FŐOLDAL  |   ZENESZERZŐK  |   FILMZENEALBUMOK  |   FILMZENÉKRŐL RÖVIDEN  |   FILMEK ALATT HALLOTT ZENÉK  |   INTERJÚK    
  |   HÍREK

    Spider-Man: Homecoming  The Autopsy of Jane Doe  Pirates of the Caribbean: Dead Men Tell No Tales  Close Encounters of the Third Kind  Alien: Covenant  King Arthur: The Legend of the Sword  Atlantis: The Lost Empire  Life  Colossal  Great Expectations
EGYÉB ÍRÁSOK  |   MOZISZÉRIÁK ÉS TÉVÉSOROZATOK  |   ÉVES ÖSSZESÍTÉSEINK  |   DÍJAK  |   FÓRUM  |   JÓ TUDNI  |   RÓLUNK  |   KAPCSOLAT



Keresés a Filmzene.neten

  






Beszámolók
  • Hollywood Magyarországon - Hans Zimmer-est Lisa Gerrarddal
  • Brian Tyler londoni koncertje
  • Hans Zimmer Magyarországon
  • Az Antonio Sanchez & Migration magyarországi koncertje

  • Zenék egy témára
  • Conan
  • Robin Hood
  • A három testőr
  • Sherlock Holmes
  • Cápás filmek

  • DVD kiadványok
  • Jerry Goldsmith 80th Birthday Tribute Concert - Fimucité 3
  • A Tribute to Basil Poledouris
  • Fimucité 2: Closing Night Gala 2008
  • "War" - A filmzene készítése
  • Creating the Lord of the Rings Symphony




  • Filmzene.net - The Lost World: Jurassic Park (John Williams)    THE LOST WORLD: JURASSIC PARK   (1997)
       Az elveszett világ - Jurassic Park 2.


      

       zene: John Williams
       vezényel: John Williams
       kiadás éve: 1997
       kiadó: MCA Records
       játékidő: 68:52




         "Az egyik leghátborzongatóbb kérdés, amit az emberek az elmúlt néhány év során nekem szegeztek, arra irányult, hogy mikor folytatom már a Jurassic Parkot" - mesélte annak idején Steven Spielberg "Az elveszett világ - Jurassic Park 2." egyik sajtótájékoztatóján. Ezen a kérdésen persze senki sem csodálkozott, hiszen az 1993-as mozi világsikere után mindenki arra várt, hogy a méltán neves rendező mikor nyűgözi le ismét a nézőket. Négy évvel később, 1997-ben végre bemutatták a várva várt második részt, melynek sztorija a John Hammond (Richard Attenborough) által anno létrehozott B-szigetre épült, ahol egy hurrikán tombolása miatt kitelepítették a személyzetet, s így azóta háborítatlanul élnek ott a dínók. Évekkel később két csoport utazik el erre a szigetre: az egyik az időközben kialakult komplett ökoszisztémát szeretné tanulmányozni, a másik InGen-csapatnak azonban pusztán a zsákmányszerzés a célja. A dínók viszont egyiknek sem örülnek...
         Spielberg másodszorra is kasszasikert forgatott: míg a nézőket annak idején főként azért vonzotta a film, mert kíváncsiak voltak, az alkotóknak mennyire sikerült valósághű élőlényeket létrehozniuk, addig most azért rohanták meg a jegypénztárakat, mert tudták, hogy minőségi látványban és szórakozásban lesz részük. A rendező és csapata a folytatásban még több és még valósághűbb őslényeket mutatott be a közönségnek: az olyan favoritok mellett, mint a T-Rex és a raptorok, feltűnnek még a kompik (hivatalos nevükön a Compsognathus longipesok), a sztegoszauruszok, a Pachycephalosaurusok és a paraszaurolofuszok is. A jobb vizuális hatás érdekében Stan Winston csapatának robotlényeit a készítők (az előző részhez hasonlóan) a számítógéppel kreáltakkal vegyítették: "Sokan vélekedtek úgy, hogy a film egészénél számítógépes látványt kellene alkalmazni, hiszen ekkorra már megszülettek az első, kizárólag ilyen technológiát felhasználó filmek. De rájöttünk, hogy a kettő keveréke valami olyasmit visz a teremtmények életébe, amit kizárólag mechanikus, vagy kizárólag digitális technika alkalmazásával nem lehetne elérni." - meséli a speciális effektek szakértője, Michael Lantieri.

         Természetesen a zenei aláfestés elkészítésének feladata ismét John Williamsre hárult, aki újfent egy bravúros művel bizonyította tehetségét. Az első rész score-jához képest két lényeges eltérést érzékelhetünk a "The Lost World: Jurassic Park" hallgatása során: az egyik, hogy alig használta fel az első részből már oly ismert főtémát - így kerülve el annak klisévé válását -, a másik, hogy most nagyobb szerep jutott az ütősszekció tagjainak, lévén a szereplők szinte végig a természet lágy ölén rohannak rémült ábrázattal Spielberg lényei elől.

         A film teljesen új főtémát kapott (ami az albumon a "The Lost World" címet viseli), és ezt az elődjénél valamivel sötétebb tónusú, főként a fúvósok és ütősök együttes játékán alapuló motívumot egészíti majd ki a komponista később az első rész vidámabb hangulatú főtémájával. Ugyanezen kalandmotívum hallható a "Malcolm's Journey"-ben is, amit egy másik, jóval dinamikusabb tétel, a "The Hunt" követ: míg Spielberg kollégái szemünket a szinte tökélyre fejlesztett lényekkel - akik futás közben a lábukkal port kavarnak, vagy éppen sarat vernek fel, s már-már elhitetik velünk, hogy valóban lélegeznek - kápráztatják el, addig Williams a filmhez íródott tételek egyik legjobbjával kényezteti hallójáratunkat. Többnyire az ehhez hasonló darabok miatt hajtanak fejet a rajongók a Mester előtt, akinek egyáltalán nem esik nehezére, hogy mindezt tovább fokozza - mint ahogyan azt például a "Rescuing Sarah"-ban is teszi.
         A "Finding Camp Jurassic" az első olyan track, melyben a Jurassic Park-téma felcsendül, de a szerző ügyel rá, hogy ne emelkedjen az eddigi dallamok fölé, hanem inkább olvadjon bele azokba. Ezt követően lassan elérkeztünk az album fordulópontjához - ahogyan Malcolm mondaná: "Hú, há! Mindig így kezdődik, aztán jön a sikítás és a menekülés". A sejtelmes és pergő dallamok folyamatosan váltogatják egymást annak megfelelően, hogy szereplőink éppen mi elől menekülnek. A két csapat eddigi kalandjait nyomon követő témák fölé most a három húsevő állat motívumai kerekednek: a raptorok precíz és összehangolt vadászatát például egy borzongató felvezetéssel induló, főként dobokra épülő tétel ("The Raptors Appear") támasztja alá, ahol a vonósok "nyikorgása", illetve a fúvósok fel-felharsanásai remek hatásfokozó szerepet töltenek be, a kompik jelenlétét fülsértően éles hangok jelzik ("The Island Prologue", "The Compys Dine"), a T-Rexet pedig grandiózus nagyzenekari játék kíséri San Diegó-i portyázása során. Ez utóbbi zenerészek a "Ludlow's Demise" és a "Visitor in San Diego" címmel kerültek az albumra, amelyek a film záróképsorai alatt betöltött szerepük mellett egyúttal a kiadvány csúcspontját is képezik.
         A "Finale and Jurassic Park Theme"-ben immáron teljes hosszában visszaköszön az első rész főtémája - ami az előadásmódján és felépítésén véghez vitt apró változtatások eredményeképpen akár egy önálló nagyzenekari műnek is tekinthető -, mely eddig csak akkor csendült fel, mikor tényleg elengedhetetlen volt (mint például a B-sziget főépületénél, vagy a San Diegóban berendezett kis parknál).

         John Williams a szériához másodszor is zseniális művet alkotott. Bár van egy-két olyan pillanat, amikor leülni látszik a zene, azonban ebből igen rövid idő alatt lábal ki a szerző. De az ezen másodpercek által okozott bosszúságok (amik tényleg nem jelentősek) könnyedén eltörpülnek a kiadvány borítója okozta gutaütés mellett: a lemez egy sima papírtokba van behelyezve, ami ahelyett, hogy a korong megfelelő védelmét tenné lehetővé, úgy lett kialakítva, hogy egy háromdimenziós őslényparkot tudjunk kihajtogatni belőle. Ezáltal a tracklistán kívül (amiről még a játékidőt is sikeresen lehagyták) jóformán semmi adat nem került fel a borítóra (mókás is lenne, ha mondjuk a T-Rex hasán a vonósszekció tagjainak névsora lenne olvasható). Csak gratulálni tudok a kiadónak ezért az ötletért, de szerencsére a filmzenealbumon található zenék - és egy utólag beszerzett plusz lemeztok - tökéletesen feledtetik ezt a baklövést.


    Kulics László
    2007.01.25.




    Tracklista:

      1. The Lost World (3:33)
      2. The Island Prologue (5:03)
      3. Malcolm's Journey (5:43)
      4. The Hunt (3:30)
      5. The Trek (5:23)
      6. Finding Camp Jurassic (3:03)
      7. Rescuing Sarah (4:00)
      8. Hammond's Plan (4:31)
      9. The Raptors Appear (3:42)
    10. The Compys Dine (5:07)
    11. The Stegosaurus (5:20)
    12. Ludlow's Demise (4:26)
    13. Visitor in San Diego (7:37)
    14. Finale and Jurassic Park Theme (7:54)


    TOVÁBBI ÉRTÉKELÉSEINK:

    Bíró Zsolt

    Dobrosi Tamás          nem értékelte

    Emesz Csaba          nem értékelte

    Gregus Péter

    Szabó Csaba

    Tihanyi Attila          nem értékelte




    KAPCSOLÓDÓ ANYAGOK:

    Indiana Jones and the Temple of Doom

    Jaws

    Jurassic Park

    Jurassic Park III

    További kritikáink
  • Jesse Stone - The Ultimate Collection
  • The Boss Baby
  • In the Heart of the Sea
  • Power Rangers
  • Noah
  • Mighty Morphin Power Rangers: The Movie
  • Crimson Rivers
  • Twister
  • xXx: Return of Xander Cage
  • The Lego Batman Movie
  • Shaft
  • Living in the Age of Airplanes
  • La La Land
  • Immortal Memory
  • Spirit: Stallion of the Cimarron

  • Filmzenékről röviden
  • Remember
  • Split
  • The Hollywood Shorties
  • Eddie the Eagle
  • Spotlight
  • Green Room
  • The Boy
  • Ma Ma
  • Jack Reacher: Never Go Back
  • Gagarin - First in Space

  • Filmek alatt hallott zenék
  • Jean-Claude Van Johnson
  • 47 Meters Down (In to Deep)
  • The Shallows
  • Solace
  • Into the Grizzly Maze
  • Enemies Closer
  • D-Tox
  • Rambo III
  • Transformers: Rescue Bots
  • Sex Tape

  • Interjúk
  • Jeff Beal: Apró kincsek
  • Lisa Gerrard: A szív hangja
  • Mark Hinton Stewart: A zene a párbeszédek mögött
  • Wolf Péter: A szerencse kapuja

  • Kollaborációk
  • Oliver Stone filmjeinek zenéi
  • Elmer Bernstein életútja I.
  • Jerry Goldsmith életútja III.
  • Jerry Goldsmith életútja II.
  • Jerry Goldsmith életútja I.

  • A filmzene legendái
  • Angelo Badalamenti
  • Philip Glass
  • Basil Poledouris
  • Lalo Schifrin
  • Dave Grusin

  • Moziszériák,tévésorozatok
  • A hobbit-trilógia zenéi
  • A Rémálom az Elm utcában széria zenéi
  • A Robert Langdon-filmek zenéi
  • A Hellraiser-filmek zenéi
  • A Válaszcsapás zenéje

  • További írásaink
  • Ez volt 2016
  • Oscar előtt és Oscar után 2016
  • 10 éves a Filmzene.net
  • Filmzeneszerzők különböző albumai
  • Filmzenékhez köthető kiadványok
  • Stúdiók
  • Lemezkiadók
  • In Memoriam