FŐOLDAL  |   ZENESZERZŐK  |   FILMZENEALBUMOK  |   FILMZENÉKRŐL RÖVIDEN  |   FILMEK ALATT HALLOTT ZENÉK  |   INTERJÚK    
  |   HÍREK

    Anaconda  Evolution  Himalaya - The Rearing of a Chief  Bohemian Rhapsody  Deep Blue Sea  On Deadly Ground  Heaven and Earth  Halloween  Vertical Limit  The Predator
EGYÉB ÍRÁSOK  |   MOZISZÉRIÁK ÉS TÉVÉSOROZATOK  |   ÉVES ÖSSZESÍTÉSEINK  |   DÍJAK  |   FÓRUM  |   JÓ TUDNI  |   RÓLUNK  |   KAPCSOLAT



Keresés a Filmzene.neten

  







Beszámolók
  • Ólafur Arnalds a Müpában
  • Hollywood Magyarországon - Hans Zimmer-est Lisa Gerrarddal
  • Brian Tyler londoni koncertje
  • Hans Zimmer Magyarországon

  • Zenék egy témára
  • Conan
  • Robin Hood
  • A három testőr
  • Sherlock Holmes
  • Cápás filmek

  • DVD kiadványok
  • Jerry Goldsmith 80th Birthday Tribute Concert - Fimucité 3
  • A Tribute to Basil Poledouris
  • Fimucité 2: Closing Night Gala 2008
  • "War" - A filmzene készítése
  • Creating the Lord of the Rings Symphony




  • Filmzene.net - Riportfilmek "Az Oroszlánkirály" zenéjéről    THE LION KING - MUSIC   (1994)
       Riportfilmek "Az Oroszlánkirály" zenéjéről




       zene: Hans Zimmer
       kiegészítő zene: Jay Rifkin, Mark Mancina
       közreműködik: Lebo M, Elton John
       kiadás éve: 2003
       kiadó: Walt Disney Home Entertainment
       játékidő: 25:15




         1994-ben megszületett a Disney Stúdió egyik legsikeresebb egész estés rajzfilmje, "Az Oroszlánkirály". A produkció zenéjét két Oscar-díjjal jutalmazták ("Legjobb eredeti filmzene", "Legjobb betétdal" kategóriákban), így nem csoda, hogy a 2004-ben megjelent, születésnapi DVD-kiadás extrái közé beékelődött a "Music" címre keresztelt menü, mely több alpontot tartalmaz.

         A filmhez kapcsolódó zenei etűd hét részre lett osztva. Rögtön az elején, a "Music Inspiration"-ben (jelentése: zenei ihlet) Elton John dalszerző, előadóművész, és Tim Rice dalszövegíró arról mesél, hogyan alakult ki a filmet indító képsorok alatt felcsendülő muzsika. A két szerző megírta a szöveget, majd jött Lebo M és csapata, akik az alákerülő afrikai "kántálással" új színt, érzést vittek a dalba. Rob Minkoff rendezőt - és sok más, a produkcióban közreműködő alkotót - lenyűgözték a hallottak, s ennek hatására megváltoztatták a nyitójelenet képsorait annak érdekében, hogy minél inkább érvényesülhessenek a dallamok: "Teljesen kivágtunk egy jelenetet a film elejéről, inkább azt mondtuk: Szóljon a zene!"
         A következő, háromperces blokk a dalszövegekkel foglalkozik. A rendező elmondja, hogy "Az Oroszlánkirály" eredetileg nem musicalnek indult, hanem természettudományi rajzfilmnek, ám mikor Tim Rice dalszövegeit látták, megkérdezték: lehetne-e belőle musical? Rice bólintott, majd javaslatára felkérték Elton Johnt, hogy segítsen dalokat írni. A brit rocksztár először a szövegeket írta meg (pl.: "Can You Feel the Love Tonight", "Circle Of Life"), s csak azután foglalkozott a kísérőzenével, dallammal. A rábízott feladatról így vélekedik: "A legjobb dalokat akartam írni a Disney-filmek történelmében...Azt fejezem ki szóban, amit a szavakban látok, feltöltöm érzelmekkel, ami a papíron van." Ha az emberek többsége nem is ismeri el tökéletesnek munkáját, annyiban egyetértenek, hogy sikeres dalai kellően tükrözik mindazt, amiről e film szól.

         "A teljes történetet sosem ismertették velem. Volt egy nagy szoba, a falakon rajzpanelek. Rob Minkoff és Roger Allers rendezők végigmentek az ének-, és a táncjeleneteken. Úgy mutattak be egy jelenetet, hogy hangokat adtak ki, énekeltek, szteppeltek a rajzok előtt." - meséli Hans Zimmer, az instrumentális muzsika alkotója. A zenekari színek (vagyis az "Orchestral Color") az általa életre keltett zenei világról szól. Arról, hogy miként született meg az Oscar-díjas mű. Elmondása szerint először olyan zenét képzelt el, mint amilyet az "Egyedül a ringben"-hez készített: főként kórust és dobokat szólaltatott volna meg. Ám hamarosan ráébredt, hogy ez itt nem lesz elég: "Lehet elméleteket gyártani, vagy tetszés szerint előre tervezni. Aztán elkezdesz dolgozni az anyaggal, és valami új sül ki belőle". Így hát nekikezdett a nagyzenekari részek komponálásának úgy, hogy a zulu törzs tagjainak hangját is beleszőtte, ugyanis őket mindenképen a zene szerves részének szerette volna tudni. Egyetlen gondja az volt, hogy a zuluknak nincsenek ősi hangszereik, énekeiket jobbára tapssal, valamint dobogással támasztották alá. Ezt áthidalva a világ több pontjáról hoztak különféle dobokat az alapritmus megteremtésének érdekében.
         "Simba!" - szólítja határozottan leendő trónörökösét a király. Mindeközben felcsendül a zene, majd a német származású komponista mesélni kezdi emlékeit, miközben az interjú alatt hallható zene átcsúszik az ő szintetizátoros játékába, ami külön színt ad az interjúnak. Időben ez jóval később készült, ugyanis itt már az elmúlt évek Zimmerét látjuk, aki felszedett pár kilót. Az interjú legérdekesebb mondanivalója talán ez: "Mikor kidolgozol egy témát, meggyőződsz arról, hogy az mennyire lesz életképes, milyen más lehetőségeid vannak. Örömmel beszél veled? Bánatosan beszél hozzád? Szeretettel? Gyűlölettel? El tudod mondani mindezt néhány hangjegyben? Ekkor jössz rá arra, hogy egy dallam jó vagy rossz."

         Az afrikai életérzés, hatás beleszövésének menetéről szól a következő kisfilm. Ahogyan Rice ajánlotta, illetve vonta bele a munkába Johnt, úgy hozta magával Zimmer Lebo-M-et, az afrikai származású fiatalembert, kinek a film alatt hallható összes kántálást, afrikai éneket köszönhetjük. Teljesen szabad kezet kapott ehhez a munkához, senki nem fogta vissza, és íme: az eredmény magáért beszél.
         Minthogy rengeteg zenei anyag gyűlt össze, illetőleg a készítők lelkesedése sem hagyott alább, elvonultak a Tuff Conc Recording Studio falai közé, hogy elkészítsék a "Rhytm of the Pride Lands" című lemezt, mely "Az Oroszlánkirály" zenei folytatása lett, kicsit könnyedebb, nem nagyzenekari kísérettel előadott dalok csokorba gyűjtéseként. Ennek megszületéséről, illetve az album szerepéről szól az "Audio Sequel" fejezet. Az utolsó kis szösszenetben ("Full Circle") mindenki elmondja a záró gondolatait: milyennek érezte a munkát, illetve milyennek látja a végeredményt.

         Sajnálattal tapasztaltam a riportok megtekintése során az alkotók egymás felé intézett dicséreteinek sokaságát, ami egy ilyen sikert elért film esetében ugyan rendben lenne, ám egy idő után mégis idegesítőnek tűnt, hiszen minden munkának van jó és rossz oldala. S bár ilyenkor természetesen illik a jóra kell koncentrálni, azért ama bizonyos ló túlsó oldalára sem kellene átesni. Ettől függetlenül eme bejátszásoknak köszönhetően kellő mértékben betekinthetünk a zenei színfalak mögé. Pont annyi került ebből az extrák közé, amennyit még egy, a nem filmzenékre orientálódott, ám mégis kíváncsi néző képes befogadni.


    Kulics László
    2005.10.02.

    Menüpontok:

    Music Inspiration (3:50)
    Landmark Songwriting (3:14)
    Orchestral Color (4:23)
    Scoring Emotion (2:58)
    Music: Africa Influence (3:49)
    Audio Sequel (4:21)
    Full Circle (1:42)



        Vissza

    További kritikáink
  • Peppermint
  • Small Soldiers
  • The Meg
  • The Mountain Between Us
  • The Equalizer 2
  • Tomb Raider
  • Ant-Man and the Wasp
  • Adrift
  • The Mentalist
  • The Shape of Water
  • Red Sparrow
  • Skyscraper
  • The Disaster Artist
  • Love, Simon
  • Jurassic World: Fallen Kingdom

  • Filmzenékről röviden
  • Isle of Dogs
  • The Ritual
  • A Wrinkle in Time
  • Geostorm
  • Death Wish
  • Fifty Shades Freed
  • Darkest Hour
  • The Commuter
  • Intent to Destroy
  • Goodbye Christopher Robin

  • Filmek alatt hallott zenék
  • Dark
  • Bright
  • Jean-Claude Van Johnson
  • 47 Meters Down (In to Deep)
  • The Shallows
  • Solace
  • Into the Grizzly Maze
  • Enemies Closer
  • D-Tox
  • Rambo III

  • Interjúk
  • Hrutka Róbert: Szívvel-lélekkel
  • Jeff Beal: Apró kincsek
  • Lisa Gerrard: A szív hangja
  • Mark Hinton Stewart: A zene a párbeszédek mögött

  • Kollaborációk
  • Oliver Stone filmjeinek zenéi
  • Elmer Bernstein életútja I.
  • Jerry Goldsmith életútja III.
  • Jerry Goldsmith életútja II.
  • Jerry Goldsmith életútja I.

  • A filmzene legendái
  • Angelo Badalamenti
  • Philip Glass
  • Basil Poledouris
  • Lalo Schifrin
  • Dave Grusin

  • Moziszériák,tévésorozatok
  • A hobbit-trilógia zenéi
  • A Rémálom az Elm utcában széria zenéi
  • A Robert Langdon-filmek zenéi
  • A Hellraiser-filmek zenéi
  • A Válaszcsapás zenéje

  • További írásaink
  • Ez volt 2016
  • Oscar előtt és Oscar után 2016
  • 10 éves a Filmzene.net
  • Filmzeneszerzők különböző albumai
  • Filmzenékhez köthető kiadványok
  • Stúdiók
  • Lemezkiadók
  • In Memoriam