FŐOLDAL  |   ZENESZERZŐK  |   FILMZENEALBUMOK  |   FILMZENÉKRŐL RÖVIDEN  |   FILMEK ALATT HALLOTT ZENÉK  |   INTERJÚK    
  |   HÍREK

    The Mummy  Catch Me If You Can  Dunkirk  Blade Runner  Kingsman: The Golden Circle  War for the Planet of the Apes  Spider-Man: Homecoming  The Autopsy of Jane Doe  Pirates of the Caribbean: Dead Men Tell No Tales  Close Encounters of the Third Kind
EGYÉB ÍRÁSOK  |   MOZISZÉRIÁK ÉS TÉVÉSOROZATOK  |   ÉVES ÖSSZESÍTÉSEINK  |   DÍJAK  |   FÓRUM  |   JÓ TUDNI  |   RÓLUNK  |   KAPCSOLAT



Keresés a Filmzene.neten

  






Beszámolók
  • Hollywood Magyarországon - Hans Zimmer-est Lisa Gerrarddal
  • Brian Tyler londoni koncertje
  • Hans Zimmer Magyarországon
  • Az Antonio Sanchez & Migration magyarországi koncertje

  • Zenék egy témára
  • Conan
  • Robin Hood
  • A három testőr
  • Sherlock Holmes
  • Cápás filmek

  • DVD kiadványok
  • Jerry Goldsmith 80th Birthday Tribute Concert - Fimucité 3
  • A Tribute to Basil Poledouris
  • Fimucité 2: Closing Night Gala 2008
  • "War" - A filmzene készítése
  • Creating the Lord of the Rings Symphony




  • Filmzene.net - The Liquidator (Lalo Schifrin)    THE LIQUIDATOR   (1965)
       A felszámoló


      

       zene: Lalo Schifrin
       vezényel: Lalo Schifrin
       kiadás éve: 2006
       kiadó: Film Score Monthly
       játékidő: 65:54




         Az 1960-as években a James Bond-filmek mellett javában készültek a különféle paródiák, illetve utánérzetek, melyek családi szórakozást jelentettek, amíg meg nem érkezett az újabb 007-es kaland. És mivel az ügynöktéma irodalmi fronton is támadott, "A felszámoló" című adaptáció szinte elkerülhetetlen volt. A film John Gardner első Boysie Oakes-könyve alapján készült, és műfaját tekintve az egyik legtalálóbb ügynökparódia, könyvben és filmben egyaránt. A több könyvből álló regényfolyam főhőse Boysie, a "profi bérgyilkos", akinek egyetlen hibája, hogy fél a fegyverektől, lövés közben becsukja a szemét, és még a repüléstől is irtózik. Azonban kitart a munkája mellett, mert a gyors autók és a szép lányok vonzzák...
         A sorozat első darabjából készült filmben Rod Taylor játssza a mimózalelkű felszámolót, párja pedig a jövendőbeli Bond-lány, Jill St. John. Sajnos a többi könyvből sosem készült film, és ami a legrosszabb, hogy így zene se íródhatott hozzájuk. "A felszámoló" zenéje Lalo Schifrin egyik legkorábbi munkája, időrendben közvetlenül a híres "Mission: Impossible Theme" megírása előtt keletkezett, és egyfajta bevezető volt a komponista számára a '60-as évek kém-jazz műfajába.

         Bár a film nyilvánvaló 007-paródia, Schifrin kerüli a Bond-zenék utánzását, inkább sajátosan értelmezi a műfajt, ami később meghatározó stílusjegye lesz. Az angol ügynök kalandjaihoz azonban egy szál kapcsolja "A felszámoló" zenéjét, még pedig az animált főcím, ami alatt egy Shirley Bassey által előadott dal szól. A Bond-főcímdalok stílusában megírt kompozíció számos hasznos dolgot árul el a főhősről, például kiderül róla, hogy "haláli jó fej", de "jobb ha elhagyod a várost, ha megérkezik". A filmet tulajdonképpen két azonos című dal foglalja keretbe, de funkciójuk teljesen más. Míg a főcím alatt hallható nóta tele van élettel, és megragadja a főhős életmódjának legfontosabb mozzanatait, addig a film végén egy tragikus szerelmi vallomás csendül fel, ami a film lehetséges folytatásaira tesz utalást - "vajh mi lesz, ha legközelebb elkapják"...
         Boysie Oakes playboy/bérgyilkos életmódjának két oldala van, és míg a korábban elérhető kiadások kizárólag az elsőre fókuszáltak, adig ezen a CD-n mindkét oldal egyformán helyet kap. Boysie munkájának legjobban azt a részét élvezi, amikor nem kell dolgozni, ezért ideje nagy részét otthonában próbálja tölteni ("The Penthouse"), illetve rengeteg zenét hallgat, amik az album tanulsága szerint mind róla vannak elnevezve ("Boysie's Bossa"), így talán nem is olyan meglepő, hogy ezek a kedvencei. Mindezekhez Schifrin a legjobb angol jazz-zenészeket kapta kölcsön, így zenetörténeti szompontból is értékesek azok a darabok, amik a filmben alig kapnak szerepet Boysie lejátszójában.
         A bérgyilkos életmódot sajnos kevesebb darab jelképezi, bár talán ezek az érdekesebb kompozíciók - elsősorban az album elején találhatóak, és a Boysie beszervezésével kapcsolatosak. Ilyen szempontból a humoros című "The Pissoir / 767,2274 Tank Corp", a "Find a Murderer", illetve "The Secret Act" nevű trackek jelentik Schifrin legelső kísérletezését a kém-jazz műfaj akciórészével, ahol avantgárd elemekkel tűzdeli tele a kompozíciókat. Akik akciót keresnek, valószínűleg ezekben a számokban fogják megtalálni számításukat.
         A zenébe fektetett munka mennyiségét mutatja, hogy Schifrinnek mi mindent kellett írnia a filmhez. A két dalon, score-on és a jazzbetéteken kívül az albumon szerepel még pár olyan zene is, melyek a filmben teljesen eltűnnek, ilyenek például a katonai parádékon hallható indulók ("Arc de Triomphe", "March of the Guard"), illetve rengeteg olyan kompozíció, melyek kizárólag a filmzenelemezhez készültek. Ezeket a darabokat a CD végére gyűjtötték össze a producerek, a záró szám pedig még mindig Shirley Bassey dala, így lesz kerek egész az album.

         Bár jó lenne azt mondani, hogy a zene tele van előjelekkel, melyek már jelzik, hogy itt bizony a műfaj egyik meghatározó egyénisége élesíti a körmeit, "A felszámoló" alapján ezt merészség lenne kijelenteni. Ebben az összeállításban a hangsúly még mindig a kellemes, jazzes kompozíciókon van, ezért ne várjunk igazi klasszikus Schifrin-akciózenét a filmtől, ilyen szempontból a "Mission: Impossible" lemez vagy a "Bullit" ígéretesebb vétel. De ha kíváncsiak vagyunk, honnan indult a műfaj egyik nagyágyúja, a lemez kötelező darab.
         A teljes score kiadása a Film Score Monthly jóvoltából megjelenő Silver Age Classics-sorozat keretein belül történt. A kiadás információkat tartalmaz a filmről, sőt a jegyzetekben olvasható egy Schifrin-interjú is a zenével kapcsolatban. Az eredetileg bakelitlemezen megjelenő anyag alig félórás volt, és a kor követelményei szerint a jazzvonalra gyúrt rá, így a tényleges score helyett azok a darabok kerültek fel rá, amik például alig pár pillanatig hangzanak el a főhős lemezjátszójában. A mostani kiadásra összeválogatott számok sokkal jobb képet adnak Schifrin zenei világáról, úgyhogy kétség nélkül ezt a kiadást ajánlott beszerezni az érdeklődőknek.


    Hubai Gergely
    2006.11.20.




    Tracklista:

      1. Arc de Triomphe (2:21)
      2. The Pissoir / 767,2274 Tank Corp (1:47)
      3. The Liquidator (2:18) *
      4. March of the Guard / Find a Murderer (1:21)
      5. The Bird (3:37)
      6. The Penthouse / Boysie's Bossa (3:21)
      7. The Secret Act (0:59)
      8. Boysie's Bossa (2:20)
      9. Carry On (1:28)
    10. Casino Rhapsody (3:27)
    11. Pressure / No Trouble / Tube Station (1:59)
    12. The Killer (1:47)
    13. Bikini Waltz (2:21)
    14. Iris (2:53)
    15. Goot Groove (2:56)
    16. The Sea, the Sky and the Spies (1:34)
    17. The Fishing Net Trap / It's Late in Cell / The Torture
          Chamber / The Strappado / Corale (3:03)
    18. Something Wrong / Yacov / Riviera Escape /
          Fight on Cliff (4:49)
    19. Tilt (2:00)
    20. Car Tailing Sequence (3:57)
    21. Section B Paragraph 2 / The Liquidator (2:26) *
    22. Boysie's Bossa - Instrumental Sax Version
          (album track) (2:48)
    23. Tilt (Source) (album track) (4:20)
    24. The Liquidator (album track) (2:16) *

    * előadja: Shirley Bassey



    TOVÁBBI ÉRTÉKELÉSEINK:

    Bíró Zsolt

    Dobrosi Tamás          nem értékelte

    Emesz Csaba          nem értékelte

    Gregus Péter          nem értékelte

    Kulics László          nem értékelte

    Szabó Csaba          nem értékelte

    Tihanyi Attila




    KAPCSOLÓDÓ ANYAGOK:

    Bullitt

    McQ

    The Score

    Sideways

    További kritikáink
  • Alien: Covenant
  • King Arthur: The Legend of the Sword
  • Atlantis: The Lost Empire
  • Life
  • Colossal
  • Great Expectations
  • Jesse Stone - The Ultimate Collection
  • The Boss Baby
  • In the Heart of the Sea
  • Power Rangers
  • Noah
  • Mighty Morphin Power Rangers: The Movie
  • Crimson Rivers
  • Twister
  • xXx: Return of Xander Cage

  • Filmzenékről röviden
  • The Lego Ninjago Movie
  • The Dark Tower
  • Remember
  • Split
  • The Hollywood Shorties
  • Eddie the Eagle
  • Spotlight
  • Green Room
  • The Boy
  • Ma Ma

  • Filmek alatt hallott zenék
  • Jean-Claude Van Johnson
  • 47 Meters Down (In to Deep)
  • The Shallows
  • Solace
  • Into the Grizzly Maze
  • Enemies Closer
  • D-Tox
  • Rambo III
  • Transformers: Rescue Bots
  • Sex Tape

  • Interjúk
  • Jeff Beal: Apró kincsek
  • Lisa Gerrard: A szív hangja
  • Mark Hinton Stewart: A zene a párbeszédek mögött
  • Wolf Péter: A szerencse kapuja

  • Kollaborációk
  • Oliver Stone filmjeinek zenéi
  • Elmer Bernstein életútja I.
  • Jerry Goldsmith életútja III.
  • Jerry Goldsmith életútja II.
  • Jerry Goldsmith életútja I.

  • A filmzene legendái
  • Angelo Badalamenti
  • Philip Glass
  • Basil Poledouris
  • Lalo Schifrin
  • Dave Grusin

  • Moziszériák,tévésorozatok
  • A hobbit-trilógia zenéi
  • A Rémálom az Elm utcában széria zenéi
  • A Robert Langdon-filmek zenéi
  • A Hellraiser-filmek zenéi
  • A Válaszcsapás zenéje

  • További írásaink
  • Ez volt 2016
  • Oscar előtt és Oscar után 2016
  • 10 éves a Filmzene.net
  • Filmzeneszerzők különböző albumai
  • Filmzenékhez köthető kiadványok
  • Stúdiók
  • Lemezkiadók
  • In Memoriam