FŐOLDAL  |   ZENESZERZŐK  |   FILMZENEALBUMOK  |   FILMZENÉKRŐL RÖVIDEN  |   FILMEK ALATT HALLOTT ZENÉK  |   INTERJÚK    
  |   HÍREK

    Shaft (2019)  Alien: Resurrection  Alien 3  Aliens  Alien  Godzilla: King of the Monsters  Outland  Children of Dune  Only the Brave  Under Siege 2: Dark Territory
EGYÉB ÍRÁSOK  |   MOZISZÉRIÁK ÉS TÉVÉSOROZATOK  |   ÉVES ÖSSZESÍTÉSEINK  |   DÍJAK  |   FÓRUM  |   JÓ TUDNI  |   RÓLUNK  |   KAPCSOLAT



Keresés a Filmzene.neten

  







Beszámolók
  • Ólafur Arnalds a Müpában
  • Hollywood Magyarországon - Hans Zimmer-est Lisa Gerrarddal
  • Brian Tyler londoni koncertje
  • Hans Zimmer Magyarországon

  • Zenék egy témára
  • Conan
  • Robin Hood
  • A három testőr
  • Sherlock Holmes
  • Cápás filmek

  • DVD kiadványok
  • Jerry Goldsmith 80th Birthday Tribute Concert - Fimucité 3
  • A Tribute to Basil Poledouris
  • Fimucité 2: Closing Night Gala 2008
  • "War" - A filmzene készítése
  • Creating the Lord of the Rings Symphony




  • Filmzene.net - Szenvedély, hang és düh - Film a "King Kong" hangzásvilágáról    PASSION, SOUND AND FURY - KING KONG   (1933)
       Szenvedély, hang és düh - Film a "King Kong" hangzásvilágáról



       zene: Max Steiner
       kiadás éve: 2006
       kiadó: Warner Home Video
       játékidő: 17:27







         Az eredeti 1933-as "King Kong" mérföldkő a filmzenék történetében. Ekkor csak pár éve létezett hangosfilm, a filmzene pedig még kifejezetten gyerekcipőben járt. Az óriásmajom történetéhez született meg az első igazi filmzene Max Steiner tollából, mely elsőként használt például külön témákat karakterekhez és helyzetekhez, illetve tartalmazott olyan pontokat, melyek az akcióhoz igazodtak. A "King Kong" DVD-kiadása sem feledkezett meg erről a hagyományról. A második lemezen található hétrészes dokumentumfilm az egyik legjobb nagyméretű filmes dokumentumfilm, amit eddig láttam, mely egyenlő arányban kitér minden izgalmas produkciós részletre. A zenéről és a hangról az ötödik film szól. A kisfilm végig párhuzamosan szól a zenéről és az effektekről, külön kiemelve annak jelentőségét, hogy egyiknek se voltak még hagyományai akkoriban. Nem lehetett például régebbi effekteket használni és katalógusból rendelni gorillaüvöltést, mindegyik hangot külön a "King Kong"-hoz gyártották. A film bő hanganyagtára évtizedekig szolgálta Hollywoodot, még a mai napig akadnak filmek, melyek eredeti "King Kong"-hangokat használnak, bár már csak viccből. A hangeffektekért Murray Spivack dobos felelt, aki személyesen is megszólal a filmben, és magyarázza el, hogyan találta ki a hangokat, hogyan rögzítette őket - néha ő maga adta Kong morgásait is.
         Max Steiner sajnos már nem szólalhatott meg a filmben, de a filmzeneszakértők, John Morgan (aki számos Steiner-zenét rekonstruált már) és Jon Burlingame sok érdekességet árulnak el a "King Kong" keletkezési körülményeiről. A pénzszűkében lévő RKO például katalóguszenéből akarta aláfesteni a filmet, de Steiner ragaszkodott az új kompozícióhoz, mivel "ilyen filmhez még nem létezik zene". Stenier nyolc hét alatt írt meg több mint hetvenpercnyi zenét. A score követi King Kong személyiségét, az ijesztő fanfároktól a romantikus témákig hallható motívum, ahogy a majom és Ann között egy bensőségesebb kapcsolat alakul ki. A témákat Burlingame magyarázza el, ezeket filmrészletekkel is illusztrálják, melyek mindig pontosan mutatják be a főbb motívumokat, és azok változását a film során.
         A dokumentumfilm utolsó része az első hangkeverésről szól, arról, hogy miként vigyázott Spivack Steiner zenéjére, és hogyan segítette a szerző "mikiegerezése" (a film pillanatról pillanatra követése a score-ban) a filmzene megszületését. Az első filmzene méltó elemzést kap ebben a tartalmas dokumentumfilmben. Az egész sorozathoz tartozik magyar felirat is, és érdemes minden részét megnézni.


    Hubai Gergely
    2007.02.18.



        Vissza

    További kritikáink
  • Under Siege
  • Pet Sematary (2019)
  • Stepmom
  • Pet Sematary
  • Witness
  • Oscar
  • Captain Power and the Soldiers of the Future
  • Mary Shelley
  • Battlefield Earth
  • Krypton
  • Captain Marvel
  • Bless the Child
  • Cold Pursuit
  • Joe Versus the Volcano

  • Filmzenékről röviden
  • Bodyguard
  • Searching
  • How the Grinch Stole Christmas!
  • Isle of Dogs
  • The Ritual
  • A Wrinkle in Time
  • Geostorm
  • Death Wish
  • Fifty Shades Freed
  • Darkest Hour

  • Filmek alatt hallott zenék
  • Dark
  • Bright
  • Jean-Claude Van Johnson
  • 47 Meters Down (In to Deep)
  • The Shallows
  • Solace
  • Into the Grizzly Maze
  • Enemies Closer
  • D-Tox
  • Rambo III

  • Interjúk
  • Hrutka Róbert: Szívvel-lélekkel
  • Jeff Beal: Apró kincsek
  • Lisa Gerrard: A szív hangja
  • Mark Hinton Stewart: A zene a párbeszédek mögött

  • Kollaborációk
  • Oliver Stone filmjeinek zenéi
  • Elmer Bernstein életútja I.
  • Jerry Goldsmith életútja III.
  • Jerry Goldsmith életútja II.
  • Jerry Goldsmith életútja I.

  • A filmzene legendái
  • Angelo Badalamenti
  • Philip Glass
  • Basil Poledouris
  • Lalo Schifrin
  • Dave Grusin

  • Moziszériák,tévésorozatok
  • A The Man in the High Caslte zenéje
  • A Terminátor-filmek zenéje
  • A hobbit-trilógia zenéi
  • A Rémálom az Elm utcában széria zenéi
  • A Robert Langdon-filmek zenéi

  • További írásaink
  • A Filmzene.net jövőjéről...
  • Ez volt 2016
  • Oscar előtt és Oscar után 2016
  • 10 éves a Filmzene.net
  • Filmzeneszerzők különböző albumai
  • Filmzenékhez köthető kiadványok
  • Stúdiók
  • Lemezkiadók
  • In Memoriam