FŐOLDAL  |   ZENESZERZŐK  |   FILMZENEALBUMOK  |   FILMZENÉKRŐL RÖVIDEN  |   FILMEK ALATT HALLOTT ZENÉK  |   INTERJÚK    
  |   HÍREK

    The Autopsy of Jane Doe  Pirates of the Caribbean: Dead Men Tell No Tales  Close Encounters of the Third Kind  Alien: Covenant  King Arthur: The Legend of the Sword  Atlantis: The Lost Empire  Life  Colossal  Great Expectations  Jesse Stone - The Ultimate Collection
EGYÉB ÍRÁSOK  |   MOZISZÉRIÁK ÉS TÉVÉSOROZATOK  |   ÉVES ÖSSZESÍTÉSEINK  |   DÍJAK  |   FÓRUM  |   JÓ TUDNI  |   RÓLUNK  |   KAPCSOLAT



Keresés a Filmzene.neten

  






Beszámolók
  • Hollywood Magyarországon - Hans Zimmer-est Lisa Gerrarddal
  • Brian Tyler londoni koncertje
  • Hans Zimmer Magyarországon
  • Az Antonio Sanchez & Migration magyarországi koncertje

  • Zenék egy témára
  • Conan
  • Robin Hood
  • A három testőr
  • Sherlock Holmes
  • Cápás filmek

  • DVD kiadványok
  • Jerry Goldsmith 80th Birthday Tribute Concert - Fimucité 3
  • A Tribute to Basil Poledouris
  • Fimucité 2: Closing Night Gala 2008
  • "War" - A filmzene készítése
  • Creating the Lord of the Rings Symphony




  • Filmzene.net - King Arthur (Hans Zimmer)    KING ARTHUR   (2004)
       Artúr király


      

       zene: Hans Zimmer
       kiegészítő zene: Nick Glennie-Smith, Rupert Gregson-Williams
       vezényel: Nick Glennie-Smith, Rupert Gregson-Williams
       kiadás éve: 2004
       kiadó: Hollywood Records
       játékidő: 57:48



         A Római Birodalomnak lassan vége: az egykor gyarmatokon egyre inkább a káosz lesz úrrá. Artúr és lovagjainak tetteiről már ekkor legendák keringtek szerte a világban. Lassan letelik a szolgálati idejük és már csak a püspököt várják, aki a felszabaduló leveleket hozza nekik. Artúr Rómába szeretne utazni, ahol fényűző, csillogó életet képzelt el magának. Ám a püspök nem adja át egy könnyen a jól megérdemelt feloldást. Bár eddig is sokszor kockáztatták életüket a Birodalom kedvéért, még egy utolsó küldetést végre kell hajtaniuk, s ha sikerrel járnak: szabadok. Természetesen nem veszélytelen a küldetés, mivel azonban nem sok választásuk marad, belevágnak.
         Jerry Bruckheimer ismét történelmi filmbe vágta fejszéjét. Sajnos azonban azt kell mondjam, nem kellett volna. Az irányítást Antoine Fuquára bízta, aki pár évvel ezelőtt az Oscar-díjas "Kiképzés"-t rendezte. A film a történelmi kalandfilmekhez hűen kezdődik: szép tájak, egy gyermek felcseperedése röviden elmesélve és egy kis összecsapás az elején. Viszont ezek után a film elkezd szépen stagnálni, majd egyre inkább visszacsúszni. Artúr királyt alakító Clive Owen számomra nem volt meggyőző, míg a többi lovag azért hozták az átlagot, Keira Kinghtley csábossága pedig egyértelmű, de sajna önmagában kevés. Ugyanazt éreztem a film nézése közben, mint a 2001-es "Pearl Harbornél": az akciórészek jól ki vannak dolgozva, a kosztümökkel sincs igazán gond, csak a történet botorkál.

         A megfelelő hangulatról Hans Zimmer gondoskodik, akit Bruckheimer úgy kért fel, hogy a "Gladiator" drámai hangulatát szeretné újra hallani kicsit több tesztoszteronnal. Hogy Zimmer ne érezze magát egyedül, egy régi tanítványát is segítségül hívta: Nick Glennie-Smith-t, valamint egy másik tanítványának testvérét: Rupert Gregson-Williamset. Ők ketten nem csak a kiegészítő zenéket komponálták, hanem az egészet le is vezényelték. Míg Glennie-Smith a zenekart vette kezelésbe, addig Rupert a kórussal bíbelődött.

         Moya Brennan előadásában hallhatjuk a film betétdalát, mely a stáblista alatt hallható - persze a film végén. Kellemes, andalító ének, melyhez a kíséretet Zimmer írta. Az a helyzet, hogy szokatlan számomra a betétdal jelenléte egy Zimmer lemezen. A "Gladiator" és "Pearl Harbor" esetében is felkerültek ilyen zenék a korongra, melyek szépek, de elveszik a score-tól a játékidőt.
         A "Woad To Ruin" a film több különböző része alatt hallható, melyet rendkívül jól összemixeltek. Az elejétől kezdve heroikus zene, amit a férfikórus kissé sötétté színez. Az első, valamivel több, mint kétpercnyi zene alatt egy kis bevezetéssel szolgál a film, majd az ilyen típusú műveknél szokásos módon, tájképes történetmeséléssel folytatódik. A következő, kicsit szívbemarkolós rész Lancelot családtól való elszakadását követi nyomon, majd ismét a vadregényes tájakra kerülünk és visszatér a főtéma, kissé diadalmasan, üstdobokkal alátámasztva. Az ötödik percnél járva sejtelmessé válik a zene: közeleg a szekér, melyben a püspök utazik és mikor nyílt terepre ér, megtámadják. Természetesen Artúr és lovagjai a küldöttség segítségére sietnek. A sejtelmes pánsíp dallamait felváltja a tipikus Zimmer jegyekből álló akciózene: visszatért a gyökerekhez a mester és megmutatja, hogy még mindig tud. Az üstdobok mellett megszólalnak a mostanság általa igencsak favorizált taiko dobok, és természetesen a zenekar munkáját ismételten szintivel támasztja alá. Kemény, brutalitást sugalló akciózene, ami természetesen masszázs a fülnek. Sajnos kihagytak részeket, mikor a lemeznek megfelelően keverték össze a különféle tételeket, mert a főtéma ismételt felcsendülése - ami akkor van, mikor a püspök által kijelölt utolsó küldetésre indulnak - és az akciózene közti kis, pánsíppal fűszerezett átkötés a film alatt sokkal hosszabb volt.
         A "Do You Think I'm Saxon?" címet viselő szám kezdete a "The Last Samurai"-t idézi fel: kemény, kimért dobok adják a fő erejét a zenének, mely mellett a zenekar többi tagja szinte eltörpül. Az első részében kicsit keverednek a dallamok és a hangszerek: férfi és női kórus, vonósok és skót dudák, mintha teljesen külön álló életet élnének: az ellenség közeledik Artúr seregéhez. A szám második fele kicsit a "Gladiátor" komorabb, sötétebb hangulatát idézi fel: mély vonósok, és férfikórus, melybe olykor a kórus női tagjai is beleszólnak. A "Hold On Ice" Moya Brennan mesés hangjával kezdődik. Nagyon kellemes zene, ami abszolút el tudja varázsolni az embert: rendkívüli módon illeszkedik a havas tájhoz. A taikók halkan jelzik, hogy közeleg a veszély, a csellók pedig finoman beleszövik a főtémát, ám egyszer csak átlényegül a zene, jelezvén megszületett a döntés: szembenéznek az őket követő ellenséggel. Az érdekessége a számnak, hogy az összecsapás előtti és utáni dallamokat tartalmazza. Az egyik társukat elvesztik a csatában, ezért válik a közepe táján fájdalmassá, viszont az elkeseredettség hangulatát felváltja a magasztosabb főtéma, mivel sikerül az ellenség egy részét legyőzniük, és tovább haladni.
         Az ötödik tétel a számomra megunhatatlan főtémával kezdődik, melyben a magas vonósok használata egyébként kicsit "Az utolsó mohikán" feelingjét adja vissza. A "Budget Meeting" elejétől a végéig pörög. Az utolsó összecsapás fontosabb dallamai vannak kiragadva ebben a közel 10 perces tételben. Sajnos a film nézése során hallottam még részeket, melyeket nem bántam volna, ha felkerülnek a lemezre. Ugyanúgy egy ütemes, igényes akciózenét hallhatunk, mint a "Woad To Ruin" esetében, vagy az eddigi Zimmer zenéknél. A zenekar erőteljes játékán olykor a szinti kerekedik felül, jelezvén a kis győzelmeket. Ezen kívül persze keserűséggel kevert hősies elemek is jelen vannak a zenében, hiszen két lovag is életét veszti a csatában. Az egyik ilyen leghosszabb részlet Lancelot halála alatt hallható. A zenekar mindvégig fáradhatatlanul dolgozik azon, hogy az adott hangulatnak megfelelően kövesse az eseményeket.
         A lemez utolsó tétele tömör gyönyör. Szívszorító hallani Brennan vokálját és azt, ahogyan mindezt a zenekar halkan, méltóságteljesen követi. Zimmer két korábbi zenéjének jellemző hangszere is kiemeli a mű mondanivalóját: taiko (melynek legnagyobb szerepe eddig "Az utolsó szamuráj" zenéjében volt), és a duduk (ami a "Gladiátor" hangulatát tükrözi). A negyedik percnél egy kis dobpergés szolgáltatja a hangulatváltást, s innentől ismét egy fennköltebb, szépen lassan kiteljesedő témát hallhatunk: Artúr feleségül veszi Guinevere-t, ami után királynak kiáltják ki. Tökéletes zárótételként teszi fel a koronát erre a lemezre.

         Mindent összevetve sikerült Bruckheimer kérésének eleget tenni: egy újabb himnikus zenét komponált Zimmer, mely kellő mennyiségű és minőségű akciózenét tartalmaz. Szépen keveri a kórust a zenekarral és a szintetizátorral. Nem csoda: ehhez ért a legjobban. Nagyon örülök annak, hogy sikerült visszatornáznia magát oda, ahonnan elkezdte "mélyrepülését" 2000 második felétől. Szerencsére nem tartott sokáig és a "Szilaj", valamint "A Nap könnyei" zenéivel elkezdett felemelkedni, visszatérni. A zene főtémája leginkább a "Crimson Tide", a "Gladiator" és a "Last Samurai" tételeinek magasztosságához mérhető. A jövőben további hasonló minőségű munkákat kívánok!
         Szokásomhoz híven szólnék pár szót a CD körítéséről. A borító eleje és a korong-nyomat nagyon kellemes, azonban a többi igencsak hagy kívánnivalót maga után. A Varése stílusának megfelelően járt el a Hollywood Records is. Annyi pozitívum van csupán, hogy a belső képek is színesek, de sajna ez sem menti meg a gyenge összképet. Egy ilyen igényes zenének igenis igényes tálalás járna.


    Kulics László
    2004.09.04.




    Tracklista:

      1. Tell Me Now (What You See) (4:34) *
      2. Woad to Ruin (11:31)
      3. Do You Think I'm Saxon? (8:42)
      4. Hold the Ice (5:42)
      5. Another Brick in Hadrian's Wall (7:11)
      6. Budget Meeting (9:43)
      7. All of Them! (10:24)

    * előadja: Moya Brennan


    TOVÁBBI ÉRTÉKELÉSEINK:

    Bíró Zsolt

    Dobrosi Tamás

    Emesz Csaba

    Gregus Péter

    Szabó Csaba

    Tihanyi Attila




    KAPCSOLÓDÓ ANYAGOK:

    Crimson Tide

    Gladiator

    Kingdom of Heaven

    The Last Samurai

    További kritikáink
  • The Boss Baby
  • In the Heart of the Sea
  • Power Rangers
  • Noah
  • Mighty Morphin Power Rangers: The Movie
  • Crimson Rivers
  • Twister
  • xXx: Return of Xander Cage
  • The Lego Batman Movie
  • Shaft
  • Living in the Age of Airplanes
  • La La Land
  • Immortal Memory
  • Spirit: Stallion of the Cimarron
  • Scream: The TV Series

  • Filmzenékről röviden
  • Remember
  • Split
  • The Hollywood Shorties
  • Eddie the Eagle
  • Spotlight
  • Green Room
  • The Boy
  • Ma Ma
  • Jack Reacher: Never Go Back
  • Gagarin - First in Space

  • Filmek alatt hallott zenék
  • Jean-Claude Van Johnson
  • 47 Meters Down (In to Deep)
  • The Shallows
  • Solace
  • Into the Grizzly Maze
  • Enemies Closer
  • D-Tox
  • Rambo III
  • Transformers: Rescue Bots
  • Sex Tape

  • Interjúk
  • Jeff Beal: Apró kincsek
  • Lisa Gerrard: A szív hangja
  • Mark Hinton Stewart: A zene a párbeszédek mögött
  • Wolf Péter: A szerencse kapuja

  • Kollaborációk
  • Oliver Stone filmjeinek zenéi
  • Elmer Bernstein életútja I.
  • Jerry Goldsmith életútja III.
  • Jerry Goldsmith életútja II.
  • Jerry Goldsmith életútja I.

  • A filmzene legendái
  • Angelo Badalamenti
  • Philip Glass
  • Basil Poledouris
  • Lalo Schifrin
  • Dave Grusin

  • Moziszériák,tévésorozatok
  • A hobbit-trilógia zenéi
  • A Rémálom az Elm utcában széria zenéi
  • A Robert Langdon-filmek zenéi
  • A Hellraiser-filmek zenéi
  • A Válaszcsapás zenéje

  • További írásaink
  • Ez volt 2016
  • Oscar előtt és Oscar után 2016
  • 10 éves a Filmzene.net
  • Filmzeneszerzők különböző albumai
  • Filmzenékhez köthető kiadványok
  • Stúdiók
  • Lemezkiadók
  • In Memoriam