FŐOLDAL  |   ZENESZERZŐK  |   FILMZENEALBUMOK  |   FILMZENÉKRŐL RÖVIDEN  |   FILMEK ALATT HALLOTT ZENÉK  |   INTERJÚK    
  |   HÍREK

    Spider-Man: Homecoming  The Autopsy of Jane Doe  Pirates of the Caribbean: Dead Men Tell No Tales  Close Encounters of the Third Kind  Alien: Covenant  King Arthur: The Legend of the Sword  Atlantis: The Lost Empire  Life  Colossal  Great Expectations
EGYÉB ÍRÁSOK  |   MOZISZÉRIÁK ÉS TÉVÉSOROZATOK  |   ÉVES ÖSSZESÍTÉSEINK  |   DÍJAK  |   FÓRUM  |   JÓ TUDNI  |   RÓLUNK  |   KAPCSOLAT



Keresés a Filmzene.neten

  






Beszámolók
  • Hollywood Magyarországon - Hans Zimmer-est Lisa Gerrarddal
  • Brian Tyler londoni koncertje
  • Hans Zimmer Magyarországon
  • Az Antonio Sanchez & Migration magyarországi koncertje

  • Zenék egy témára
  • Conan
  • Robin Hood
  • A három testőr
  • Sherlock Holmes
  • Cápás filmek

  • DVD kiadványok
  • Jerry Goldsmith 80th Birthday Tribute Concert - Fimucité 3
  • A Tribute to Basil Poledouris
  • Fimucité 2: Closing Night Gala 2008
  • "War" - A filmzene készítése
  • Creating the Lord of the Rings Symphony




  • Filmzene.net - Licence to Kill (Michael Kamen)    LICENCE TO KILL   (1989)
       A magányos ügynök


      

       zene: Michael Kamen
       vezényel: Michael Kamen
       kiadás éve: 1989
       kiadó: MCA Records
       játékidő: 45:50




         Tizenhatodik küldetésén James Bond (Timothy Dalton) kilép egy rövid időre őfelsége titkosszolgálatától, hogy bosszút álljon Franz Sanchez (Robert Davi) drogbárón, aki egy sikertelen elfogási akció után bosszúját a 007-es ügynök jóbarátain tölti ki. Kormánytámogatás nélkül Bond kénytelen Pam Bouvier (Carey Lovell) ügynöknő társaságában követni a gonosztevőt - Sanchez az Isthmus banánköztársaságba vonul vissza, amit szinte egyedül irányít, az ország GDP-jének jelentős része a kokainkivitelből származik. A magányos ügynöknek egyedül kell felszámolnia a drogbáró teljes birodalmát, és bár ezzel saját országának is keresztbetesz, de célját végül természetesen eléri.
         Ha John Barry esetleg nincs kéznél, akkor se kell félteni a Bond-filmek producerét, hisz biztos kézzel bírt mindig kiválasztani egy zeneszerzőt, akire talán senki nem gondolt volna akkoriban. Legyen szó egy rossz vagy egy jó musicalszerzőről (Monty Norman és Marvin Hamlisch), vagy akár a Beatles produceréről (George Martin), Albert R. Broccoli mindig meglepte a rajongókat, mikor olyan művészt kért fel, akinek nem volt túl sok köze a 007-es által képviselt műfajhoz. 1989-ben azonban végre olyan komponistát választott helyettesnek, akinek volt akciófilmes múltja, nem is akármilyen. Michael Kamen már túl volt a "Halálos fegyver", valamint a "Die Hard - Drágán add az életed!" zenéjének megkomponálásán, és az új Bond-film történetét mintha egyenesen neki írták volna. Az elkészült score egy igen kellemes anyag a Kamen-rajongóknak, de sajnos az album kiadott változata túl sok kívánnivalót hagy maga után.

         Ha elindítjuk a CD-t, jobb ha gyorsan ugrunk pár számot, de a főcímdalt azért érdemes egyszer meghallgatni, hogy halljuk, mire is cserélték le Kamen és Clapton szerzeményét. Gladys Knight dalának megírásához három ember kellett, akik annyira szerették volna visszaadni a "Goldfinger" hangulatát, hogy végül loptak is az előbbi szerzeményből, majd rövid pereskedés után a klasszikus Shirley Bassey-dal három szerzőjét is feltüntették társszerzőnek. Az immár hat ember által összehozott dal iskolapéldája annak, milyen az, amikor a 007-es ügynök frontálisan ütközik az R&B-vel - erre a dal relatív bukása miatt azóta se került még egyszer sor. Pedig a szám nem annyira rossz, de ötperces hosszával nemcsak a leghosszabb Bond-dal, hanem az egyik legfárasztóbb is. Ellenpontja a film végén hallható "If You Asked Me To" című dal, ami Patti LaBelle előadásában már a műfaj fogyaszthatóbb változata, csak sajnos a Bond-hangulat hiányzik belőle, lévén utólag csapták hozzá a filmbe marketingokokból.
         A score csak az album második felén kezdődik, és az elrendezése hagy némi kívánnivalót maga után. Bár gyakran lemarad, szerencsére itt kiadásra került a film elején hallható "gunbarrel-zene", amit Kamen meglehetősen átdolgozott, így a sötét filmhez tökéletesen illő nyitányt komponált (a "James & Felix On Their Way To Church" első pár másodperce). Az album legfontosabb mozzanatai természetesen az akciótételek, melyek a filmben és a lemezen is nagyon jól működnek. A "Licence Revoked" (mely három különálló zenéből lett összeeszkábálva) kétségtelenül az album csúcspontja, a Bond-téma kétszer is elhangzik benne, és David Arnold szerződtetéséig ez marad a legjobb feldolgozása. A további akciódarabok (a "Sanchez is in the Bahamas / Shark Fishing" és a "Ninja" eleje) szintén nyugodt szívvel ajánlható darabok.
         A CD-n megfelelő arányban kerülnek bemutatásra az akciódús és romantikus tételek, bár az utóbbira az egyetlen példa a "Pam" című szám, mely a címszereplőn kívül a másik filmbeli Bond-lányra, Lupe Lamorára vonatkozó tételt is tartalmazza. A spanyol szépség kasztanyettákkal és flamenco-gitárral jelentkezik az albumon, Pam pedig egy komoly / komor, de ugyanakkor vágyakozó tétellel szerepel a lemezen. Ami sajnos kevésbé izgalmas, azok az atmoszférikus darabok, a "Ninja" című szám például fél perces őrületes tombolás után öt és fél perc alig hallható unalomba fordul, a pontos értékeléshez pedig alaposan fel kellett csavarni a hangerőt, mert olyan halványan szólt a zene. Amikor alig félórányi score kerül bemutatásra, talán nem erre kéne vesztegetni az időt...
         Ami a CD-nek a halálos döfést jelenti, az mégsem ez, hanem a két dal a lemez elejéről. Bond-album esetében páratlan tragédia, hogy nem egy, hanem mindjárt két fölösleges betétdal is rákerült a CD-re, amik nemcsak szükségtelenek, de kifejezetten rosszak is - és valószínűleg nem a teljesen ismeretlen előadók dalai fogják megnövelni az eladott lemezek számát. A "Wedding Party" című karibi mulatósegyveleg épületes szövegében azt tanácsolja az esküvői társaságnak, hogy mindenki ugráljon és mondja azt, hogy "he-he-ha-hi"! Tim Feehan dala, a "Dirty Love" egy koszos csehóban hallható a zenegépből, és perverz örömöt okoz, amikor a harcban valaki végre széttöri a zajládát, a zene pedig végre elhallgat.

         Az ilyen rossz promóciós kapcsolások miatt az alapból erős közepes zene sajnos rossz prezentálásban jelent meg, és bár a legerősebb tételek felkerültek az albumra, még számtalan jobb zenét lehetett volna beválogatni például a hatperces "Ninja" vagy bármelyik dalocska helyett. A zene így kiadva inkább közepes, Kamen- és Bond-rajongóknak viszont ajánlott darab, mivel a score részben mindkét csoport megtalálhatja a számítását. Magyar szempontból érdemes kiemelni, hogy az "A magányos ügynök" volt az első Bond-film, ami megjelent hazánkban, sőt a filmzenét is kiadták - a Gong kiadó bakeliten és kazettán árulta a score-t, a borítón pedig szép ékesen lefordítottak mindent, amit csak lehet. A mulattató kordokumentumot zenei antikváriumokban érdemes keresni.


    Hubai Gergely
    2006.11.16.




    Tracklista:

      1. Licence to Kill - Gladys Knight (5:13)
      2. Wedding Party - Ivory (3:53)
      3. Dirty Love - Tim Feehan (3:45)
      4. Pam (3:50)
      5. If You Asked Me To - Patti LaBelle (3:58)
      6. James & Felix on Their Way To Church (3:53)
      7. His Funny Valentine (3:26)
      8. Sanchez is in The Bahamas / Shark Fishing (2:06)
      9. Ninja (6:03)
    10. Licence Revoked (9:11)



    TOVÁBBI ÉRTÉKELÉSEINK:

    Bíró Zsolt

    Dobrosi Tamás          nem értékelte

    Emesz Csaba          nem értékelte

    Gregus Péter

    Kulics László

    Szabó Csaba

    Tihanyi Attila




    KAPCSOLÓDÓ ANYAGOK:

    Die Hard

    Dr. No

    The Man With the Golden Gun

    Moonraker

    További kritikáink
  • Jesse Stone - The Ultimate Collection
  • The Boss Baby
  • In the Heart of the Sea
  • Power Rangers
  • Noah
  • Mighty Morphin Power Rangers: The Movie
  • Crimson Rivers
  • Twister
  • xXx: Return of Xander Cage
  • The Lego Batman Movie
  • Shaft
  • Living in the Age of Airplanes
  • La La Land
  • Immortal Memory
  • Spirit: Stallion of the Cimarron

  • Filmzenékről röviden
  • Remember
  • Split
  • The Hollywood Shorties
  • Eddie the Eagle
  • Spotlight
  • Green Room
  • The Boy
  • Ma Ma
  • Jack Reacher: Never Go Back
  • Gagarin - First in Space

  • Filmek alatt hallott zenék
  • Jean-Claude Van Johnson
  • 47 Meters Down (In to Deep)
  • The Shallows
  • Solace
  • Into the Grizzly Maze
  • Enemies Closer
  • D-Tox
  • Rambo III
  • Transformers: Rescue Bots
  • Sex Tape

  • Interjúk
  • Jeff Beal: Apró kincsek
  • Lisa Gerrard: A szív hangja
  • Mark Hinton Stewart: A zene a párbeszédek mögött
  • Wolf Péter: A szerencse kapuja

  • Kollaborációk
  • Oliver Stone filmjeinek zenéi
  • Elmer Bernstein életútja I.
  • Jerry Goldsmith életútja III.
  • Jerry Goldsmith életútja II.
  • Jerry Goldsmith életútja I.

  • A filmzene legendái
  • Angelo Badalamenti
  • Philip Glass
  • Basil Poledouris
  • Lalo Schifrin
  • Dave Grusin

  • Moziszériák,tévésorozatok
  • A hobbit-trilógia zenéi
  • A Rémálom az Elm utcában széria zenéi
  • A Robert Langdon-filmek zenéi
  • A Hellraiser-filmek zenéi
  • A Válaszcsapás zenéje

  • További írásaink
  • Ez volt 2016
  • Oscar előtt és Oscar után 2016
  • 10 éves a Filmzene.net
  • Filmzeneszerzők különböző albumai
  • Filmzenékhez köthető kiadványok
  • Stúdiók
  • Lemezkiadók
  • In Memoriam