FŐOLDAL  |   ZENESZERZŐK  |   FILMZENEALBUMOK  |   FILMZENÉKRŐL RÖVIDEN  |   FILMEK ALATT HALLOTT ZENÉK  |   INTERJÚK    
  |   HÍREK

    War for the Planet of the Apes  Spider-Man: Homecoming  The Autopsy of Jane Doe  Pirates of the Caribbean: Dead Men Tell No Tales  Close Encounters of the Third Kind  Alien: Covenant  King Arthur: The Legend of the Sword  Atlantis: The Lost Empire  Life  Colossal
EGYÉB ÍRÁSOK  |   MOZISZÉRIÁK ÉS TÉVÉSOROZATOK  |   ÉVES ÖSSZESÍTÉSEINK  |   DÍJAK  |   FÓRUM  |   JÓ TUDNI  |   RÓLUNK  |   KAPCSOLAT



Keresés a Filmzene.neten

  






Beszámolók
  • Hollywood Magyarországon - Hans Zimmer-est Lisa Gerrarddal
  • Brian Tyler londoni koncertje
  • Hans Zimmer Magyarországon
  • Az Antonio Sanchez & Migration magyarországi koncertje

  • Zenék egy témára
  • Conan
  • Robin Hood
  • A három testőr
  • Sherlock Holmes
  • Cápás filmek

  • DVD kiadványok
  • Jerry Goldsmith 80th Birthday Tribute Concert - Fimucité 3
  • A Tribute to Basil Poledouris
  • Fimucité 2: Closing Night Gala 2008
  • "War" - A filmzene készítése
  • Creating the Lord of the Rings Symphony




  • Filmzene.net - Jaws (John Williams)    JAWS   (1975)
       A cápa


      

       zene: John Williams
       vezényel: John Williams
       kiadás éve: 1992
       kiadó: MCA Records
       játékidő: 34:16




         Amity szigete az Atlanti-óceán egyik üdülőparadicsoma. Az szezon küszöbén a csodás, napsütötte vidéket beárnyékolja egy rejtélyes haláleset: a tinédzser Chrissie éjszakai fürdőzése során cápatámadás áldozata lesz. Brody rendőrfőnök (Roy Scheider) jelentést tesz a Városházán és figyelmeztet a veszélyre. A polgármester ugyan értesül a "balesetről", ettől függetlenül megnyitja a strandot, ahol ismét a fehér cápa áldozatául esik valaki. Hogy a kisváros megőrizze eddigi töretlen hírnevét, helyi halászok segítségével hajtóvadászatot szervez a gyilkos állat horogra kerítése céljából. Mikor egy kisebb cápát fognak ki, úgy tűnik, vége a fenyegetettségnek. Azonban hamar kiderül, hogy nem a keresett állat akadt horogra. Erre a megállapításra a tengerbiológust alakító Richard Dreyfuss segítségével jutnak. Egy kisebb csoport indul, hogy felvegye a harcot a turisták rémével.
         A '70-es évek egyik legmeghatározóbb filmjévé vált "A cápa". Ha csak a fürdőhelyek statisztikáit nézzük: a film megjelenésének évében a legendák szerint kicsit visszaesett az érdeklődés a tengerpartok iránt. Nem is értem miért?

         Spielberg egyik korai alkotása ez, melyhez John Williams szolgáltatta a zenét. Később még számos közös filmet készítettek, amiket szintén sikerként könyvelhették el. Williams az elmúlt évtizedek során Spielberg "házi zeneszerzőjévé" vált és egy bevált filmes párosként vannak jelen a vásznon. Nevük a minőségi alkotások garanciájává vált.
         Ki ne ismerné ezt a jellegzetes nyitányt? Szerintem olyan embert nem igazán találunk, aki valamilyen formában ne hallotta volna, hiszen "A cápa" főtémája (mint a legtöbb Williams által komponált főtéma) közismerté vált és a mai napig számos vígjátékban felbukkan (pl.: "Airplane"). A cd-re nem a film alatt hallható főtéma került, hanem a teljes Cápa-tétel, mely megkurtítva került a film nyitó képsora alá. A fürdőző lány halálához komponált zenével - "Chrissie's Death" - ízelítőt kapunk, milyen művel is állunk szemben. Két szám erejéig a nyári vakáció és a szabadság érzése járja át az albumot. Az egyik ilyen rendkívül vidám, fennkölt hangulatú zene a "Promenade". Stílusával kilóg a többi közül, viszont tökéletes hangulatfestő zene. Az "Out To Sea" is hasonló vonalat követ: a furulyák csak úgy pattognak, s minden hangszer gyerekes játékkedvvel ontja magából a hangokat.
         Riadt és baljós hangokat kapott az Indianapolis története. A rémület és a rettegés tükrözésére hosszú, magas szólamok alkotják a zenét. A pecázás komolyabb szakaszához érve csendül fel a "Sea Attack Number One". Ismét visszatér a "cápa-induló", és megismerhetjük az Orca legénységének tételét, ami részben vidám hangulatú, hiszen még nem tudják, milyen kemény küzdelem előtt állnak. Az akciódús zene e két téma váltakozásából, illetve összemosódásával kel életre, melyet csengettyűk, cintányérok, dobok és hárfa színesít. Ez utóbbi hangszer használata egyértelmű, hiszen minden vízhez kötődő film zenéjének egyik kulcseleme. Jelen esetben egyáltalán nem egy öt perces, feszített akciózenéről beszélünk, hiszen jó pár alkalommal előtérbe kerülnek a diadalittas dallamok. Persze ezeket a kétely, vagy a cápa további küzdését alátámasztó részek váltják fel. A végén furulya és hárfa szólamokkal zárul. Csellók szolgáltatta cápa-indulóval kezd a "One Barrel Chase" című szám, ami csakhamar megváltozik, s innentől ismét az előző szám hangulata kerül előtérbe: folytatódik a játékos hangvételű akciózene. Az ezt követő tétel már komorabbá alakul át: a ritmus természetesen itt sem vész el, csak a hangszín változik. Magasan megszólaló vonósok, baljós fúvósok, mély csellók és bőgők kalauzolnak minket ezen a nem hétköznapi horgásztúrán.
         A számok időrendiségét bolygatja a "Night Search". Ennek igazából a harmadik és a negyedik szám közé kellett volna kerülnie. Hangulatát tekintve kétellyel átitatott vízi zene, amit kimért dobok, hárfa és lágy vonós dallamok alkotnak. A vége felé baljós rettegés telepedik a hangszerekre. Súlyos zongoraszólamokkal, bőgővel és természetesen a már kimaradhatatlan, magas hangot hallató vonósokkal indít a "The Underwater Siege". Ide-oda cikázó hárfa, kusza dallamok, kivárást sugalló zongorahangok után már egyáltalán nem beszélhetünk emelkedett hangú zenéről. Ez a kifejezetten idegőrlő tétel tovább fokozódik a "Hand To Hand Combat" során, ami majdnem végig a cápa-indulóra épül. Az alaphangok hol gyorsulnak, hol lassulnak. A tetőpontnál együttesen szólalnak meg egy rövid időre, hogy utána szép, méltóságteljes hárfahanggal záruljon a gyilkos állat története.
         A zárótétel kellemes dallamain keresztül nyugtat meg minket Williams. Lassú, elnyújtott dallamokat szolgáltatnak a fuvolák, a trombiták és a hegedűk. Mindezt színesíti a négy hangjegyből álló zongora szólam.
         Tipikus Williams-zene. Ezt első hallásra észre lehet venni, ugyanis a rá jellemző hangszíneket használja. Sokszor érezni a dallamok elvesztését, visszatérését, s hogy a zeneszerző olykor eléggé tisztességesen elborul. A legjobb jelei ennek, mikor a bőgőket, csellókat és a zongorát egyszerre szólaltatja meg, s mindeközben magasra hangolt hegedűvonások teszik rémisztőbbé a cselekményeket. A zene nem nevezhető az "este elalvás közben hallgatható" kategóriába. A mester rendkívül ügyesen használja a zenekart, aminek az eredménye, hogy a zene pillanatról pillanatra követi az eseményeket, és ebből adódóan tűnhet megszerkesztetlen, széthúzó zenének. Pedig nem így van! A zene nemcsak hogy Oscar-jelölést kapott, hanem be is söpörte a díjat. Kíváncsi lennék, ha most jelenne meg, kapna e jelölést, esetleg díjat? Nem hinném. Én nem vagyok nagy rajongója a mesternek (ez nem azt jelenti, hogy nem ismerem el munkássággát és annak jelentősségét a filmiparban), azonban nyugodtan kijelentem, hogy a legjobb művei között van eme alkotás.

         Ez a kiadás eléggé szegényes összképpel rendelkezik. Találunk pár sort, melyben Spielberg véleményét olvashatjuk a film zenéjéről és Williamsről. A film második részéhez (a folytatást ez sem úszta meg) még Williams szolgáltatta a zenét, a többi változathoz viszont már nem adta a nevét, csak a főtéma használati jogát.


    Kulics László
    2004.06.07.




    Tracklista:

      1. Main Title (Theme From "Jaws") (2:16)
      2. Chrissie's Death (1:40)
      3. Promenade (Tourists On The Menu) (2:46)
      4. Out To Sea (2:27)
      5. The Indianapolis Story (2:25)
      6. Sea Attack Number One (5:24)
      7. One Barrel Chase (3:04)
      8. Preparing The Cage (3:24)
      9. Night Search (3:29)
    10. The Underwater Siege (2:31)
    11. Hand To Hand Combat (2:32)
    12. End Title (Theme From "Jaws") (2:18)


    TOVÁBBI ÉRTÉKELÉSEINK:

    Bíró Zsolt

    Dobrosi Tamás

    Emesz Csaba

    Gregus Péter

    Szabó Csaba

    Tihanyi Attila




    KAPCSOLÓDÓ ANYAGOK:

    Deep Blue Sea

    Jaws (Anniversary Collector's Edition)

    Jaws 2

    Jurassic Park

    További kritikáink
  • Great Expectations
  • Jesse Stone - The Ultimate Collection
  • The Boss Baby
  • In the Heart of the Sea
  • Power Rangers
  • Noah
  • Mighty Morphin Power Rangers: The Movie
  • Crimson Rivers
  • Twister
  • xXx: Return of Xander Cage
  • The Lego Batman Movie
  • Shaft
  • Living in the Age of Airplanes
  • La La Land
  • Immortal Memory

  • Filmzenékről röviden
  • The Dark Tower
  • Remember
  • Split
  • The Hollywood Shorties
  • Eddie the Eagle
  • Spotlight
  • Green Room
  • The Boy
  • Ma Ma
  • Jack Reacher: Never Go Back

  • Filmek alatt hallott zenék
  • Jean-Claude Van Johnson
  • 47 Meters Down (In to Deep)
  • The Shallows
  • Solace
  • Into the Grizzly Maze
  • Enemies Closer
  • D-Tox
  • Rambo III
  • Transformers: Rescue Bots
  • Sex Tape

  • Interjúk
  • Jeff Beal: Apró kincsek
  • Lisa Gerrard: A szív hangja
  • Mark Hinton Stewart: A zene a párbeszédek mögött
  • Wolf Péter: A szerencse kapuja

  • Kollaborációk
  • Oliver Stone filmjeinek zenéi
  • Elmer Bernstein életútja I.
  • Jerry Goldsmith életútja III.
  • Jerry Goldsmith életútja II.
  • Jerry Goldsmith életútja I.

  • A filmzene legendái
  • Angelo Badalamenti
  • Philip Glass
  • Basil Poledouris
  • Lalo Schifrin
  • Dave Grusin

  • Moziszériák,tévésorozatok
  • A hobbit-trilógia zenéi
  • A Rémálom az Elm utcában széria zenéi
  • A Robert Langdon-filmek zenéi
  • A Hellraiser-filmek zenéi
  • A Válaszcsapás zenéje

  • További írásaink
  • Ez volt 2016
  • Oscar előtt és Oscar után 2016
  • 10 éves a Filmzene.net
  • Filmzeneszerzők különböző albumai
  • Filmzenékhez köthető kiadványok
  • Stúdiók
  • Lemezkiadók
  • In Memoriam