FŐOLDAL  |   ZENESZERZŐK  |   FILMZENEALBUMOK  |   FILMZENÉKRŐL RÖVIDEN  |   FILMEK ALATT HALLOTT ZENÉK  |   INTERJÚK    
  |   HÍREK

    The Mummy  Catch Me If You Can  Dunkirk  Blade Runner  Kingsman: The Golden Circle  War for the Planet of the Apes  Spider-Man: Homecoming  The Autopsy of Jane Doe  Pirates of the Caribbean: Dead Men Tell No Tales  Close Encounters of the Third Kind
EGYÉB ÍRÁSOK  |   MOZISZÉRIÁK ÉS TÉVÉSOROZATOK  |   ÉVES ÖSSZESÍTÉSEINK  |   DÍJAK  |   FÓRUM  |   JÓ TUDNI  |   RÓLUNK  |   KAPCSOLAT



Keresés a Filmzene.neten

  






Beszámolók
  • Hollywood Magyarországon - Hans Zimmer-est Lisa Gerrarddal
  • Brian Tyler londoni koncertje
  • Hans Zimmer Magyarországon
  • Az Antonio Sanchez & Migration magyarországi koncertje

  • Zenék egy témára
  • Conan
  • Robin Hood
  • A három testőr
  • Sherlock Holmes
  • Cápás filmek

  • DVD kiadványok
  • Jerry Goldsmith 80th Birthday Tribute Concert - Fimucité 3
  • A Tribute to Basil Poledouris
  • Fimucité 2: Closing Night Gala 2008
  • "War" - A filmzene készítése
  • Creating the Lord of the Rings Symphony




  • Filmzene.net - King Kong (John Barry)    KING KONG   (1976)
       


      

       zene: John Barry
       vezényel: John Barry
       kiadás éve: 2005
       kiadó: Film Score Monthly
       játékidő: 41:53




         Az óriásmajom történetét már valószínűleg mindenki ismeri, csak nem mindegy, melyik verziót. Ebben az 1976-os feldolgozásban a nagy energiaválság miatt egy értékes nyersanyagok után kutató expedíció érkezik hajóval a Koponya-sziget közelébe. A fedélzeten tartózkodik a környezetvédő potyautas, Jack Prescott (Jeff Bridges) és a titokzatos hajótörött, Dwan (Jessica Lange) is, akik a többiekkel együtt partra szállnak a szigeten, ahol nem mindennapi meglepetés várja őket: egy óriási gorilla. A petróleumkutatók gyorsan célpontot váltanak, és ásványi kincsek helyett a majmot szállítják haza, óriási üzletet remélve. Ami rossz történhet, az meg is történik, Kong hamarosan New York utcáin kutatja elveszett szerelmét, Dwant.
         King Kong történetét többször is feldolgozták, az 1933-as eredeti után pedig csak azon vitatkoznak a rajongók, hogy az 1976-os vagy a 2005-ös Peter Jackson-féle feldolgozás alázza-e meg jobban a nemes őst. Számomra ez a változat a legkedvesebb, de ebben talán közrejátszhat az is, hogy ez az egyik legkorábbi filmes élményem, amikor nyaranként tovább maradhattam fenn, és szinte bármit megnézhettem, amit akartam. Akkoriban még fogalmam sem volt a filmzenékről, csak majd egy évtizeddel később raktam össze, hogy ennek a mozinak az a John Barry írta a zenéjét, aki nagy kedvencemmé vált a Bond-filmek miatt. Egy ideig a zene beszerzése is nehézkes volt, de hála ezen 2005-ös FSM-lemeznek, most már CD-n is elérhetővé vált.

         A hetvenes években két párhuzamos Kong-film is készült, ezek közül végül csak a Dino De Laurentiis nevével fémjelzett alkotás készült el. A producer John Barryt szerződtette le zeneszerzőnek, azzal a feltétellel, hogy a komponista a film készítése során csak erre az egy munkára fog koncentrálni. Mivel Barry ekkoriban önkéntes amerikai száműzetésben élt, és elkerülték a neki tetsző felkérések, vállalkozott a féléves lekötöttségre. De Laurentiis másik kívánsága még furcsább volt: mivel nagyjából sorrendben forgatták le a film jeleneteit, Barrynek azonnal munkába kellett állnia, és amint elkészült egy jelenet, szállítania kellett hozzá a zenét. A zeneszerző úgy állt neki a score megírásának, hogy az egész filmet sohasem látta elejétől a végéig, és erre azóta sem kerített sort.
         A zene meglepő módon Barry későbbi romantikus stílusára emlékeztet, egy szinte minden tételben visszatérő szerelmi témával, mely szépen variálható a Jack-Dwan-Kong háromszögben. Ami átlagon felülivé teszi az egészet, az három olyan újdonság, amitől azonnal meg lehet különböztetni a "King Kong"-ot Barry más szerzeményeitől. Az egyik az orgona szerepe, ami emberséggel ellenpontozza a nyers fa- és rézfúvósokat, akik Kong elementáris erejével törnek maguknak utat a zenekarban. Másik érdekesség a nagy mennyiségű törzsi zene, amit Barry a film számára felvett. A Koponya-szigeten szinte végig hallható, a lemezen a "Sacrifice" című track nyújt belőle ízelítőt. A harmadik (és számomra legkedvesebb) kuriózum az a paródia, amivel Barry az amerikai showbiznisz világát mutatja be. A "Kong Hits the Big Apple" a gorilla sztárrá válását követi nyomon diszkósított Broadway-zenével, ami félúton vallásos révületbe vált, amint az orgona szerephez jut. Ez az egyetlen felvétel elég számomra az album ajánlásához, a többi tétel csak ráadás.

         A "King Kong" zenéjét bakeliten még a film bemutatásakor adta ki a Reprise Records, a lemezhez pedig egy filmposztert is mellékeltek. A marketingesek eközben különféle egyéb kiadványokkal is bombázták a gyűjtőket, például a hippis nevű Love Unlimited Orchestra maxilemezével, mely popos feldolgozásban tartalmazta a King Kong-témát. Különféle jogi hercehurcák miatt CD-n évekig nem jelenhetett meg, így a "King Kong" a hamisítók egyik elsőrangú célpontjává vált. Hivatalos kiadására csak 2005-ben került sor, amikor a Film Score Monthly csapata végre kibogozta a jogi hálót. Sajnos legtöbb kiadványukkal ellentétben itt nem volt lehetőség komoly bővítésekre, a megszerzett jogok ugyanis csak az eredeti bakelit reprodukálását engedélyezték, bővítést nem.
         Ilyen szempontból a "King Kong" csalódást jelentő kiadvány az FSM színvonalához képest, amire a kiadó úgy reagált, hogy alacsonyabb áron dobta piacra a CD-t. Az album így kétségtelenül vonzóbbá vált, de az új, részletesebb jegyzetek ellenére a lemeznek meg kellett tartania a bakelit legnagyobb hibáját is: ez pedig a zenébe kevert gorillaüvöltés és dübörgés. Ha az eredeti mesterszalagokból dolgozhattak volna, az FSM biztos mellőzi e kis ajándékokat, a bakelit átmentésével viszont ezeket is meg kellett tartania. Különösen érintettek a "Sacrifice - Hail to the King" és a "Breakout to Captivity" című trackek, ez utóbbinak harmada gorillasétálgatásból áll. Ezen zavaró körülmények ellenére a "King Kong" szórakoztató album, de kibővítve sokkal jobb lett volna.


    Hubai Gergely
    2008.03.02.




    Tracklista:

      1. The Opening (2:14)
      2. Maybe My Luck Has Changed (1:48)
      3. Arrival on the Island (2:43)
      4. Sacrifice (7:06)
      5. Arthusa (2:18)
      6. Full Moon Domain (4:22)
      7. Breakout to Captivity (4:06)
      8. Incomprehensible Captivity (2:52)
      9. Kong Hits the Big Apple (2:33)
    10. Blackout in NY (3:20)
    11. Climb to Skull Island (2:26)
    12. The End is at Hand (1:41)
    13. The End (4:24)



    TOVÁBBI ÉRTÉKELÉSEINK:

    Bíró Zsolt

    Dobrosi Tamás          nem értékelte

    Emesz Csaba          nem értékelte

    Gregus Péter          nem értékelte

    Kulics László

    Szabó Csaba          nem értékelte

    Tihanyi Attila




    KAPCSOLÓDÓ ANYAGOK:

    The Appointment

    The Curse of the Komodo

    King Kong

    További kritikáink
  • Alien: Covenant
  • King Arthur: The Legend of the Sword
  • Atlantis: The Lost Empire
  • Life
  • Colossal
  • Great Expectations
  • Jesse Stone - The Ultimate Collection
  • The Boss Baby
  • In the Heart of the Sea
  • Power Rangers
  • Noah
  • Mighty Morphin Power Rangers: The Movie
  • Crimson Rivers
  • Twister
  • xXx: Return of Xander Cage

  • Filmzenékről röviden
  • The Lego Ninjago Movie
  • The Dark Tower
  • Remember
  • Split
  • The Hollywood Shorties
  • Eddie the Eagle
  • Spotlight
  • Green Room
  • The Boy
  • Ma Ma

  • Filmek alatt hallott zenék
  • Jean-Claude Van Johnson
  • 47 Meters Down (In to Deep)
  • The Shallows
  • Solace
  • Into the Grizzly Maze
  • Enemies Closer
  • D-Tox
  • Rambo III
  • Transformers: Rescue Bots
  • Sex Tape

  • Interjúk
  • Jeff Beal: Apró kincsek
  • Lisa Gerrard: A szív hangja
  • Mark Hinton Stewart: A zene a párbeszédek mögött
  • Wolf Péter: A szerencse kapuja

  • Kollaborációk
  • Oliver Stone filmjeinek zenéi
  • Elmer Bernstein életútja I.
  • Jerry Goldsmith életútja III.
  • Jerry Goldsmith életútja II.
  • Jerry Goldsmith életútja I.

  • A filmzene legendái
  • Angelo Badalamenti
  • Philip Glass
  • Basil Poledouris
  • Lalo Schifrin
  • Dave Grusin

  • Moziszériák,tévésorozatok
  • A hobbit-trilógia zenéi
  • A Rémálom az Elm utcában széria zenéi
  • A Robert Langdon-filmek zenéi
  • A Hellraiser-filmek zenéi
  • A Válaszcsapás zenéje

  • További írásaink
  • Ez volt 2016
  • Oscar előtt és Oscar után 2016
  • 10 éves a Filmzene.net
  • Filmzeneszerzők különböző albumai
  • Filmzenékhez köthető kiadványok
  • Stúdiók
  • Lemezkiadók
  • In Memoriam