FŐOLDAL  |   ZENESZERZŐK  |   FILMZENEALBUMOK  |   FILMZENÉKRŐL RÖVIDEN  |   FILMEK ALATT HALLOTT ZENÉK  |   INTERJÚK    
  |   HÍREK

    The Mummy  Catch Me If You Can  Dunkirk  Blade Runner  Kingsman: The Golden Circle  War for the Planet of the Apes  Spider-Man: Homecoming  The Autopsy of Jane Doe  Pirates of the Caribbean: Dead Men Tell No Tales  Close Encounters of the Third Kind
EGYÉB ÍRÁSOK  |   MOZISZÉRIÁK ÉS TÉVÉSOROZATOK  |   ÉVES ÖSSZESÍTÉSEINK  |   DÍJAK  |   FÓRUM  |   JÓ TUDNI  |   RÓLUNK  |   KAPCSOLAT



Keresés a Filmzene.neten

  






Beszámolók
  • Hollywood Magyarországon - Hans Zimmer-est Lisa Gerrarddal
  • Brian Tyler londoni koncertje
  • Hans Zimmer Magyarországon
  • Az Antonio Sanchez & Migration magyarországi koncertje

  • Zenék egy témára
  • Conan
  • Robin Hood
  • A három testőr
  • Sherlock Holmes
  • Cápás filmek

  • DVD kiadványok
  • Jerry Goldsmith 80th Birthday Tribute Concert - Fimucité 3
  • A Tribute to Basil Poledouris
  • Fimucité 2: Closing Night Gala 2008
  • "War" - A filmzene készítése
  • Creating the Lord of the Rings Symphony




  • Filmzene.net - King of Kings (Rózsa Miklós)    KING OF KINGS   (1961)
       Királyok királya


      

       zene: Rózsa Miklós
       vezényel: Rózsa Miklós
       kiadás éve: 2002
       kiadó: Rhino Movie Music
       játékidő: 133:34




         A hatvanas évek elején Cecil B. DeMille halálával a történelmi eposzok műfajának jövője megkérdőjeleződött. A direktor pályafutása során kétszer is megrendezte a "Tízparancsolat" történetét, ezzel pedig elindította egy új műfaj diadalútját. Bár akadtak népszerű próbálkozások az övéi mellett is (lásd William Wyler "Ben Hur"-ját), a rendező halála után nem akadt igazán méltó örököse a munkásságnak. De legalább valaki megpróbálta: Samuel Bronston producer három filmet rendezett korábbi DeMille-ötletek alapján, melyek ugyan valóban nagyszabásúra sikeredtek, de valahogy érződött rajtuk a pénzkímélő költségvetés. Bár témájuk alapján a "Királyok királya", az "El Cid" és "A Római Birodalom bukása" más helyeken és korokban játszódott, a harmadik mozinál már túl nyilvánvaló lett a helyszíneikül szolgáló mediterrán modellfalu ténye.
         Bronston azonban egy téren nem engedett a negyvennyolcból - filmjeihez mindig a legjobb zeneszerzőket bérelte fel. A "Királyok királyá"-t az első nagyszabású, Jézus életével foglalkozó mozifilmként reklámozták, így nem lehetett bárkivel betölteni ezt a pozíciót. A választás Rózsa Miklósra esett, habár ez gyenge kifejezés, mivel Bronston egyenesen ragaszkodott a komponistához - talán érezte azt, hogy a közepes forgatókönyvet leginkább így lehet tartalommal feltölteni. Rózsa annak ellenére vállalta a felkérést, hogy éppen nem sokkal korábban fejezte be a "Ben Hur"-t, melyben epizódistaként ugyan, de szerephez jut Jézus is. A végeredmény élete leghosszabb munkája lett, melyben ugyan végiglátogat pár motívumot az előző filmből, ám megközelítése friss marad.

         A "Királyok királya" lényegében egy filmhez írt opera, ahol még több lehetőség marad a témák kifejtésére, ugyanis az alkotás nagy része valóban Jézus életét mutatta be születésétől haláláig. Így nemcsak egy komplett életút felvázolására volt lehetőség, de például zajos csatajelenetek híján sokkal több idő maradt a zenei ötletek kifejtésére - ez volt az egyik ok, ami miatt Rózsa egyáltalán csatlakozott a stábhoz. Az operaszerű megközelítés természetesen nagyon komplex karaktertémákkal jár együtt, és csupán ezek ismeretével élvezhető igazán a zene.
         A film központi témája természetesen Jézus Krisztusé, erre a hat hangjegyre épül rá minden, ami a Messiással kapcsolatos. A "Királyok királya" főtémáját azért nehéz beazonosítani, mert a score során igen szélsőséges formái alakulnak ki, a dúrban és a mollban megírt verziók elkülönülnek a filmben. Az első verzió Jézus dicsőséges korszakához kapcsolódik, és példabeszédeihez hasonlóan gyakran szerepelnek kérdés-válasz formájában. A moll-verzió a film második részére jellemző, és "a kereszt útja" nevet viselő melódia Jézus közeledő vesztével együtt hallható egyre gyakrabban. A téma egyéb permutációi a tanítványokhoz, Keresztelő Szent Jánoshoz és Mária Magdolnához kapcsolhatóak.
         A film főbb negatív szereplői, Barabás és Júdás különleges kíséretet kapnak (ellentétben például a zeneileg némileg mellőzött Pilátussal). A volt fegyenc szerepe a filmben Krisztus ellenpontját képezi, ő az erőszak Messiása. Míg Jézus békés eszközökkel próbál megoldásra jutni Rómával, Barabbás Jézus híveit próbálja lázadásra buzdítani - ez a részlet kissé szabatosan értelmezi a bibliai történetet, de zeneileg remek lehetőséget biztosít a Krisztus-téma pontos ellenkezőjének megírására. Míg Jézus témája mindig nyugodt, vonósokkal és kórussal megtámogatott mestermű, Barabbás beteges személyiségét ostinato-motívumok adják vissza. Júdás zenei megfelelője "a kereszt útja"-motívum kifordított átdolgozása, így mindkét, Jézussal kapcsolatos témának megvan a zenei ikertestvére.
         A score-ral kapcsolatban érdemes még megemlíteni a zsidó zenei motívumokat. Ezek az ötletek még a zeneszerző lipcsei tanulmányaiból erednek, Abraham Zevi Idelshon gyűjtötte szenvedélyesen a zsidó zene emlékeit, Rózsa pedig betekintést nyert ebbe a gyűjteménybe. Ezek a kompozíciók megtalálhatóak Rózsa összes "ókori" darabjában, mégis a "Királyok királyá"-ban a legjelentősebb a szerepük.

         Amint látható, a "Királyok királya" zenei világa igencsak összetett és érdekes, ennek ellenére sajnos sokáig kiadatlan maradt, így a filmmel együtt süllyedt el egy időre. Bronstonnak ugyan anyagilag megtérült a film annyira, hogy folytassa a történelmi eposzok futószalagon történő gyártását, de a mozi a fő piacnak szánt Amerikában komoly vitákat váltott ki, mivel a Messiás látszott a filmben. Ez akkor komoly bűnnek, szinte istenkáromlásnak számított, ezért írták át annak idején a "Ben Hur"-t is, hogy Jézus arcát sose kelljen mutatni. A Megváltó életéről azonban nehéz úgy filmet forgatni, hogy sose mutassák őt...
         Ami a zenét illeti, a hatvanas években noha már gyakran kiadtak sikeresebb filmzenéket, Bronston erre már nem akart túl sokat áldozni, Rózsa viszont - meghallgatva pár hozzáérkező kérést - tizenkét részes templomi kórusművet írt a "Ben Hur" és a "Királyok királya" legszebb témáiból. A Sony 1992-ben próbált meg egy CD-nyi zenét kiadni, de a zene természetéből fakadóan nagyon nehéz szelektálni a tételekből. Most a teljes zenei anyag elérhető a Rhino Movie Music jóvoltából, akik a komplett művet megjelentették egy duplalemezes kiadványon. Az egyetlen hátrány, hogy a "Királyok királya" nem nyújt annyi új élményt, mint mondjuk a "Ben Hur", és néhány betét (például a különféle Salome-táncok) is néha kizökkenthetnek a hangulatból. A mű azoknak ajánlott főként, akik már ronggyá hallgatták a Wyler-film zenéjét, de most valami újra kíváncsiak ugyanattól a zeneszerzőtől, ugyanabból a témából.


    Hubai Gergely
    2006.12.13.




    Tracklista:

    CD 1:
      1. Overture (3:43)
      2. Prelude (2:24)
      3. Roman Legions (1:28)
      4. The Elders / Sanctuary (2:11)
      5. The Scrolls / Subjugation (2:23)
      6. Road to Bethlehem / The Nativity (3:51)
      7. The Slaughter of Innocents (1:40)
      8. Joseph and Mary (1:45)
      9. Pontius Pilate's Arrival (2:50)
    10. John the Baptist (2:09)
    11. Revolt / Barabbas' Escape (4:44)
    12. Baptism of Christ / Sadness and Joy (3:34)
    13. The Last Tempation of Christ (6:48)
    14. The Chosen (1:39)
    15. Herod's Feast (2:24)
    16. Miricles (2:49)
    17. The Hovel (0:19)
    18. Parable of the Seed (1:24)
    19. Mary Magdalene / Answer from a Stone (2:10)
    20. The Blessing (1:49)
    21. Cast Out the Demon (1:34)
    22. Woman of Sin (2:47)
    23. John's Message (1:53)
    24. Jugglers and Tumblers / Herod's Desire (3:00)
    25. Salome's Dances (2:46)
    26. Christ's Answer / The Beheading of John (2:16)
    27. Salome's Dance #6 (Deleted Reprise) (1:15)
    28. Mount Galilee / Sermon On The Mount /
          Love Your Neighbor (8:15)
    29. The Law of the Prophets (01:17)

    CD 2:
      1. The Lord's Prayer (2:37)
      2. The Disciples (2:43)
      3. Barabbas' Plan (1:43)
      4. Enter'Acte (4:18)
      5. Premeonition (1:36)
      6. Jesus Enters Jerusalem / A Tempest In Judea /
          Defeat / Phalanx / False Promises / The Last Supper /
          The Feast (14:49)
      7. Judas Sees Caiphas / Gethsemane (3:36)
      8. Agony In the Garden / Judas' Kiss (4:07)
      9. Herod's Castle Trumpet (0:08)
    10. Christ Before Herod (0:59)
    11. The Scourging of Christ / CrownOf Throns (2:21)
    12. Via Doi Orosa / Christ Bearing His Cross (9:10)
    13. Last Words of Christ / Golgotha / The Pieta /
          The Sepulcher / Resurrection (6:13)
    14. Epilogue (2:07)



    TOVÁBBI ÉRTÉKELÉSEINK:

    Bíró Zsolt          nem értékelte

    Dobrosi Tamás          nem értékelte

    Emesz Csaba          nem értékelte

    Gregus Péter          nem értékelte

    Kulics László          nem értékelte

    Szabó Csaba          nem értékelte

    Tihanyi Attila          nem értékelte




    KAPCSOLÓDÓ ANYAGOK:

    The Nativity Story

    The Passion of the Christ

    The Shoes of the Fisherman

    További kritikáink
  • Alien: Covenant
  • King Arthur: The Legend of the Sword
  • Atlantis: The Lost Empire
  • Life
  • Colossal
  • Great Expectations
  • Jesse Stone - The Ultimate Collection
  • The Boss Baby
  • In the Heart of the Sea
  • Power Rangers
  • Noah
  • Mighty Morphin Power Rangers: The Movie
  • Crimson Rivers
  • Twister
  • xXx: Return of Xander Cage

  • Filmzenékről röviden
  • The Lego Ninjago Movie
  • The Dark Tower
  • Remember
  • Split
  • The Hollywood Shorties
  • Eddie the Eagle
  • Spotlight
  • Green Room
  • The Boy
  • Ma Ma

  • Filmek alatt hallott zenék
  • Jean-Claude Van Johnson
  • 47 Meters Down (In to Deep)
  • The Shallows
  • Solace
  • Into the Grizzly Maze
  • Enemies Closer
  • D-Tox
  • Rambo III
  • Transformers: Rescue Bots
  • Sex Tape

  • Interjúk
  • Jeff Beal: Apró kincsek
  • Lisa Gerrard: A szív hangja
  • Mark Hinton Stewart: A zene a párbeszédek mögött
  • Wolf Péter: A szerencse kapuja

  • Kollaborációk
  • Oliver Stone filmjeinek zenéi
  • Elmer Bernstein életútja I.
  • Jerry Goldsmith életútja III.
  • Jerry Goldsmith életútja II.
  • Jerry Goldsmith életútja I.

  • A filmzene legendái
  • Angelo Badalamenti
  • Philip Glass
  • Basil Poledouris
  • Lalo Schifrin
  • Dave Grusin

  • Moziszériák,tévésorozatok
  • A hobbit-trilógia zenéi
  • A Rémálom az Elm utcában széria zenéi
  • A Robert Langdon-filmek zenéi
  • A Hellraiser-filmek zenéi
  • A Válaszcsapás zenéje

  • További írásaink
  • Ez volt 2016
  • Oscar előtt és Oscar után 2016
  • 10 éves a Filmzene.net
  • Filmzeneszerzők különböző albumai
  • Filmzenékhez köthető kiadványok
  • Stúdiók
  • Lemezkiadók
  • In Memoriam