FŐOLDAL  |   ZENESZERZŐK  |   FILMZENEALBUMOK  |   FILMZENÉKRŐL RÖVIDEN  |   FILMEK ALATT HALLOTT ZENÉK  |   INTERJÚK    
  |   HÍREK

    The Mummy  Catch Me If You Can  Dunkirk  Blade Runner  Kingsman: The Golden Circle  War for the Planet of the Apes  Spider-Man: Homecoming  The Autopsy of Jane Doe  Pirates of the Caribbean: Dead Men Tell No Tales  Close Encounters of the Third Kind
EGYÉB ÍRÁSOK  |   MOZISZÉRIÁK ÉS TÉVÉSOROZATOK  |   ÉVES ÖSSZESÍTÉSEINK  |   DÍJAK  |   FÓRUM  |   JÓ TUDNI  |   RÓLUNK  |   KAPCSOLAT



Keresés a Filmzene.neten

  






Beszámolók
  • Hollywood Magyarországon - Hans Zimmer-est Lisa Gerrarddal
  • Brian Tyler londoni koncertje
  • Hans Zimmer Magyarországon
  • Az Antonio Sanchez & Migration magyarországi koncertje

  • Zenék egy témára
  • Conan
  • Robin Hood
  • A három testőr
  • Sherlock Holmes
  • Cápás filmek

  • DVD kiadványok
  • Jerry Goldsmith 80th Birthday Tribute Concert - Fimucité 3
  • A Tribute to Basil Poledouris
  • Fimucité 2: Closing Night Gala 2008
  • "War" - A filmzene készítése
  • Creating the Lord of the Rings Symphony




  • Filmzene.net - Krampus (Douglas Pipes)    KRAMPUS   (2015)
       Krampusz


      

       zene: Douglas Pipes
       vezényel: Douglas Pipes
       kiadás éve: 2015
       kiadó: Black Lot Music
       játékidő: 78:53




         Csoda New Yorkban, Reszkessetek, betörők!, Igazából szerelem, A Grincs, Télapu, Bridget Jones naplója: ezek képezik annak a filmcsokor-jéghegynek a csúcsát, melynek alkotóelemei a szeretet ünnepének apropóján kihagyhatatlan ziccert jelentenek a tévétársaságok programigazgatói számára. Mindez persze érthető, hiszen a meghitt ünnephez a szeretetről, a megbocsájtásról, a családi kötelék fontosságáról és a nevetésről szóló alkotások passzolnak, ugyanakkor Hollywood szép számmal termeli az olyan, ezen időszakban játszódó filmeket is, melyek korántsem a kandalló melegénél lekuporodó, könnyed kikapcsolódást és bensőséges pillanatokat kereső párokat és családokat célozzák meg. Ide sorolható a Drágán add az életed!, az Oliver Stone-féle A kéz, a Fekete karácsony, a Karácsonyi lidércnyomás, a Tapló télapó, a Szörnyecskék, a Silent Night, Zombie Night vagy a 2015 végén mozikba került páros, az A Christmas Horror Story, illetve a most kivesézésre kerülő Krampusz.

         A Legendary Pictures és a Universal illetékesei úgy döntöttek, hogy a szokványos, családközpontú eseményt sötétebb, ördögibb megvilágításban próbálják becsempészni a mozikba, s bár a híresztelések szerint a Krampuszhoz nem fűztek túl nagy reményeket, a producerek elégedetten dőlhettek hátra, hiszen a tizenötmilliós büdzsét sikerült megnégyszerezniük. Mindez az X-Men 2., valamint a Superman visszatér forgatókönyvéért is felelős író-rendezőnek, Michael Doughertynek az érdeme, aki rátermettségét a Halloween ünnepet sajátosan bemutató, Adsz vagy kapszra keresztelt horrorral bizonyította. A krampusz-mitológiára épülő ötletet a direktor Adam Scott (Walter Mitty titkos élete), Toni Collette (A család kicsi kincse), David Koechner (A híres Ron Burgundy legendája) és Emjay Anthony (Egyszerűen bonyolult) bevonásával valósította meg, s olyan intelligens, vérfagyasztó muzsikával fűszerezte, melyhez hasonlót idén még nem hallottam. A Krampusz dallamait az Adsz vagy kapsznál is közreműködő Douglas Pipes szolgáltatta, aki amellett, hogy Andrew Lockington kiegészítő komponistája volt a Szikravárosnál, a 2006-os Rém rom című animációs alkotás score-ját is jegyzi. A szerző ezúttal abba a szerencsés helyzetbe került, hogy a produkció aláfestésének jellegén már jóval a forgatási munkálatok megkezdése előtt egyeztethetett Doughertyvel, akivel céljuk nemcsak a komikus és a horrorjelenetek aláhúzása volt, hanem az is, hogy az ünnepet szimbolizálják. "Amellett, hogy némely karácsonyi ének melódiáit részben vagy átiratként alkalmaztuk, az ezen időszakra jellemző hangszereket is megszólaltattuk" - mesélte a szerző, aki a direktorral már a forgatókönyv letisztázásakor megállapodott abban, hogy a score tartalmazni fogja a "Silent Night"-ot (azaz a "Csendes éj"-t), az "O Christmas Tree"-t ("Ó, szép fenyő"), az "Auld Lang Syne"-t ("Gyertyafény keringő"), valamint a "Carol of the Bells"-t ("A harangok éneke", más fordításban: "Cseng a harang"). Utóbbi adaptálásának sikerességéről leginkább az online album háromperces extrája, a "Krampus Karol of the Bells" árulkodik, amely a méltán népszerű zene korrekt feldolgozása - itt ragadnám meg az alkalmat arra, hogy felhívjam a figyelmet Alex Khaskin A Christmas Horror Story ihlette, szintén elképesztően ötletes "Opening Theme - It’s Christmas Eve"-jére. S minthogy az ördöghöz hasonlító, a rossz gyerekeket megbüntető krampusz gyökerei az osztrák területre vezethetőek vissza, Pipes az "Oh Christmas Tree" eredeti, német nyelvű változatát, az "O Tannenbaum"-ot is adaptálta (amelyet ráadásul a többi résszel ellentétben Budapesten rögzítettek), ám ez végül kimaradt a produkcióból.

         A Black Lot Music korongját indító "A Cold Wind" ugyan sejteti, hogy nem egy szokványos karácsonyi muzsikával állunk szemben, az azt követő "Dear Santa" - "Family Reunion" duó viszont már inkább vígjátékról árulkodik, mintsem félelmetes produkcióról. A Krampusz elején az Engel család karácsonyi készülődését, valamint a vacsoraasztal körüli zsörtölődését, egymás osztását kísérhetjük figyelemmel, amihez e dallamok remekül illeszkednek, ám igazán minőségi teljesítményre Pipest az sarkallja, amikor a kis Max (Anthony) családja magatartása okán megelégeli a szeretet ünnepének intézményét, tudtán kívül megidézi a Krampuszt, s elszabadul a pokol. "A legnagyobb kihívást az ünnephez kapcsolódó témákon és a komédián túl az agresszív horrormegoldások szakításával történő sötét hangulatvilág megteremtése jelentette" - nyilatkozta a komponista, aki helyenként ugyan alkalmazta a horrorok védjegyének számító hirtelen zenekari felcsapásokat, a csapongások tömkelege helyett okos módon, dallamosan oldotta meg a rábízott feladatot.
         Már a "The Wish" is remekül előrevetíti, hogy milyen, a zenekar és a kórus együttes alkalmazásának köszönhető kiteljesedések, tetőpontok várhatóak, az első erőteljesebb tétel azonban a "Bells, Bones, and Chains"-ig várat magára, ahol a gonosz témája mellett megjelenik zenei elemként a lánccsörgés, ami arra utalás, hogy a legenda szerint a krampusz nemcsak virgáccsal, hanem lánccal is fenyeget. Hasonlóan energikus lett a "The Snow Beast", a "Season's Eatings", a "Creatures are Stirring" (utóbbinál a "Carol of the Bells" dallamait ízekre szedve és agresszív előadásmódban kapjuk vissza, de felbukkan a "We Wish You a Merry Christmas" töredéke is), a "Der Klown", valamint az "Elfen", ahol a kórus úgy üdvözíti a krampuszt, ahogyan egykoron Jerry Goldsmith az "Ómen"-ben a sátánt. A negatív karakter dallamának megalkotásakor két elem, a mítosznak teret adó fantáziamotívum, valamint a legendából történő táplálkozás összefonása lebegett a komponista szeme előtt. A vegyes gyermekkórus azonban nemcsak a gonoszt éltető szövegeket kántálja, hanem "haházik" is, mely előadásmód legvérfagyasztóbb megjelenései közé a "Sacrifice"-t sorolnám, ahol ezáltal a "Silent Night" nem éppen karácsonybarát változatával szembesülhetünk. Ami kicsit csorbítja a korong összhatásának érdemeit, az az, hogy a hosszú játékidő okán néhány töltelékdarab is felcsendül: ilyen például a "Naughty" vagy az "Unholy Night", s bár ezek nem feltétlenül rosszak, ám olyan tételek közé ékelődnek, melyek fényében érdemeik fakulnak.

         Az "End Credits: Gruss vom Krampus"-szal hibátlanul záródó kompozíció hatalmas meglepetést okozott számomra, nem hittem volna ugyanis, hogy a krampuszkaland ilyen erőteljes, ütősökre, rezesekre és kórusra támaszkodó muzsikára képes sarkallni egy olyan, jelenleg a másodvonalban ténykedő komponistát, mint Douglas Pipes - elmondható, hogy Roque Banos Gonosz halotthoz írt zenéje óta nem hallottam ennyire összeszedett horrorművet. Persze a Krampusz esetében a karácsonyi dalok szolgálnak vezérfonalként, Pipes önálló dallamai pedig bizonyos szinten háttérbe szorulnak, a szerző érdemeit azonban ez jelen esetben cseppet sem csorbítja. A magam részéről emelem kalapom az olyan ötletei előtt, mint például a "Carol of the Bells" fenyegető hangvételű előadása és felvértezése a "Christma, Christma, Krampus" szöveget heroikusan kántáló kórussal.


    Kulics László
    2015.12.31.




    Tracklista:

      1. A Cold Wind (0:47)
      2. Dear Santa (1:17)
      3. Family Reunion (4:19)
      4. Auld Lang Syne (1:16)
      5. The Wish (2:41)
      6. Special Delivery (0:36)
      7. Bells, Bones, and Chains (4:43)
      8. 'Tis the Season (1:05)
      9. Into the Storm (2:40)
    10. Christmas Angels (1:35)
    11. The Snow Beast (4:01)
    12. Unholy Night (4:32)
    13. Oh Christmas Tree (1:20)
    14. Season's Eatings (4:32)
    15. Omi's Story (3:33)
    16. Naughty (1:57)
    17. All Through the House (8:54)
    18. Creatures are Stirring (5:11)
    19. Der Klown (2:09)
    20. Elfen (3:00)
    21. Elegy (0:54)
    22. The Shadow of St. Nicholas (2:09)
    23. Sacrifice (3:52)
    24. When the Christmas Spirit Dies (1:19)
    25. Cloven (4:16)
    26. The Bell (1:07)
    27. End Credits: Gruss vom Krampus (5:09)





    TOVÁBBI ÉRTÉKELÉSEINK:

    Bíró Zsolt

    Dobrosi Tamás          nem értékelte

    Emesz Csaba          nem értékelte

    Gregus Péter          nem értékelte

    Pavlics Tamás

    Szabó Csaba          nem értékelte

    Tihanyi Attila          nem értékelte




    KAPCSOLÓDÓ ANYAGOK:

    A Christmas Horror Story

    Evil Dead

    Karácsonyi filmzenék

    The Omen

    További kritikáink
  • Alien: Covenant
  • King Arthur: The Legend of the Sword
  • Atlantis: The Lost Empire
  • Life
  • Colossal
  • Great Expectations
  • Jesse Stone - The Ultimate Collection
  • The Boss Baby
  • In the Heart of the Sea
  • Power Rangers
  • Noah
  • Mighty Morphin Power Rangers: The Movie
  • Crimson Rivers
  • Twister
  • xXx: Return of Xander Cage

  • Filmzenékről röviden
  • The Lego Ninjago Movie
  • The Dark Tower
  • Remember
  • Split
  • The Hollywood Shorties
  • Eddie the Eagle
  • Spotlight
  • Green Room
  • The Boy
  • Ma Ma

  • Filmek alatt hallott zenék
  • Jean-Claude Van Johnson
  • 47 Meters Down (In to Deep)
  • The Shallows
  • Solace
  • Into the Grizzly Maze
  • Enemies Closer
  • D-Tox
  • Rambo III
  • Transformers: Rescue Bots
  • Sex Tape

  • Interjúk
  • Jeff Beal: Apró kincsek
  • Lisa Gerrard: A szív hangja
  • Mark Hinton Stewart: A zene a párbeszédek mögött
  • Wolf Péter: A szerencse kapuja

  • Kollaborációk
  • Oliver Stone filmjeinek zenéi
  • Elmer Bernstein életútja I.
  • Jerry Goldsmith életútja III.
  • Jerry Goldsmith életútja II.
  • Jerry Goldsmith életútja I.

  • A filmzene legendái
  • Angelo Badalamenti
  • Philip Glass
  • Basil Poledouris
  • Lalo Schifrin
  • Dave Grusin

  • Moziszériák,tévésorozatok
  • A hobbit-trilógia zenéi
  • A Rémálom az Elm utcában széria zenéi
  • A Robert Langdon-filmek zenéi
  • A Hellraiser-filmek zenéi
  • A Válaszcsapás zenéje

  • További írásaink
  • Ez volt 2016
  • Oscar előtt és Oscar után 2016
  • 10 éves a Filmzene.net
  • Filmzeneszerzők különböző albumai
  • Filmzenékhez köthető kiadványok
  • Stúdiók
  • Lemezkiadók
  • In Memoriam