FŐOLDAL  |   ZENESZERZŐK  |   FILMZENEALBUMOK  |   FILMZENÉKRŐL RÖVIDEN  |   FILMEK ALATT HALLOTT ZENÉK  |   INTERJÚK    
  |   HÍREK

    Spider-Man: Homecoming  The Autopsy of Jane Doe  Pirates of the Caribbean: Dead Men Tell No Tales  Close Encounters of the Third Kind  Alien: Covenant  King Arthur: The Legend of the Sword  Atlantis: The Lost Empire  Life  Colossal  Great Expectations
EGYÉB ÍRÁSOK  |   MOZISZÉRIÁK ÉS TÉVÉSOROZATOK  |   ÉVES ÖSSZESÍTÉSEINK  |   DÍJAK  |   FÓRUM  |   JÓ TUDNI  |   RÓLUNK  |   KAPCSOLAT



Keresés a Filmzene.neten

  






Beszámolók
  • Hollywood Magyarországon - Hans Zimmer-est Lisa Gerrarddal
  • Brian Tyler londoni koncertje
  • Hans Zimmer Magyarországon
  • Az Antonio Sanchez & Migration magyarországi koncertje

  • Zenék egy témára
  • Conan
  • Robin Hood
  • A három testőr
  • Sherlock Holmes
  • Cápás filmek

  • DVD kiadványok
  • Jerry Goldsmith 80th Birthday Tribute Concert - Fimucité 3
  • A Tribute to Basil Poledouris
  • Fimucité 2: Closing Night Gala 2008
  • "War" - A filmzene készítése
  • Creating the Lord of the Rings Symphony




  • Filmzene.net - Last Passenger (Liam Bates)    LAST PASSENGER   (2013)
       


      

       zene: Liam Bates
       vezényel: Liam Bates
       kiadás éve: 2013
       kiadó: MovieScore Media
       játékidő: 36:16




         A Tony Scott-féle "Száguldó bomba" után most egy másik vonat is elszabadul, igaz, az Omid Nooshin által rendezett "Last Passenger" című brit alkotás helyszínéül szolgáló szerelvény nem teher-, hanem személyvagonokból áll, az ámokfutás pedig nem emberi mulasztásnak, hanem egy szociopata masinisztának köszönhető, aki szabotálja a fékberendezéseket, és a kalauzzal is végez annak érdekében, hogy a tervezett katasztrófa biztosan bekövetkezzen. Bár a produkció szkriptje már 2008-ban zöld utat kapott, megvalósítása különféle akadályokba ütközött (úgy a helyszín kiválasztása során, mint a kellő mennyiségű szponzor felsorakoztatásakor), ezért a forgatás évekig halasztódott, ám Nooshin - aki Andrew Love-val és Kas Grahammel karöltve a forgatókönyvért is felel - nem hátrált ki projektje mögül, ez ugyanis az egész estés alkotások színterén történő debütálást is jelentette számára.

         A zenei kíséretről Liam Bates gondoskodott, aki ugyan 2001 óra foglalkozik filmzeneszerzéssel, ám alig több mint egy tucat muzsikát jegyez, s azok is döntően ír alkotásokhoz köthetőek, így nevével jobbára csak a nemzetközi porondig jutott "A lány és a gépdada" című rövidfilm, illetve a tavalyi "Earthbound" sci-fi-vígjáték révén találkozhattunk. Önálló munkái mellett azonban e szakmába hangszerelőként, valamint zenei rendezőként a tengerentúlon is belekóstolhatott olyan alkotásoknak köszönhetően, mint Ridley Scott "Prometheus"-a, a "Szökőhév" című vígjáték vagy a "Showgirls", s ugyanezen szerepkörökben olyan neves előadókkal is alkalma nyílott együttműködni, mint Meatloaf, Bryan Adams és Luciano Pavarotti.
         Batest azután szerződtették a "Last Passenger"-hez, miután megnyerte magának a direktort egy korábbi, a trailerhez készült kilencven másodpercnyi darabjával, melyet még az érdemi forgatási munkálatokat megelőzően kértek tőle - ez az ízelítő szükségeltetett Nooshinnak ahhoz, hogy a producervadászat sikerrel záruljon. A rendező elképzelése egy olyan kíséret volt, amely a régi thrillerekből ismert, nyers hangzásvilágot idézi egy heroikus témával a középpontban, amely nem a legyőzhetetlen, hanem a halandó hőst szimbolizálja. "Kulcsfontosságúnak tartottam még a mozgások lehető legjobban történő lekövetését is, ezért különösen nagy hangsúlyt fektettem a ritmikus elemekre. A tempóváltások így a zene gerincét is képezik, s fokozódó feszültséget eredményeznek, ugyanakkor viszont nem volt szabad megfeledkeznem az érzelmek és a karakterek egymáshoz való viszonyának érzékeltetéséről sem" - nyilatkozta Bates, aki a direktor kérésének eleget téve már a forgatókönyv alapján felvázolta témáit, melyeket később a képi világ hangulatának megfelelően alakítgatott tovább. A megfelelő hatás elérése érdekében a szerző különös figyelmet szentelt a vonósoknak, valamint a rezeseknek, továbbá olyan hangszereket is bevetett, mint a csőharang, a csengettyű, illetve a különleges hangja okán terápiás célra is előszeretettel alkalmazott nipple gong.

         Amikor egy feltörekvő komponistától kerül terítékre egy mű úgy, hogy tőle korábban még egyetlen hangjegyet sem hallottam, mindig kérdés számomra, hogy saját stílusjegyeket teremtve járja a népszerűséghez vezető utat, vagy a manapság elvárt sémákkal felvértezve igyekszik babérokra törni - persze mindez olykor nagyban függ a producertől, vagy a film jellegétől is. Bates jelen kompozíciója szerencsére nem az utóbbi csoportba sorolható: a két, idén szintén kellemes meglepetést okozó társához, Ryan Amonhoz ("Elysium - Zárt világ") és Steven Price-hoz ("Gravitáció") hasonlóan ő is valami olyannal állt elő, amivel fittyet hány az aktuális trendekre. Mindezt már az albumnyitó "Last Passenger - The Driver Speaks"-ből leszűrhetjük, mely lendületes indítás egyúttal a film főcímzenéje is. Ahogy pedig haladunk előre a történetben, úgy válik egyre inkább rémálommá az eleinte rutinszerűnek tűnő utazás: a London vonzáskörzetében fekvő települések között ingázókkal teli vonat a fővárostól távolodva megállóról megállóra kevesebb utast szállít. Végül mindössze hatan maradnak a szerelvényen - köztük Lewis Shalerrel (Dougray Scott) és fiával, Maxszel (Joshua Kaynama), akik számára eleinte a megszokottnál is kellemesebbnek tűnik az utazás, hiszen sikerül szóba elegyedniük a csinos Sarahval (akit Kara Tointon alakít) - amikor egyre több gyanús jel utal arra, hogy valami nincs rendjén. Ennek megfelelően pedig az aláfestés is egyre fenyegetőbb, feszültebb hangulatot üt meg, mely változás a MovieScore Media kiadványán is nyomon követhető a trackek kronológiája okán.
         A "Last Passenger - The Driver Speaks"-hez hasonló, pörgősebb tételek - mint például az egyes hangjegyek és a hangszerhasználat révén akár egy cápás filmbe is beillő "Trainsurfing", a "Hand Brake" második fele, a "No Brakes" vagy a "Leap of Faith" - esetében nem fülbemászó heroizmussal átjárt akciódarabokkal találjuk szembe magunkat, hanem zaklatott megoldásokkal teli, első hallásra csapongónak, kuszának tűnő dallamokkal. Ezen esetekben rendkívül fontos szerep hárul a rezesekre, az ütősökre, valamint a vonósokra, mely utóbbiak éppoly nyersen szólalnak meg, mint ahogyan azt korábban többek között Bernard Herrmann vagy Michael Kamen hasonló műfajú muzsikáiból megszokhattuk. A feszültebb hangvételű tételek közül számomra a "Vestibule" - "Setting the Train Alight" kettős viszi a pálmát, melyekben a fokozáshoz alkalmazott csőharangok és ütősök úgy viselkednek, mintha párbeszédet kellene közvetíteniük - korábban ehhez hasonlót az "Aranyszem"-ben hallottam Eric Serrától. Ezen fémes ütősökkel megoldott atmoszférakeltésre már a "Knuckles and Couplings"-ban is találunk utalásokat, ám ott még nem teremt vele a komponista olyan remek hangulatot, mint az imént említett duó esetében. S bár Bates néhány lágyabb dallamot is papírra vetett a produkció számára (ilyen a "Max and the Triceratops", a "Sarah's Reflections", az "Elaine", illetőleg az albumzáró "Embers" is), művének egészét azonban olyannyira az akcióthrilleres megmozdulások uralják, hogy ezek mellett a drámai szál gyakorlatilag semmivé foszlik.

         Liam Bates eddigi munkásságába csak néhány online meghallgatható ízelítő, illetve a filmjei révén nyerhettünk betekintést, így a "Last Passenger" ebből a szempontból is szerencsésnek mondható számára, hiszen digitális formátumban és CD-n egyaránt elérhetővé vált a zenéje. Nem azt állítom, hogy ez a korong lesz számomra a 2013-as felhozatal legkedvesebbje, ám mindenképpen az idei év érdekességei közé sorolom, főként azért, mivel mert komplex és színes lenni, s bizonyos mértékben tényleg visszahozza a hetvenes és nyolcvanas évek nyers akcióthriller muzsikáinak hangulatát.


    Kulics László
    2013.11.05.




    Tracklista:

      1 Last Passenger - The Driver Speaks (2:38)
      2 Trainsurfing (3:43)
      3 Max and the Triceratops (1:20)
      4 Knuckles and Couplings (2:31)
      5 Hand Brake (3:40)
      6 Sarah's Reflections (1:30)
      7 Level Crossing (3:16)
      8 Vestibule (2:57)
      9 Crash at the Crossing (1:30)
    10 Elaine (1:01)
    11 Setting the Train Alight (3:43)
    12 Sleepers (1:45)
    13 No Brakes (1:18)
    14 Leap of Faith (4:02)
    15 Embers (1:20)




    TOVÁBBI ÉRTÉKELÉSEINK:

    Bíró Zsolt

    Dobrosi Tamás          nem értékelte

    Emesz Csaba          nem értékelte

    Gregus Péter

    Szabó Csaba          nem értékelte

    Tihanyi Attila




    KAPCSOLÓDÓ ANYAGOK:

    Die Hard

    Elysium

    Goldeneye

    Under Siege 2: Dark Territory

    További kritikáink
  • Jesse Stone - The Ultimate Collection
  • The Boss Baby
  • In the Heart of the Sea
  • Power Rangers
  • Noah
  • Mighty Morphin Power Rangers: The Movie
  • Crimson Rivers
  • Twister
  • xXx: Return of Xander Cage
  • The Lego Batman Movie
  • Shaft
  • Living in the Age of Airplanes
  • La La Land
  • Immortal Memory
  • Spirit: Stallion of the Cimarron

  • Filmzenékről röviden
  • Remember
  • Split
  • The Hollywood Shorties
  • Eddie the Eagle
  • Spotlight
  • Green Room
  • The Boy
  • Ma Ma
  • Jack Reacher: Never Go Back
  • Gagarin - First in Space

  • Filmek alatt hallott zenék
  • Jean-Claude Van Johnson
  • 47 Meters Down (In to Deep)
  • The Shallows
  • Solace
  • Into the Grizzly Maze
  • Enemies Closer
  • D-Tox
  • Rambo III
  • Transformers: Rescue Bots
  • Sex Tape

  • Interjúk
  • Jeff Beal: Apró kincsek
  • Lisa Gerrard: A szív hangja
  • Mark Hinton Stewart: A zene a párbeszédek mögött
  • Wolf Péter: A szerencse kapuja

  • Kollaborációk
  • Oliver Stone filmjeinek zenéi
  • Elmer Bernstein életútja I.
  • Jerry Goldsmith életútja III.
  • Jerry Goldsmith életútja II.
  • Jerry Goldsmith életútja I.

  • A filmzene legendái
  • Angelo Badalamenti
  • Philip Glass
  • Basil Poledouris
  • Lalo Schifrin
  • Dave Grusin

  • Moziszériák,tévésorozatok
  • A hobbit-trilógia zenéi
  • A Rémálom az Elm utcában széria zenéi
  • A Robert Langdon-filmek zenéi
  • A Hellraiser-filmek zenéi
  • A Válaszcsapás zenéje

  • További írásaink
  • Ez volt 2016
  • Oscar előtt és Oscar után 2016
  • 10 éves a Filmzene.net
  • Filmzeneszerzők különböző albumai
  • Filmzenékhez köthető kiadványok
  • Stúdiók
  • Lemezkiadók
  • In Memoriam