FŐOLDAL  |   ZENESZERZŐK  |   FILMZENEALBUMOK  |   FILMZENÉKRŐL RÖVIDEN  |   FILMEK ALATT HALLOTT ZENÉK  |   INTERJÚK    
  |   HÍREK

    The Mummy  Catch Me If You Can  Dunkirk  Blade Runner  Kingsman: The Golden Circle  War for the Planet of the Apes  Spider-Man: Homecoming  The Autopsy of Jane Doe  Pirates of the Caribbean: Dead Men Tell No Tales  Close Encounters of the Third Kind
EGYÉB ÍRÁSOK  |   MOZISZÉRIÁK ÉS TÉVÉSOROZATOK  |   ÉVES ÖSSZESÍTÉSEINK  |   DÍJAK  |   FÓRUM  |   JÓ TUDNI  |   RÓLUNK  |   KAPCSOLAT



Keresés a Filmzene.neten

  






Beszámolók
  • Hollywood Magyarországon - Hans Zimmer-est Lisa Gerrarddal
  • Brian Tyler londoni koncertje
  • Hans Zimmer Magyarországon
  • Az Antonio Sanchez & Migration magyarországi koncertje

  • Zenék egy témára
  • Conan
  • Robin Hood
  • A három testőr
  • Sherlock Holmes
  • Cápás filmek

  • DVD kiadványok
  • Jerry Goldsmith 80th Birthday Tribute Concert - Fimucité 3
  • A Tribute to Basil Poledouris
  • Fimucité 2: Closing Night Gala 2008
  • "War" - A filmzene készítése
  • Creating the Lord of the Rings Symphony




  • Filmzene.net - Legends of the Fall (James Horner)    LEGENDS OF THE FALL   (1994)
       Szenvedélyek viharában


      

       zene: James Horner
       vezényel: James Horner
       kiadás éve: 1995
       kiadó: Epic Soundtrax / Sony Classical
       játékidő: 75:15




         Amikor a vérontástól megcsömörlött William Ludlow ezredes (Anthony Hopkins) a világ egy eldugott szegletében telepedett le, és felépített egy farmot azért, hogy három fiát békében, szeretettel felnevelje, még nem sejtette, hogy családját egyszer egy nő jelenléte fogja megbolygatni. Alfred (Aidan Quinn), a legidősebb fivér kötelességtudó, öntörvényű és zárkózott típus, a középső fiú, Tristan (Brad Pitt) megalkuvást nem tűrő, vad természetű személyiség, a legkisebb pedig, Samuel (Henry Thomas) a századforduló idealizmusának megszállottja. A három férfi közötti szoros testvéri kapcsolat akkor romlik meg, mikor Samuel hazaviszi menyasszonyát, Susannah-t (Julia Ormond), mivel Alfred beleszeret a lányba, aki viszont Tristan felé kezd heves érzelmeket táplálni. Eme szerelmi négyszög kreálta konfliktust pedig tovább bonyolítja az első világháború kirobbanása.
         Edward Zwick ("Az utolsó szamuráj") rendező Jim Harrison novelláján alapuló, szerelemről, ármányról és a családi kötelékről szóló alkotása a legtöbb celluloidrajongót lenyűgözte. Természetesen a sikerhez nagyban hozzájárultak a remek színészi alakítások, illetőleg a csodálatos tájképek, melyekért John Toll operatőr felelt, akit az akadémiai bizottság munkájáért Oscar-díjjal jutalmazott.

         "Minden történet veleje a hang..." - vélekedik Zwick, akivel a "Szenvedélyek viharában" komponistája, James Horner először az 1989-es "Az 54. hadtest" című produkcióban dolgozott együtt. Az akkori sikeres kollaboráció öt évvel később ismét hasonló eredménnyel zárult, ugyanis mindkét produkció, illetve azok zenei anyagai is a mai napig népszerűek maradtak, ráadásul Hornert mindkét esetben Golden Globe-ra jelölték a Legjobb eredeti filmzene kategóriában.
         A "Legends of the Fall" partitúráján lévő hangjegyek a legprofibbnak tartott zenekar, a The London Symphony Orchestra közreműködésével 1994 végén keltek életre Anglia két neves stúdiójában, az Air Studios Lyndhurst Halljában, illetve a Metropolis Studiosban, a filmzenealbum pedig a rákövetkezendő év januárjának elején látott napvilágot az Epic Soundtraxnek, valamint a Sony Classicalnak köszönhetően. Lássuk, mi kellett ahhoz, hogy ez a zene a '90-es évek filmzenetermésének, és egyben Horner pályafutásának is egyik legkiemelkedőbb darabjává váljon.

         A komponista már az első perctől kezdve lebilincseli hallgatóját a "Legends of the Fall" című albumnyitó tétel segítségével. A Kazu Matsui által megszólaltatott shakuhachinak, egy japán fafúvós hangszernek köszönhetően sejtelmesen induló tétel második felére teljesen kibontakozik a gyönyörű, ugyanakkor fájdalmat sugalló főtéma (melynek első négy hangja két évvel később, a David Arnold által szerzett "Independence Day" muzsikában köszön vissza). A zongorajátékkal felvezetődő "The Ludlows" a cselekmény középpontjában álló családnak írt témája, ami - nem meglepő módon - az imént megismert szerelmi dallamsorba torkollik. A két téma, illetve azok átkötő szakaszai rendkívül profi módon illeszkednek egymáshoz. A különféle tételvariálásokat a fent említett tradicionális hangszeren kívül Jay Ungar hegedűszólója színesíti tovább, s az eddig eltelt, mintegy tízpercnyi játékidőből már kitűnik, hogy szerzője nem holmi tipikus underscore-t dobott össze. Érezni, hogy Horner mind az eseményekkel, mind pedig a szereplőkkel igyekezett azonosulni.

         A "To the Boys..." már nem a meghitt családi piknikezéseket idézi. Az erős dobokkal, fájdalmasan síró vonósokkal és fúvósokkal előadott tételhez hasonlóval később "A rettenthetetlen" csatajelenetei alatt találkozunk, ám sem ez, sem azok nem olyan hatásosak, mint a "Samuel's Death". Mint ahogyan azt már a címből sejteni lehet, a kirobbanó lendület és dinamika nem tart sokáig, ugyanis a legkisebb testvér halálát aláfestő, szívszorító muzsikába torkollik. Zseniális mű. A dübörgő tételekből nagyjából ennyi jutott az albumra, a továbbiakban újfent a dráma és a szerelem hangjai váltogatják egymást. Ettől függetlenül a családtagok közötti ellenséges hangulatok tükrözése érdekében visszaköszön néhány keményebb motívum (mint például a "Farewell / Descent Into Madness"-ben is), ám mennyiségük nem számottevő.
         "The Wedding". Valahányszor ezt látom egy Horner által jegyzett lemez tracklistáján, már előre dörzsölöm a tenyerem, tudván, hogy ez lesz az album egyik csúcspontja - ha nem a legnagyobb. Ez itt éppúgy igaz, mint a "Braveheart", a "Deep Impact", és a "Bicentennial Man" esetében. Az amúgy is mesés főtémákat az esküvőzenék esetében a szerző addig csűri-csavarja, hangszerelteti, mígnem az addig hallottaknál még érzékenyebbé, még hatásosabbá nem válnak.
         Az album legfeszültebb, legsejtelmesebb perceit a "Revenge" tartalmazza, ami főként az ütős szekcióból, illetőleg a shakuhachi és más fafúvósok hangjából tevődik össze. Az "Alfred, Tristan, the Colonel, the Legend..." negyedórás játékidejének köszönhetően igazi vége-főcímzene, melyből egyetlen igazán fontos motívum sem maradt ki. A női vokállal történő indítás, a síró hegedűk, a lágy zongorafutam, és az összes többi alkotóelem, melyek a hitet, a fájdalmat, a szeretetet és az összetartozást hivatottak szimbolizálni, még utoljára, egy álomszép egyvelegben örvendeztetnek meg bennünket.

         Ha léteznek tökéletes filmzenék, ez mindenképpen közéjük tartozik. James Horner pályafutásának egyik fordulópontja volt ez a score, melyet további örökérvényű muzsikák követtek - mint például az Oscar-díjas "Titanic". Ez az aláfestés remek példa arra, miért volt érdemes megjegyeznünk Horner nevét. Amennyiben valakinek nem elegendő az a 75 perc, amit a kiadó stábja erre a szép körítéssel tálalt korongra választott, nyugodtan vásárolja meg a film DVD-jét, ugyanis a különálló zenei sávnak köszönhetően azon a teljes filmzene is meghallgatható.

         A "Szenvedélyek viharában" score-jára a komponista egyébként későbbi karrierje során többször is visszautal, illetve érzékelteti, hogy kiindulási pontnak vette olyan művek megírása során, mint például a "Braveheart", az "Apollo 13", a "Titanic", vagy éppenséggel a "Bicentennial Man", ami egyáltalán nem jelent problémát, hiszen az imént felsoroltak mindegyike kiemelkedő alkotásnak számít. Persze ezt a nem éppen Horner-párti filmzenekedvelők másként látják, és egyszerűen önismétlőnek titulálják a szerzőt. Jonathan Broxton, a Movie Music UK szerkesztője azonban a következő teóriával állt elő: "Horner munkája olyan, mint egy 25 éve íródó szimfónia, amiben minden score egy újabb tétel, melynek témái, motívumai és textúrái évről évre tovább fejlődnek." Függetlenül attól, hogy ki melyik oldalt képviseli, egy dolog tény: James Horner azon kevés komponisták egyike, kiknek eddigi munkássága viszonylag egyenletes, ami manapság igen ritka.


    Kulics László
    2006.08.18.




    Tracklista:

      1. Legends of the Fall (4:17)
      2. The Ludlows (5:40)
      3. Off to War (5:55)
      4. To the Boys... (2:49)
      5. Samuel's Death (8:24)
      6. Alfred Moves to Helena (3:01)
      7. Farewell / Descent Into Madness (8:13)
      8. The Changing Seasons, Wild Horses,
          Tristan's Return (5:11)
      9. The Wedding (3:06)
    10. Isabel's Murder, Recollections of Samuel (3:58)
    11. Revenge (6:20)
    12. Goodbyes (3:12)
    13. Alfred, Tristan, the Colonel, the Legend... (15:09)


    TOVÁBBI ÉRTÉKELÉSEINK:

    Bíró Zsolt

    Dobrosi Tamás          nem értékelte

    Emesz Csaba          nem értékelte

    Gregus Péter

    Szabó Csaba

    Tihanyi Attila          nem értékelte




    KAPCSOLÓDÓ ANYAGOK:

    Bicentennial Man

    The Mask of Zorro

    The Thin Red Line

    Titanic

    További kritikáink
  • Alien: Covenant
  • King Arthur: The Legend of the Sword
  • Atlantis: The Lost Empire
  • Life
  • Colossal
  • Great Expectations
  • Jesse Stone - The Ultimate Collection
  • The Boss Baby
  • In the Heart of the Sea
  • Power Rangers
  • Noah
  • Mighty Morphin Power Rangers: The Movie
  • Crimson Rivers
  • Twister
  • xXx: Return of Xander Cage

  • Filmzenékről röviden
  • The Lego Ninjago Movie
  • The Dark Tower
  • Remember
  • Split
  • The Hollywood Shorties
  • Eddie the Eagle
  • Spotlight
  • Green Room
  • The Boy
  • Ma Ma

  • Filmek alatt hallott zenék
  • Jean-Claude Van Johnson
  • 47 Meters Down (In to Deep)
  • The Shallows
  • Solace
  • Into the Grizzly Maze
  • Enemies Closer
  • D-Tox
  • Rambo III
  • Transformers: Rescue Bots
  • Sex Tape

  • Interjúk
  • Jeff Beal: Apró kincsek
  • Lisa Gerrard: A szív hangja
  • Mark Hinton Stewart: A zene a párbeszédek mögött
  • Wolf Péter: A szerencse kapuja

  • Kollaborációk
  • Oliver Stone filmjeinek zenéi
  • Elmer Bernstein életútja I.
  • Jerry Goldsmith életútja III.
  • Jerry Goldsmith életútja II.
  • Jerry Goldsmith életútja I.

  • A filmzene legendái
  • Angelo Badalamenti
  • Philip Glass
  • Basil Poledouris
  • Lalo Schifrin
  • Dave Grusin

  • Moziszériák,tévésorozatok
  • A hobbit-trilógia zenéi
  • A Rémálom az Elm utcában széria zenéi
  • A Robert Langdon-filmek zenéi
  • A Hellraiser-filmek zenéi
  • A Válaszcsapás zenéje

  • További írásaink
  • Ez volt 2016
  • Oscar előtt és Oscar után 2016
  • 10 éves a Filmzene.net
  • Filmzeneszerzők különböző albumai
  • Filmzenékhez köthető kiadványok
  • Stúdiók
  • Lemezkiadók
  • In Memoriam