. Playing With Fire - Barnes, Neil
      2. Sleepy Language - Layo & Bushwacka
      3. Theme - DBX
      4. Nextisms - Cole, M.J.
      5. Dark Horse - Raw Deal
      6. Waiting Line - Zero 7
      7. Long Time Dead - Colonel Red
      8. Sure Thing - St. Germain
      9. Life's Too Short - Ed Case
    10. Out Of The Game (Different bass mix) - Roni Size & Reprazent
    11. Cat People (Putting Out Fire) - Krust & Leonie Laws




    KAPCSOLÓDÓ ANYAGOK:

    The Curse of the Komodo

    Final Destination

    Jurassic Park III

    Twisted

    További kritikáink
  • Jesse Stone - The Ultimate Collection
  • The Boss Baby
  • In the Heart of the Sea
  • Power Rangers
  • Noah
  • Mighty Morphin Power Rangers: The Movie
  • Crimson Rivers
  • Twister
  • xXx: Return of Xander Cage
  • The Lego Batman Movie
  • Shaft
  • Living in the Age of Airplanes
  • La La Land
  • Immortal Memory
  • Spirit: Stallion of the Cimarron

  • Filmzenékről röviden
  • Remember
  • Split
  • The Hollywood Shorties
  • Eddie the Eagle
  • Spotlight
  • Green Room
  • The Boy
  • Ma Ma
  • Jack Reacher: Never Go Back
  • Gagarin - First in Space

  • Filmek alatt hallott zenék
  • Jean-Claude Van Johnson
  • 47 Meters Down (In to Deep)
  • The Shallows
  • Solace
  • Into the Grizzly Maze
  • Enemies Closer
  • D-Tox
  • Rambo III
  • Transformers: Rescue Bots
  • Sex Tape

  • Interjúk
  • Jeff Beal: Apró kincsek
  • Lisa Gerrard: A szív hangja
  • Mark Hinton Stewart: A zene a párbeszédek mögött
  • Wolf Péter: A szerencse kapuja

  • Kollaborációk
  • Oliver Stone filmjeinek zenéi
  • Elmer Bernstein életútja I.
  • Jerry Goldsmith életútja III.
  • Jerry Goldsmith életútja II.
  • Jerry Goldsmith életútja I.

  • A filmzene legendái
  • Angelo Badalamenti
  • Philip Glass
  • Basil Poledouris
  • Lalo Schifrin
  • Dave Grusin

  • Moziszériák,tévésorozatok
  • A hobbit-trilógia zenéi
  • A Rémálom az Elm utcában széria zenéi
  • A Robert Langdon-filmek zenéi
  • A Hellraiser-filmek zenéi
  • A Válaszcsapás zenéje

  • További írásaink
  • Ez volt 2016
  • Oscar előtt és Oscar után 2016
  • 10 éves a Filmzene.net
  • Filmzeneszerzők különböző albumai
  • Filmzenékhez köthető kiadványok
  • Stúdiók
  • Lemezkiadók
  • In Memoriam