FŐOLDAL  |   ZENESZERZŐK  |   FILMZENEALBUMOK  |   FILMZENÉKRŐL RÖVIDEN  |   FILMEK ALATT HALLOTT ZENÉK  |   INTERJÚK    
  |   HÍREK

    Oscar  Captain Power and the Soldiers of the Future  Mary Shelley  Battlefield Earth  Krypton  Captain Marvel  Bless the Child  Cold Pursuit  Joe Versus the VolcanoSix Days Seven Nights  
EGYÉB ÍRÁSOK  |   MOZISZÉRIÁK ÉS TÉVÉSOROZATOK  |   ÉVES ÖSSZESÍTÉSEINK  |   DÍJAK  |   FÓRUM  |   JÓ TUDNI  |   RÓLUNK  |   KAPCSOLAT



Keresés a Filmzene.neten

  







Beszámolók
  • Ólafur Arnalds a Müpában
  • Hollywood Magyarországon - Hans Zimmer-est Lisa Gerrarddal
  • Brian Tyler londoni koncertje
  • Hans Zimmer Magyarországon

  • Zenék egy témára
  • Conan
  • Robin Hood
  • A három testőr
  • Sherlock Holmes
  • Cápás filmek

  • DVD kiadványok
  • Jerry Goldsmith 80th Birthday Tribute Concert - Fimucité 3
  • A Tribute to Basil Poledouris
  • Fimucité 2: Closing Night Gala 2008
  • "War" - A filmzene készítése
  • Creating the Lord of the Rings Symphony




  • Filmzene.net - Leviathan (Jerry Goldsmith)    LEVIATHAN   (1989)
       


      

       zene: Jerry Goldsmith
       vezényel: Jerry Goldsmith
       kiadás éve: 1989
       kiadó: Varése Sarabande
       játékidő: 39:16




         A Leviathán a Biblia legendás tengeri szörnye, ami az Ótestamentumban jelenik meg először, mint a tengerészek legádázabb ellensége. Valami már a nevében is nagyon riasztó, talán ezért döntött úgy pár hollywoodi producer, hogy ilyen címmel fognak filmet készíteni. A "Leviathan" története szerint egy csapat amerikai tengeralatti bányász egy szovjet hajó roncsaira bukkan. Mivel a készleteik fogyatkoznak, az elhagyott hajóról átmentenek minden mozdíthatót, köztük egy veszélyes vírust is. Mikor ez reakcióba lép egy üveg kiváló szovjet vodkával, létrejön a Leviathán, ez a genetikailag mutálódott tengeri szörny, ami más állatok elfogyasztásával nyeri el DNS-üket, így tökéletesítve saját magát. Most itt a lehetősége, hogy az emberiség genetikai anyagával is felvértezze genetikai állományát.
         A halfejből, csápokból és elszórt végtagokból felépített Leviathán sajnos éppen rossz nyarat fogott ki a falatozásra, ugyanis 1989-ben két másik mélytengeri szörnymozival is meg kellett küzdenie: James Cameron "A mélység titka" című filmje (mely inkább csak helyszínével illik a kategóriába), illetve a "Mélytengeri szörnyeteg" egyaránt lemosták a színről, pedig a maga módján a Leviathán a nyolcvanas évek egyik legérdekesebben kinéző szörnye volt. A film a címszereplő monstrumhoz hasonlóan egy más forrásokból összeálló mutáció - a víz alatti "A nyolcadik utas: a Halál", ha úgy tetszik. Ezt a kapcsolatot a zeneszerző személye is erősíti, hiszen mindkettőhöz Jerry Goldsmith írta a score-t.

         A "Leviathan" tulajdonképpen fordulópontot jelentett a zeneszerző életében, aki ezután a bukás után döntötte el, hogy új ügynököt szerez magának, és profin választja meg a filmjeit, ahelyett, hogy valaha szebb napokat látott rendező barátai legújabb dédelgetett borzadályaihoz írjon zenét. Ebben az esetben George P. Cosmatos, a "Rambo 2." rendezője hívta meg a halfejű szörny kalandjaihoz, Jerry pedig már az első pillanattól érezte, hogy valami nagyon rossz filmet választott megint, aminek feleakkora sikere sem lehet, mint az egykori nyolcadik utasnak. Vigaszt az jelentett a komponista számára, hogy Cosmatos elsősorban a karakter tervezésével bíbelődött, így a zenébe abszolút nem szólt bele, nem úgy, mint annak idején Ridley Scott. A végeredmény a komponista nyolcvanas évekbeli akciózenéinek szintézise.
         Az album lassan kezdődik, az "Underwater Camp" című nyitótételben megismerjük a főtémát, amit aztán a lemez végéig magunk mögött hagyunk. Az első és az utolsó track így foglalja keretbe a zenei anyag két markánsan eltérő felét. Az első rész a halk elektronikus borzongatás része, mielőtt a Leviathán vérszomjas halszörnnyé válna, jelenléte mégis érezhető az elektronikus effekteken keresztül. Az album második fele az izgalmasabb csemege, amikor a tengeri bányászok egy része menekül a szörny elől, más csoportjaik pedig inkább szembeszállnak vele - tragikus következményekkel. Ezek a számok ("Escape Bubbles", "Can We Fix It" és "Too Hot") szolgáltatják a lemez legizgalmasabb részét. Különálló egység a "One of Us" című szerelmi téma, ami amolyan kötelező jelleggel van a filmbe dobva, lévén nincs túlságosan mély romantikára lehetőség, miközben egy mutáns hal üldöz.
         A "Leviathan" tökéletes példája annak, hogyan képes Goldsmith egy átlagos akciózenét egy kicsivel érdekesebbé tenni érdekes szintetizátor-effektekkel. A legfontosabb ezek közül az úgynevezett bálnasírás, ami elsősorban az "Underwater Camp"-ben fedezhető fel, ahogy a kamera ráközelít a bányászok táborára. A másik fontos effekt egy pulzáló elektronikus lüktetés, mely a legtöbb akciótételben ("Decompression", "Can We Fix It", "Too Hot") hallható. A jobb és a bal csatorna között cikázó hang a szellőzőcsatornákban cikázó szörny hangja, fülhallgatóval hallgatva pedig az az érzésünk, hogy ez a "valami" áthalad a fejünkön. "A nyolcadik utas: a Halál"-lal való párhuzamokat erősíti még az "It's Growing" tétel, mely a Nostromo belsejében használt megoldásokat vezeti be a bányászok rejtekhelyén is. Az "A Lot Better" című számmal Goldsmith végleg búcsút vesz a nyolcvanas évektől, és egy időre attól a különleges nagyzenekari és szintetizátoros akciózenétől is, amiről rajta kívül szinte mindenki elismeréssel szól.

         Mivel a zenét annak idején Olaszországban vették fel, ott a Ricordi kiadó adta ki bakeliten, kiváló borítóval. Az amerikai bakelit és CD a Varése Sarabande kiadványa, a borító pedig túlságosan sötét, csupán a kéken pulzáló cím és a zeneszerző vérvörösen kiírt neve feltűnő. Érdekesség, hogy a lemezen az "Original Orchestral Soundtrack" felirat szerepel, ami szó szerint azt jelenti hogy "Eredeti zenekari album". Azért ez a felirat került rá, mivel a film készítői úgy érezték, hogy a potenciális vásárlóközönséget megriaszthatta az abban megszólaló szintetizátorok sora, ezért így próbálták kihangsúlyozni, hogy valóban nagyzenekari műről van szó. A tájékozottabbak számára felesleges a figyelmeztetés.


    Hubai Gergely
    2008.02.10.




    Tracklista:

      1. Underwater Camp (3:23)
      2. Decompression (3:16)
      3. Discovery (5:24)
      4. One of Us (1:41)
      5. The Body Within (4:33)
      6. Escape Bubbles (3:37)
      7. Can We Fix It (3:23)
      8. Situation Under Control (1:49)
      9. It's Growing (3:10)
    10. Too Hot (3:22)
    11. A Lot Better (3:31)



    TOVÁBBI ÉRTÉKELÉSEINK:

    Bíró Zsolt

    Dobrosi Tamás          nem értékelte

    Emesz Csaba

    Gregus Péter

    Kulics László

    Szabó Csaba          nem értékelte

    Tihanyi Attila




    KAPCSOLÓDÓ ANYAGOK:

    Alien

    Papillon

    Rambo - First Blood Part II

    Under Fire

    További kritikáink
  • Bird Box
  • Dark City
  • Species
  • Venom
  • Die Hard: With A Vengeance
  • Die Hard 2: Die Harder
  • Die Hard
  • The Grinch
  • Anaconda
  • Evolution
  • Himalaya - The Rearing of A Chief
  • Bohemian Rhapsody
  • Deep Blue Sea
  • On Deadly Ground

  • Filmzenékről röviden
  • Bodyguard
  • Searching
  • How the Grinch Stole Christmas!
  • Isle of Dogs
  • The Ritual
  • A Wrinkle in Time
  • Geostorm
  • Death Wish
  • Fifty Shades Freed
  • Darkest Hour

  • Filmek alatt hallott zenék
  • Dark
  • Bright
  • Jean-Claude Van Johnson
  • 47 Meters Down (In to Deep)
  • The Shallows
  • Solace
  • Into the Grizzly Maze
  • Enemies Closer
  • D-Tox
  • Rambo III

  • Interjúk
  • Hrutka Róbert: Szívvel-lélekkel
  • Jeff Beal: Apró kincsek
  • Lisa Gerrard: A szív hangja
  • Mark Hinton Stewart: A zene a párbeszédek mögött

  • Kollaborációk
  • Oliver Stone filmjeinek zenéi
  • Elmer Bernstein életútja I.
  • Jerry Goldsmith életútja III.
  • Jerry Goldsmith életútja II.
  • Jerry Goldsmith életútja I.

  • A filmzene legendái
  • Angelo Badalamenti
  • Philip Glass
  • Basil Poledouris
  • Lalo Schifrin
  • Dave Grusin

  • Moziszériák,tévésorozatok
  • A The Man in the High Caslte zenéje
  • A Terminátor-filmek zenéje
  • A hobbit-trilógia zenéi
  • A Rémálom az Elm utcában széria zenéi
  • A Robert Langdon-filmek zenéi

  • További írásaink
  • A Filmzene.net jövőjéről...
  • Ez volt 2016
  • Oscar előtt és Oscar után 2016
  • 10 éves a Filmzene.net
  • Filmzeneszerzők különböző albumai
  • Filmzenékhez köthető kiadványok
  • Stúdiók
  • Lemezkiadók
  • In Memoriam