FŐOLDAL  |   ZENESZERZŐK  |   FILMZENEALBUMOK  |   FILMZENÉKRŐL RÖVIDEN  |   FILMEK ALATT HALLOTT ZENÉK  |   INTERJÚK    
  |   HÍREK

    Rogue One: A Star Wars Story  Justice League  Murder on the Orient Express  Moon  Wonder Woman  The Ghost and the Darkness  It  Rebel in the Rye  The Mummy  Catch Me If You Can
EGYÉB ÍRÁSOK  |   MOZISZÉRIÁK ÉS TÉVÉSOROZATOK  |   ÉVES ÖSSZESÍTÉSEINK  |   DÍJAK  |   FÓRUM  |   JÓ TUDNI  |   RÓLUNK  |   KAPCSOLAT



Keresés a Filmzene.neten

  







Beszámolók
  • Hollywood Magyarországon - Hans Zimmer-est Lisa Gerrarddal
  • Brian Tyler londoni koncertje
  • Hans Zimmer Magyarországon
  • Az Antonio Sanchez & Migration magyarországi koncertje

  • Zenék egy témára
  • Conan
  • Robin Hood
  • A három testőr
  • Sherlock Holmes
  • Cápás filmek

  • DVD kiadványok
  • Jerry Goldsmith 80th Birthday Tribute Concert - Fimucité 3
  • A Tribute to Basil Poledouris
  • Fimucité 2: Closing Night Gala 2008
  • "War" - A filmzene készítése
  • Creating the Lord of the Rings Symphony




  • Filmzene.net - Loch Ness (Trevor Jones)    LOCH NESS   (1996)
       


      

       zene: Trevor Jones
       vezényel: Trevor Jones
       kiadás éve: 2005
       kiadó: Perseverance Records
       játékidő: 57:54




         A ködbeborult tájairól, zöld hegyi legelőjéről és a kockás szoknyás népviseletről híres Skócia területén körülbelül ötszáz darab, a jégvájta völgyekben keletkezett édesvízi tó található, melyek közül a legismertebb a Loch Ness (jelentése: Fok tó). Az ott élő szörnyről keringő regék, különféle, igencsak megkérdőjelezhető valóságalappal rendelkező élménybeszámolók és fényképek a világ szinte minden pontjára eljutottak már. Nessie létezése 565 óta foglalkoztatja az embereket - ebből az évből származik ugyanis az első feljegyzés róla -, ám az igazi nagy turistadömping, továbbá létezésének bizonyítási vágya 1933-tól vette kezdetét, s azóta állítólag már több ezren látták, avagy vélték látni. Hogy mindez reklámfogás, illetve turistacsalogatás -e, netán valóságon alapuló monda, azt mindenki maga döntse el. Az biztos, hogy a tudóscsoportok komolyan gondolják a dolgot: 1961-ben létrehozták a Loch Ness Vizsgálóirodát, és azóta is több százan kutatják folyamatosan különféle műszerek segítségével a 240 méter mély tavat.

         A legendákról a filmesek sem szívesen maradnak le, így 1996-ban a Nessie élőhelyéül szolgáló, festőien gyönyörű tájat a tévénézők immáron nemcsak dokumentumfilmben, hanem egészestés produkcióban is megismerhették - persze a tudományos alapoktól némileg mentesen, ám cserében fantáziadús forgatókönyvírók tálalásában. John Henderson rendezőnek (aki a kilencvenes évek során szinte csak tévéfilmeket forgatott) sikerült belekerülnie a "Minden idők leg..." című képzeletbeli kötetbe, ugyanis a 12 millió dollárból létrehozott alkotással akkoriban az egyik legnagyobb költségvetésű televíziós proidukciót sikerült megvalósítania - ennek oka az, hogy először mozifilmnek indult a dolog. Természetesen a pénz nagy részét nem a forgatókönyvírókra fordították, hiszen az alapsztori szinte adja magát: Dr. Jonathan Dempsey természettudósnak (Ted Danson) és lányának 100 percnyi játékidő áll rendelkezésére, hogy Nessie létezését alátámasztó, hiteles bizonyítékot mutassanak fel.

         Trevor Jones ("Az utolsó mohikán", "Függő játszma") zenéje kilenc teljes évig rostokolt a "ki kellene már adni" listán, amíg a Perseverance Records kézbe nem vette az ügyet: a kiadó fennállásának hetedik korongjaként, limitált, 2000-es példányszámban (ami először csak 1000 darabos volt, ám hamar elfogyott, így újabb 1000-t készítettek), 2005 augusztusában megjelentette Jones kellemes, némi kalanddal és tradicionális elemmel átitatott score-ját. Megérte.

         A hárfajátékkal, és misztikumot sugárzó szintihanggal felvezetődő "Main Title" dallamai, hangszerelése részben a két évvel korábbi "Cliffhanger"-t idézi, ám most nem Stallone lóg a hegycsúcsok között a "két pont között a legrövidebb út az egyenes" elve alapján, hanem Dansonék kalandja veszi kezdetét földön, vízen egyaránt. A score főtémája itt még nem annyira magával ragadó, ám a különféle variánsainak (mint például a lágy vonósokkal és fúvósokkal előadott "Dempsey Arrives in Scotland"-ban) köszönhetően az album végére rendkívül hatásossá válik. Minthogy skót földön járunk, komponistánk nem kerülhette el a tradicionális hangszereket, illetve a segítségükkel előadott tételek művébe történő beleszövését sem. Ennek szellemében íródott az "Introducing the Locals", a "The Expedition Prepares" (ez utóbbi nagyzenekarral van vegyítve), az "One of the Family", valamint a "The Fight" című tétel is, melyek szépen eloszlanak az albumon, így utalva vissza időnként arra, hogy hol is járunk valójában.
         Az album alapjait az érzelmes dallamok (olyanok, mint a helyenként ambientes hatású "Isobel's Nessie Impressions"), továbbá a feszültséggel, illetve a szabadság érzésével párosuló kalandok képezik, melyek tökéletes harmóniában állnak egymással - hála a remek tételstruktúrának. Míg a komponista eleinte az etnikai hangszerekre alapozta a kalandos kutatómunka zenei alátámasztását, addig a "Local Antagonism"-ban már a mély, illetve magas vonósokra, és rézfúvósokra osztotta ezt a szerepet. Érdekessége, hogy a sötétséget sugalló alapdallam morgása picit "A cápa" score-jára emlékeztet - annak ellenére, hogy a dallamsor eltér tőle. Ennek folytatása a "Dempsey Dispels the Myth" viszont már lényegesen felszabadultabb hangulatot tükröz, így remek párost és kiváló összhatást alkotnak az albumon.

         A "Nice Eyes", illetve az azt követő "You'll Be Leaving in the AM"-ben felcsendülő főtéma különféle variánsaival, a zongora, a gitár és a hárfa hangjait kísérő nagyzenekarral győzött meg engem igazán Jones arról, hogy remek, és sokszínűen alkalmazható főtémát hozott létre. A szerző ezen pillanatokat (melyek tulajdonképpen az album igazi értékét képezik) a "We're Going Out Again" első felében, a "He Left Here Yesterday"-ben, a "A Present for Mr. Dempsey"-ben, valamint a "Laura and Dempsey Argue"-ben idézi vissza, illetve bontja tovább.
         Mindemellett az akciórészekről sem maradunk le: az imént említett "We're Going Out Again" második fele a "Searching for Issy"-vel egyetemben igazán kemény részeket tartalmaz némi kakofóniával elegyítve. Az album vége felé haladva hallhatjuk a klasszikus zenét idéző "London"-t, és egy csodásan felvezetődő zárást, a "Return to the Highlands - End Title"-t, ami Rod Stewart "Rhythm of My Heart"-jának skótos hangzással mixelt feldolgozásába torkollik, ami véleményem szerint nem igazán válik a korong összképének hasznára.

         Megérte hát kiböjtölni ezt a kilenc évet. Most már csak arra kell figyelnünk, hogy azelőtt szerezzük be a magunk példányát - ami sajnos csak külföldi netes oldalról történő rendeléssel kivitelezhető -, mielőtt a kiadvány második szériája is elfogyna. Trevor Jones A-listás komponistának számít, ám ennek ellenére nincs benne annyira a köztudatban, mint társai. Népszerűségét olyan nívós munkákkal érte el, mint például az "Excalibur", a "The Last of the Mohicans", a "G.I. Jane", vagy az "Aegis", melyek mellett a műfaj rajongóinak többsége egyszerűen nem képes közömbösen elhaladni. Nos, a "Loch Ness" score-ja is ezen listát gyarapítja.
         Ezzel az albummal kívánok kellemes kalandot minden Nessie-vadász számára!


    Kulics László
    2006.06.21.




    Tracklista:

      1. Main Title (3:26)
      2. Dempsey Arrives in Scotland (1:38)
      3. Introducing the Locals (0:26)
      4. Dempsey Windsurfs (2:57)
      5. The Expedition Prepares (2:06)
      6. The Keeper of the Loch (3:42)
      7. Isobel's Nessie Impressions (2:29)
      8. Isobel Throws a Stick (0:47)
      9. Local Antagonism (2:21)
    10. Dempsey Dispels the Myth (3:31)
    11. Invitation to Dinner (1:16)
    12. She's Lonely, Too (0:29)
    13. Adrian on the Pier (1:03)
    14. Nice Eyes (1:39)
    15. You'll Be Leaving in the AM (1:16)
    16. We're Going Out Again (4:37)
    17. One of the Family (0:25)
    18. He Left Here Yesterday (1:27)
    19. The Fight (1:00)
    20. A Present for Mr. Dempsey (2:17)
    21. In Search of the Kelpie (1:30)
    22. Nessie (3:33)
    23. Searching for Issy (0:49)
    24. Laura and Dempsey Argue (2:46)
    25. London (1:44)
    26. Where's Waldo? (2:09)
    27. Return to the Highlands - End Title (6:31)



    TOVÁBBI ÉRTÉKELÉSEINK:

    Bíró Zsolt

    Dobrosi Tamás          nem értékelte

    Emesz Csaba          nem értékelte

    Gregus Péter

    Szabó Csaba          nem értékelte

    Tihanyi Attila




    KAPCSOLÓDÓ ANYAGOK:

    Anacondas:
    The Hunt for the Blood Orchid


    Jaws

    King Kong

    Titanic

    További kritikáink
  • Dunkirk
  • Blade Runner
  • Kingsman: The Golden Circle
  • War for the Planet of the Apes
  • Spider-Man Homecoming
  • The Autopsy of Jane Doe
  • Pirates of the Caribbean: Dead Men Tell No Tales
  • Close Encounters of the Third Kind
  • Alien: Covenant
  • King Arthur: The Legend of the Sword
  • Atlantis: The Lost Empire
  • Life
  • Colossal
  • Great Expectations
  • Jesse Stone - The Ultimate Collection
  • The Boss Baby

  • Filmzenékről röviden
  • Jigsaw
  • Hail, Caesar!
  • The Lego Ninjago Movie
  • The Dark Tower
  • Remember
  • Split
  • The Hollywood Shorties
  • Eddie the Eagle
  • Spotlight
  • Green Room

  • Filmek alatt hallott zenék
  • Jean-Claude Van Johnson
  • 47 Meters Down (In to Deep)
  • The Shallows
  • Solace
  • Into the Grizzly Maze
  • Enemies Closer
  • D-Tox
  • Rambo III
  • Transformers: Rescue Bots
  • Sex Tape

  • Interjúk
  • Jeff Beal: Apró kincsek
  • Lisa Gerrard: A szív hangja
  • Mark Hinton Stewart: A zene a párbeszédek mögött
  • Wolf Péter: A szerencse kapuja

  • Kollaborációk
  • Oliver Stone filmjeinek zenéi
  • Elmer Bernstein életútja I.
  • Jerry Goldsmith életútja III.
  • Jerry Goldsmith életútja II.
  • Jerry Goldsmith életútja I.

  • A filmzene legendái
  • Angelo Badalamenti
  • Philip Glass
  • Basil Poledouris
  • Lalo Schifrin
  • Dave Grusin

  • Moziszériák,tévésorozatok
  • A hobbit-trilógia zenéi
  • A Rémálom az Elm utcában széria zenéi
  • A Robert Langdon-filmek zenéi
  • A Hellraiser-filmek zenéi
  • A Válaszcsapás zenéje

  • További írásaink
  • Ez volt 2016
  • Oscar előtt és Oscar után 2016
  • 10 éves a Filmzene.net
  • Filmzeneszerzők különböző albumai
  • Filmzenékhez köthető kiadványok
  • Stúdiók
  • Lemezkiadók
  • In Memoriam