FŐOLDAL  |   ZENESZERZŐK  |   FILMZENEALBUMOK  |   FILMZENÉKRŐL RÖVIDEN  |   FILMEK ALATT HALLOTT ZENÉK  |   INTERJÚK    
  |   HÍREK

    Rogue One: A Star Wars Story  Justice League  Murder on the Orient Express  Moon  Wonder Woman  The Ghost and the Darkness  It  Rebel in the Rye  The Mummy  Catch Me If You Can
EGYÉB ÍRÁSOK  |   MOZISZÉRIÁK ÉS TÉVÉSOROZATOK  |   ÉVES ÖSSZESÍTÉSEINK  |   DÍJAK  |   FÓRUM  |   JÓ TUDNI  |   RÓLUNK  |   KAPCSOLAT



Keresés a Filmzene.neten

  







Beszámolók
  • Hollywood Magyarországon - Hans Zimmer-est Lisa Gerrarddal
  • Brian Tyler londoni koncertje
  • Hans Zimmer Magyarországon
  • Az Antonio Sanchez & Migration magyarországi koncertje

  • Zenék egy témára
  • Conan
  • Robin Hood
  • A három testőr
  • Sherlock Holmes
  • Cápás filmek

  • DVD kiadványok
  • Jerry Goldsmith 80th Birthday Tribute Concert - Fimucité 3
  • A Tribute to Basil Poledouris
  • Fimucité 2: Closing Night Gala 2008
  • "War" - A filmzene készítése
  • Creating the Lord of the Rings Symphony




  • Filmzene.net - Jurassic World (Michael Giacchino)    JURASSIC WORLD   (2015)
       


      

       zene: Michael Giacchino
       vezényel: Tim Simonec
       kiadás éve: 2015
       kiadó: Back Lot Music
       játékidő: 76:50




         Mission: Impossible III, Mission: Impossible - Fantom protokoll, Star Trek, Sötétségben - Star Trek, A majmok bolygója - Forradalom: öt olyan példa Michael Giacchino pályafutásából, melyek során a szerzőnek egy-egy hosszú múlttal rendelkező, kultikus alkotás aktuális felvonásánál kellett helytállnia. Ezen impozáns lista következő állomása a 2015-ös Jurassic World, mely esetében azonban egyfajta visszatérésről is beszélhetünk, hiszen Giacchino komponistaként történő színre lépését a Michael Crichton regényéből életre kelt folyamhoz köthető számítógépes játéknak köszönheti. Az őslényekkel kapcsolatos gyökereket azonban egy interjú alkalmával még ennél is messzebbre vezette vissza: "A gyerekkoromban készített stop motion filmjeim többsége olyan dinoszauruszokról és emberekről szólt, akik egy elveszett szigeten vagy éppen idegen bolygón éltek. Zeneszerzőként pedig a Steven Spielberg által producerelt Az elveszett világ - Jurassic Park 2. alapján készült videojáték volt az első munkám, mely azóta a nagyzenekari kísérettel rendelkező programok úttörőjeként van számon tartva. Így azzal, hogy a Colin Trevorrow által rendezett új filmnél közreműködhettem, egy olyan körforgást zárok le a dinoszauruszok és a filmek vonatkozásában, amely harminc éve vette kezdetét". Giacchino az általa említett, 1997-es The Lost World: Jurassic Park című Sega-játék mellett a PlayStationre készült Warpath: Jurassic Parkot is jegyzi, továbbá az ő nevéhez fűződik a Universal kalandparkban felállított Jurassic Park the Ride: The Showra keresztelt látványosság kísérete is.

         Az eddigi Jurassic Park-mozik szereposztás szempontjából mindig szolgáltak új karakterekkel, velük párhuzamosan azonban hosszabb-rövidebb időre az első felvonásból megismertek közül is mindig felbukkant néhány. Míg Jeff Goldblum és Richard Attenborough Az elveszett világ - Jurassic Park 2.-ben tértek vissza, addig Laura Dern, valamint Sam Neill a hanyagolható élményt biztosító Jurassic Park 3.-ban álltak újfent kamera elé. A Jurassic World kapcsán azonban az alkotók majdnem mindent új alapokra helyeztek: mindössze a park helyszíne, valamint az azt benépesítő őshüllők egy része maradt változatlan. A majmok bolygója - Lázadás, illetve A majmok bolygója - Forradalom forgatókönyveit is jegyző Rick Jaffa-Amanda Silver páros (kiknek munkájába Trevorrow is besegített) történetvezetésének köszönhetően e franchise olyan főbb karakterekkel gazdagodott, mint a velociraptorokkal foglalkozó Owen (Chris Pratt), a park ügyvezetője, Claire (Bryce Dallas Howard), illetve annak unokaöccsei, Zach (Nick Robinson) és az őslényekért rajongó Gary (Ty Simpkins).
         Bár az alkotók törekedtek arra, hogy minden eddiginél látványosabb őslényparkkal kápráztassák el a moziközönséget, arra is ügyeltek, hogy megidézzék az első felvonás hangulatát, dramaturgiai arányosságát. Éppen ezért jó néhány hasonlóság/párhuzam megfigyelhető a spielbergi és trevorrow-i létesítmények, az azt benépesítő fontosabb karakterek, na meg persze az eseményeket kísérő score struktúrája között, a recept pedig bevált, az alkotás ugyanis messzemenően túlszárnyalta a várakozást: a nyitó hétvégén világviszonylatban valamivel több mint ötszázmillió dollárt hozott a konyhára, ezen felbátorodva pedig a Universal 2018 nyarára már prognosztizálta is az újabb kalandot.

         Arról, hogy a zeneszerzői posztot ki tölti be, 2014 májusában határoztak a stúdió illetékesei, döntésüknek pedig a rajongók és a kritikusok egyaránt örültek. Giacchinónak azonban erről kezdetben más volt a véleménye: "Eleinte rémült voltam és megkérdőjeleztem magamat, illetve képességeimet. Ám mindvégig remekül össze tudtunk dolgozni Colinnal, a kezdeti félelmemet pedig előnyömre fordítottam". A score rögzítésére 2015 áprilisában került sor a Sony Streisand Scoring Stage-én, ahova nem sokkal a Holnapoliszhoz kapcsolódó felvételeit követően tért vissza a szerző. A dallamok életre keltéséből a százkét fős Hollywood Studio Symphony mellett egy hetventagú kórus is kivette a részét, mely párosítás gyakran igen csodálatos momentumokat eredményezett, sajnálatos módon azonban ezek egy része a filmben többször is háttérbe szorul, így a score a mozi alatt némileg gyengébb teljesítményről árulkodik, mint önállóan hallgatva.

         "Michael Giacchino heves, ugyanakkor rendkívül kreatív elme, nem mellesleg pedig vérbeli Jurassic Park-rajongó. Noha az új score tiszteletben tartja John Williams örökérvényű munkáit, feladata ugyanaz, mint magának a filmnek: valami újat, merészet hozzon azok számára, akik kedvelik a dinoszauruszokat" - mesélte a rendező. Mindketten tisztában voltak azzal, hogy nem lenne film a film Williams dallamai nélkül, ezért a megbeszélések során először a Jurassic World azon pontjaiban állapodtak meg, ahol elengedhetetlennek tartották a népszerű motívumok felcsendülését. Emellett természetesen Giacchino is elkészítette saját parktémáját, mely szintén beszédesre sikerült: remekül tükrözi a sziget miliőjét, illetve a megtekinthető lények varázslatosságát. E két motívum az "As the Jurassic World Turns"-ben találkozik először, s hasonlóan zseniális összeeresztés eredményezte a "The Park Is Closed"- ot is, mely páros az év legszebb tételei közé tartozik.
         A szerző a tőle megszokott módon ezúttal is témagazdag művel állt elő: az imént említett parkmotívum mellett fenyegető, sejtelmes hangvételről ("Bury the Hatchling") éppúgy gondoskodott, mint könnyed pillanatok érzékeltetéséről ("The Family That Strays Together"), illetőleg kalandos megközelítésről ("Fits and Jumpstarts"), s ezekre fűzte fel az akciót is, melyeket Williams különböző altémáinak hangjegyeivel spékelt meg. Utóbbival kapcsolatban a "The Dimorphodon Shuffle"-t éppúgy felhozhatnám példaként, mint a "Love in the Time of Pterosauriá"-t, a "Costa Rican Standoff"-ot, valamint az "Our Rex Is Bigger Than Yours", mely utóbbi hatásosságához nagyban hozzájárul a kórus előretolása.

         Bár Michael Giacchino remek munkát végzett, a Jurassic World kísérete rendelkezik néhány üresjárattal, melyek azért szembetűnőek, mert a score gerincét képező darabok hangzás és struktúra tekintetében egyaránt el lettek találva - a korong hallgatása közben ismét éreztem a dinoszauruszok közelségét. Az úgynevezett töltelékrészeket sajnálatos módon a Back Lot Music gondozásában megjelent korongon is érezni, ami elkerülhető lett volna, s ezáltal sokkal nagyobbat tudna ütni, ha a "The Park Is Closed"-dal zárulna. Az eddigi hírek szerint Trevorrow nem tér vissza a franchise-hoz, Pratt és Simpkins azonban már aláírták a szerződést, az viszont még jó ideig nyitott kérdés marad, hogy az ötödik dínós kaland kíséretét új emberre bízzák-e, vagy a Universal döntéshozói továbbra is Giacchinónak biztosítanak majd teret.


    Kulics László
    2015.08.01.




    Tracklista:

      1. Bury the Hatchling (1:56)
      2. The Family That Strays Together (1:00)
      3. Welcome to Jurassic World (2:08)
      4. As the Jurassic World Turns (5:31)
      5. Clearly His First Rodeo (3:28)
      6. Owen You Nothing (1:19)
      7. Indominus Wrecks (6:11)
      8. Gyrosphere of Influence (3:14)
      9. Pavane for a Dead Apatosaurus (4:44)
    10. Fits and Jumpstarts (1:31)
    11. The Dimorphodon Shuffle (2:13)
    12. Love in the Time of Pterosauria (4:31)
    13. Chasing the Dragons (2:54)
    14. Raptor Your Heart Out (3:50)
    15. Costa Rican Standoff (4:37)
    16. Our Rex Is Bigger Than Yours (2:41)
    17. Growl and Make Up (1:16)
    18. Nine-To-Survival Job (2:33)
    19. The Park Is Closed (1:38)
    20. Jurassic World Suite (12:53)
    21. It's a Small Jurassic World (1:43)
    22. The Hammond Lab Overture (1:07)
    23. The Brockway Monorail (1:46)
    24. Sunrise O'er Jurassic World (2:06)





    TOVÁBBI ÉRTÉKELÉSEINK:

    Bíró Zsolt

    Dobrosi Tamás          nem értékelte

    Emesz Csaba          nem értékelte

    Gregus Péter

    Pavlics Tamás

    Szabó Csaba          nem értékelte

    Tihanyi Attila




    KAPCSOLÓDÓ ANYAGOK:

    A Jurassic Park zenéi

    Dawn of the Planet of the Apes

    Star Trek

    Tomorrowland

    További kritikáink
  • Dunkirk
  • Blade Runner
  • Kingsman: The Golden Circle
  • War for the Planet of the Apes
  • Spider-Man Homecoming
  • The Autopsy of Jane Doe
  • Pirates of the Caribbean: Dead Men Tell No Tales
  • Close Encounters of the Third Kind
  • Alien: Covenant
  • King Arthur: The Legend of the Sword
  • Atlantis: The Lost Empire
  • Life
  • Colossal
  • Great Expectations
  • Jesse Stone - The Ultimate Collection
  • The Boss Baby

  • Filmzenékről röviden
  • Jigsaw
  • Hail, Caesar!
  • The Lego Ninjago Movie
  • The Dark Tower
  • Remember
  • Split
  • The Hollywood Shorties
  • Eddie the Eagle
  • Spotlight
  • Green Room

  • Filmek alatt hallott zenék
  • Jean-Claude Van Johnson
  • 47 Meters Down (In to Deep)
  • The Shallows
  • Solace
  • Into the Grizzly Maze
  • Enemies Closer
  • D-Tox
  • Rambo III
  • Transformers: Rescue Bots
  • Sex Tape

  • Interjúk
  • Jeff Beal: Apró kincsek
  • Lisa Gerrard: A szív hangja
  • Mark Hinton Stewart: A zene a párbeszédek mögött
  • Wolf Péter: A szerencse kapuja

  • Kollaborációk
  • Oliver Stone filmjeinek zenéi
  • Elmer Bernstein életútja I.
  • Jerry Goldsmith életútja III.
  • Jerry Goldsmith életútja II.
  • Jerry Goldsmith életútja I.

  • A filmzene legendái
  • Angelo Badalamenti
  • Philip Glass
  • Basil Poledouris
  • Lalo Schifrin
  • Dave Grusin

  • Moziszériák,tévésorozatok
  • A hobbit-trilógia zenéi
  • A Rémálom az Elm utcában széria zenéi
  • A Robert Langdon-filmek zenéi
  • A Hellraiser-filmek zenéi
  • A Válaszcsapás zenéje

  • További írásaink
  • Ez volt 2016
  • Oscar előtt és Oscar után 2016
  • 10 éves a Filmzene.net
  • Filmzeneszerzők különböző albumai
  • Filmzenékhez köthető kiadványok
  • Stúdiók
  • Lemezkiadók
  • In Memoriam