FŐOLDAL  |   ZENESZERZŐK  |   FILMZENEALBUMOK  |   FILMZENÉKRŐL RÖVIDEN  |   FILMEK ALATT HALLOTT ZENÉK  |   INTERJÚK    
  |   HÍREK

    Pirates of the Caribbean: Dead Men Tell No Tales  Close Encounters of the Third Kind  Alien: Covenant  King Arthur: The Legend of the Sword  Atlantis: The Lost Empire  Life  Colossal  Great Expectations  Jesse Stone - The Ultimate Collection  The Boss Baby
EGYÉB ÍRÁSOK  |   MOZISZÉRIÁK ÉS TÉVÉSOROZATOK  |   ÉVES ÖSSZESÍTÉSEINK  |   DÍJAK  |   FÓRUM  |   JÓ TUDNI  |   RÓLUNK  |   KAPCSOLAT



Keresés a Filmzene.neten

  






Beszámolók
  • Hollywood Magyarországon - Hans Zimmer-est Lisa Gerrarddal
  • Brian Tyler londoni koncertje
  • Hans Zimmer Magyarországon
  • Az Antonio Sanchez & Migration magyarországi koncertje

  • Zenék egy témára
  • Conan
  • Robin Hood
  • A három testőr
  • Sherlock Holmes
  • Cápás filmek

  • DVD kiadványok
  • Jerry Goldsmith 80th Birthday Tribute Concert - Fimucité 3
  • A Tribute to Basil Poledouris
  • Fimucité 2: Closing Night Gala 2008
  • "War" - A filmzene készítése
  • Creating the Lord of the Rings Symphony




  • Filmzene.net - Le Peuple Migrateur (Bruno Coulais)    LE PEUPLE MIGRATEUR   (2001)
       Vándormadarak


      

       zene: Bruno Coulais
       vezényel: Deyan Pavlolv
       kiadás éve: 2003
       kiadó: Virgin France
       játékidő: 45:21




         Sajnos elmúlt már az a kor, amikor egy átlagember érdeklődését annyira felcsigázta egy természetfilm, mint annak idején a "Sivatagi show". Igaz, a "Vándormadarak"-nak köze sincs neves elődje szellemiségéhez. Itt nem szerepelnek vicces jelenetek különféle állatok bolondozásairól, mivel egy magát nagyon is komolyan vevő műről van szó, amit inkább dokumentumfilmként kellene jellemezni, mintsem vicces epizódok egymást követő parádéjaként. De mi célból is készülhetett? Ennek meghatározása nem túlságosan egyszerű, hiszen gyakorlatilag nem látunk mást, mint sok-sok madár ide-oda röpködését. Viszont ami érdekessé teszi, az a szenzációs felvételek sora, amelyeknek köszönhetően a néző még a sokadik szárnycsapásnál is egyik ámulatból a másikba esik.
         Jacques Perrin rendezőnek köszönhetjük a pár évvel korábbi Mikrokozmoszt is, melyben rovarok társaságát "élvezhettük", egy külön erre a célra kifejlesztett kamerával rögzítve, mellyel extraközeli képeket lehetett készíteni. Legújabb filmjében nem annyira a fényképezés stílusa a meghökkentő, annál inkább a felvétel módja. Olyan érzésünk támadhat, mintha az operatőr maga is a szárnyasok között repülne, és kísérné őket hosszú-hosszú útjukra. Ezen hatás megteremtéséhez bevetettek minden létező eszközt: volt, amikor a földön, fákon megpihenő állatokhoz a lehető legközelebb mentek, míg a levegőben léghajót és sárkányrepülőt egyaránt alkalmaztak. A filmkészítők szeme előtt egyetlen cél lebegett: a minél ötletesebb vászonravitel, mellyel korábban még nem sokszor találkozhattunk. Rossz szájízt egyedül talán az hagy, hogy időnként láthatóan manipulálták a vonulási irányt, mert elég kevés az esély arra, hogy a követett szárnyasok éppen az egykori World Trade Center akkor még álló ikertornyai mellett vonulnának el példának okáért.

         A franciák Hans Zimmerének, Bruno Coulais-nak ("Bíbor folyók") utánozhatatlan zenei kifejezésmódját ezúton is van alkalmunk megcsodálni. Mintha egy égi zsoltár lenne a lemezindító "To Be By Your Side", ami az "alteristen" Nick Cave előadásában csendül fel. A halkan döngetett ütőshangszerek és a hegedűk méltón kísérik e csodaszép darabot, miközben vadludak rikoltozásának, és szárnysuhogásaiknak jellegzetes zajai fogják meg a hallgatót. A balladisztikus "Masters of the Field"-et Robert Wyatt énekli, aki kellemes orgánumával és fennkölt dalszövegével próbálja leírni a magasból a mezők barázdái felett elsuhanó madarak páratlan látványát. A Coulais-val szisztematikusan együtt dolgozó A Filetta énekcsoporté a főszerep a kiadvány legjobban sikerült felvételén (bár nehéz lenne választani): a "Vers Le Nord"-ban a csapat mellett a légies hegedűk is fontos alkotóelemi a dalnak. Az "A Tete Barrée" és az "Apres La Chasse" is ezt a témát variálja, előbbi himnikussá, de ütősökkel feszesebbé téve, míg utóbbi lágyabbra véve. Bármennyire is önismétlésnek tűnhet, hogy a "La Foret Rouge" (amiben doromb is felbukkan) és a "Le Planeur" is főtémázik (utóbbi gyermekekkel) a felsoroltak olyan eltérő verziók, hogy ez szinte fel sem tűnhet senkinek. Ezeknek kvázi folytatása a későbbi "Tambour Battant", amiben erőteljes férfikórus is segít az énekcsoportnak, kis klarinétos körítéssel.
         Egy bolgár asszonykórus népdalba illő hangjai próbálnak versenyre kelni a vadlibákkal a "La Traversée"-ben, majd később a "Le Retour Des Grues"-ben is, de közben Robert Wyatt sem hagyja abba a mesélést: ez a "The Highest Gander", majd a "Kóristák" filmzenealbumhoz hasonló stílusban szól a "Le Fil Bleu": fiúkórus zengedezik boldogan.

         Ázsia felett járhatnak madaraink: az A Filetta legalábbis erre céloz egzotikus szólamaival ("Comme Un Souffle"). De nagy szárnycsapással újra visszatérünk Európa felé, amikor a bolgár asszonyok erőtől duzzadó hangjai megint felcsapnak ("L'envol") szimfonikus körítéssel. Ezután a vadászok lövései keltette pánikot mutatja be a komolyzenei tulajdonságokkal is felvértezett "Dans La Fumée Des Usines" eszeveszett zümmögése. A "Les Haras En Papier" mintha egy mocsárban lett volna rögzítve, legalábbis olyan motoszkálások színesítik a rajzfilmhatásokkal operáló tracket. Rober Wyatt korábbi dalának instrumentális változata a "Le Vol Des Cygnes". A "La Colombe Poignardée" Gabriel Yacoub kedélyes francia mormogása egy lüktető zenei alapon, az asszonykórussal a háttérben. A bolygónk legnagyobb részét átszelő utazás a "Hors Champ"-pel zárul, ami apró, természetesnek ható neszekkel és elvétve lenyomott zongorabillentyűk használatával búcsúztatja a kissé elérzékenyült Wyatt urat, és a hallgatót.

         A francia nyelvű borító az átlaghalandó számára nem sok érthető információ-tartalommal bír (maximum az angol dalszövegek). Ahhoz képest, hogy nem csak vadludak voltak a főszereplők, hanem mindenféle egyéb madár is, mindez a fotókról nem derül ki, melyek csak az említett csoportról készültek (de legalább ezeken a a különböző távolságokból készült fényképeken jól meg tudjuk figyelni őket). A dalszövegeken túl az emberek jelenlétéről is tanúskodik egy-egy pillanatfelvétel: az egy idős indián külsejével rendelkező Mr. Wyatt kicsit mogorván tűnődik, a Coulais-Cave páros pedig úgy néz ki, mintha előbbi a fejét fogná utóbbi miatt, aki szégyenlősen lehajtja fejét.
         A "Le Peuple Migrateur" némi vérfrissítés a sok egykaptafa soundtrack közt. Ez a score nélkülözhetetlen ahhoz, hogy a felülmúlhatatlan felvételeket még jobban kiemelje a természetfilm-csatornák hasonló alkotásai közül, mindezen felül a kompozíciók alá kevert madárhangok a nagyvárosok betonrengetegjeibe zárt kétlábúak közelébe viszik a határtalan szabadság eszményi érzését. A komponista fantasztikus munkájával immáron sokadjára elérte, hogy a trackek elhangzása során egyik ámulatból a másikba essünk, és ezt a zenéjét se sorolhassuk be egyik korábban hallott műve mellé sem. Akár azt is mondhatjuk: könnyen megismerni madarat tolláról, Coulais-t score-járól.


    Bíró Zsolt
    2005.03.22.




    Tracklista:

      1. To Be By Your Side - Nick Cave (4:04)
      2. Masters Of The Field -Robert Wyatt (3:22)
      3. Vers Le Nord (2:25)
      4. La Traversée
      5. The Highest Gander - Robert Wyatt (3:14)
      6. Tambour Battant (3:33)
      7. Le Retour Des Grues (2:34)
      8. Le Fil Bleu (1:18)
      9. La Foret Rouge - Robert Wyatt (2:25)
    10. Comme Un Souffle - A Filetta (2:04)
    11. L'envol (1:23)
    12. Dans La Fumée Des Usines (1:31)
    13. Le Planeur (2:01)
    14. Apres La Chasse (2:55)
    15. Les Haras En Papier (1:06)
    16. Le Vol Des Cygnes (1:21)
    17. A Tete Barrée (2:48)
    18. La Colombe Poignardée - Gabriel Yacoub (3:05)
    19. Hors Champ (2:03)



    TOVÁBBI ÉRTÉKELÉSEINK:

    Dobrosi Tamás          nem értékelte

    Emesz Csaba          nem értékelte

    Gregus Péter          nem értékelte

    Kulics László          nem értékelte

    Szabó Csaba

    Tihanyi Attila




    KAPCSOLÓDÓ ANYAGOK:

    Les Choristes

    Genesis

    Les Rois Maudits

    További kritikáink
  • In the Heart of the Sea
  • Power Rangers
  • Noah
  • Mighty Morphin Power Rangers: The Movie
  • Crimson Rivers
  • Twister
  • xXx: Return of Xander Cage
  • The Lego Batman Movie
  • Shaft
  • Living in the Age of Airplanes
  • La La Land
  • Immortal Memory
  • Spirit: Stallion of the Cimarron
  • Scream: The TV Series
  • London Has Fallen

  • Filmzenékről röviden
  • Remember
  • Split
  • The Hollywood Shorties
  • Eddie the Eagle
  • Spotlight
  • Green Room
  • The Boy
  • Ma Ma
  • Jack Reacher: Never Go Back
  • Gagarin - First in Space

  • Filmek alatt hallott zenék
  • Jean-Claude Van Johnson
  • 47 Meters Down (In to Deep)
  • The Shallows
  • Solace
  • Into the Grizzly Maze
  • Enemies Closer
  • D-Tox
  • Rambo III
  • Transformers: Rescue Bots
  • Sex Tape

  • Interjúk
  • Lisa Gerrard: A szív hangja
  • Mark Hinton Stewart: A zene a párbeszédek mögött
  • Wolf Péter: A szerencse kapuja
  • Edmund Choi: A kezdetektől az Apolló 11-ig

  • Kollaborációk
  • Oliver Stone filmjeinek zenéi
  • Elmer Bernstein életútja I.
  • Jerry Goldsmith életútja III.
  • Jerry Goldsmith életútja II.
  • Jerry Goldsmith életútja I.

  • A filmzene legendái
  • Angelo Badalamenti
  • Philip Glass
  • Basil Poledouris
  • Lalo Schifrin
  • Dave Grusin

  • Moziszériák,tévésorozatok
  • A hobbit-trilógia zenéi
  • A Rémálom az Elm utcában széria zenéi
  • A Robert Langdon-filmek zenéi
  • A Hellraiser-filmek zenéi
  • A Válaszcsapás zenéje

  • További írásaink
  • Ez volt 2016
  • Oscar előtt és Oscar után 2016
  • 10 éves a Filmzene.net
  • Filmzeneszerzők különböző albumai
  • Filmzenékhez köthető kiadványok
  • Stúdiók
  • Lemezkiadók
  • In Memoriam