FŐOLDAL  |   ZENESZERZŐK  |   FILMZENEALBUMOK  |   FILMZENÉKRŐL RÖVIDEN  |   FILMEK ALATT HALLOTT ZENÉK  |   INTERJÚK    
  |   HÍREK

    Spider-Man: Homecoming  The Autopsy of Jane Doe  Pirates of the Caribbean: Dead Men Tell No Tales  Close Encounters of the Third Kind  Alien: Covenant  King Arthur: The Legend of the Sword  Atlantis: The Lost Empire  Life  Colossal  Great Expectations
EGYÉB ÍRÁSOK  |   MOZISZÉRIÁK ÉS TÉVÉSOROZATOK  |   ÉVES ÖSSZESÍTÉSEINK  |   DÍJAK  |   FÓRUM  |   JÓ TUDNI  |   RÓLUNK  |   KAPCSOLAT



Keresés a Filmzene.neten

  






Beszámolók
  • Hollywood Magyarországon - Hans Zimmer-est Lisa Gerrarddal
  • Brian Tyler londoni koncertje
  • Hans Zimmer Magyarországon
  • Az Antonio Sanchez & Migration magyarországi koncertje

  • Zenék egy témára
  • Conan
  • Robin Hood
  • A három testőr
  • Sherlock Holmes
  • Cápás filmek

  • DVD kiadványok
  • Jerry Goldsmith 80th Birthday Tribute Concert - Fimucité 3
  • A Tribute to Basil Poledouris
  • Fimucité 2: Closing Night Gala 2008
  • "War" - A filmzene készítése
  • Creating the Lord of the Rings Symphony




  • Filmzene.net - The Legend of Zorro (James Horner)    THE LEGEND OF ZORRO   (2005)
       Zorro legendája


      

       zene: James Horner
       vezényel: James Horner
       kiadás éve: 2005
       kiadó: Epic / Sony Music Soundtrax
       játékidő: 75:34




         Kalifornia lakosai hamarosan amerikai állampolgároknak mondhatják magukat, földjüket pedig az Amerikai Egyesült Államok 31. tagállamaként jegyzik majd. Az eseményt megelőző előkészületek során megjelenik a színen Armand (Rufus Sewell), aki látszólag egy gazdag európai, ám mindez csak álca, ugyanis valójában egy olyan titkos rend tagja, amely épp egy Amerika elleni merényletre készül. És hát hősünk, Zorro magánélete sem kifejezetten rózsás: Elena (Catherine Zeta-Jones) és Alejandro (Antonio Banderas) útjai különválnak.
         A rendező, Martin Campbell, valamint csapata a mára sajnos közhelyessé vált jelszóval látott neki a produkció elkészítésének: "még többet, még jobbat, még nagyobbat". Nos, hát igen...ezt talán mégsem kellett volna. Az első részhez képest - a történet szerint - tíz évet öregedtek hőseink, kiknek azóta gyermekük is született (emiatt végig olyan érzésem volt, mintha "A múmia visszatér"-t helyezték volna át másik korba). Továbbá míg egyikük álarcos lovagként, addig a másikuk beépített ügynökként van jelen az igazság oldalán (ez a házastársai hajcihő engem a "Mr. és Mrs. Smith"-re emlékeztetett). Ezekkel - az említettek miatt - kicsit túllőttek a célon. Persze volt benne humor, és azért nem teljesen nézhetetlen a film, de semmiképp sem sikerült olyan átütő erejű mozit összehozni, mint amilyen a "Zorro álarca" volt 1998-ban.

         Az alkotók nem kívántak változtatni a zeneszerző személyén, és ez így van rendjén. Véleményem szerint, ha egy filmből több részt készítenek, és az elsőhöz sikeres score íródott, akkor nincs értelme a zeneszerzőváltásnak. Annak ellenére, hogy James Horner mostanság kicsit (?) el van havazva, eme folytatás nem számított olyan nagy projektnek, mint egy teljesen új produkció, zenéje nem igényelt akkora energiát, hiszen a főtémákat már annak idején megírta, így már csak a negatív szereplőket jellemző új témákat, illetve az átkötő részeket kellett megalkotnia.

         Ismerős dallamokkal kalauzol vissza minket Horner a Róka territóriumára: a "Collecting the Ballots" első része hangról-hangra egyezik a "Zorro álarcá"-hoz szerzett nyitánnyal, ami spanyolos dallamok felvonultatásával folytatódik - akárcsak az első részben. Horner a hangszerelésen hangyányit sem változtatott, és a stílusirány is megmaradt - mindez jó döntés volt. A "Stolen Votes" rögtön az akciómuzsika területére invitál minket, amelyben felcsendül Zorro témája is. Az előadásmód hét év elteltével annyit változott, hogy a dinamikus nagyzenekari munkát valamelyest háttérbe szorította, így az etnikai hangszerek játéka kerülhetett előtérbe. A "To the Governor's... and then Elena" kezdeti tüzességét a lágyan zengő szerelmi téma váltja fel, mely utóbbin szintén nem változtatott a szerző az eddig ismerthez képest.
         A Campbell-féle Zorro-filmek nem csupán az akcióról, ármányról és szerelemről szólnak, hanem a könnyed pillanatokról, humorról is. Ehhez megfelelően idomul a komponista munkája is, s a játékosság első jeleit a "Classroom Justice" tételben fedi fel számunkra (később a "Jailbreak / Reunited" elején hallható hasonló mókázás). A spanyolos hangulatot biztosító hangszerek és fúvósok parádés előadását a "The Cortez Ranch" igen komoly hangvétele, fenyegető dallamai váltják fel. Itt már jobban pörögnek az események, és a második tételben hallottakhoz képest minden kiegyensúlyozottabbnak tűnik. Mint azt már említettem, a szerelmi téma megmaradt, sőt, még ketté is oszlott. A nem valós, úgymond megtévesztő szerelmi téma az "A Proposal with Pearls / Perilous Times" címmel csendül fel először, ami az eredeti átirata. Erre a történet szempontjából volt szükség, s az ezzel párosuló feladatot remekül megoldotta Horner.

         A tízes tételtől kezdve ("A Dinner of Pigeon / Setting the Explosives") egyre inkább közeledünk a konfrontációhoz, és a megannyi akcióelemmel tarkított befejezéshez, ezért mind a zenekar, mint pedig a komponista alaposan "belehúz". Néhol már-már westernhangulat tarkítja az eddig megismert elemeket, ami Horner azon törekvésére enged következtetni, hogy bár igyekezett hű maradni az első részben írtakhoz, valahogy mégis szeretne újat mutatni rajongóinak. Zorro leleplezéséhez ("Mad Dash / Zorro Unmasked") még a drámai hangvételű kottákat osztotta szét muzsikusai között, ám utána nem marad kíméletes: határozott akcióelemek hősiességgel, valamint csipetnyi humorral keverednek - ez utóbbiakat főként a fúvósok játéka szimbolizálja. A "The Train" elején hallható gyors gitárjáték, lábdobogás, és tenyércsattogtatás a gőzmozdony hajtánykarjának gyorsaságával vetekedik, melyet szépen lassan nagyzenekari játékkal "díszít" mindaddig, míg Zorro fel nem jut a vonatra. A score és képi összhatás - az egész filmet figyelembe véve - itt a legtökéletesebb.
         A két zárótétel főként megnyugvást, szeretetet közvetít. Ugyan a "Statehood Proclaimed"-ben felcsendül egy kicsit a keményebb előadásmódú Zorro-téma - de ez csupán arra utalás, hogy - a béke ellenére - a jó öreg Rókára mindig szükség lesz. A "My Family Is My Life" pedig záró-szerepéhez méltóan magában foglalja mindazt, ami a "The Legend Of Zorro" zenéjében fontos szerepet látott el.

         A "The Mask Of Zorro" írásom összegzését úgy kezdtem, hogy "ha minden írzene-fanatikus ilyen spanyolos dallamokat tudna írni, egész érdekesen alakulna Hollywood filmes világának ezen ága." Ezt a kijelentésemet továbbra is fenntartom, ám sajnos azt kell mondjam, az első rész dinamikusabb, pergőbb volt, mint utódja. Néhol akadozik - akárcsak a forgatókönyv -, ám komponistánk még mindig jobb teljesítményt nyújtott, mint a rendező. Amikor először hallottam, kissé megrémültem, hogy mivé lett az egyik kedvenc Horner-muzsikám, ám a film megtekintése, és az album többszöri újrahallgatása eredményeként azt mondom, hogy nem sokkal marad le elődjétől.
         Az Epic, illetve a Sony kiadó közösen vették kezelésbe a zenét, ami nem meglepő, hiszen igen sok Horner-lemez került ki a kezeik közül. Az egykori vöröses borítót a mostani moziplakátnak megfelelően változtatták. A CD-lemezek maximális játékidejét szinte teljesen kihasználva egy kellően komplex albumot tudtak a "fogyasztók" felé prezentálni. Aki nem unt bele a "The Mask Of Zorro" zenéjébe, illetőleg továbbra is érez kedvet arra, hogy a spanyolos hangulattal ötvözött nagyzenekari játékot hallgassa, annak ajánlatos eme lemezre beruháznia.


    Kulics László
    2005.11.14.




    Tracklista:

      1. Collecting the Ballots (3:25)
      2. Stolen Votes (6:31)
      3. To the Governor's... and then Elena (4:05)
      4. "This is who I am" (3:05)
      5. Classroom Justice (1:50)
      6. The Cortez Ranch (6:35)
      7. A Proposal with Pearls / Perilous Times (3:58)
      8. Joaquin's Capture and Zorro's Rescue (5:00)
      9. Jailbreak / Reunited (5:36)
    10. A Dinner of Pigeon / Setting the Explosives (5:04)
    11. Mad Dash / Zorro Unmasked (3:20)
    12. Just One Drop of Nitro (2:40)
    13. The Train (11:11)
    14. Statehood Proclaimed (5:00)
    15. "My Family Is My Life" (8:14)


    TOVÁBBI ÉRTÉKELÉSEINK:

    Bíró Zsolt

    Dobrosi Tamás          nem értékelte

    Emesz Csaba          nem értékelte

    Gregus Péter

    Szabó Csaba

    Tihanyi Attila          nem értékelte




    KAPCSOLÓDÓ ANYAGOK:

    Indiana Jones and the Temple of Doom

    The Mask of Zorro

    Titanic

    Troy

    További kritikáink
  • Jesse Stone - The Ultimate Collection
  • The Boss Baby
  • In the Heart of the Sea
  • Power Rangers
  • Noah
  • Mighty Morphin Power Rangers: The Movie
  • Crimson Rivers
  • Twister
  • xXx: Return of Xander Cage
  • The Lego Batman Movie
  • Shaft
  • Living in the Age of Airplanes
  • La La Land
  • Immortal Memory
  • Spirit: Stallion of the Cimarron

  • Filmzenékről röviden
  • Remember
  • Split
  • The Hollywood Shorties
  • Eddie the Eagle
  • Spotlight
  • Green Room
  • The Boy
  • Ma Ma
  • Jack Reacher: Never Go Back
  • Gagarin - First in Space

  • Filmek alatt hallott zenék
  • Jean-Claude Van Johnson
  • 47 Meters Down (In to Deep)
  • The Shallows
  • Solace
  • Into the Grizzly Maze
  • Enemies Closer
  • D-Tox
  • Rambo III
  • Transformers: Rescue Bots
  • Sex Tape

  • Interjúk
  • Jeff Beal: Apró kincsek
  • Lisa Gerrard: A szív hangja
  • Mark Hinton Stewart: A zene a párbeszédek mögött
  • Wolf Péter: A szerencse kapuja

  • Kollaborációk
  • Oliver Stone filmjeinek zenéi
  • Elmer Bernstein életútja I.
  • Jerry Goldsmith életútja III.
  • Jerry Goldsmith életútja II.
  • Jerry Goldsmith életútja I.

  • A filmzene legendái
  • Angelo Badalamenti
  • Philip Glass
  • Basil Poledouris
  • Lalo Schifrin
  • Dave Grusin

  • Moziszériák,tévésorozatok
  • A hobbit-trilógia zenéi
  • A Rémálom az Elm utcában széria zenéi
  • A Robert Langdon-filmek zenéi
  • A Hellraiser-filmek zenéi
  • A Válaszcsapás zenéje

  • További írásaink
  • Ez volt 2016
  • Oscar előtt és Oscar után 2016
  • 10 éves a Filmzene.net
  • Filmzeneszerzők különböző albumai
  • Filmzenékhez köthető kiadványok
  • Stúdiók
  • Lemezkiadók
  • In Memoriam