FŐOLDAL  |   ZENESZERZŐK  |   FILMZENEALBUMOK  |   FILMZENÉKRŐL RÖVIDEN  |   FILMEK ALATT HALLOTT ZENÉK  |   INTERJÚK    
  |   HÍREK

    Oscar  Captain Power and the Soldiers of the Future  Mary Shelley  Battlefield Earth  Krypton  Captain Marvel  Bless the Child  Cold Pursuit  Joe Versus the VolcanoSix Days Seven Nights  
EGYÉB ÍRÁSOK  |   MOZISZÉRIÁK ÉS TÉVÉSOROZATOK  |   ÉVES ÖSSZESÍTÉSEINK  |   DÍJAK  |   FÓRUM  |   JÓ TUDNI  |   RÓLUNK  |   KAPCSOLAT



Keresés a Filmzene.neten

  







Beszámolók
  • Ólafur Arnalds a Müpában
  • Hollywood Magyarországon - Hans Zimmer-est Lisa Gerrarddal
  • Brian Tyler londoni koncertje
  • Hans Zimmer Magyarországon

  • Zenék egy témára
  • Conan
  • Robin Hood
  • A három testőr
  • Sherlock Holmes
  • Cápás filmek

  • DVD kiadványok
  • Jerry Goldsmith 80th Birthday Tribute Concert - Fimucité 3
  • A Tribute to Basil Poledouris
  • Fimucité 2: Closing Night Gala 2008
  • "War" - A filmzene készítése
  • Creating the Lord of the Rings Symphony




  • Filmzene.net - Jurassic Park (John Williams)    JURASSIC PARK   (1993)

     

      

       zene: John Williams
       vezényel: John Williams
       kiadás éve: 1993
       kiadó: MCA Records
       játékidő: 70:20




         "Isten megteremté a dinoszauruszt.
         Isten elpusztítá a dinoszauruszt.
         Isten megteremté az embert.
         Az ember elpusztítá Istent.
         Az ember megteremté a dinoszauruszt."

         A fenti idézet a "Jurassic Park" egyik szereplőjének, Ian Malcolmnak (Jeff Goldblum) szájából hangzik el, mellyel Dr. Alan Grant (Sam Neill) pesszimista reakcióját váltja ki: "A dinoszaurusz megeszi az embert." Nos, eme sorok képezik az egész dinós forgatókönyv alapját. A Richard Attenborough által alakított John Hammond egy nyughatatlan öregúr, aki mindenképpen szeretné elvarázsolni a világot egy olyan dologgal, amilyet még senki sem látott. Célja eléréséhez összegyűjti a legjobb genetikusokat, műszaki zseniket, vadászokat, hogy létrehozhassa a Jurassic Parkot, ami nem kisebb látványosságot ígér az oda látogatók számára, mint élő, hús-vér dinoszauruszokat. Azonban még pár szakértői véleményre szükség van ahhoz, hogy megnyílhasson az élménypark. Ehhez kér fel "független" szakértőket, akiket egy hétvégi kiruccanásra invitál a Nublar-szigetre. Csakhogy a grandiózus elképzelésbe hiba csúszik: a számítógépes rendszert az egyik alkalmazott megbénítja, s ezáltal a park lakói kiszabadulnak...
         Steven Spielberg érti a dolgát. Michael Chrichton "Őslénypark" című regényéből hatalmas kasszasikert varázsolt. Életre keltette a 65 millió évvel ezelőtt kihalt, ám minden gyermek fantáziáját megmozgató élőlényeket, a dinoszauruszokat. Mindezt oly mértékű precizitással - itt gondolok a színészi játékra, a meseszép helyszín kiválasztására, illetve a dinoszauruszok megvalósítására -, hogy a néző szinte elhiszi: ezek az őslények valóban életre keltek. Természetesen bele lehetne menni a különféle régészeti leletek alapján abba, hogy az egyes óriásgyíkok testfelépítése, hangképzése mennyire fedi a valóságot, ám úgy vélem, hogy erre a rendező igyekezett maximálisan odafigyelni, s az emberek többségével elhitette: valóban ilyen egy T-Rex, és ennyire remek ragadozó egy raptor, illetve barátságos egy brachioszaurusz.

         Ha Spielberg filmet forgat, akkor nem is kérdéses, ki lesz a zeneszerző. John Williams és a neves rendező már szinte egymás arcrezzenéséből is kitalálja a másik gondolatát. A megannyi sikersorozatot véghezvitt páros most sem cáfolt rá hírnevére. Williams munkájának az alkotók nemegyszer hatalmas teret biztosítottak, így ismét bebizonyíthatta: még most is tud hatásos, lenyűgöző dallamokat komponálni.

         Az "Opening Titles" rövidsége a viszonylag egyszerű dallamokkal való felépítettséggel párosul. Eme kis szösszenetet a nálánál jóval hatásosabb "Theme From Jurassic Park" követi. Jelen esetben nincs más dolgunk, mint hátradőlve élvezni a hangszórókból áradó költeményt. A "JP" zenéje - mint ahogyan azt már Williamstől megszokhattuk - több nívós témára épül, melyek közül jelen esetben a lágyabb dallamúakat vonultatja föl. Mindezt mély hangok kavalkádja, csörgők, és kórus hangja váltja fel, melyek éreztetik az "Incident At Isla Nublar" elhangzása alatti konfliktust. A kezdeti kedvességet egy viszonylag agresszív játék, illetve hasonlóan kemény témák sora váltja fel, s ezzel Williams megmutatta másik arcát is, melynek köszönhetően az album egészére jellemző zenei kép nagyjából körvonalazódik. Azért csak nagyjából, mert ezt képes tovább fokozni, és fogja is...
         Az említett fokozás a lazább hangvételű témák felvonultatásának tekintetében a "Journey To The Island"-ben jelenik meg. Ez a közel tíz perc hangról hangra követi nyomon a sziget által keltett benyomásokat: döbbenet, csodálat, bűvölet. A zenekar kellően hatásosan tükrözi mindezt, majd a magasztos részeket játékos dallamvilággal váltja fel. Íme egy hibátlan mestermű!

         Míg a "The Raptor Attack" során elhangzó kusza dallamok a kegyetlenséget, addig a "Hatching Baby Raptor" lebegésével, könnyedebb hangvételével a születés megható pillanatait adja vissza. Miután feleszméltünk, megkezdjük túránkat az ősgyíkok földjén: "Welcome To Jurassic Park". Ez, illetve a "My Friend, The Brachiosaurus" még kedvesnek, varázslatosnak tűnik, ami érthető is, hiszen eleinte minden rendben van, de aztán a "Dennia Steals The Embryo"-val kezdetét veszi a pechsorozat. Az itt felhasznált alapokat vissza lehet vezetni 1990-ig, azon belül is a "JFK"-hez szerzett score-ig, aminek egyik részletét szinte egy az egyben felhasználta a komponista. Körülbelül eddig tart mindaz, amit csak az olyan hallgató képes tolerálni, aki a film szeretete miatt ruházott be a korongra. A Sony Scoring Stage falait ugyanis nemcsak a gyermeki kedvességgel megáldott dallamok járták át a kottákon található hangjegyek feljátszása során, hanem a kőkemény akció is (pl.: "High-Wire Stunts"), ami többnyire nem párosul dallamossággal. Az afrikai dobokkal alátámasztott főtéma hallható a "Jurassic Park Gate" során. Az amúgy is jellegzetes motívumot ezzel a dobpárosítással még határozottabbá tette a szerző.

         Az "Eye to Eye", illetve a "T-Rex Rescue & Finale" által szolgáltatott negyedóra ismét a félelem, a menekülés, és az élethez való ragaszkodás jegyében telik. Az első percek nyújtott dallamai csupán előrevetítik a jövőbeli eseményeket, és a Mestertől már jól megszokott módon csendülnek fel a feszültséggel teli dallamok. A tételek tempói később a forgatókönyvben megírt bújócskázásnak megfelelően alakulnak.
         "End Credits": megbékél a zenekar, és ismételten elhangzik az a főtéma, mely szinte mindenki által ismert (ha máshonnan nem, hát a mobiltelefonok csengőhangjaiból biztosan). A dínókkal való találkozás fennkölt dallamok kíséretében zárul, ám a tétel végére azért a szerző csempészett egy kis baljósságra utaló jelet, hogy ne érezzük magunkat teljes biztonságban.

         A repülő őshüllők, valamint a mezozoikumból ismertté vált dinoszauruszok felbukkanása majdhogynem elképzelhetetlen a mai ember számára. Spielberg ennek ellenére - az eléggé hiteles alapokra helyezett - filmjével bebizonyította, hogy képes feltámasztani őket, és elkápráztatni velük a nézőket. Mindehhez nagyban hozzájárult munkájával John Williams is, aki a '90-es évek egyik legismertebb, legmeghatározóbb filmzenéinek egyikét tette le ama bizonyos asztalra. Dallamaival valóságos utazásra, egyfajta szigettúrára invitál minket, s kidolgozott motívumainak köszönhetően szinte minden taktusnál felidéződnek az események.
         Az album nyomdai kivitelezése egészen tetszetősre sikerült. A plakátról ismert T-Rex-csontváz köré épülnek a belső képek, illetve a különböző információk. A kiadvány kétféle változatban jelent meg a piacon: az egyiken feltüntették a tételek hosszát, a másikon nem. Ennek valószínűleg az az oka, hogy egy ideig szünetelt a lemez gyártása, majd újra megkezdték, lévén hogy a mai napig keresett CD.


    Kulics László
    2005.11.14.




    Tracklista:

      1. Opening Titles (0:33)
      2. Theme From Jurassic Park (3:27)
      3. Incident At Isla Nublar (5:20)
      4. Journey To The Island (8:52)
      5. The Raptor Attack (2:49)
      6. Hatching Baby Raptor (3:20)
      7. Welcome To Jurassic Park (7:54)
      8. My Friend, The Brachiosaurus (4:16)
      9. Dennis Stelas The Embryo (4:55)
    10. A Tree For My Bed (2:12)
    11. High-Wire Stunts (4:08)
    12. Remembering Petticoat Lane (2:48)
    13. Jurassic Park Gate (2:03)
    14. Eye to Eye (6:32)
    15. T-Rex Rescue & Finale (7:39)
    16. End Credits (3:26)


    TOVÁBBI ÉRTÉKELÉSEINK:

    Bíró Zsolt

    Dobrosi Tamás

    Emesz Csaba          nem értékelte

    Gregus Péter

    Szabó Csaba

    Tihanyi Attila




    KAPCSOLÓDÓ ANYAGOK:

    Home Alone

    Indiana Jones and the Temple of Doom

    The Terminal

    War of the Worlds

    További kritikáink
  • Bird Box
  • Dark City
  • Species
  • Venom
  • Die Hard: With A Vengeance
  • Die Hard 2: Die Harder
  • Die Hard
  • The Grinch
  • Anaconda
  • Evolution
  • Himalaya - The Rearing of A Chief
  • Bohemian Rhapsody
  • Deep Blue Sea
  • On Deadly Ground

  • Filmzenékről röviden
  • Bodyguard
  • Searching
  • How the Grinch Stole Christmas!
  • Isle of Dogs
  • The Ritual
  • A Wrinkle in Time
  • Geostorm
  • Death Wish
  • Fifty Shades Freed
  • Darkest Hour

  • Filmek alatt hallott zenék
  • Dark
  • Bright
  • Jean-Claude Van Johnson
  • 47 Meters Down (In to Deep)
  • The Shallows
  • Solace
  • Into the Grizzly Maze
  • Enemies Closer
  • D-Tox
  • Rambo III

  • Interjúk
  • Hrutka Róbert: Szívvel-lélekkel
  • Jeff Beal: Apró kincsek
  • Lisa Gerrard: A szív hangja
  • Mark Hinton Stewart: A zene a párbeszédek mögött

  • Kollaborációk
  • Oliver Stone filmjeinek zenéi
  • Elmer Bernstein életútja I.
  • Jerry Goldsmith életútja III.
  • Jerry Goldsmith életútja II.
  • Jerry Goldsmith életútja I.

  • A filmzene legendái
  • Angelo Badalamenti
  • Philip Glass
  • Basil Poledouris
  • Lalo Schifrin
  • Dave Grusin

  • Moziszériák,tévésorozatok
  • A The Man in the High Caslte zenéje
  • A Terminátor-filmek zenéje
  • A hobbit-trilógia zenéi
  • A Rémálom az Elm utcában széria zenéi
  • A Robert Langdon-filmek zenéi

  • További írásaink
  • A Filmzene.net jövőjéről...
  • Ez volt 2016
  • Oscar előtt és Oscar után 2016
  • 10 éves a Filmzene.net
  • Filmzeneszerzők különböző albumai
  • Filmzenékhez köthető kiadványok
  • Stúdiók
  • Lemezkiadók
  • In Memoriam