FŐOLDAL  |   ZENESZERZŐK  |   FILMZENEALBUMOK  |   FILMZENÉKRŐL RÖVIDEN  |   FILMEK ALATT HALLOTT ZENÉK  |   INTERJÚK    
  |   HÍREK

    War for the Planet of the Apes  Spider-Man: Homecoming  The Autopsy of Jane Doe  Pirates of the Caribbean: Dead Men Tell No Tales  Close Encounters of the Third Kind  Alien: Covenant  King Arthur: The Legend of the Sword  Atlantis: The Lost Empire  Life  Colossal
EGYÉB ÍRÁSOK  |   MOZISZÉRIÁK ÉS TÉVÉSOROZATOK  |   ÉVES ÖSSZESÍTÉSEINK  |   DÍJAK  |   FÓRUM  |   JÓ TUDNI  |   RÓLUNK  |   KAPCSOLAT



Keresés a Filmzene.neten

  






Beszámolók
  • Hollywood Magyarországon - Hans Zimmer-est Lisa Gerrarddal
  • Brian Tyler londoni koncertje
  • Hans Zimmer Magyarországon
  • Az Antonio Sanchez & Migration magyarországi koncertje

  • Zenék egy témára
  • Conan
  • Robin Hood
  • A három testőr
  • Sherlock Holmes
  • Cápás filmek

  • DVD kiadványok
  • Jerry Goldsmith 80th Birthday Tribute Concert - Fimucité 3
  • A Tribute to Basil Poledouris
  • Fimucité 2: Closing Night Gala 2008
  • "War" - A filmzene készítése
  • Creating the Lord of the Rings Symphony




  • Filmzene.net - Jaws 3-D (Alan Parker)    JAWS 3-D   (1983)
       Cápa 3.


      

       zene: Alan Parker
       vezényel: Alan Parker
       kiadás éve: 2007
       kiadó: Intrada
       játékidő: 35:45




         Steven Spielberg 1975-ben forgatott klasszikusa, "A cápa" sikerén felbuzdulva az elmúlt évtizedek során több rendező és stúdió készített már hasonló témájú filmeket - melyek közül igen kevés értékelhető. A bőrlehúzás (melynek eredményeként mára nemhogy bőre nem maradt ennek a szerencsétlen állatnak, hanem csontja se) kétféle metódus szerint zajlik: az egyikbe Spielberg filmjének folytatásai, a másikba pedig a tőle független alkotások (mint például a "Háborgó mélység" vagy a "Megalodon - A gyilkos cápa") tartoznak. Ahogyan azt a címe is sejteti, a "Cápa 3." az első kategóriába tartozik, története pedig mindössze két karakter, Mike (Dennis Quaid) és Sean Brody (John Putch) révén kapcsolódik elődjeihez. Joe Alves rendező (aki látványtervezőként az első kettőben is közreműködött) alkotásának érdekessége, hogy a cápa ezúttal nemcsak a forgatás során öltött háromdimenziós formát, hanem a mozivásznon is, ugyanis egyes jeleneteit úgy készítették el, hogy majdan a mozijegy mellé adott szemüveg használatával háromdimenziós kép tárulhasson a néző elé. Ennek akkoriban nagy divatja volt (ilyen részleteket tartalmazott például a "Péntek 13 - III. rész: Véres kirándulás" is), ami vélhetőleg kárpótolta a moziközönséget a helyenként sántító forgatókönyvért, valamint a támadó gumicápa (amely nemegyszer vetített képként volt látható) biztosította negatívumokért.
         Az ember kontra cápa rangadó helyszíne ezúttal nem Amity partvidéke, hanem a megnyitás előtt álló SeaWorld élménypark, ahol a tenger élővilágával többek között a lagúnában felépített különleges vízalatti üvegalagútban sétálva ismerkedhet az érdeklődő. Bár a nemkívánatos élőlények távoltartása végett az öblöt ráccsal választották el a nyílt víztől, váratlanul egy kisebb termetű fehér cápa bukkan fel benne, amit a gondozók befognak, hogy gazdagítsák az eddigi látnivalókat. Az állat azonban elpusztul, a nyitóünnepség napján pedig kiderül, hogy nem ez volt az egyetlen és legnagyobb cápa az öbölben...

         John Williams helyére Alan Parker került, aki kevés eredetiséggel, de annál nagyobb tisztelettel lépdelt elődje nyomdokaiban. A komponista neve számomra nem sokat mondott (gondolom, ezzel nem vagyok egyedül), ám azt követően sem lettem sokkal okosabb, hogy utánanéztem az úriember filmográfiájának. Parkernek ez volt az első mozifilmes megbízatása, s amellett, hogy eddigi filmjeinek listája nem nyúlik a végtelenségbe, azt többnyire olyan tévéfilmek, valamint sorozatok alkotják, melyek itthon nem feltétlenül ismertek - persze akadnak kivételek, mint például az Anthony Horowitz regénye alapján készült "Az első bevetés" vagy a "Gilbert Grape" című produkciók.

         Az Intrada kínálatában december óta, limitált készlet erejéig található meg a filmzenealbum, amely tartalmát tekintve semmiben sem tér el az annak idején az MCA gondozásában megjelentetett bakelitétől - erre vezethető vissza a CD meglehetősen rövid játékideje is. Parker ahelyett, hogy kísérletezgetett volna, igyekezett hű maradni ahhoz a zenei világhoz, amelyet anno Williams létrehozott, így a már jól ismert cápa-induló felhasználása mellett ő is néhány könnyen megjegyezhető témára, továbbá a kürtök, a csellók és a bőgők játékára alapozva készítette el szerzeményét. Az, hogy ez mennyire jól sikerült neki, már a nyitányból ("JAWS 3-D Main Title") kitűnik, ahol a cápa-motívum variálgatásai mellett a film harsány rezeshangok alkotta főtémáját is megismerhetjük. Az ezt követő "Kay and Mike's Love Theme"-et, továbbá a vízalatti park témáját, illetve a néhány játékos zenekari futamot magában foglaló "Underwater Kingdom and Shark Chase"-t és az "It's Alive / Seaworld Opening Day / Silver Bullet"-et leszámítva a kiadvány (a produkció jellegéből adódóan) nem tartalmaz olyan részeket, melyekre a "kellemes hallgatnivaló" jelző illene. Hozzáteszem, ez a három sem olyan színes, mint mondjuk Willams "Promenade (Tourists on the Menu)"-je vagy a "Cápa 2."-ben felcsendülő "The Menu"-je, ám a célnak így is megfelelnek.
         A korong főként a cápa ellen, valamint a látogatók biztonságáért folytatott küzdelem aláfestéseire fókuszál, melyeket a nyitányban hallható motívumokon túl további altémák, illetve felharsanások alkotnak, minimális kakofóniával fűszerezve. A feszültséget és a folyamatos veszélyt Parker legjobban a "Shark Chase and Dolphin Rescue"-ban, a "Philip's Demise"-ben és a "Night Capture"-ben érzékelteti, ahol a félelem s a rémület zenei megfelelői váltogatják egymást. Ezekből a részekből érződik igazán, mennyire jól vitte tovább a szerző az eddigi zenék hangulatát.

         Bár Alan Parker műve nem hagy olyan mély nyomot, s nem tartalmaz olyan összetett témákat, mint Williamsé (akinek cápa-főtémáját azok is elsőre felismerik, akik nem különösebben foglalkoznak ezzel a műfajjal), összességében remek muzsikát készített. Véleményem szerint akik az első két rész aláfestéseit kedvelik, azoknak ez sem okoz majd különösebb csalódást.


    Kulics László
    2008.01.17.




    Tracklista:

      1. JAWS 3-D Main Title (2:58)
      2. Kay and Mike's Love Theme (2:17)
      3. Panic at Seaworld (1:59)
      4. Underwater Kingdom and Shark Chase (4:18)
      5. Shark Chase and Dolphin Rescue (1:22)
      6. Saved by the Dolphins (2:04)
      7. "The Shark's Gonna Hit Us!" (2:42)
      8. It's Alive / Seaworld Opening Day / Silver Bullet (2:33)
      9. Overman's Last Dive (1:17)
    10. Philip's Demise (4:57)
    11. Night Capture (4:52)
    12. JAWS 3-D End Titles (4:06)


    TOVÁBBI ÉRTÉKELÉSEINK:

    Bíró Zsolt

    Dobrosi Tamás          nem értékelte

    Emesz Csaba

    Gregus Péter          nem értékelte

    Szabó Csaba          nem értékelte

    Tihanyi Attila




    KAPCSOLÓDÓ ANYAGOK:

    Deep Blue Sea

    Jaws

    Jaws 2

    További kritikáink
  • Great Expectations
  • Jesse Stone - The Ultimate Collection
  • The Boss Baby
  • In the Heart of the Sea
  • Power Rangers
  • Noah
  • Mighty Morphin Power Rangers: The Movie
  • Crimson Rivers
  • Twister
  • xXx: Return of Xander Cage
  • The Lego Batman Movie
  • Shaft
  • Living in the Age of Airplanes
  • La La Land
  • Immortal Memory

  • Filmzenékről röviden
  • The Dark Tower
  • Remember
  • Split
  • The Hollywood Shorties
  • Eddie the Eagle
  • Spotlight
  • Green Room
  • The Boy
  • Ma Ma
  • Jack Reacher: Never Go Back

  • Filmek alatt hallott zenék
  • Jean-Claude Van Johnson
  • 47 Meters Down (In to Deep)
  • The Shallows
  • Solace
  • Into the Grizzly Maze
  • Enemies Closer
  • D-Tox
  • Rambo III
  • Transformers: Rescue Bots
  • Sex Tape

  • Interjúk
  • Jeff Beal: Apró kincsek
  • Lisa Gerrard: A szív hangja
  • Mark Hinton Stewart: A zene a párbeszédek mögött
  • Wolf Péter: A szerencse kapuja

  • Kollaborációk
  • Oliver Stone filmjeinek zenéi
  • Elmer Bernstein életútja I.
  • Jerry Goldsmith életútja III.
  • Jerry Goldsmith életútja II.
  • Jerry Goldsmith életútja I.

  • A filmzene legendái
  • Angelo Badalamenti
  • Philip Glass
  • Basil Poledouris
  • Lalo Schifrin
  • Dave Grusin

  • Moziszériák,tévésorozatok
  • A hobbit-trilógia zenéi
  • A Rémálom az Elm utcában széria zenéi
  • A Robert Langdon-filmek zenéi
  • A Hellraiser-filmek zenéi
  • A Válaszcsapás zenéje

  • További írásaink
  • Ez volt 2016
  • Oscar előtt és Oscar után 2016
  • 10 éves a Filmzene.net
  • Filmzeneszerzők különböző albumai
  • Filmzenékhez köthető kiadványok
  • Stúdiók
  • Lemezkiadók
  • In Memoriam