FŐOLDAL  |   ZENESZERZŐK  |   FILMZENEALBUMOK  |   FILMZENÉKRŐL RÖVIDEN  |   FILMEK ALATT HALLOTT ZENÉK  |   INTERJÚK    
  |   HÍREK

    Anaconda  Evolution  Himalaya - The Rearing of a Chief  Bohemian Rhapsody  Deep Blue Sea  On Deadly Ground  Heaven and Earth  Halloween  Vertical Limit  The Predator
EGYÉB ÍRÁSOK  |   MOZISZÉRIÁK ÉS TÉVÉSOROZATOK  |   ÉVES ÖSSZESÍTÉSEINK  |   DÍJAK  |   FÓRUM  |   JÓ TUDNI  |   RÓLUNK  |   KAPCSOLAT



Keresés a Filmzene.neten

  







Beszámolók
  • Ólafur Arnalds a Müpában
  • Hollywood Magyarországon - Hans Zimmer-est Lisa Gerrarddal
  • Brian Tyler londoni koncertje
  • Hans Zimmer Magyarországon

  • Zenék egy témára
  • Conan
  • Robin Hood
  • A három testőr
  • Sherlock Holmes
  • Cápás filmek

  • DVD kiadványok
  • Jerry Goldsmith 80th Birthday Tribute Concert - Fimucité 3
  • A Tribute to Basil Poledouris
  • Fimucité 2: Closing Night Gala 2008
  • "War" - A filmzene készítése
  • Creating the Lord of the Rings Symphony




  • Filmzene.net - Jean-Claude Van Johnson (Joseph Trapanese)

    Filmek alatt hallott zenék



       JEAN-CLAUDE VAN JOHNSON   (2016)
       


      

       zene: Joseph Trapanese








         Azon a ponton, ahová Jean-Claude Van Damme karrierje jutott, tulajdonképpen már minden mindegy. Az egykori A kategóriás akciósztár filmjei napjainkban nem igazán jutnak el a mozikig (a The Expendables - A feláldozhatók második részének kivételével, de hát ott ő csak egyetlen eleme volt a nagy egésznek), ám még mielőtt tényleg mindenki szánakozva kezdett volna el rá nézni, elébe ment a dolgoknak, és - ahogy például David Hasselhoff is - ő helyezte a céltábla közepére saját magát. Persze egymás után érkeztek és érkeznek tőle továbbra is a szokásos, minőségben és anyagi értelemben egyaránt olcsó produkciók, mint például a Tökéletes katona ki tudja, hányadik része, ugyanakkor már nem félti annyira az imidzsét. Született egy szatírikus JCVD, illetve egy Dzsungeltúra lúzereknek is, s utóbbi esetében már az sem rettentette el, hogy kifejezetten egy vígjátékról van szó. Ennek az útkeresésnek az újabb állomása lett a Ridley Scott cégének égisze alatt leforgatott Jean-Claude Van Johnson, mely egy tervezett amazonos sorozat félórás tesztepizódja, és a nézők körében aratott siker mértéke dönti el, hogy lesz-e folytatása. Erre pedig minden esély megvan, hiszen az öniróniával és filmes kikacsintásokkal bőségesen megszórt művecske okkal zsebelt be többnyire pozitív kritikákat. Van Damme a berozsdásodott csontjaival ugyanis éppúgy viccel benne, mint ahogy hagyja kiforgatni egykori sikerfilmjeinek egy bot egyszerűségével vetekedő sztorijait és bunyós jeleneteit.
         Miként a JCVD esetében történt, a sztori ezúttal is a valóságból indul ki, pontosabban annak megcsavarásából. Az életunt Van Damme a filmjei plakátjaival kidekorált villájában teng-leng, visszavonulása óta nem találja helyét. Amikor véletlenül összefut egykori barátnőjével, Vanessával (Kat Foster), ráébred, hogy ő volt élete nagy szerelme, és szeretné visszahódítani - az ex azonban néhány órán belül indul Bulgáriába. A férfi ekkor elhatározza, hogy utánamegy, és ismét aktiválja magát. Csakhogy nem elsősorban színészként, hiszen az csak egy álca, a forgatások valójában csupán alibiként szolgálnak ahhoz, hogy Van Damme (fedőnevén: Johnson) nyugodtan űzhesse a világ különböző pontjain valódi hivatását: a titkos ügynökösködést...

         A zeneszerző az a Joseph Trapanese lett, akit elsősorban a mostanra közröhej tárgyává vált A beavatott-szériához lehet kötni, ugyanakkor a Tron: Örökség és a Feledés aláfestésébe is besegített a Daft Punknak, illetve az M83-nek. A Jean-Claude Van Johnsonhoz készített, kiadatlan score-ja komponálásakor még nem tudhatta, hogy lesz-e folytatás, így nem meglepő, hogy a jelenetek alatt nem lehet főtémát felfedezni, amennyiben viszont szabad utat kap a sorozat, akkor már elkerülhetetlen lesz egy ütős motívum megalkotása. A pilot epizód muzsikájában részben meghatározók a Van Damme és Vanessa kapcsolatát érzékeltető, lassú szerzemények, melyek érzelmesebb (zongora)húrokat pendítenek meg, egy ponton még egy rövid etűdöt is hallunk. Az edzést, a bevetést, valamint az erre való készülődést dinamikus, szimfonikusnak álcázott, ám költségvetési okokból bizonyára hangmintákon és néhány hangszeren alapuló zenei pillanatok jellemzik, a filmforgatásos jelenetben pedig egy elektromos gitár lép az előtérbe.
         Trapanese érthető módon nem véresen komolyan vett, hanem inkább akcióvígjátékosra hangszerelt kompozíciói mellett három dal is hangsúlyt kapott. A címszereplő kezdetben Jacques Brel, a francia Szécsi Pál dalára, a "Ne me quitte pas"-ra vergődik otthonában, míg a stáblista alatt John Sebastian "Welcome Back"-je szól. A harmadik nótára, az éttermi és az ezt követő célbalövős jelenetben hallható, nagyszerű szintipop muzsikára bizonyára nem egy néző felkapta a fejét. Az "Electric Empire" szerzője Huw Williams, Bruce Fingers és Billie Ray Fingers, maga a darab pedig a főleg a trió munkáira épülő, belehallgatási lehetőségek alapján meglehetősen ígéretes "Dream Pop 4" című albumon található. Trapanese vonatkozásában nem beszélhetünk túl izgalmas zenei anyagról, hiszen a betétdalok emlékezetesebbek, mint az instrumentális muzsika, de amennyiben lesz folytatás, bizonyára a komponista is jobban oda fogja tenni magát.


    Bíró Zsolt
    2017.02.02.








    KAPCSOLÓDÓ ANYAGOK:

    Bloodsport

    Central Intelligence

    Enemies Closer

    Oblivion

    További kritikáink
  • Peppermint
  • Small Soldiers
  • The Meg
  • The Mountain Between Us
  • The Equalizer 2
  • Tomb Raider
  • Ant-Man and the Wasp
  • Adrift
  • The Mentalist
  • The Shape of Water
  • Red Sparrow
  • Skyscraper
  • The Disaster Artist
  • Love, Simon
  • Jurassic World: Fallen Kingdom

  • Filmzenékről röviden
  • Isle of Dogs
  • The Ritual
  • A Wrinkle in Time
  • Geostorm
  • Death Wish
  • Fifty Shades Freed
  • Darkest Hour
  • The Commuter
  • Intent to Destroy
  • Goodbye Christopher Robin

  • Filmek alatt hallott zenék
  • Dark
  • Bright
  • Jean-Claude Van Johnson
  • 47 Meters Down (In to Deep)
  • The Shallows
  • Solace
  • Into the Grizzly Maze
  • Enemies Closer
  • D-Tox
  • Rambo III

  • Interjúk
  • Hrutka Róbert: Szívvel-lélekkel
  • Jeff Beal: Apró kincsek
  • Lisa Gerrard: A szív hangja
  • Mark Hinton Stewart: A zene a párbeszédek mögött

  • Kollaborációk
  • Oliver Stone filmjeinek zenéi
  • Elmer Bernstein életútja I.
  • Jerry Goldsmith életútja III.
  • Jerry Goldsmith életútja II.
  • Jerry Goldsmith életútja I.

  • A filmzene legendái
  • Angelo Badalamenti
  • Philip Glass
  • Basil Poledouris
  • Lalo Schifrin
  • Dave Grusin

  • Moziszériák,tévésorozatok
  • A hobbit-trilógia zenéi
  • A Rémálom az Elm utcában széria zenéi
  • A Robert Langdon-filmek zenéi
  • A Hellraiser-filmek zenéi
  • A Válaszcsapás zenéje

  • További írásaink
  • Ez volt 2016
  • Oscar előtt és Oscar után 2016
  • 10 éves a Filmzene.net
  • Filmzeneszerzők különböző albumai
  • Filmzenékhez köthető kiadványok
  • Stúdiók
  • Lemezkiadók
  • In Memoriam