FŐOLDAL  |   ZENESZERZŐK  |   FILMZENEALBUMOK  |   FILMZENÉKRŐL RÖVIDEN  |   FILMEK ALATT HALLOTT ZENÉK  |   INTERJÚK    
  |   HÍREK

    Rogue One: A Star Wars Story  Justice League  Murder on the Orient Express  Moon  Wonder Woman  The Ghost and the Darkness  It  Rebel in the Rye  The Mummy  Catch Me If You Can
EGYÉB ÍRÁSOK  |   MOZISZÉRIÁK ÉS TÉVÉSOROZATOK  |   ÉVES ÖSSZESÍTÉSEINK  |   DÍJAK  |   FÓRUM  |   JÓ TUDNI  |   RÓLUNK  |   KAPCSOLAT



Keresés a Filmzene.neten

  







Beszámolók
  • Hollywood Magyarországon - Hans Zimmer-est Lisa Gerrarddal
  • Brian Tyler londoni koncertje
  • Hans Zimmer Magyarországon
  • Az Antonio Sanchez & Migration magyarországi koncertje

  • Zenék egy témára
  • Conan
  • Robin Hood
  • A három testőr
  • Sherlock Holmes
  • Cápás filmek

  • DVD kiadványok
  • Jerry Goldsmith 80th Birthday Tribute Concert - Fimucité 3
  • A Tribute to Basil Poledouris
  • Fimucité 2: Closing Night Gala 2008
  • "War" - A filmzene készítése
  • Creating the Lord of the Rings Symphony




  • Filmzene.net - The Jungle Book (John Debney)    THE JUNGLE BOOK  (2016)
       A dzsungel könyve


      

       zene: John Debney
       vezényel: John Debney
       kiadás éve: 2016
       kiadó: Walt Disney Records
       játékidő: 74:04




         Rudyard Kipling 1894-ben jelentette meg A dzsungel könyvére keresztelt novellagyűjteményét, amelynek történetei - generációtól függetlenül - napjainkban is nagy hatással vannak az emberekre. A kalandok nagyobbik hányada India területén játszódik, középpontjában pedig a farkasok által nevelt Maugli áll, aki éppoly otthonosan mozog az őserdő világában, mint a városi ember a betonrendzsungelben. A kötet (mely valójában két részből áll, bár hazánkban együtt szokták megjelentetni őket) legkedveltebb felvonásainak a Maugli testvérei, valamint a Ká vadászata számítanak, melyek a keletkezésük óta eltelt több mint száz esztendő során megannyi film-, illetve színdarabváltozatot megéltek már. A dzsungel könyve első, egész estés adaptációja ráadásul magyar vonatkozással is bír, hiszen az 1942-es mozi rendezője Korda Zoltán volt, a producer szerepét testvére, Korda Sándor vállalta magára, zenéjéért pedig Rózsa Miklós felelt, legtöbbünknek azonban e téma említésekor nem ez, hanem a Disney stúdió égisze alatt készült 1967-es rajzfilm jut eszébe. A patinás cég később folytatást is készített (A dzsungel könyve 2.), emellett karaktereinek egy részére - azok eredeti miliőjüktől eltérő környezetbe emelésével - szériát alapozott (Balu kapitány kalandjai), majd' ötven évvel az első rajzfilm bemutatása után azonban visszakanyarodtak a gyökerekhez, s e klasszikus történetet újfent vászonra vitték. Jon Favreau rendezésében Maugli, Akela, Balu, Bagira, Ká, Lajcsi, Ráksa, illetve Sir Kán egyaránt visszatérhettek, időtlenségüket pedig mi sem jelzi jobban, mint hogy A dzsungel könyve ezúttal is elsöprő sikert aratott: a százhetvenöt millió dolláros költségvetésű vállalkozás a Blu-ray megjelenéséig közel egymilliárdot hozott a konyhára.
         Idén azonban nemcsak a Disney igyekezett moziba csábítani a nézőket egy, az állatok által nevelt, ágyékkötős karakter bevetésével, néhány hónappal Maugli újabb felbukkanása után ugyanis a Warnernek köszönhetően Tarzan is színre lépett, az ő aktuális kalandja azonban a Kipling-adaptáció nyomába sem ért. A Tarzan legendája felett aratott fölényes győzelem pedig az aláfestésekre is érvényes: John Debney jobban kitett magáért, mint az eddig döntően rajzfilmeknél, illetve vígjátékoknál közreműködő Rupert Gregson-Williams (noha azt meg kell említeni, hogy utóbbi szerzőnek rövidebb idő állt rendelkezésére). Debney helytállásra való törekvése, remek teljesítménye már a kezdetektől fogva borítékolható volt, hiszen egyrészt újfent barátjával, a számára szigorú megkötéseket nem alkalmazó Favreauval dolgozott, másrészt egy olyan alkotáshoz kérték fel, amelynek alapja gyermekkora óta emblematikus számára. "Érzelem szempontjából ez sokkal közelebb áll hozzám, mint bármely más alkotás, amelyen eddig dolgozhattam. Ez a mozi visszaidézte nekem édesapámat, valamint a gyermekként stúdióban töltött időszakomat" - mesélte a szerző, akinek apja, Lou Debney annak idején számos Mickey egér-történetből vette ki a részét, így a kis John többször megfordult a stúdió területén, egy alkalommal pedig még Walt Disneyvel is találkozott.

         Amikor hivatalosan is bejelentették, ki foglalja el a direktori széket, szinte nem is volt kérdés, hogy az aláfestésről John Debney gondoskodik majd, hiszen amellett, hogy a két művész közösen olyan mozikat hozott tető alá, mint a Zathura - Az űrfogócska, a Mi a manó és a Vasember 2., a komponista 1987 óta folyamatosan szállít kíséreteket a legkülönfélébb Disney-alkotásokhoz (Eszeveszett birodalom, Neveletlen hercegnő, Hókusz Pókusz és még sorolhatnánk). Favreau mozija Kipling eredeti története, valamint a klasszikus Disney-rajzfilm között lavírozik, s ez a fajta egyensúlytartás összességében véve a kíséretre is érvényes. Bár abban az alkotók kezdettől fogva biztosak voltak, hogy nem musicalt szeretnének a közönség elé tárni, az 1967-es rajzfilm dalainak egy részét mégis bele kívánták csempészni alkotásukba. Ennek eredményeként újból felcsendülhetett a "Trust in Me" (a Ká hangját kölcsönző Scarlett Johansson tolmácsolásában), az "I Wan'na Be Like You" (a Lajcsi királyként megszólaló Christopher Walken közreműködésével), valamint a "The Bare Necessities", mely utóbbinak két verziója is készült: az egyiknél Bill Murray és Kermit Ruffins álltak mikrofon elé, a másiknál pedig a zongorista-énekes Dr. John csapatával, a The Nite Trippersszel.
         Debney a százkét főből álló Hollywood Studio Symphonyt állította csatasorba, melyet hatvan énekessel toldott meg, akik az MGM Scoring Stage-en keltették életre művét, melybe az említett dalok közül a "The Bare Necessities"-t is beemelte: ennek dallamai a varázslatosra sikerült "Mowgli and the Pit"-ben, illetve a győzelemittas "Mowgli Wins the Race"-ben bukkannak fel. "Jon már az elején leszögezte, hogy a zenének nagyon fontos szerepe lesz, és majdhogynem faltól falig szól majd azért, hogy a közönség kalauza legyen, segítse bemutatni a karakterek közötti kapcsolatot, s tükrözze a helyszíneket" - mesélte a szerző. Bár Maugli folyamatosan beszélget az állatokkal, a történet közelebb hozásában, narrációjában nagy szükség volt a zenére, amit Favreau pontosan tudott, így már a kezdet kezdetén felkereste a szerzőt, aki végül negyedórával írt rövidebb score-t, mint a film játékideje.

         Debney dallamai az albumon és a filmben is egyaránt a "Main Titles (Jungle Run)"-nal vesznek lendületet. A felvezetést a Disney-téma adja (amely nem más, mint a Leigh Harline-tól és Ned Washingtontól származó "When You Wish Upon a Star" részlete), majd kezdetét veszi a komponista dzsungel-muzsikája, mely rendkívüli tempót diktál, miközben Maugli a farkasokkal fut. A Disney-várból nagyon ötletesen és látványosan vezet át bennünket Favreau a dzsungelbe, amit Ben Kingsley narrációja és Debney dallamai fognak össze. A soron következő tétel címe "Wolves / Law of the Jungle", s a mögötte megbúvó muzsika Maugli témája, amely egyszerre csodálatos és gyermeki, nem utolsósorban pedig tükrözi az állatok között nevelkedett kisfiú belső világát. A zenekar játéka mellett a különféle ütősök, a bambuszfurulya, illetőleg a Kelet-Ázsiára jellemző duplanádas hangszerek repítik képzeletünket a dzsungel mélyére, eleinte kifejezetten az érzelemgazdag oldalára, ahol az összetartás, illetve a falkaszellem fontosságának zenei tükrözéséről kapunk képet a "Wolves / Law of the Jungle"-lel, a "Water Truce"-szal és a "Mowgli's Leaving / Elephant Theme"-mel, melyek elképesztő indítást biztosítanak a korongnak. Debney érzelmes oldalát követően viszont a fenyegetés és az élet-halál harc kerül terítékre: Sir Kán támadásait erőteljes ütősök, vészjósló szólamok kísérik dinamikus előadásban, s ezek összes momentuma ("Shere Khan Attacks / Stampede", "Shere Khan's War Theme", "Shere Khan and the Fire") felkerült az albumra. Itt azonban még nem merülnek ki a pörgősebb percek, hiszen a "Monkeys Kidnap Mowgli", a "Cold Lair Chase", továbbá a "The Red Flower" sem szenvedi hiányát a tempónak, mégis a Sir Kánhoz kapcsolódó trackeknél érzem leginkább, hogy szerzője elkapta a fonalat - ugyanakkor az is közös bennük, hogy bármelyikük képes köröket verni a Tarzan legendája hasonló zenei részeire. Debney bevallása szerint azonban nem az irányvonal megtalálása, a karaktertémák megírása jelentette a legnagyobb kihívást, hanem a macska-egér játékkal teletűzdelt utolsó húsz perc nyomon követése, ám ezen akadályról a "Shere Khan's War Theme", a "Shere Khan and the Fire", az "Elephant Waterfall" és a "Mowgli Wins the Race" ismeretében kijelenthető, hogy profi módon, zökkenőmentesen vette.
         Minthogy a film szinte teljes mértékben CGI (ebbe a környezetbe emelték be a Mauglit alakító Neel Sethit, aki mellett egyedül a csecsemőkori énje volt hús-vér szereplő), ezért a kezdetekkor különösen fontos volt Debney számára az alkotók helyes útmutatása, a közös nevező megtalálása. S hogy ez mennyire sikerült, azt szerencsére számos tétel alátámasztja: legyen szó akár a nyitányról ("Main Titles (Jungle Run)"), akár a "Wolves / Law of the Jungle"-ről, vagy a Ká színrelépését kísérő "Kaa / Baloo to the Rescue"-ról, a mérnöki pontossággal felépített "Elephant Waterfall"-ról (amely 2016 májusában közönség előtt is felcsendült a szerző vezényletével) vagy az akciótételekről, minden esetben elmondható, hogy a jelenetek ezek nélkül éppoly szegényesek lennének, mint Maugli öltözéke.

         Bevallom, amikor először hallottam A dzsungel könyve kíséretét, ugyan tetszett, de korántsem tudott elvarázsolni annyira, ahogyan a legtöbb filmzenerajongót, illetve kritikust. Ám amikor másodjára pörgött, elkezdett nyílni felém, és sikerült magával ragadnia csodálatos dallamaival, érzelemgazdagságával, nem utolsósorban pedig precíz felépítésével. John Debneyt mindig is kiváló komponistának tartottam, és úgy gondolom, sokkalta többre érdemes, mint amilyen munkákkal rendszerint Hollywood ellátja őt. A dzsungel könyve végén a történetet rejtő kötet ugyan bezárult, a szerző tárháza és tehetsége azonban remélhetőleg még hosszú-hosszú ideig kimeríthetetlen marad...


    Kulics László
    2016.09.23.




    Tracklista:

      1. The Bare Necessities (3:35) *
      2. Trust in Me (2:55) **
      3. Main Titles (Jungle Run) (2:27)
      4. Wolves / Law of the Jungle (2:17)
      5. Water Truce (3:39)
      6. The Rains Return (1:45)
      7. Mowgli's Leaving / Elephant Theme (3:28)
      8. Shere Khan Attacks / Stampede (2:06)
      9. Kaa / Baloo to the Rescue (5:21)
    10. Honeycomb Climb (3:30)
    11. The Man Village (2:58)
    12. Mowgli and the Pit (3:25)
    13. Monkeys Kidnap Mowgli (1:51)
    14. Arrival at King Louie's Temple (4:35)
    15. Cold Lair Chase (4:01)
    16. The Red Flower (3:16)
    17. To the River (3:05)
    18. Shere Khan's War Theme (2:37)
    19. Shere Khan and the Fire (4:51)
    20. Elephant Waterfall (3:27)
    21. Mowgli Wins the Race (0:41)
    22. The Jungle Book Closes (2:14)
    23. I Wan'na Be Like You (3:02) ***
    24. The Bare Necessities (3:01) ****

    * előadja: Dr. John and The Nite Trippers
    ** előadja: Scarlett Johansson
    *** előadja: Christopher Walken
    **** előadja: Bill Murray, Kermit Ruffins





    TOVÁBBI ÉRTÉKELÉSEINK:

    Bíró Zsolt

    Dobrosi Tamás          nem értékelte

    Emesz Csaba          nem értékelte

    Gregus Péter

    Pavlics Tamás          nem értékelte

    Szabó Csaba          nem értékelte

    Tihanyi Attila




    KAPCSOLÓDÓ ANYAGOK:

    Ice Age: Collision Course

    Iron Man 2

    King Kong

    The Legend of Tarzan

    További kritikáink
  • Dunkirk
  • Blade Runner
  • Kingsman: The Golden Circle
  • War for the Planet of the Apes
  • Spider-Man Homecoming
  • The Autopsy of Jane Doe
  • Pirates of the Caribbean: Dead Men Tell No Tales
  • Close Encounters of the Third Kind
  • Alien: Covenant
  • King Arthur: The Legend of the Sword
  • Atlantis: The Lost Empire
  • Life
  • Colossal
  • Great Expectations
  • Jesse Stone - The Ultimate Collection
  • The Boss Baby

  • Filmzenékről röviden
  • Jigsaw
  • Hail, Caesar!
  • The Lego Ninjago Movie
  • The Dark Tower
  • Remember
  • Split
  • The Hollywood Shorties
  • Eddie the Eagle
  • Spotlight
  • Green Room

  • Filmek alatt hallott zenék
  • Jean-Claude Van Johnson
  • 47 Meters Down (In to Deep)
  • The Shallows
  • Solace
  • Into the Grizzly Maze
  • Enemies Closer
  • D-Tox
  • Rambo III
  • Transformers: Rescue Bots
  • Sex Tape

  • Interjúk
  • Jeff Beal: Apró kincsek
  • Lisa Gerrard: A szív hangja
  • Mark Hinton Stewart: A zene a párbeszédek mögött
  • Wolf Péter: A szerencse kapuja

  • Kollaborációk
  • Oliver Stone filmjeinek zenéi
  • Elmer Bernstein életútja I.
  • Jerry Goldsmith életútja III.
  • Jerry Goldsmith életútja II.
  • Jerry Goldsmith életútja I.

  • A filmzene legendái
  • Angelo Badalamenti
  • Philip Glass
  • Basil Poledouris
  • Lalo Schifrin
  • Dave Grusin

  • Moziszériák,tévésorozatok
  • A hobbit-trilógia zenéi
  • A Rémálom az Elm utcában széria zenéi
  • A Robert Langdon-filmek zenéi
  • A Hellraiser-filmek zenéi
  • A Válaszcsapás zenéje

  • További írásaink
  • Ez volt 2016
  • Oscar előtt és Oscar után 2016
  • 10 éves a Filmzene.net
  • Filmzeneszerzők különböző albumai
  • Filmzenékhez köthető kiadványok
  • Stúdiók
  • Lemezkiadók
  • In Memoriam