FŐOLDAL  |   ZENESZERZŐK  |   FILMZENEALBUMOK  |   FILMZENÉKRŐL RÖVIDEN  |   FILMEK ALATT HALLOTT ZENÉK  |   INTERJÚK    
  |   HÍREK

    War for the Planet of the Apes  Spider-Man: Homecoming  The Autopsy of Jane Doe  Pirates of the Caribbean: Dead Men Tell No Tales  Close Encounters of the Third Kind  Alien: Covenant  King Arthur: The Legend of the Sword  Atlantis: The Lost Empire  Life  Colossal
EGYÉB ÍRÁSOK  |   MOZISZÉRIÁK ÉS TÉVÉSOROZATOK  |   ÉVES ÖSSZESÍTÉSEINK  |   DÍJAK  |   FÓRUM  |   JÓ TUDNI  |   RÓLUNK  |   KAPCSOLAT



Keresés a Filmzene.neten

  






Beszámolók
  • Hollywood Magyarországon - Hans Zimmer-est Lisa Gerrarddal
  • Brian Tyler londoni koncertje
  • Hans Zimmer Magyarországon
  • Az Antonio Sanchez & Migration magyarországi koncertje

  • Zenék egy témára
  • Conan
  • Robin Hood
  • A három testőr
  • Sherlock Holmes
  • Cápás filmek

  • DVD kiadványok
  • Jerry Goldsmith 80th Birthday Tribute Concert - Fimucité 3
  • A Tribute to Basil Poledouris
  • Fimucité 2: Closing Night Gala 2008
  • "War" - A filmzene készítése
  • Creating the Lord of the Rings Symphony




  • Filmzene.net - Jaws - Anniversary Collector's Edition (John Williams)    JAWS - Anniversary Collector's Edition   (1975)
       A cápa


      

       zene: John Williams
       vezényel: John Williams
       kiadás éve: 2000
       kiadó: Decca Records
       játékidő: 50:37




         A legelső CD kiadásra 1992-ben került sor. Addig csak bakeliten hallgathatták a rajongók Williams eme remekét. 2000-ben, a film 25. évfordulóján két kiadó is megjelent a bővített albummal. Először a filmzene területén egyre inkább felfelé törő Decca Records kiadása került a polcokra, amin az eredeti, '75-ben felvett zene hallható, természetesen leporolva. Ezt két hónappal később a Varése Sarabande lemeze követte. Itt viszont már a Joel McNeely vezényletével újra feljátszott verzió hallható. Ennél a változatnál az 51 percet 25 tételre osztották. Ez utóbbi szerintem nem lett sikeres - és engedelmükkel én sem foglalkozom vele -, hiszen ott az eredeti felvétel, ami egyértelműen többet ér.

         Rögtön az elején megmutatkozik az eltérés a két kiadás (MCA és Decca Records) között: egybe lett vonva a nyitány és a tini lány halálának zenéje. Valamint itt már a film nyitó képsorai alatt hallható zenét fedi a "Main Title", nem pedig a teljes főtémát. Az első három szám mindegyike tartalmaz meglepetést. Legnagyobb örömömre felkerült a lemezre az a tétel is, melyet a mólón éjjel pecázó balekokhoz komponált a mester ("The Pier Incident"). Ez a szám meséli az eseményeket. Fenyegető zene, ám mégis belecsempésztek egy kis esetlenséget kifejező hangulatot, ami miatt még anno megkedveltem. A következő újdonság a "Shark Attack", melyben olyan zenei elemek is vannak, amiket később valamilyen oknál fogva nem használtak fel a filmhez. Ez így egy rendkívüli érték, és ritkaság a hivatalos kiadásokon.
         Rövid időre elvonja figyelmünket a borzalmakról a "Father And Son" melankolikus, elgondolkodtatásra késztető dallama. Miután valamelyes megnyugodott az idegrendszerünk, visszatérhetünk a cápa birodalmába az "Into The Estuary"-nak köszönhetően. Elviekben a "Brody Panic's"-ig nem jelölnek újdonságot a tracklistán, azonban az "Out to Sea"-ben vannak eddig kimaradt dallamok, s ha összevetjük az első kiadáson lévő számmal, láthatjuk, hogy játékidejük is eltér. Az új rész a filmben akkor hallható, mikor Quint becsatolja a hevedereket, mert az orsón finom mozgásokat észlel. A 13. számtól kezdve ismét egy csokorba szedett újdonságot tárnak elénk. A "Brody Panic's" alapdallama a zongorán játszott cápa-induló, melyet a vonósok vadítanak meg igazán. A "Barrel Of Starboard" lágyan ringató dallamait az utolsó pillanatban hirtelen felborítja Williams, és rémült pánikot ábrázol, meglehetősen hatásos módon. A további három új zene az üldözés különféle variációit tálalja elénk, hol a pecások, hol pedig a cápa témáját helyezve előtérbe.
         Ezekkel a kiegészítő számokkal még akciódúsabb lett az album és még jobban hozza a film hangulatát. Egy szám az, amit szerintem lehagyhattak volna, vagy kicserélhették volna más zenére, ez pedig a "Father And Son". Bár a filmben ennek a jelenetsornak nagy a jelentősége (az utánzott gesztusokból tökéletesen tükröződik, hogy a kisfiú mennyire szeretne hasonlítani apjára), a lemezen csak mintegy pihentető, a ritmusból kiszakító számként van jelen.

         A lemez hossza már egészen elfogadható. És a minősége is kitűnő. Profi munkát végeztek a hangmérnökök. Azt viszont nem értem, hogy ha ennyi munkát fektettek ebbe a kiadásba (design, eredeti zenesáv megtisztítása), akkor miért nem lehetett sorrendbe szedni a számokat. Nem csak a lemez tartalma éri meg az új befektetést, hanem a borítás is. A szokásos műanyag tokot elhagyva igényes papírtokos csomagolásban (Digipack-ben) köszön vissza a zene. A tokon belül található kis zsebben pedig egy 20 oldalas füzetecskét helyeztek el, amiben a filmből, a forgatásról és a zene felvételéről egyaránt találhatunk képeket. Valamint természetesen pár gondolatot is az alkotóktól és ezen kiadás készítőitől. Nagyon is méltó kiadás ez az évfordulós lemez és bátran merem ajánlani mindenkinek, aki kedveli Williams munkáit, illetve a kicsit horrorisztikus akciózenéket.


    Kulics László
    2004.06.07.




    Tracklista:

      1. Main Title and First Victim (3:30) **
      2. The Empty Raft (1:23) *
      3. The Pier Incident (2:22) *
      4. The Shark Cage Fugue (2:00)
      5. Shark Attack (1:18) *+
      6. Ben Gardner's Boat (3:31)
      7. Montage (1:31)
      8. Father And Son (3:43) *+
      9. Into The Estuary (2:51) *
    10. Out To Sea (2:58)
    11. Man Against Beast (5:34)
    12. Quint's Tale (2:41)
    13. Brody Panics (1:10) *
    14. Barrel Off Starboard (1:31) *
    15. The Great Shark Chase (3:28) **+
    16. Three Barrels Under (2:05) *+
    17. Between Attacks (2:06) *+
    18. The Shark Approaches (2:41) **
    19. Blown To Bits (3:03)
    20. End Titles (1:52)

    * eddig kiadatlan zene
    ** eddig kiadatlan zenét tartalmaz
    + fel nem használt zenét tartalmaz


    TOVÁBBI ÉRTÉKELÉSEINK:

    Bíró Zsolt

    Dobrosi Tamás

    Emesz Csaba

    Gregus Péter

    Szabó Csaba

    Tihanyi Attila




    KAPCSOLÓDÓ ANYAGOK:

    Deep Blue Sea

    Indiana Jones and the Temple of Doom

    Jaws

    Jaws 2

    További kritikáink
  • Great Expectations
  • Jesse Stone - The Ultimate Collection
  • The Boss Baby
  • In the Heart of the Sea
  • Power Rangers
  • Noah
  • Mighty Morphin Power Rangers: The Movie
  • Crimson Rivers
  • Twister
  • xXx: Return of Xander Cage
  • The Lego Batman Movie
  • Shaft
  • Living in the Age of Airplanes
  • La La Land
  • Immortal Memory

  • Filmzenékről röviden
  • The Dark Tower
  • Remember
  • Split
  • The Hollywood Shorties
  • Eddie the Eagle
  • Spotlight
  • Green Room
  • The Boy
  • Ma Ma
  • Jack Reacher: Never Go Back

  • Filmek alatt hallott zenék
  • Jean-Claude Van Johnson
  • 47 Meters Down (In to Deep)
  • The Shallows
  • Solace
  • Into the Grizzly Maze
  • Enemies Closer
  • D-Tox
  • Rambo III
  • Transformers: Rescue Bots
  • Sex Tape

  • Interjúk
  • Jeff Beal: Apró kincsek
  • Lisa Gerrard: A szív hangja
  • Mark Hinton Stewart: A zene a párbeszédek mögött
  • Wolf Péter: A szerencse kapuja

  • Kollaborációk
  • Oliver Stone filmjeinek zenéi
  • Elmer Bernstein életútja I.
  • Jerry Goldsmith életútja III.
  • Jerry Goldsmith életútja II.
  • Jerry Goldsmith életútja I.

  • A filmzene legendái
  • Angelo Badalamenti
  • Philip Glass
  • Basil Poledouris
  • Lalo Schifrin
  • Dave Grusin

  • Moziszériák,tévésorozatok
  • A hobbit-trilógia zenéi
  • A Rémálom az Elm utcában széria zenéi
  • A Robert Langdon-filmek zenéi
  • A Hellraiser-filmek zenéi
  • A Válaszcsapás zenéje

  • További írásaink
  • Ez volt 2016
  • Oscar előtt és Oscar után 2016
  • 10 éves a Filmzene.net
  • Filmzeneszerzők különböző albumai
  • Filmzenékhez köthető kiadványok
  • Stúdiók
  • Lemezkiadók
  • In Memoriam