FŐOLDAL  |   ZENESZERZŐK  |   FILMZENEALBUMOK  |   FILMZENÉKRŐL RÖVIDEN  |   FILMEK ALATT HALLOTT ZENÉK  |   INTERJÚK    
  |   HÍREK

    The Swarm  The Fly II  The Fly  Mission: Impossible - Fallout  Beverly Hills Cop II  The Last Samurai  Terminator: Dark Fate  A Quiet Place  Beverly Hills Cop  Bad Boys for Life
EGYÉB ÍRÁSOK  |   MOZISZÉRIÁK ÉS TÉVÉSOROZATOK  |   ÉVES ÖSSZESÍTÉSEINK  |   DÍJAK  |   FÓRUM  |   JÓ TUDNI  |   RÓLUNK  |   KAPCSOLAT



Keresés a Filmzene.neten









Beszámolók
  • Mark Knopfler a Budapest Sportarénában
  • Ólafur Arnalds a Müpában
  • Hollywood Magyarországon - Hans Zimmer-est Lisa Gerrarddal
  • Brian Tyler londoni koncertje

  • Zenék egy témára
  • Conan
  • Robin Hood
  • A három testőr
  • Sherlock Holmes
  • Cápás filmek

  • DVD kiadványok
  • Jerry Goldsmith 80th Birthday Tribute Concert - Fimucité 3
  • A Tribute to Basil Poledouris
  • Fimucité 2: Closing Night Gala 2008
  • "War" - A filmzene készítése
  • Creating the Lord of the Rings Symphony




  • Filmzene.net - Jerry's Recall (Jerry Goldsmith)    JERRY'S RECALL   (1993)
       


      

       zene: Jerry Goldsmith
       vezényel: Jerry Goldsmith
       kiadás éve: 1993
       kiadó: Soundtrack Listeners Communications
       játékidő: 113:42




         "Sosem voltam sportos alkat, nem is akartam sportolni, de tudtam zongorázni, amivel barátokra leltem és a partik középpontjává váltam. A lányok szerették az olyan srácokat, akik el tudták játszani az aktuális slágereket" - emlékezett vissza fiatalkorára Jerry Goldsmith, aki az Alfred Hitchcock rendezte Elbűvölve hatására választotta a filmzeneszerzői pályát. 2019-re több szempontból tekinthetünk Goldsmith-emlékévként, hiszen februárban töltötte volna be kilencvenedik életévét, húsz éve adott koncertet hazánkban, és immáron tizenöt éve nincs közöttünk...
        A kezdetben tévés produkciókon dolgozó művész fokozatosan lépdelt felfelé a ranglétrán, 1963-tól pedig (a Freud: a titkos szenvedélyhez írt score-jának köszönhetően) már Oscar-jelöltnek mondhatta magát. E rangos elismerésre tizennyolc alkalommal terjesztették fel, a szobrot azonban érdekes módon csak egyetlenegyszer, a Richard Donner rendezte Ómen kapcsán ítélték oda neki. Szerencsére egyre kevesebb projektjével kapcsolatban mondható el, hogy nem jelentették meg CD-n, de ezeken túl megannyi válogatásalbumával is találkozhatunk, melyek közül én a Varése Sarabande gigavállalkozásának számító Jerry Goldsmith at 20th Century Foxot, a koncertrepertoárjából ízelítőt adó The Film Music of Jerry Goldsmitht, valamint a Jerry's Recallt tartom etalonnak.

        "Nincsenek aranyszabályok. Ami az egyik filmben működik, az nem biztos, hogy a másikban is fog, ám ha tehetséges vagy, akkor előny, hogy tapasztalataidra és ösztöneidre egyaránt támaszkodhatsz. Több mint kétszáz produkciónál működtem közre, de valahányszor újabb hangjegyeket írok le, tanulok valamit" - mesélte Goldsmith. Mindez jól tükröződik a Varése Sarabande-megjelenések japán forgalmazásában közreműködő Soundtrack Listeners Communications által 1993-ban piacra dobott kiadványon is, mely a szerző karrierjének Ómen és Medicine Man közötti időszakát tárja elénk. A Jerry's Recall a borsosabb összegekért gazdát cserélő CD-k közé sorolható, ami sokkal inkább köszönhető limitált példányszámának, mintsem annak, hogy - szemben az említett Jerry Goldsmith at 20th Century Foxszal és a The Film Music of Jerry Goldsmithszel - részben vagy egészben olyan kuriózumnak tekinthető filmzenéket vonultat fel, melyek önállóan nem beszerezhetőek.

        Az albumot a Total Recall - Az emlékmás főtémája ("The Dream") indítja, de ebből a Paul Verhoeven klasszikusához kapcsolódó score-ból a második korong is tartogat némi ízelítőt ("Clever Girl"). Érdekes, hogy a komponistával kapcsolatban többnyire az akciófilmeket szokás emlegetni, pedig bár Goldsmith kezdettől fogva igen széles palettán mozoghatott, e műfaj csupán a nyolcvanas években talált rá. Innentől kezdve azonban ez az irány úgy magával sodorta, hogy a hátralévő bő két évtizedben szinte minden esztendőben legalább egyszer szállított akció- vagy kalandzenét. Az emlékmás mellett a Rambo 2-ből ("Stories", "Escape from Torture"), a több alkalommal is vele dolgozó direktor, Franklin J. Schaffner 1987-es Lionheartjából ("The Lake", "The Future", "Children in Bondage"), valamint a Gyilkos robotokból ("The Resolution") hallhatunk kedvcsinálót, mely utóbbi abból a szempontból számít mérföldkőnek, hogy ez volt az első olyan Goldsmith-score, amely tisztán elektronikus megoldásokra támaszkodik. És itt térnék ki arra, hogy a Jerry's Recall vonzerejét számomra nemcsak az impozáns megjelenése és a remek tételösszeállítása jelenti, hanem az is, hogy akármennyire is nagy kedvencem Goldsmith, elektronikus jellegű zenéi (Gyilkos robotok, Gyilkos törvény, Földönkívüli zsaru, Link, a majom) meglehetősen távol állnak tőlem, mindössze néhány tételt hallgatok belőlük, melyek egy része ennek a kiadványnak köszönhetően válhatott gyűjteményem részévé.
        A Gyilkos robotokon felül olyan filmek által nyerhetünk betekintést abba, hogy milyen elektronikus megoldásokat részesített előnyben a szerző, mint a Martin Campbell rendezte krimi, a Gyilkos törvény ("End Title"), valamint a Szörnyecskék 2. - Az új falka ("Cute...", "Pot Luck", "The Visitors", "Gremlin Credits"), aminél Goldsmith nemcsak sokszínű, játékos kísérettel járult hozzá a mozihoz, hanem egy cameóval is. Ide sorolható továbbá a Link, a majom, melynek kísérete több helyen is olyan érzést kelt, mintha cirkuszi produkcióhoz íródott volna (a legjobb példa erre a "Flaming Link"), illetőleg a Medicine Mané ("The Trees", "A Meal and A Bath"), amely megmutatja, hogy egy romantikus kalandfilm esetében is mesterien kombinálhatók egymással a szimfonikus részek és az elektronikus elemek.

        A komponista kezdettől fogva szívesen tett eleget a krimikkel, thrillerekkel, illetve misztikus alkotásokkal kapcsolatos felkéréseknek. Míg annak idején ezen területen előszeretettel kísérletezgetett, addig a nyolcvanas-kilencvenes évekre tökélyre fejlesztette ezzel kapcsolatos stílusjegyeit, zenei világát. Erről nyújt tanúbizonyságot - a már említett Gyilkos törvény zárótétele mellett - az Elemi ösztön örök érvényű főtémája ("Main Title"), a "Pillow Talk" és a "Catherine's Sorrow" trackek, valamint a Kopogó szellem 2. - A túlsó oldal albumáról átemeltek. Utóbbi esetben Carol Ann motívuma mellett az altatódalhoz hasonló zenei alapokon nyugvó részletek váltak a legemlékezetesebbé.
        És persze nem nevezhetnénk vérbeli Goldsmith-válogatásalbumnak egy olyan kiadványt, melyen ne kapna helyet a Star Trek-moziszéria és/vagy az Ómen-trilógia - éppoly szabály ez, mint John Williams esetében a Steven Spielberg-produkciók és a Star Wars, Ennio Morriconénál a Sergio Leone-filmek, Alan Silvestrinél pedig a Robert Zemeckis rendezte mozik. Mivel a Varése a Star Trek-zenék kiadásába a 2002-es Nemezisnél kapcsolódott be, így azok jogi okokból lemaradtak erről a gyűjteményről, cserébe azonban az Ómen első ("The Demise of Mrs. Baylock", "Ave Santani", "The Dog's Attack") és harmadik részéből ("The Final Conflict") egyaránt kapunk ízelítőt. "Egy projektnél sem éreztem ekkora zenei szabadságot A majmok bolygója óta. Máskor sem voltam kevésbé merész, mint ekkor, csak azt, amit itt megtehettem, máshol nem csinálhattam. Ezért szerettem annyira az Ómenen dolgozni" - mesélte a szerző, aki ezen trilógiához a filmtörténelem legsötétebb, legzseniálisabb kíséretei közé sorolható műveket készített.

        Az aranyszínű háttérrel és Jerry Goldsmith aláírásának nyomatával ellátott korongok csodálatos utazásra invitálják a hallgatót. Mindehhez egy húszoldalas füzet is tartozik, ám ebből a kiadvány származása okán kizárólag a tracklista és az 1993-ig bezárólag elvállalt produkciók felsorolása érthető akkor, ha valaki nem tud japánul. A szerző Jerry's Recall révén átölelt korszakából számos film emlékezetes muzsikáját lehetne még említeni (Masada, A nyolcadik utas: A halál, A legjobb dobás, Mindent a győzelemért, Star Trek: A mozifilm stb.), éppen ezért egy ilyen gazdag életmű esetében elkerülhetetlen egyfajta hiányérzet a válogatásalbumok esetében. Bennem több mint egy évtizedig érlelődött a kiadvány beszerzésének gondolata, de örömmel tölt el, hogy idővel ez is gyűjteményem részévé válhatott.


    Kulics László
    2020.01.03.




    Tracklista:

    CD 1
      1. The Dream (Total Recall) (3:33)
      2. Late Call (Poltergeist II: The Other Side) (3:30)
      3. Cute... (Gremlins 2: The New Batch) (1:58)
      4. The Trees (Medicine Man) (6:01)
      5. End Link (Link) (3:00)
      6. Pot Luck (Gremlins 2: The New Batch) (3:00)
      7. Stories (Rambo: First Blood Part II) (3:28)
      8. End Title (Criminal Law) (2:44)
      9. The Demise of Mrs. Baylock (The Omen) (2:53)
    10. The Lake (Lionheart) (3:37)
    11. Pillow Talk (Basic Instinct) (4:59)
    12. Escape from Torture (Rambo: First Blood Part II) (3:40)
    13. The Resolution (Runaway) (5:33)
    14. The Future (Lionheart) (5:45)

    CD 2
      1. Main Title (Basic Instinct) (2:15)
      2. Ave Santani (The Omen) (2:31)
      3. Clever Girl (Total Recall) (4:31)
      4. The Visitors (Gremlins 2: The New Batch) (3:31)
      5. The Harvest (Medicine Man) (3:11)
      6. Children in Bondage (Lionheart) (5:02)
      7. The Final Conflict (The Final Conflict) (3:46)
      8. Catherine's Sorrow (Basic Instinct) (2:41)
      9. The Dog's Attack (The Omen) (5:52)
    10. Angry Link (Link) (2:03)
    11. Flaming Link (Link) (3:17)
    12. Reaching Out (Poltergeist II: The OtherSide) (8:26)
    13. A Meal and A Bath (Medicine Man) (8:03)
    14. Gremlin Credits (Gremlins 2: The New Batch) (4:52)





    TOVÁBBI ÉRTÉKELÉSEINK:

    Bíró Zsolt

    Dobrosi Tamás          nem értékelte

    Emesz Csaba          nem értékelte

    Gregus Péter          nem értékelte

    Szabó Csaba          nem értékelte

    Tihanyi Attila          nem értékelte




    KAPCSOLÓDÓ ANYAGOK:

    The Film Music of Jerry Goldsmith

    Jerry Goldsmith életútja
    III. rész: A nyolcvanas évek


    The Omen

    Total Recall

    További kritikáink
  • The Final Countdown
  • Mandy
  • The Aeronauts
  • Star Wars: Episode VIII - The Rise of Skywalker
  • Star Wars: Episode VIII - The Last Jedi
  • Bosch
  • Jerry's Recall
  • Home Alone
  • The Dark Crystal: Age of Resistance - Vol. 1
  • Robocop
  • Charlies Angels
  • Dick Tracy
  • Rambo: Last Blood
  • Attila
  • The Beyond (L'Aldila)

  • Filmzenékről röviden
  • Bodyguard
  • Searching
  • How the Grinch Stole Christmas!
  • Isle of Dogs
  • The Ritual
  • A Wrinkle in Time
  • Geostorm
  • Death Wish
  • Fifty Shades Freed
  • Darkest Hour

  • Filmek alatt hallott zenék
  • Dark
  • Bright
  • Jean-Claude Van Johnson
  • 47 Meters Down (In to Deep)
  • The Shallows
  • Solace
  • Into the Grizzly Maze
  • Enemies Closer
  • D-Tox
  • Rambo III

  • Interjúk
  • Hrutka Róbert: Szívvel-lélekkel
  • Jeff Beal: Apró kincsek
  • Lisa Gerrard: A szív hangja
  • Mark Hinton Stewart: A zene a párbeszédek mögött

  • Kollaborációk
  • Oliver Stone filmjeinek zenéi
  • Elmer Bernstein életútja I.
  • Jerry Goldsmith életútja III.
  • Jerry Goldsmith életútja II.
  • Jerry Goldsmith életútja I.

  • A filmzene legendái
  • Angelo Badalamenti
  • Philip Glass
  • Basil Poledouris
  • Lalo Schifrin
  • Dave Grusin

  • Moziszériák,tévésorozatok
  • A The Man in the High Caslte zenéje
  • A Terminátor-filmek zenéje
  • A hobbit-trilógia zenéi
  • A Rémálom az Elm utcában széria zenéi
  • A Robert Langdon-filmek zenéi

  • További írásaink
  • A Filmzene.net jövőjéről...
  • Ez volt 2016
  • Oscar előtt és Oscar után 2016
  • 10 éves a Filmzene.net
  • Filmzeneszerzők különböző albumai
  • Filmzenékhez köthető kiadványok
  • Stúdiók
  • Lemezkiadók
  • In Memoriam