FŐOLDAL  |   ZENESZERZŐK  |   FILMZENEALBUMOK  |   FILMZENÉKRŐL RÖVIDEN  |   FILMEK ALATT HALLOTT ZENÉK  |   INTERJÚK    
  |   HÍREK

    Spider-Man: Homecoming  The Autopsy of Jane Doe  Pirates of the Caribbean: Dead Men Tell No Tales  Close Encounters of the Third Kind  Alien: Covenant  King Arthur: The Legend of the Sword  Atlantis: The Lost Empire  Life  Colossal  Great Expectations
EGYÉB ÍRÁSOK  |   MOZISZÉRIÁK ÉS TÉVÉSOROZATOK  |   ÉVES ÖSSZESÍTÉSEINK  |   DÍJAK  |   FÓRUM  |   JÓ TUDNI  |   RÓLUNK  |   KAPCSOLAT



Keresés a Filmzene.neten

  






Beszámolók
  • Hollywood Magyarországon - Hans Zimmer-est Lisa Gerrarddal
  • Brian Tyler londoni koncertje
  • Hans Zimmer Magyarországon
  • Az Antonio Sanchez & Migration magyarországi koncertje

  • Zenék egy témára
  • Conan
  • Robin Hood
  • A három testőr
  • Sherlock Holmes
  • Cápás filmek

  • DVD kiadványok
  • Jerry Goldsmith 80th Birthday Tribute Concert - Fimucité 3
  • A Tribute to Basil Poledouris
  • Fimucité 2: Closing Night Gala 2008
  • "War" - A filmzene készítése
  • Creating the Lord of the Rings Symphony




  • Filmzene.net - The Lazarus Project (Brian Tyler)    THE LAZARUS PROJECT   (2008)
       A Lazarus-terv


      

       zene: Brian Tyler
       vezényel: Brian Tyler
       kiadás éve: 2009
       kiadó: Varése Sarabande
       játékidő: 56:05




         Az újrakezdés iránti vágy majd' mindenki életében jelen volt már, ám az, hogy ez milyen okból, s mikor tör ki belőlünk, nagyban függ az életszituációtól, valamint beállítottságunktól. Az új esély utáni vágyódás éppúgy érvényes lehet egy párkapcsolatra, mint egy munkahelyi lehetőségre, vagy akár egész életünkre is, persze, mint mindennek, ennek is ára van. Mit tennénk például akkor, ha csak azzal a feltétellel kapnánk tiszta lapot, hogyha minden kapcsolatot megszakítunk eddigi környezetünkkel, szeretteinkkel? Az elsőről még talán lemondanánk, a másodikról azonban már nem feltétlenül, hiszen mi értelme azok nélkül folytatni életünket, akik mindennél fontosabbak számunkra?
         Nagyjából erre a szituációra épül John Glenn "A Lazarus-terv"-e, melyben Ben Garveyt (Paul Walker) egy balul sikerült rablás után - visszaeső lévén - halálra ítélik, kivégzését követően azonban egy kisváros intézetének gondnokaként találja magát. Az új lehetőségnek egyetlen fő szabálya van csupán: a hátralévő életében nem hagyhatja el a várost, különben meghal. Ben azonban nem tudja elfogadni ezt a kitételt, hiszen mit sem ér az élete szeretett felesége (Piper Perabo) és kislánya (Brooklynn Proulx) nélkül, így hát megpróbál mindent elkövetni azért, hogy újra láthassa, ölelhesse őket.
         A magam részéről sajnálom, hogy a produkció thrillerrel ötvözött drámává vált, alapkoncepciójára ugyanis könnyedén ráhúzhattak volna egy komolyabb hangvételű lélektani művet, így viszont ez a szál lassan mellékvágányra kerül, ám ettől függetlenül minden bizonnyal ez a vonal lesz majd az, ami elgondolkodtatja a nézőt. Jómagam az emberi kötelék fontosságának megjelenítése, illetve a megtekintés után ébredő gondolatok miatt tartom erősen ajánlott alkotásnak.

         John Glenn rendezői debütálása rögtön kálváriával és időhúzással kezdődött, a film munkálatai ugyanis eredetileg 2005 szeptemberében kezdődtek volna el a Mandeville Films égisze alatt, ám végül 2007 áprilisáig húzódtak el, amikorra már két másik gyártó, az Inferno Distributon, valamint a Glenn és barátai által alapított Be Good Productions is beszállt a moziba.
         A forgatások során még "The Heaven Project" cím alatt futó mozihoz Brian Tyler szolgáltatta az aláfestést, aki kezdetben tehetségével tűnt ki feltörekvő társai közül, mostanra azonban leginkább kétféle megközelítésével szúr szemet, ugyanis a kisebb volumenű produkciókhoz emlékezetes zenét ír, az egyre inkább szaporodó blockbusteres felkérésekhez pedig tucatscore-okat komponál. Azt, hogy ebben mennyire nagy szerepe van annak, miszerint a mostanában kapott megbízásait korábbi zenéivel tempelik, és kérnek tőle azokhoz hasonlót megbízói, más kérdés. A nagy költségvetésű filmekhez kapcsolódó, egyre gyakoribb megbízások miatt tűnik üde foltnak a szóban forgó alkotás, amihez egy visszafogott muzsika született, melynek oka talán a nagyobb alkotói szabadság és a nem annyira szigorú gyártói követelések lehettek.

         A Varése a film debütálásához képest néhány hónap csúszással, s egy meglehetősen egyszerű borítóval rendelkező kiadvány keretében jelentette meg a fontosabb zenerészeket, melyek valamilyen oknál fogva megint a filmbeli kronológiát mellőzve kerültek fel a korongra. Az albumnyitó "Jaybird" egy olyan kulcsfontosságú tétel, amely nemcsak a nyitójelenet során tölt be fontos szerepet, az újjászületett kismadár történetének gitárra, zongorára és dobokra íródott zenei kíséretét ugyanis Ben történetével vonható párhuzama révén Tyler a stáblistához ("The Lazarus Project End Title") is felhasználta. A film dominánsabb témáit a "The Lazarus Project"-ben, illetve a "Discovery"-ben ismerhetjük meg: míg az előbbi magas zongoradallammal, csellószólóval, s vibrafonnal tarkított, melankolikus hangulatot árasztó zenekari mű, addig a második egy visszafogottabb, de dinamikusabb szerzemény, amelyből többek között a rablási jelenet kísérője ("The Break In") is táplálkozik. A "The Lazarus Project" variációi tűnnek fel később "A New Life"-ban, a "Portraits"-ben, valamint az "I Want to Forger"-ben is, s képezik az egész score gerincét.
         Az album egésze egy mély érzelmekkel átszőtt, misztikumot sugalló alkotás, melynek kiváló hangulatát (ami nem kelt jókedvet, sokkal inkább elgondolkodtat) minimalista megoldásokkal éri el Tyler, aki a "Panic"-hez és a "The Final Cut"-hoz írtakhoz hasonlóan mellőzi az erős és domináns zenekari játékot. A legjobb példák erre a "The Divide", az "Avery", a "Julie In the Cabin", a "Glimpses", a "Voices from the Past", továbbá az ambientes "Passagesscapia" trackek.

         A "The Lazarus Project"-tel egy kicsit kizökkenhetett Brian Tyler a dübörgő akciózenék világából, és megmutathatta, hogy tud még kellemes meglepetéseket okozni. Bármennyire is kedvelem munkásságának nagy részét, az elmúlt időszakban már magam is egyre inkább vágytam egy olyan zenére, ami nem csak a dinamikáról és a pörgősségről szól, hanem elkalauzol egy másik, visszafogottabb világba, amely jelen esetben egy, a családjával való újbóli találkozásért bármit megtevő, keserű, megtört, ám reményteli ember érzelmeiből áll. Remélem, komponistánk a jövőben gyakrabban kerül majd ilyen és ehhez hasonló szerződések közelébe.


    Kulics László
    2009.06.14.




    Tracklista:

      1. Jaybird (3:30)
      2. The Lazarus Project (3:00)
      3. Discovery (5:56)
      4. The Divide (2:33)
      5. Cold Harbor (1:52)
      6. Avery (3:07)
      7. Julie In the Cabin (2:05)
      8. A New Life (3:20)
      9. The Break In (4:08)
    10. Passagesscapia (3:01)
    11. The Jumper (2:46)
    12. Glimpses (2:27)
    13. The Revelation (3:02)
    14. Voices from the Past (2:53)
    15. The Forest (2:33)
    16. Portraits (3:30)
    17. I Want to Forget (2:30)
    18. The Lazarus Project End Title (3:52)

    TOVÁBBI ÉRTÉKELÉSEINK:

    Bíró Zsolt

    Dobrosi Tamás          nem értékelte

    Emesz Csaba          nem értékelte

    Gregus Péter

    Szabó Csaba          nem értékelte

    Tihanyi Attila




    KAPCSOLÓDÓ ANYAGOK:

    Bicentennial Man

    The Final Cut

    The Greatest Game Ever Played

    További kritikáink
  • Jesse Stone - The Ultimate Collection
  • The Boss Baby
  • In the Heart of the Sea
  • Power Rangers
  • Noah
  • Mighty Morphin Power Rangers: The Movie
  • Crimson Rivers
  • Twister
  • xXx: Return of Xander Cage
  • The Lego Batman Movie
  • Shaft
  • Living in the Age of Airplanes
  • La La Land
  • Immortal Memory
  • Spirit: Stallion of the Cimarron

  • Filmzenékről röviden
  • Remember
  • Split
  • The Hollywood Shorties
  • Eddie the Eagle
  • Spotlight
  • Green Room
  • The Boy
  • Ma Ma
  • Jack Reacher: Never Go Back
  • Gagarin - First in Space

  • Filmek alatt hallott zenék
  • Jean-Claude Van Johnson
  • 47 Meters Down (In to Deep)
  • The Shallows
  • Solace
  • Into the Grizzly Maze
  • Enemies Closer
  • D-Tox
  • Rambo III
  • Transformers: Rescue Bots
  • Sex Tape

  • Interjúk
  • Jeff Beal: Apró kincsek
  • Lisa Gerrard: A szív hangja
  • Mark Hinton Stewart: A zene a párbeszédek mögött
  • Wolf Péter: A szerencse kapuja

  • Kollaborációk
  • Oliver Stone filmjeinek zenéi
  • Elmer Bernstein életútja I.
  • Jerry Goldsmith életútja III.
  • Jerry Goldsmith életútja II.
  • Jerry Goldsmith életútja I.

  • A filmzene legendái
  • Angelo Badalamenti
  • Philip Glass
  • Basil Poledouris
  • Lalo Schifrin
  • Dave Grusin

  • Moziszériák,tévésorozatok
  • A hobbit-trilógia zenéi
  • A Rémálom az Elm utcában széria zenéi
  • A Robert Langdon-filmek zenéi
  • A Hellraiser-filmek zenéi
  • A Válaszcsapás zenéje

  • További írásaink
  • Ez volt 2016
  • Oscar előtt és Oscar után 2016
  • 10 éves a Filmzene.net
  • Filmzeneszerzők különböző albumai
  • Filmzenékhez köthető kiadványok
  • Stúdiók
  • Lemezkiadók
  • In Memoriam