FŐOLDAL  |   ZENESZERZŐK  |   FILMZENEALBUMOK  |   FILMZENÉKRŐL RÖVIDEN  |   FILMEK ALATT HALLOTT ZENÉK  |   INTERJÚK    
  |   HÍREK

    The Mummy  Catch Me If You Can  Dunkirk  Blade Runner  Kingsman: The Golden Circle  War for the Planet of the Apes  Spider-Man: Homecoming  The Autopsy of Jane Doe  Pirates of the Caribbean: Dead Men Tell No Tales  Close Encounters of the Third Kind
EGYÉB ÍRÁSOK  |   MOZISZÉRIÁK ÉS TÉVÉSOROZATOK  |   ÉVES ÖSSZESÍTÉSEINK  |   DÍJAK  |   FÓRUM  |   JÓ TUDNI  |   RÓLUNK  |   KAPCSOLAT



Keresés a Filmzene.neten

  






Beszámolók
  • Hollywood Magyarországon - Hans Zimmer-est Lisa Gerrarddal
  • Brian Tyler londoni koncertje
  • Hans Zimmer Magyarországon
  • Az Antonio Sanchez & Migration magyarországi koncertje

  • Zenék egy témára
  • Conan
  • Robin Hood
  • A három testőr
  • Sherlock Holmes
  • Cápás filmek

  • DVD kiadványok
  • Jerry Goldsmith 80th Birthday Tribute Concert - Fimucité 3
  • A Tribute to Basil Poledouris
  • Fimucité 2: Closing Night Gala 2008
  • "War" - A filmzene készítése
  • Creating the Lord of the Rings Symphony




  • Filmzene.net - Judge Dredd (Alan Silvestri)    JUDGE DREDD   (1995)
       Dredd bíró


      

       zene: Alan Silvestri
       vezényel: Alan Silvestri
       kiadás éve: 1995
       kiadó: Epic Records
       játékidő: 72:56




         Joseph Dredd bíró eredetileg egy brit képregénykarakter, aki társaihoz hasonlóan egy személyben testesíti meg a káoszos jövő rendőrét, a bíróját, valamint az ítéletvégrehajtóját. A John Wagner-Carlos Ezquerra-Pat Mills trió által útjára indult "2000 AD" című sci-fi képregény sikere persze nem kerülte el Hollywood figyelmét sem: 1995 nyarán Sylvester Stallone főszereplésével bemutatták saját Dredd bírójukat, aki rajzolt eredetijéhez hasonlóan a törvényt pontról pontra betartatja, az enyhítő körülményeket pedig még hírből sem ismeri. A bűnözők mellett a vezető bírók sorába tartozó hataloméhes Griffin (Jürgen Prochnow) is tart tőle, aki Rico (Armand Assante) segítségével tőrbe csalja és bebörtönözteti Dreddet, hogy megdöntse a jelenlegi rendszert...

         A filmet Danny Cannon ("Tudom, mit tettél tavaly nyáron") rendezte, aki minden bizonnyal egy életre emlékezetébe véste a forgatás napjait, s azt, hogy Stallone miatt többször módosítani kellett a forgatókönyvet. Egyes hírek szerint mikor Cannon besokallt, kijelentette, hogy soha többet nem fog együtt dolgozni olyan húzónevekkel, mint amilyen Sly is - filmográfiáját elnézve ezt máig tartja. A közöttük kialakult "kreatív nézeteltérések" (hivatalosan ezen incidenseket is ezzel a filmiparban meglehetősen sokszor alkalmazott, gyönyörű kifejezéssel tudták le röviden és tömören) mellett többek között a zene komponálásáról szóló szerződést is kézről kézre adták, míg végül Alan Silvestrinél kötött ki. Az első elképzelés az volt, hogy a score-t David Arnold készíti majd el, aki korábban Cannonnal az "Egy lövés a fejbe, öt a testbe" című dráma kapcsán dolgozott együtt, s röviddel ez előtt zsebelt be tömérdek elismerést a "Csillagkapu" aláfestéséért. A széles publikum elől rejtve maradt indokok után aztán Jerry Goldsmith merült fel, mint lehetséges szerző (talán Andy Vajna producer révén?), aki azonban időhiányra hivatkozva visszadobta a projektet - ez idő tájt dolgozott "Az első lovag" és a "Kongó" zenéjén. Az alkotók így tovább keresgéltek, s végül Silvestrire bízták a feladatot, aki 1995 tavaszán a kilencvenkilenc fős Sinfonia of London, valamint egy harmincöt tagú kórus közreműködésével vette fel zenéjét Londonban (az már csak hab a tortán, hogy majdhogynem stúdióról stúdióra vándorolva tette mindezt).

         A betétdalokat és instrumentális részeket egyaránt magában foglaló albumból kétféle verzióval találkozhatunk, melyeken az esetünkben lényegesebbnek számító score egyezik, lényegi eltérés a betétdalok mennyiségében rejlik: míg a fenti borítóval bíró kiadványon hét dal szerepel, addig a Dredd fejét közeliben mutató változatról Ryo Aska "Time"-ja és a Worldbeaters "You Come Clouse"-a lemaradtak. Az Epic Records munkatársai a filmekhez köthető dal/score arány íratlan hierarchiájának betartása mellett állították össze ezen korongot: a The Cure, a White Zombie (melynek itt található "Super-Charger Heaven"-je egy farmerreklám zenéje is volt a kilencvenes években), a Cocteau Twins és más előadók számait követően veszi csak kezdetét Silvestri muzsikája, amely összesen negyven percet tesz ki, és legnagyobb szerencsénkre nem keveredik a betétdalokkal. Ahogyan az soundtrackek esetében általában lenni szokott, az itt megtalálható dalok nem mindegyike szerves része a filmnek: a stáblistán kívül (ami alá a "Dredd Song" és a "Time" kerültek) csak egyetlen The The-számot használtak fel a zenei rendezők, amivel Rico Mega Citybe való érkezését támasztották alá.
         A "Judge Dredd" a szerző legnépszerűbb muzsikáinak egyike, melyet főként a "Judge Dredd Main Theme"-nek, valamint a "Block War"-nak köszönhet. Ezek a zseniális heroikus-menetelős zenék tökéletesen tükrözik a bíró karakterét: erősek, dinamikusak és nyersek. Az ütősöket, rezeseket szokásához híven egyaránt megdolgoztató Silvestri műve amellett, hogy lépést tart a jelenetekkel, önállóan hallgatva is könnyedén emészthető, nem kifejezetten filmfüggő darab - a nyitány például remekül felidézi a város impozánsabb részeit, valamint a rabszállító süllyedését a veszélyes negyedekbe. Az album hátralévő részében a grandiózusság visszafogottabban, olykor pedig megtörten van jelen (kivétel ez alól a "Council Chaos").
         A tételek ugyan nem a film kronológiája szerint kerültek fel és néhány kissé meg lett rövidítve a filmben hallhatókhoz képest, összességében azonban remek hallgatnivalóvá állnak össze. A Dredd ítélethirdetése ("Judgment Night") és születési körülményeinek megismerése alatt felcsendülő muzsikák (például: "We Created You") foglalják magukban az érzelmesebb, drámaibb részeket, melyekben a zord külső mögött rejlő érzelmeket igyekszik érzékeltetni a komponista. Tipikusan felismerhető Silvestri-stílusban íródott az "Angel Family", amely már-már olyan, mintha egy új Predator-zenét hallanánk a jellegzetes törzsi doboknak és hangzásvilágnak köszönhetően, ám ezek ezúttal a kirekesztett, kalózkodásból élő Angel családdal történő, nem éppen barátságos találkozást hivatottak kísérni.

         Az akár Final Fight and End Credits-nek is nevezhető "New World" utolsó menetelős percével nemcsak Dredd hajt el járőrözni, hanem egyúttal Alan Silvestri is megköszöni figyelmünket. Az Epic Records jóvoltából megjelent kiadvány ezen negyven perce elegendő betekintést nyer a nem túl fényes jövőbe, és bár a film alatt még jónéhány olyan momentum hallható, mely felkerülhetett volna a lemezre, a score-résszel olyannyira nincs panaszom, hogy ha csak azt nézném, akkor a fenti összértékelésem kilenc pontra változna. A korong mellé egy széthajtogatható borítót mellékeltek, amelynek egyik oldalán a zenével kapcsolatos infók, a másikon pedig egy Dredd-poszter lapul - azt azonban, hogy ez a megoldás miért jó, sosem értettem.
         Silvestri tehát képregény-adaptációs komponistaként is jól vizsgázott, s egyúttal tovább gyarapította saját dicsőséglistáját, melyen méltó helyet kapott a "Dredd bíró" aláfestése is az olyan népszerű, s örökérvényű művek mellett, mint például a "Vissza a jövőbe"-trilógia, a "Ragadozó", "A smaragd románca", a "Forrest Gump" zenéje, és még sorolhatnánk...


    Kulics László
    2008.10.25.




    Tracklista:

      1. Dredd Song - The Cure (4:16)
      2. Darkness Falls - The The (3:43)
      3. Super-Charger Heaven - White Zombie (3:36)
      4. Need-Fire - Cocteau Twins (4:19)
      5. Release the Pressure - Leftfield (7:39)
      6. Time - Ryo Aska (4:42)
      7. You Come Closer - Worldbeaters with Youssou
          N'Dour (4:37)
      8. Judge Dredd Main Theme (4:56)
      9. Judgement Day (5:53)
    10. Block War (4:39)
    11. We Created You (3:36)
    12. Council Chaos (5:43)
    13. Angel Family (5:36)
    14. New World (9:13)


    TOVÁBBI ÉRTÉKELÉSEINK:

    Bíró Zsolt

    Dobrosi Tamás

    Emesz Csaba          nem értékelte

    Gregus Péter

    Szabó Csaba          nem értékelte

    Tihanyi Attila




    KAPCSOLÓDÓ ANYAGOK:

    Batman

    Predator

    Robocop

    Van Helsing

    További kritikáink
  • Alien: Covenant
  • King Arthur: The Legend of the Sword
  • Atlantis: The Lost Empire
  • Life
  • Colossal
  • Great Expectations
  • Jesse Stone - The Ultimate Collection
  • The Boss Baby
  • In the Heart of the Sea
  • Power Rangers
  • Noah
  • Mighty Morphin Power Rangers: The Movie
  • Crimson Rivers
  • Twister
  • xXx: Return of Xander Cage

  • Filmzenékről röviden
  • The Lego Ninjago Movie
  • The Dark Tower
  • Remember
  • Split
  • The Hollywood Shorties
  • Eddie the Eagle
  • Spotlight
  • Green Room
  • The Boy
  • Ma Ma

  • Filmek alatt hallott zenék
  • Jean-Claude Van Johnson
  • 47 Meters Down (In to Deep)
  • The Shallows
  • Solace
  • Into the Grizzly Maze
  • Enemies Closer
  • D-Tox
  • Rambo III
  • Transformers: Rescue Bots
  • Sex Tape

  • Interjúk
  • Jeff Beal: Apró kincsek
  • Lisa Gerrard: A szív hangja
  • Mark Hinton Stewart: A zene a párbeszédek mögött
  • Wolf Péter: A szerencse kapuja

  • Kollaborációk
  • Oliver Stone filmjeinek zenéi
  • Elmer Bernstein életútja I.
  • Jerry Goldsmith életútja III.
  • Jerry Goldsmith életútja II.
  • Jerry Goldsmith életútja I.

  • A filmzene legendái
  • Angelo Badalamenti
  • Philip Glass
  • Basil Poledouris
  • Lalo Schifrin
  • Dave Grusin

  • Moziszériák,tévésorozatok
  • A hobbit-trilógia zenéi
  • A Rémálom az Elm utcában széria zenéi
  • A Robert Langdon-filmek zenéi
  • A Hellraiser-filmek zenéi
  • A Válaszcsapás zenéje

  • További írásaink
  • Ez volt 2016
  • Oscar előtt és Oscar után 2016
  • 10 éves a Filmzene.net
  • Filmzeneszerzők különböző albumai
  • Filmzenékhez köthető kiadványok
  • Stúdiók
  • Lemezkiadók
  • In Memoriam