FŐOLDAL  |   ZENESZERZŐK  |   FILMZENEALBUMOK  |   FILMZENÉKRŐL RÖVIDEN  |   FILMEK ALATT HALLOTT ZENÉK  |   INTERJÚK    
  |   HÍREK

    Catch Me If You Can  Dunkirk  Blade Runner  Kingsman: The Golden Circle  War for the Planet of the Apes  Spider-Man: Homecoming  The Autopsy of Jane Doe  Pirates of the Caribbean: Dead Men Tell No Tales  Close Encounters of the Third Kind  Alien: Covenant
EGYÉB ÍRÁSOK  |   MOZISZÉRIÁK ÉS TÉVÉSOROZATOK  |   ÉVES ÖSSZESÍTÉSEINK  |   DÍJAK  |   FÓRUM  |   JÓ TUDNI  |   RÓLUNK  |   KAPCSOLAT



Keresés a Filmzene.neten

  






Beszámolók
  • Hollywood Magyarországon - Hans Zimmer-est Lisa Gerrarddal
  • Brian Tyler londoni koncertje
  • Hans Zimmer Magyarországon
  • Az Antonio Sanchez & Migration magyarországi koncertje

  • Zenék egy témára
  • Conan
  • Robin Hood
  • A három testőr
  • Sherlock Holmes
  • Cápás filmek

  • DVD kiadványok
  • Jerry Goldsmith 80th Birthday Tribute Concert - Fimucité 3
  • A Tribute to Basil Poledouris
  • Fimucité 2: Closing Night Gala 2008
  • "War" - A filmzene készítése
  • Creating the Lord of the Rings Symphony




  • Filmzene.net - Jennifer 8 (Christopher Young)    JENNIFER 8   (1992)
       


      

       zene: Christopher Young
       vezényel: William Ross
       kiadás éve: 1992
       kiadó: Milan Records
       játékidő: 42:40




         Amikor Christopher Young azon korai munkáiról beszélünk, melyekkel hírnevet és elismerést szerzett magának, hamar eljutunk a "Jennifer 8"-hez. Ez tekinthető az első olyan darabnak a zeneszerző filmográfiájában, mely úgy vált a rajongók kedvencévé, hogy lényegesen befogadhatóbb műfajt képvisel, mint a korábbról ismert pokoli horrorzenéi. Persze szó sincs vígjátéki könnyedségről, hiszen az 1992-ben készült thriller jócskán hagyott teret az ijesztő zenekari megoldásoknak is, de a film romantikus, illetve drámai mellékszálai révén rivaldafénybe került a komponista érzelmesebb oldala is, s a filmzenékkel komolyabban foglalkozó kritikusok a "Jennifer 8" főtémáját mai napig mérföldkőnek tartják Young munkásságában. Bár valóban olyan stílust és hangzást sikerült megalkotnia ezen score-ral, ami később egyéni védjegyévé vált, kicsit jobban megvizsgálva a művet érdekes dologgal szembesülhetünk.
         A kétségkívül remek album különálló hallgatása során ugyanis rendre feltűnik számomra egy igen erős párhuzam egy pár évvel korábbi filmzenével kapcsolatban. Alan J. Pakula 1990-ben forgatott "Ártatlanságra ítélve" ("Presumed Innocent") című filmjéhez John Williams egy saját stílusától merőben szokatlan muzsikát szerzett, félretéve a tőle mindig elvárható nagyszabású szimfonikus zenekari hangszerelést. Félelemmel és fenyegetettséggel teli, mégis gyönyörű, leginkább zongorára épülő drámai szerzeményről van szó, s a hasonlóság a két mű között nem csupán a hangulatában és zenei kíséretében feltűnő, de még a hangnem is azonos, így a főtémák egymás utáni meghallgatása még a kevésbé érzékeny fülűek számára is feltűnő lehet. Szó sincs arról, hogy mindenképp Young érdemeit szeretném csökkenteni, pláne, hogy ez volt az első, komoly stúdió számára készült produkciója, de a két score közötti valóban erős kapcsolat mindenképp árnyékot vet a "Jennifer 8" általánosan csillogó megítélésére.

         Magára a filmre a hazai videokölcsönzőkben komoly vadászat árán lehet csak rálelni, noha hosszúsága és relatíve összecsapott végkifejlete ellenére egy kellemes és fordulatos thrillerről beszélhetünk. Bruce Robinson saját forgatókönyvéből készült produkciója egy álmos kisvárosban játszódik, ahol különös gyilkosságsorozat tartja rettegésben a helyieket. Időről időre fiatal vak lányok feldarabolt holttesteire bukkannak, s a rendőrség bármennyire is szeretne az ügy végére járni, lehetőségeik korlátozottak, így ismeretlen tettesre hivatkozva lezárják a "Jennifer" kódnévre keresztelt aktát. Egy újonnan érkezett nyomozó, John Berlin (Andy Garcia) azonban felkavarja az állóvizet, miután értékes tanúra lel a szintén vak Helena személyében (Uma Thurman). Dolgát jócskán megnehezítik kollégái, számukra ugyanis a rendhagyó szemtanú vallomása cseppet sem meggyőző, ráadásul eközben a gyilkos elől is meg kell védenie a lányt, akibe az egyszerűség kedvéért még bele is szeret. Egy rajtaütés során társát, egyben legjobb barátját, Freddyt (Lance Henriksen) megölik, a gyanú pedig szerencsétlen módon Berlinre terelődik, s egy pofátlan FBI-ügynök (John Malkovich) mindent elkövet, hogy rács mögé dugja őt. A gyilkos utáni hajsza egyszerre versenyfutás az idővel és menekülés a vád alá helyezés elől, s végül, ha nem is az ő közvetlen közreműködésével, de elkapják az igazi tettest.

         Young műve mindvégig kiváló partnere a hol esőáztatta, hol hófödte, alapvetően azonban végig szürkés árnyalatba burkolózott tájakon játszódó kriminek. A sötét tónusú, mégis olykor magával ragadó szépséget árasztó muzsika alapja a 3/4-ben megszólaló zongorás főtéma ("Jennifer 8, Main Title"), melyhez visszafogott, de hangsúlyos vonóskíséret kapcsolódik, bánatosan búgó kürttel, éles hangon felsíró hegedűvel és halkan morajló üstdobbal kiegészülve. Ez a hangzás Young számos későbbi albumán visszaköszön, egyre szebb és tökéletesebb formában ("Copycat", "Entrapment", "The Glass House", "The Shipping News"), úgyhogy az imént felvetett Williams-zene akár egyfajta ihletadó alapként is tekinthető, főleg annak ismeretében, hogy a neves zeneszerző életművében tulajdonképpen nem fordult elő több ehhez hasonló darab.
         A csendesebb trackek ("Retrograde", "What You See", "Malice Aforethought") melankolikus hangulatát helyenként szívbemarkoló csellójáték fokozza, s például a "Cello for Helena" a szerző későbbi "Murder in the First" című művének elődjeként is felfogható. Bár szinte a lemez elején található, mégis akár csúcspontként is tekinthetünk az "Eight to Nine"-ra, melynek eleinte drámaibb, majd akciódúsabb sodrása révén tökéletes feszültségteremtő. Amikor a békésnek tűnő környezetben megbúvó gonoszt kell hátborzongató zenei aláfestéssel kifejezni, Young egyszerűen a "Hellraiser" során megalkotott tökéletes káoszból merít. Vészjósló morajlások, éles csattanások, fülsiketítő hegedűhangok, valamint disszonáns harmóniák jellemzik az efféle, zeneileg kevésbé értékelhető pillanatokat. Az egymást követő "Eye to Eye", "Still Life" és "Brain Vanish" tételek csak néha-néha térnek vissza a valódi Jennifer-témához, de a "Black Winter" elektronikus dobokra épülő ritmusossága vagy a "Talking Elevator" erős szintetizátoros búgása is az album sötétebb oldalának részeit képezik. A feszült végjátékot ("Outfoxed") aztán a jól ismert főtéma ünnepélyesebb változata, az "I Remember Red" követi, amit Young előbb kürtjátékkal, majd egy eddig még nem ismert, szinte bónusztémának is felfogható dallamsorral bővít.

         Két helyen szakad meg a kompozíció, Puccini "Pillangókisasszony"-ának egy tétele, illetve a "Csendes éj" német eredetije által. Maradjunk annyiban, hogy nem potyogtak volna könnyeim, ha a Milan Records megkímél tőlük, hiszen véleményem szerint ezek meghallgatására ezernyi más forrás rendelkezésünkre áll. Az általam oly nagy tisztelettel körülrajongott modern technológia azonban lehetővé teszi ezen kínos pillanatok elkerülését, s a CD-játszó programozásából fennmaradt 36 percnyi anyag így mutat valóban teljes összképet. A csodaszép motívumok úgy keverednek a még épp elfogadható szinten rémisztgető tételekkel, hogy nem csupán Christopher Young egyik korai, szolid albumává, de a '90-es évek thrillerzenéinek egyik leghangulatosabbjává teszik a "Jennifer 8"-et.


    Tihanyi Attila
    2007.01.24.




    Tracklista:

      1. Jennifer 8, Main Title (2:06)
      2. Retrograde (1:27)
      3. Eight to Nine (2:58)
      4. Cello for Helena (2:29)
      5. What You See (1:18)
      6. Humming Chorus (3:07) *
      7. Eye to Eye (2:18)
      8. Still Life (2:56)
      9. Brain Vanish (5:16)
    10. Black Winter (2:24)
    11. Palmist (1:23)
    12. Stille Nacht, Heilige Nacht (2:45) **
    13. Malice Aforethought (3:13)
    14. Talking Elevator (2:37)
    15. Outfoxed (2:14)
    16. I Remember Red (4:00)

    * írta: Giacomo Puccini, előadja: The Sofia National Opera
      Chorus and Orchestra, vezényel: Rouslan Raichev
    ** írta: F. Gruber és J. Mohr, előadja: Thomanerchor Leipzig

    TOVÁBBI ÉRTÉKELÉSEINK:

    Bíró Zsolt

    Dobrosi Tamás          nem értékelte

    Emesz Csaba

    Gregus Péter

    Kulics László

    Szabó Csaba




    KAPCSOLÓDÓ ANYAGOK:

    Dark Water

    Frailty

    Hard Rain

    Murder in the First

    További kritikáink
  • King Arthur: The Legend of the Sword
  • Atlantis: The Lost Empire
  • Life
  • Colossal
  • Great Expectations
  • Jesse Stone - The Ultimate Collection
  • The Boss Baby
  • In the Heart of the Sea
  • Power Rangers
  • Noah
  • Mighty Morphin Power Rangers: The Movie
  • Crimson Rivers
  • Twister
  • xXx: Return of Xander Cage
  • The Lego Batman Movie

  • Filmzenékről röviden
  • The Lego Ninjago Movie
  • The Dark Tower
  • Remember
  • Split
  • The Hollywood Shorties
  • Eddie the Eagle
  • Spotlight
  • Green Room
  • The Boy
  • Ma Ma

  • Filmek alatt hallott zenék
  • Jean-Claude Van Johnson
  • 47 Meters Down (In to Deep)
  • The Shallows
  • Solace
  • Into the Grizzly Maze
  • Enemies Closer
  • D-Tox
  • Rambo III
  • Transformers: Rescue Bots
  • Sex Tape

  • Interjúk
  • Jeff Beal: Apró kincsek
  • Lisa Gerrard: A szív hangja
  • Mark Hinton Stewart: A zene a párbeszédek mögött
  • Wolf Péter: A szerencse kapuja

  • Kollaborációk
  • Oliver Stone filmjeinek zenéi
  • Elmer Bernstein életútja I.
  • Jerry Goldsmith életútja III.
  • Jerry Goldsmith életútja II.
  • Jerry Goldsmith életútja I.

  • A filmzene legendái
  • Angelo Badalamenti
  • Philip Glass
  • Basil Poledouris
  • Lalo Schifrin
  • Dave Grusin

  • Moziszériák,tévésorozatok
  • A hobbit-trilógia zenéi
  • A Rémálom az Elm utcában széria zenéi
  • A Robert Langdon-filmek zenéi
  • A Hellraiser-filmek zenéi
  • A Válaszcsapás zenéje

  • További írásaink
  • Ez volt 2016
  • Oscar előtt és Oscar után 2016
  • 10 éves a Filmzene.net
  • Filmzeneszerzők különböző albumai
  • Filmzenékhez köthető kiadványok
  • Stúdiók
  • Lemezkiadók
  • In Memoriam