FŐOLDAL  |   ZENESZERZŐK  |   FILMZENEALBUMOK  |   FILMZENÉKRŐL RÖVIDEN  |   FILMEK ALATT HALLOTT ZENÉK  |   INTERJÚK    
  |   HÍREK

    Spider-Man: Homecoming  The Autopsy of Jane Doe  Pirates of the Caribbean: Dead Men Tell No Tales  Close Encounters of the Third Kind  Alien: Covenant  King Arthur: The Legend of the Sword  Atlantis: The Lost Empire  Life  Colossal  Great Expectations
EGYÉB ÍRÁSOK  |   MOZISZÉRIÁK ÉS TÉVÉSOROZATOK  |   ÉVES ÖSSZESÍTÉSEINK  |   DÍJAK  |   FÓRUM  |   JÓ TUDNI  |   RÓLUNK  |   KAPCSOLAT



Keresés a Filmzene.neten

  






Beszámolók
  • Hollywood Magyarországon - Hans Zimmer-est Lisa Gerrarddal
  • Brian Tyler londoni koncertje
  • Hans Zimmer Magyarországon
  • Az Antonio Sanchez & Migration magyarországi koncertje

  • Zenék egy témára
  • Conan
  • Robin Hood
  • A három testőr
  • Sherlock Holmes
  • Cápás filmek

  • DVD kiadványok
  • Jerry Goldsmith 80th Birthday Tribute Concert - Fimucité 3
  • A Tribute to Basil Poledouris
  • Fimucité 2: Closing Night Gala 2008
  • "War" - A filmzene készítése
  • Creating the Lord of the Rings Symphony




  • Filmzene.net - La Passione (Chris Rea)    LA PASSIONE  (1996)
       


      

       zene: Chris Rea
       vezényel: Gavyn Wright
       kiadás éve: 1996
       kiadó: East West
       játékidő: 54:50




         Jó néhány zenészről tudunk, aki alapvetően nem filmzenei területen tevékenykedik, karrierje mégsem csak úgy kapcsolódik ehhez a világhoz, hogy valamely korábbi szerzeményét beválogatták egy-egy filmbe, hiszen a szerencsések olykor kifejezetten személyre szabott felkérést is kapnak. Ez néha kimerülhet néhány új betétdalban, de akad, amikor a teljes instrumentális aláfestést takarja. Az egyik legjobb végeredményt véleményem szerint Bryan Adams tudhatja magáénak, aki Hans Zimmer remek score-jával szorosan összefonódó dalokat szerzett a "Szilaj - A vad völgy paripája" című rajzfilmhez, de a hivatalosan nem filmzeneszerző Vangelis is több klasszikust (a "Szárnyas fejvadász", az "1492", vagy éppen a "Tűzszekerek" Oscar-díjat érdemlő score-ja) jegyez. De eszünkbe juthat műfajváltóként Peter Gabriel ("Krisztus utolsó megkísértése"), Mark Knopfler ("Az utolsó kijárat Brooklyn felé"), Damon Albarn ("Farkaséhség"), Elton John ("Az oroszlánkirály" - szintén Zimmerrel), és a színészként is aktív David Bowie, akinek számai olykor fel is bukkannak mindazon produkciókban, melyekben szerepel (például: "A fantasztikus labirintus"). A sort lehetne még folytatni, például olyan zenészekkel, akik jobban tennék, ha sürgősen visszamennének saját területükre, én viszont egy pozitív példával folytatnám.

         Még talán rajongói közül sem mindenki tudja, hogy a hazánkban idén ismét koncertező énekes-gitáros, az idáig mintegy harmincmillió albumot eladó Chris Rea egy filmzenét is megalkotott. A dolog érdekessége azonban nem merül ki ennyiben, mivel a "La Passione" önéletrajzi elemekből összeálló története is az ő tollából származik. A mozi rendezője a kizárólag különböző sorozatok epizódjait jegyző John B. Hobbs, akinek ez volt az egyetlen kiruccanása a nagyfilmes világba, majd ezt követően soha többet nem is forgatott már semmit sem. A történet egy olyan kisfiúról szól, aki megszállottan rajong az autóversenyzésért, minden gondolata a négykerekűek körül forog. Ez a gyermek a valóságban egy alteregó: Chris Reáé, aki kicsiként csodálattal nézte a kor neves német autóversenyzője, Wolfgang von Trips tudását. Trips tehát valóban létező személy volt, sok kamasz számára példakép. Élete tragikus véget ért: egy versenyen ütközött, majd szörnyethalt, de bizarr módon akkor sem úszta volna meg, ha a verseny helyett végül elutazik azzal a repülőgéppel, amellyel eredetileg tervezte, az ugyanis lezuhant. Chris Rea e kétszeresen is halálra ítélt sportoló emlékére írta meg a történetet, egyúttal saját fiatalságára is emlékezve. Sajnálatos módon hazai bemutató talán soha nem lesz várható, ez az olasz című (erre a magyarázat, hogy az énekes olasz bevándorlók gyermekeként született) angol film ugyanis világszerte rejtve maradt mindenki szeme elől.

         Már több írásomban kifejtettem, hogy szerencsés helyzetben vagyok, mert számos olyan zenét ajánlhatok sok más zenekedvelő figyelmébe, amelyekről valamiért nagyon kevesen tudnak. A "La Passione" (azaz "Szenvedély") például ilyen, amire úgy akadtam tizenakárhány éve, és vettem meg kazettán, hogy az egyik dalt hallottam a rádióban, és kíváncsi voltam a többire. A számtalanszor lejátszott kiadvány azóta persze lecserélődött CD-re, ám a sokszori pörgetés dacára ez az album azon kevesek egyike maradt, melyet mindmáig nem untam meg. Aki a zeneszerző szerteágazó munkásságát felületesen, esetleg az unalomig ismert "Road to Hell"-ből ítéli csak meg, e soundtrack hallatán igencsak meglepődhet, de a Rea-rajongók (jómagam egyébként nem tartozom közéjük) sem fogják elutasítani kedvencük egyszeri kitérőjét, aminél az eredmény ismeretében mindenféleképpen azt kell mondanom, hogy igazán követhetné egy újabb hasonló.

         A komponista dalokat és instrumentális darabokat is szerzett a filmhez, de a hangszerelésnek köszönhetően ezek között zavartalan az átjárás, sőt néhol még egymás dallamait is idézik. A film címét viselő, fanfárral induló főtéma egy, a filmzenés körökben igen ismert Gavyn Wright vezette szimfonikus zenekarral előadott, olaszos hangulatú fülbemászó muzsika, ami hallatán számomra (a hozzá tartozó képek nélkül) egy hatalmas utasszállító hajó lassú, méltóságteljes elindulása jelent meg. Így kézenfekvővé válik (az amúgy három évvel később született) "Az óceánjáró zongorista legendája" megemlítése, mert ez a track tökéletesen beleillene Giuseppe Tornatore remekművébe - akár Ennio Morricone szerzeményei közé is. Hogy milyen jól képes magát kifejezni Rea akkor is, ha hangját mellőzve szimfonikus zenét szerez, arra a nyitány mellett jó példa a lemezt záró "Le Mans", illetve a "Horses", ami hallatán egyrészt nem nehéz vágtázó lovakat magunk elé képzelni, másrészt az sem érzékelhető belőle, hogy nem klasszikus képzésű filmzeneszerző írta. További különlegesség a Thobias Draper énekelte "Dov'e Il Signore?" ("Hol van az Úr?"), mely egy két részből álló fohász első darabja, ahol a fiatal énekesfiú vokálját egy szomorú dallamot játszó nagyzenekar kíséri.
         Egy jól ismert énekesnő, a James Bond-díva Shirley Bassey jellegzetesen erőteljes hangja két dinamikusabb szerzeményben csendül fel. Az egyik a Reával közös jól sikerült duett, a "Shirley Do You Own a Ferrari?", a másik pedig a "'Disco' La Passione", ami ugyan egyedüliként kilóg az albumról a maga "klasszikusok diszkóritmusban" stílusával, de a filmben bizonyára megvan a maga szerepe. Rea énekét a remek popszimfonikus alappal rendelkező "Girl in a Sports Car"-ban, a hasonlóan felépített "Only to Fly"-ban is hallhatjuk, mély hangján dúdol a visszaemlékező melodramatikus kezdetből frenetikus bigbandes revüzenébe torkolló "Olive Oil"-ban, de ő énekel (és kíséri magát jellegzetes gitárjátékával) a "You Must Follow"-ban, valamint a "When the Grey Skies Turn to Blue"-ban is, mely a CD és valószínűleg az előadó valaha írt legcsodálatosabb felvétele.

         A dalszövegek és a lemezborítón lévő fényképek alapján még az is össze bírja állítani a maga verzióját a film történetéből, aki nem látta. Chris merengve emlékezik gyermekkorára, és ebből a nosztalgiából valami felemelő született meg, ami képes nagyon szomorú, ugyanakkor ünnepi is lenni. Ráadásul az sem kerülheti el a hallgató figyelmét, hogy egy elsősorban nem filmzenei területen alkotó zenész volt képes ilyen minőségű score-t komponálni. Ugyan teljes egészében instrumentális anyagból kevés szerepel a CD-n, de a dalok tökéletes szimfonikus háttérrel rendelkeznek, ráadásul az énekes felvételek több esetben is hosszabb, grandiózus zenekari fináléval zárulnak. Chris Rea albumának nagy különlegessége, hogy minden percét élmény hallgatni. A különféle hangulatok és stílusok, a dalok és a score hiba nélkül illeszkednek egymáshoz, és minden track rendelkezik valami olyan különlegességgel, ami a lemezt megunhatatlanná, és mindenekfelett értékessé teszi.


    Bíró Zsolt
    2008.04.07.




    Tracklista:

      1. La Passione (Film Theme) (4:55)
      2. Dov'e Il Signore - Part 1 (6:04)
      3. Shirley Do You Own A Ferrari (4:43)
      4. Girl in a Sports Car (5:16)
      5. When the Grey Skies Turn to Blue (3:43)
      6. Horses (3:05)
      7. Olive Oil (4:26)
      8. Only to Fly (5:42)
      9. You Must Follow (5:29)
    10. 'Disco' La Passione (4:57)
    11. Dov'e Il Signore Part 2 (2:31)
    12. Le Mans (3:59)



    TOVÁBBI ÉRTÉKELÉSEINK:

    Dobrosi Tamás          nem értékelte

    Emesz Csaba          nem értékelte

    Gregus Péter

    Kulics László          nem értékelte

    Szabó Csaba          nem értékelte

    Tihanyi Attila




    KAPCSOLÓDÓ ANYAGOK:

    Birdy

    Les Choristes

    Legend of 1900

    The Lion King

    További kritikáink
  • Jesse Stone - The Ultimate Collection
  • The Boss Baby
  • In the Heart of the Sea
  • Power Rangers
  • Noah
  • Mighty Morphin Power Rangers: The Movie
  • Crimson Rivers
  • Twister
  • xXx: Return of Xander Cage
  • The Lego Batman Movie
  • Shaft
  • Living in the Age of Airplanes
  • La La Land
  • Immortal Memory
  • Spirit: Stallion of the Cimarron

  • Filmzenékről röviden
  • Remember
  • Split
  • The Hollywood Shorties
  • Eddie the Eagle
  • Spotlight
  • Green Room
  • The Boy
  • Ma Ma
  • Jack Reacher: Never Go Back
  • Gagarin - First in Space

  • Filmek alatt hallott zenék
  • Jean-Claude Van Johnson
  • 47 Meters Down (In to Deep)
  • The Shallows
  • Solace
  • Into the Grizzly Maze
  • Enemies Closer
  • D-Tox
  • Rambo III
  • Transformers: Rescue Bots
  • Sex Tape

  • Interjúk
  • Jeff Beal: Apró kincsek
  • Lisa Gerrard: A szív hangja
  • Mark Hinton Stewart: A zene a párbeszédek mögött
  • Wolf Péter: A szerencse kapuja

  • Kollaborációk
  • Oliver Stone filmjeinek zenéi
  • Elmer Bernstein életútja I.
  • Jerry Goldsmith életútja III.
  • Jerry Goldsmith életútja II.
  • Jerry Goldsmith életútja I.

  • A filmzene legendái
  • Angelo Badalamenti
  • Philip Glass
  • Basil Poledouris
  • Lalo Schifrin
  • Dave Grusin

  • Moziszériák,tévésorozatok
  • A hobbit-trilógia zenéi
  • A Rémálom az Elm utcában széria zenéi
  • A Robert Langdon-filmek zenéi
  • A Hellraiser-filmek zenéi
  • A Válaszcsapás zenéje

  • További írásaink
  • Ez volt 2016
  • Oscar előtt és Oscar után 2016
  • 10 éves a Filmzene.net
  • Filmzeneszerzők különböző albumai
  • Filmzenékhez köthető kiadványok
  • Stúdiók
  • Lemezkiadók
  • In Memoriam