FŐOLDAL  |   ZENESZERZŐK  |   FILMZENEALBUMOK  |   FILMZENÉKRŐL RÖVIDEN  |   FILMEK ALATT HALLOTT ZENÉK  |   INTERJÚK    
  |   HÍREK

    Spider-Man: Homecoming  The Autopsy of Jane Doe  Pirates of the Caribbean: Dead Men Tell No Tales  Close Encounters of the Third Kind  Alien: Covenant  King Arthur: The Legend of the Sword  Atlantis: The Lost Empire  Life  Colossal  Great Expectations
EGYÉB ÍRÁSOK  |   MOZISZÉRIÁK ÉS TÉVÉSOROZATOK  |   ÉVES ÖSSZESÍTÉSEINK  |   DÍJAK  |   FÓRUM  |   JÓ TUDNI  |   RÓLUNK  |   KAPCSOLAT



Keresés a Filmzene.neten

  






Beszámolók
  • Hollywood Magyarországon - Hans Zimmer-est Lisa Gerrarddal
  • Brian Tyler londoni koncertje
  • Hans Zimmer Magyarországon
  • Az Antonio Sanchez & Migration magyarországi koncertje

  • Zenék egy témára
  • Conan
  • Robin Hood
  • A három testőr
  • Sherlock Holmes
  • Cápás filmek

  • DVD kiadványok
  • Jerry Goldsmith 80th Birthday Tribute Concert - Fimucité 3
  • A Tribute to Basil Poledouris
  • Fimucité 2: Closing Night Gala 2008
  • "War" - A filmzene készítése
  • Creating the Lord of the Rings Symphony




  • Filmzene.net - King Solomon's Mines (Jerry Goldsmith)    KING SOLOMON'S MINES   (1985)
       Salamon király kincse


      

       zene: Jerry Goldsmith
       vezényel: Jerry Goldsmith
       kiadás éve: 1991
       kiadó: Intrada
       játékidő: 60:13




         Steven Spielberg először 1981-ben vitte vászonra Indiana Jones, a híres régészprofesszor kalandos történetét, mely rendkívül nagy sikert aratott világszerte. 1985-ben Allan Quatermain (Richard Chamberlain) igyekezett felvenni a versenyt Indyvel a brit származású H. Rider Haggard novellája alapján készült "Salamon király kincsé"-ben - mely egyúttal az 1950-ben forgatott, azonos című kalandfilm remake-je is volt. Azóta 2004-ben újra felelevenítették az eseményeket, igaz, akkor már kizárólag a tévénézőket célozták meg vele. A történet szerint Quatermain, az afrikai kalandor a csinos Jessie Hustonnak (Sharon Stone) segít eltűnt apja nyomába eredni, aki a dzsungel mélyén folytatott ásatásokat. A meglehetősen egyszerűnek tűnő feladatot egy rivális német kutatócsoport bonyolítja tovább, melynek tagjai ugyanarról a kincsről ábrándoznak, mint Jesse apja és Quatermain...
         A népszerű novella, és az akkor még ismeretlen Sharon Stone jelenléte ellenére J. Lee Thompson ("Navarone ágyúi", "A tűzjáró") kalandfilmje megbukott (nálam például a rossz kivitelezés játszott közre ebben, melynek abszolút mélypontja a főszereplők üstben történő menekülése volt). Véleményem szerint ez a leszerepelés többek között annak is köszönhető, hogy a produkciót, illetve annak központi karakterét mindenki a Harrison Ford által életre keltett régészhez hasonlította (illetve hasonlítja most is), melynek eredményeként az alkotók igencsak alul maradtak az Indy vs. Quatermain csatában.

         1985 meglehetősen sűrű év volt Jerry Goldsmith számára: a "Salamon király kincse" aláfestésén kívül a "Legenda", az "Űrrandevú", a "Pici - Az elveszett legenda titka", valamint a "Rambo 2." zenéit is ebben az időszakban írta meg. Thompson már Goldsmith szerződtetésekor tisztában volt azzal, mi pluszt nyújthat alkotásának a komponista tehetsége, ugyanis együttműködésük egészen 1969-ig nyúlik vissza (ekkor készítették el a "The Chairman"-t, amit további három mozi követett: "A majmok bolygója 4.", a "The Reincarnation of Peter Proud", valamint a "Caboblanco").
         A "King Solomon's Mines" egyike volt a komponista azon műveinek, melyet elektronikus alátámasztások nélküli, tisztán szimfonikus zenekarra szerzett. A főként ütős és fúvós hangszerekre épülő aláfestés jóval nagyobb sikert aratott, mint maga a film, így ez a muzsika (olyan filmek aláfestései mellett, mint a "Supergirl"-é, a "Rajzás"-é, vagy a "Láncreakció"-é) a "rossz mozik, jó Goldsmith-ek" címszó alatt került be a Mester filmográfiájába.
         S ha már imént a "Supergirl"-lel, illetve pár sorral feljebb az Indiana Jones-trilógiával példálóztam, a rajongók között gyakran felmerülő John Williams - Jerry Goldsmith közötti párhuzamvonást sem hagyhatom ki írásomból, hiszen a két nagy klasszikus (hosszú pályafutása során) több alkalommal is dolgozott hasonló stílusú produkciókon. Az első ilyen hasonlóság a "Star Wars", illetve a "Star Trek" között volt, melyek egyaránt kasszasikernek számítanak, és mai napig hatalmas rajongótáborral rendelkeznek. Ezt követte a "Superman", s annak gyermeteg változata, a "Supergirl", ahol Goldsmith már egy rosszabb mozifilmhez szerzett nagyon szép zenét (itt egyébként az egyik jelenethez még a Williams-féle Superman témát is felhasználta). Aztán jött Indiana Jones és Allan Quatermain, ahol a silányabb celluloidanyag újból Goldsmith-nek jutott, ám ő ennek ellenére remek muzsikát tett le az asztalra. Tehát, ha a két neves komponista életútjának közös szakaszait hasonlítjuk össze, akkor Williams kapta a sikerfilmeket, Goldsmith pedig - a "Star Trek" kivételével - a siralmas utánzatokat. Érdemes lenne azonban elgondolkodni azon, mi lett volna velük, ha annak idején Goldsmith a tévésorozatokat félredobva igent mondott volna Spielbergnek...

         Az elmélkedést követően térjünk vissza albumunkhoz, melynek "Main Title"-je remek kalandhangulatot vetít előre: a kissé játékosan megszólaló ritmikus hangszerek (ezek alól többnyire kivételnek számítanak a dobok, illetve a csörgő) és a különféle fúvósok (mint például a tuba, a trombita, vagy a vadászkürt) adják meg a score jellegzetes hangvételét, melynek alapjai inkább a film műfajához idomulnak, mintsem a történet helyszínéhez. Természetesen vannak olyan esetek, mikor az Egyiptomra utaló motívumok kerülnek előtérbe: a "The Mummy"-ban például a tájegység meghatározásának feladata a tubákra hárul, a "The Chieftain" esetében viszont mindezt a vonósok, fúvósok és ütősök együttes játéka tükrözi.
         A játékos hangszerhasználatot, nemegyszer zenekari virtuozitásokat is tartalmazó akciótémák (ide sorolható az "Under the Train", a "Dancing Shots", a "Forced Flight", vagy akár a "The Crocodiles") mellett egy-egy, a szereplők közötti románcra, illetve a mesés kincs után való sóvárgásra utaló tétel is felcsendül. Ezeket hivatott alátámasztani a "Good Morning", az "Upside Down People", valamint számos rövid momentum a "Pain", a "Pot Luck", és a "The Ritual: Low Bridge" egyes pillanataiban.

         A nyitányban hallható főtéma a korong további részén párhuzamosan bukkan fel Quatermain hőstetteivel, illetve az üldözéses jelenetekkel. Az album vége felé haladva mind többször visszaköszönő motívumokat a "The Crocodiles" zseniális, ám fenyegető dobütemei és trombitaszólamai szakítják meg, melyek a "The Mines"-ba is átvezetésre kerültek. Az őket követő, mintegy negyedórányi játékidőben hallható, feszültséget, akciót és drámaiságot együttesen magukba hordozó tételek közül a "The Ritual: Low Bridge"-et emelném ki, ugyanis az itt hallható, öt hangjegyből álló fúvós és vonós motívum egy igen erős, ezzel együtt remek része a score-nak. Az őket követő "No Diamonds" a szerelmi téma és Quatermain heroikus motívumának felhasználásával az eddigieknél jóval emelkedettebb hangvételben adja meg a megfelelő zárást.

         Annak ellenére, hogy a "Salamon király kincse" hanganyaga az elmúlt húsz év során háromszor került piacra, keresett ritkaságnak számít. A score először a filmmel egyidőben, bakeliten látott napvilágot (ekkor a mintegy 34 percnyi játékidő kilenc tételre oszlott, és a lemezt különböző borítóváltozattal lehetett kapni Európában, Amerikában, illetve a Távol-Keleten), majd hat évvel később az Intrada megjelentette (egy rövid filmismertetőt is tartalmazó, egyszerű borítóval ellátott) CD-n is, aminek remasterelt tartalma immáron egyórányi játékidőre bővült. Minthogy hamar elkapkodták, 1997-ben utánnyomásokat készítettek belőle, ám ez szintén záros időig tudta csak csillapítani a rajongók éhségét, ugyanis a kereslet túlszárnyalta a kínálatot. Jerry Goldsmith kitűnő kikapcsolódást nyújtó művét jelenleg jobbára az aukciós weboldalak segítségével lehet beszerezni, ára pedig sajnos ötven dollártól felfelé alakul.


    Kulics László
    2006.10.18.




    Tracklista:

      1. Main Title (3:28)
      2. Welcoming Comittee (0:50)
      3. No Sale (3:25)
      4. The Mummy (1:12)
      5. Have a Cigar (3:26)
      6. Good Morning (2:26)
      7. Under the Train (3:00)
      8. Dancing Shots (3:23)
      9. Pain (2:57)
    10. Forced Flight (5:09)
    11. The Chieftain (1:00)
    12. Pot Luck (3:33)
    13. Upside Down People (4:45)
    14. The Crocodiles (2:59)
    15. The Mines (1:21)
    16. The Ritual / Low Bridge (9:05)
    17. Falling Rocks (4:07)
    18. No Diamonds (4:07)



    TOVÁBBI ÉRTÉKELÉSEINK:

    Bíró Zsolt          nem értékelte

    Dobrosi Tamás          nem értékelte

    Emesz Csaba

    Gregus Péter

    Szabó Csaba

    Tihanyi Attila




    KAPCSOLÓDÓ ANYAGOK:

    The Ghost and the Darkness

    Indiana Jones and the Temple of Doom

    Sahara

    Van Helsing

    További kritikáink
  • Jesse Stone - The Ultimate Collection
  • The Boss Baby
  • In the Heart of the Sea
  • Power Rangers
  • Noah
  • Mighty Morphin Power Rangers: The Movie
  • Crimson Rivers
  • Twister
  • xXx: Return of Xander Cage
  • The Lego Batman Movie
  • Shaft
  • Living in the Age of Airplanes
  • La La Land
  • Immortal Memory
  • Spirit: Stallion of the Cimarron

  • Filmzenékről röviden
  • Remember
  • Split
  • The Hollywood Shorties
  • Eddie the Eagle
  • Spotlight
  • Green Room
  • The Boy
  • Ma Ma
  • Jack Reacher: Never Go Back
  • Gagarin - First in Space

  • Filmek alatt hallott zenék
  • Jean-Claude Van Johnson
  • 47 Meters Down (In to Deep)
  • The Shallows
  • Solace
  • Into the Grizzly Maze
  • Enemies Closer
  • D-Tox
  • Rambo III
  • Transformers: Rescue Bots
  • Sex Tape

  • Interjúk
  • Jeff Beal: Apró kincsek
  • Lisa Gerrard: A szív hangja
  • Mark Hinton Stewart: A zene a párbeszédek mögött
  • Wolf Péter: A szerencse kapuja

  • Kollaborációk
  • Oliver Stone filmjeinek zenéi
  • Elmer Bernstein életútja I.
  • Jerry Goldsmith életútja III.
  • Jerry Goldsmith életútja II.
  • Jerry Goldsmith életútja I.

  • A filmzene legendái
  • Angelo Badalamenti
  • Philip Glass
  • Basil Poledouris
  • Lalo Schifrin
  • Dave Grusin

  • Moziszériák,tévésorozatok
  • A hobbit-trilógia zenéi
  • A Rémálom az Elm utcában széria zenéi
  • A Robert Langdon-filmek zenéi
  • A Hellraiser-filmek zenéi
  • A Válaszcsapás zenéje

  • További írásaink
  • Ez volt 2016
  • Oscar előtt és Oscar után 2016
  • 10 éves a Filmzene.net
  • Filmzeneszerzők különböző albumai
  • Filmzenékhez köthető kiadványok
  • Stúdiók
  • Lemezkiadók
  • In Memoriam