FŐOLDAL  |   ZENESZERZŐK  |   FILMZENEALBUMOK  |   FILMZENÉKRŐL RÖVIDEN  |   FILMEK ALATT HALLOTT ZENÉK  |   INTERJÚK    
  |   HÍREK

    It  Rebel in the Rye  The Mummy  Catch Me If You Can  Dunkirk  Blade Runner  Kingsman: The Golden Circle  War for the Planet of the Apes  Spider-Man: Homecoming  The Autopsy of Jane Doe
EGYÉB ÍRÁSOK  |   MOZISZÉRIÁK ÉS TÉVÉSOROZATOK  |   ÉVES ÖSSZESÍTÉSEINK  |   DÍJAK  |   FÓRUM  |   JÓ TUDNI  |   RÓLUNK  |   KAPCSOLAT



Keresés a Filmzene.neten

  






Beszámolók
  • Hollywood Magyarországon - Hans Zimmer-est Lisa Gerrarddal
  • Brian Tyler londoni koncertje
  • Hans Zimmer Magyarországon
  • Az Antonio Sanchez & Migration magyarországi koncertje

  • Zenék egy témára
  • Conan
  • Robin Hood
  • A három testőr
  • Sherlock Holmes
  • Cápás filmek

  • DVD kiadványok
  • Jerry Goldsmith 80th Birthday Tribute Concert - Fimucité 3
  • A Tribute to Basil Poledouris
  • Fimucité 2: Closing Night Gala 2008
  • "War" - A filmzene készítése
  • Creating the Lord of the Rings Symphony




  • Filmzene.net - Jaws: The Revenge (Michael Small)    JAWS: THE REVENGE   (1987)
       Cápa 4. - A cápa bosszúja


      

       zene: Michael Small
       vezényel: Michael Small
       kiadás éve: 2015
       kiadó: Intrada
       játékidő: 51:14





         Steven Spielberg 1974-es, Cápa című mozija napjainkban is gyakran emlegetett klasszikus, folytatásai azonban már inkább a folyamatos lecsúszással jellemezhetőek, mintsem egyenletes teljesítménnyel. Bár a Cápa 2. még fogyasztható, a harmadik rész már hemzseg a szembetűnő hibáktól (amit főként a 3D-re való kihegyezés gagyi trükkjei eredményeztek), a franchise-t kezében tartó Universal azonban még egyszer megpróbálkozott a visszatéréssel, aminek következménye a Cápa 4. - A cápa bosszúja című produkció lett, amely végképp embert próbálóra sikerült. Michael De Guzman forgatókönyvíró és Joseph Sergent direktor a siker reményében visszakanyarodtak Brodyékhoz, igaz ugyan, hogy a családfő ezúttal már nem jelent meg a vásznon (noha egy cameóra eleinte szerették volna megnyerni Roy Scheidert), csupán felesége (akit Lorrainne Gray harmadszor formált meg), illetve két fia, Sean (Mitchell Anderson) és Michael (Lance Guest). A mozi története nagy eséllyel szállhatna ringbe a Hollywood legbugyutább sztorija címért, hiszen arról szól, hogy miként áll bosszút egy cápa a családon. Ez olyan kérdéseket vet fel bennem, mint például: hogyan beszélhetünk bosszúról akkor, ha Brodyék minden eddig útjukba került állattal végeztek - talán kupaktanácsot tartottak a cápák, és egy bérgyilkost jelöltek ki maguk közül? A stáblistával kapcsolatban pedig arra lennék kíváncsi, milyen ajánlattal sikerült megnyerni egy ilyen színvonaltalan alkotáshoz az ekkorra már a Hannah és nővéreiben nyújtott alakításáért Oscarral jutalmazott Michael Caine-t. Vele kapcsolatban biztos vagyok abban, hogy a színész a laza hakninál többet nem látott ebben a projektben, mely elképzelésemet egy interjúban adott válasza csak megerősíti: "Soha nem láttam a filmet, de a visszajelzések alapján szörnyűre sikerült" - felelte, amikor arról kérdezték, hogy milyen véleménnyel van a Cápa 4.-ről.

         "Nézzük meg, mennyit változtatott a filmzenék világán John Williams, amikor elkészítette a Csillagok háborúja aláfestését. Mindez talán a Cápával kezdődött. Az ezt megelőző években az ilyen kaliberű alkotásokra nem voltak jellemzőek a nagyívű, nagyszabású szimfonikus muzsikák, csak az epikus moziknál alkalmaztak ilyet. Spielberg és ő tették újból népszerűvé az ilyen jellegű megközelítést" - vélekedett egy 1992-ben készült interjú alkalmával a Cápa 4. komponistája, Michael Small, aki elsősorban a Maraton életre-halálra című thriller, valamint A postás mindig kétszer csenget révén vált ismertté. Small - a Cápa 3.-at jegyző Alan Parkerhez hasonlóan - több új témát készített ehhez a folytatáshoz, mindemellett pedig megtartotta a Williams-féle vezérmotívumot, továbbá a hajón játszódó jelenetekhez íródott trackjeiben az Orca-témát is felhasználta. A tisztán Williams-témákra, illetve azok variációira épülő tételek közül a "Jaws the Revenge - Main Title", a "Banana Boat (Revised Ending)", a "Plane Buzzes Shark" és a "Jaws the Revenge - End Credits" sikerültek a legjobbra, Small saját, cápatámadásokhoz köthető motívumai pedig többek között a "Sean Attacked"-ben, a "Shark Attacks Jake in Sled"-ben, a "Shark Takes Bait"-ben, valamint a "Michael Attacked by Shark"-ban figyelhetőek meg. A komponista - elődeihez hasonlóan - a mély vonósok és a rezesek előtérbe helyezésével készítette el score-ját, a végeredmény pedig lényegesen túlnő a produkció egészén - mondhatni: a látottak csupán az ő hangjegyeinek köszönhetően keltenek némi borzongást, ennek hiányában azonban a mozi egyetlen Asylum-filmnél sem lenne több.
         Az alkotók az instrumentális aláfestés mellett két betétdalt is alkalmaztak, melyek kiemelkedő szerepet kaptak a filmben: az egyik a "Nail it to the Wall" Stacy Lattisaw-tól, a másik pedig a The Jets 1986-os, "You Got it All" című slágere. E szintipopos számok mellett azonban Small is kapott lehetőséget arra, hogy művével ne csak a támadásokra, illetve a hajtóvadászatra fókuszáljon, hanem a drámára ("Identification", a "Run - Funeral" második fele) és a könnyedebb hangvételű jelenetekre is. Utóbbiak közé tartozik az "Ellen Plays with Leah", a "Flight to the Bahamas" és az "Ellen Flies Plane", a leglazább kompozíciónak azonban a "Runaway Bay" számít, melynek popos/karibi hangulata (amely dobgép, szaxofon, illetve acéldobok bevonásának köszönhető) egy nyolcvanas évekbeli instrumentális strandsláger érzését kelti.

         Míg a Cápa 4.-et számtalan kritikával illették (sőt, még Arany Málna-díjakat is kapott), muzsikája több elismerésben részesült - a mozi tehát ebből a szempontból a Cápa 3.-hoz hasonló karriert futott be. Sajnos azonban a produkció bukása magával rántotta az aláfestést is, ami meglehetősen keserű szájízt váltott ki mind a komponista, mind pedig a filmzenerajongók részéről, utóbbiak ugyanis mai napig számtalan fórumon hangoztatják, hogy Small volt az egyetlen, aki tisztelettel bánt ezzel a témával, és felnőtt a feladathoz. Az Intradával közösen 2000-ben a szerző ugyan megjelentetett egy promó albumot, a hivatalos változatra azonban 28 évet kellett várni. Bármennyire is örülök azonban annak, hogy végre ez a muzsika is elérhetővé vált, egy probléma mellett nem tudok elmenni: míg a promóciós korong alig félórás anyaga számomra mindig kellemes kikapcsolódást biztosított, addig a 2015-ös változat már kevésbé. Ennek oka a közel kétszeres játékidőben rejlik, amit kicsit fárasztónak tartok.


    Kulics László
    2015.03.19.




    Tracklista:

      1. Jaws the Revenge - Main Title (2:30)
      2. Sean Attacked (1:31)
      3. Identification (0:42)
      4. Run - Funeral (1:19)
      5. Flight to the Bahamas (1:38)
      6. Ellen Warns (0:37)
      7. Ellen's Dream (1:05)
      8. Tagging the Conchs (1:33)
      9. Ellen Plays with Leah (1:07)
    10. Jaws the Revenge (0:30)
    11. Ellen Flies Plane (1:31)
    12. Shark Attacks Jake In Sled (0:57)
    13. Don't Tell Mother (0:29)
    14. Saying Goodnight (0:46)
    15. Shark Takes Bait (1:44)
    16. Runaway Bay (4:11)
    17. Alright Mr. Fish (0:38)
    18. Michael's Dream (0:44)
    19. Peek-A-Boo (1:25)
    20. Picking Up Signals (0:42)
    21. Michael Attacked by Shark (2:32)
    22. Michael at Mirror (0:52)
    23. Moray Eel (1:03)
    24. Banana Boat (Revised Ending) (1:27)
    25. Ellen Goes Out to Sea (1:14)
    26. Michael Runs for Help (1:01)
    27. Plane Buzzes Shark (1:28)
    28. Is Hoagie Dead? (0:58)
    29. Killing of Jake (1:39)
    30. Shocked Shark / The Finish (5:44)
    31. Jaws the Revenge - End Credits (2:22)
    32. Flight to the Bahamas (Alternate Take) (1:36)
    33. Shark Attacks Jake In Sled (Alternate Take) (0:55)
    34. Banana Boat (Original Ending) (1:29)





    TOVÁBBI ÉRTÉKELÉSEINK:

    Bíró Zsolt

    Dobrosi Tamás          nem értékelte

    Emesz Csaba          nem értékelte

    Gregus Péter          nem értékelte

    Pavlics Tamás          nem értékelte

    Szabó Csaba          nem értékelte

    Tihanyi Attila




    KAPCSOLÓDÓ ANYAGOK:

    Jaws

    Jaws 3-D

    Open Water

    Zenék egy témára: Cápás filmek

    További kritikáink
  • Pirates of the Caribbean: Dead Men Tell No Tales
  • Close Encounters of the Third Kind
  • Alien: Covenant
  • King Arthur: The Legend of the Sword
  • Atlantis: The Lost Empire
  • Life
  • Colossal
  • Great Expectations
  • Jesse Stone - The Ultimate Collection
  • The Boss Baby
  • In the Heart of the Sea
  • Power Rangers
  • Noah
  • Mighty Morphin Power Rangers: The Movie
  • Crimson Rivers

  • Filmzenékről röviden
  • Hail, Caesar!
  • The Lego Ninjago Movie
  • The Dark Tower
  • Remember
  • Split
  • The Hollywood Shorties
  • Eddie the Eagle
  • Spotlight
  • Green Room
  • The Boy

  • Filmek alatt hallott zenék
  • Jean-Claude Van Johnson
  • 47 Meters Down (In to Deep)
  • The Shallows
  • Solace
  • Into the Grizzly Maze
  • Enemies Closer
  • D-Tox
  • Rambo III
  • Transformers: Rescue Bots
  • Sex Tape

  • Interjúk
  • Jeff Beal: Apró kincsek
  • Lisa Gerrard: A szív hangja
  • Mark Hinton Stewart: A zene a párbeszédek mögött
  • Wolf Péter: A szerencse kapuja

  • Kollaborációk
  • Oliver Stone filmjeinek zenéi
  • Elmer Bernstein életútja I.
  • Jerry Goldsmith életútja III.
  • Jerry Goldsmith életútja II.
  • Jerry Goldsmith életútja I.

  • A filmzene legendái
  • Angelo Badalamenti
  • Philip Glass
  • Basil Poledouris
  • Lalo Schifrin
  • Dave Grusin

  • Moziszériák,tévésorozatok
  • A hobbit-trilógia zenéi
  • A Rémálom az Elm utcában széria zenéi
  • A Robert Langdon-filmek zenéi
  • A Hellraiser-filmek zenéi
  • A Válaszcsapás zenéje

  • További írásaink
  • Ez volt 2016
  • Oscar előtt és Oscar után 2016
  • 10 éves a Filmzene.net
  • Filmzeneszerzők különböző albumai
  • Filmzenékhez köthető kiadványok
  • Stúdiók
  • Lemezkiadók
  • In Memoriam