FŐOLDAL  |   ZENESZERZŐK  |   FILMZENEALBUMOK  |   FILMZENÉKRŐL RÖVIDEN  |   FILMEK ALATT HALLOTT ZENÉK  |   INTERJÚK    
  |   HÍREK

    Spider-Man: Homecoming  The Autopsy of Jane Doe  Pirates of the Caribbean: Dead Men Tell No Tales  Close Encounters of the Third Kind  Alien: Covenant  King Arthur: The Legend of the Sword  Atlantis: The Lost Empire  Life  Colossal  Great Expectations
EGYÉB ÍRÁSOK  |   MOZISZÉRIÁK ÉS TÉVÉSOROZATOK  |   ÉVES ÖSSZESÍTÉSEINK  |   DÍJAK  |   FÓRUM  |   JÓ TUDNI  |   RÓLUNK  |   KAPCSOLAT



Keresés a Filmzene.neten

  






Beszámolók
  • Hollywood Magyarországon - Hans Zimmer-est Lisa Gerrarddal
  • Brian Tyler londoni koncertje
  • Hans Zimmer Magyarországon
  • Az Antonio Sanchez & Migration magyarországi koncertje

  • Zenék egy témára
  • Conan
  • Robin Hood
  • A három testőr
  • Sherlock Holmes
  • Cápás filmek

  • DVD kiadványok
  • Jerry Goldsmith 80th Birthday Tribute Concert - Fimucité 3
  • A Tribute to Basil Poledouris
  • Fimucité 2: Closing Night Gala 2008
  • "War" - A filmzene készítése
  • Creating the Lord of the Rings Symphony




  • Filmzene.net - The Island of Dr. Moreau (Gary Chang)    THE ISLAND OF DR. MOREAU   (1996)
       Dr. Moreau szigete


      

       zene: Gary Chang
       kiadás éve: 1996
       kiadó: Milan Records
       játékidő: 53:24





         Mielőtt nekiültem volna írásom elkészítésének, körbenéztem kicsit a világhálón a "Dr. Moreau szigeté"-vel kapcsolatos nézői visszajelzések után kutatva, ugyanis elég régen láttam már ezt a thrillert ahhoz, hogy mostanra néhány képkockán, valamint jelenetsoron kívül bármire is emlékezzek belőle. Minél több hozzászólást olvastam el a témában, annál inkább erősödött bennem a gondolat, miszerint talán nem is olyan nagy kár, hogy már nem tudom felidézni rendesen John Frankenheimer ("Ronin", "Hulla, hó, telizsák") ezen moziját. Akadtak, akik a produkció védelmére keltek (hiszen olyan film nem létezik, ami mindenkinek tetszik vagy senkinek sem), ám többségük az "erősen felejthető" kategóriába sorolta azt. H. G. Wells klasszikus novellájának adaptációját (melyet először 1932-ben, "Island of Lost Souls" címen vittek vászonra, amit később a könyvvel azonos című 1977-es változat, majd ez követett) még az olyan népszerű színészek sem tudták megmenteni, mint Marlon Brando vagy Val Kilmer. Pedig a készítők az utolsó pillanatig igyekeztek megtenni mindent a kudarc elkerülése érdekében: egyes információk szerint amikor már a tesztvetítések során felmerült a bukás lehetősége, a tempó növelésével igyekezték menteni művüket, így az végül a tervezettnél tíz perccel rövidebb lett.
         Wells története (melyet a filmográfiájuk alapján nem túl jelentős alkotónak tűnő Richard Stanley és Ron Hutchinson írtak át a rendező igényeinek megfelelően) egy, a világtól tizenhét éve elzártan élő Nobel-díjas genetikusról, Dr. Moreau-ról (Brando) szól, aki a tökéletes ember megalkotásán fáradozik. Mivel azonban ő mindezt az állatok és az emberek keresztezésével próbálja elérni, az erre a célra fenntartott szigetet - a tudóson és a vadőr szerepét betöltő Montgomeryn (Kilmer) kívül - csupa szörnyszülött lakja. A terület háborítatlanságát a repülőgép-szerencsétlenséget túlélő Douglas (David Thewlis) töri meg, aki miután rájön, hová is került valójában, szökni próbál. Eközben Moreau teremtményei is elérkezettnek látják az időt arra, hogy gazdájuk ellen forduljanak...

         Említett kutakodásom során természetesen a hozzánk hasonló profilú, külföldi társoldalakat is felkerestem, hogy megtudjam, ők miként vélekednek erről a score-ról, illetve, hogy az mennyire áll távol a bennem kialakult véleménytől. Ám hiába: többnyire annak örültem, ha tracklistát találtam, nemhogy ismertetőt.
         A score-t a mára már a tévéfilmek dzsungelébe veszett Gary Chang jegyzi, akinek az 1986-ban készült "52 Pick-Up" óta ez az ötödik kollaborációja volt Frankenheimerrel. A forgatókönyv, illetve a benne szereplő karakterek belső világának ismeretében szerzőnk és a rendező egyaránt az idegen, feszült légkört sugalló aláfestés elkészítését tartotta a legkézenfekvőbb megoldásnak. Az ezúttal is az elektronikus zenék terén szerzett tapasztalataira hagyatkozó Chang saját elmondása szerint szerzeményével elsősorban Moreau áldozatainak (vagyis a mutánsoknak) bizarr és tragikus sorsát szerette volna kifejezni, ami tulajdonképpen sikerült is neki.

         A Milan által megjelentetett album a nyolcvanas évek elektronikus zenei világának keményebb vonalát képviselő Einstürzende Neubauten dalaival invitálja meg hallgatóját a nem éppen erkölcsös génsebész szürreális világába. A pár évvel ezelőtt hazánkban is színpadra lépett csapat (kiknek "hangszertárában" nem ritka a különféle csövek, illetve fémtárgyak, a motoros fűrész, a kompresszor és hasonlók jelenléte) zenéje, és a korong végén található Bach-szerzemények igen nagy ellentétben állnak egymással, amit az általuk közrefogott szimfonikus részekkel kiegészülő elektronikus mű igyekszik áthidalni.
         A "Main Title" lényegét két jelzővel lehet röviden összefoglalni: visszafogott dinamika és egyszerűség. Ezt a film témájához remekül illeszkedő nyitányt a korong egyik legdallamosabb része, a "Dr. Moreau" követi, amelyben a vonósok játékát kellemes, zenedobozt idéző hangok és fúvósok kísérik a szintén erre a motívumra épülő "The Serum" és "The Funeral" kettőshöz hasonlóan. Ezekkel a szigeten folyó események drámai oldalát visszaadó tételekkel, valamint a "The Island"-del és a melankolikus "Epilogue"-gal tulajdonképpen ki is merülnek a score könnyen befogadható részei. A hátralévő időben (ami a score tekintetében nem túl sok, ugyanis alig tesz ki többet fél óránál) a különféle dobhangokból, szintis effektekből és kórusrészekből álló zenék kerülnek előtérbe, melyeket néhol rezesek játéka, néhol pedig vonósfutamok tartanak össze. Utóbbiak hangzásvilága nemegyszer Chang egyik korábbi művét, az "Úszó erőd" aláfestését idézik (ilyen például a "The Colony" és az "Aissa's Death" is), amit alapjában véve nem róhatnék fel negatívumként, lévén, annak idején pontosan azért mertem beruházni erre a score-ra, mert azt reméltem, hogy itt is valami ahhoz hasonlóval áll elő. Ám amellett, hogy viszonylag rendszeresen hallgatom ezt a művet, pontosan emiatt tartom kevésbé értékes hallgatnivalónak, mint az "Úszó erőd" zenéjénél.

         Talán az imént említett hasonlóság, valamint a film kudarca lehet az oka annak, hogy Gary Chang a "Dr. Moreau szigeté"-hez készült, részemről közepes munkának tartott zenéjéről nem sokat lehet olvasni. Azt jómagam is elismerem, és egyúttal vitathatatlannak tartom, hogy szerzőnk sajátos hangzásvilágával remekül tükrözi a sziget lakóinak torzságát, a kérdés csupán az, hogy ez kinek mennyire nyeri el a tetszését...


    Kulics László
    2007.12.21.




    Tracklista:

      1. Interimsliebenden-Rausch Remix - Einstürzende
          Neubauten (5:00)
      2. Three Thoughts - Einstürzende Neubauten (4:40)
      3. Main Title (2:24)
      4. Dr. Moreau (1:54)
      5. The Colony (5:13)
      6. Moreau's Demise (2:45)
      7. The Serum (2:39)
      8. The Island (2:23)
      9. The Button (1:28)
    10. The Stranded (2:41)
    11. Aissa's Death (2:44)
    12. Epilogue (1:09)
    13. The Funeral (2:06)
    14. Brandenburg Concerto 2 in F Major, Second
          Movement - Johann Sebastian Bach (3:40)
    15. Concerto for 2 Violins in D Minor, Second
          Movement - Johann Sebastian Bach (7:16)
    16. Trout - Monk & Canatella Band (5:29)



    TOVÁBBI ÉRTÉKELÉSEINK:

    Bíró Zsolt

    Dobrosi Tamás          nem értékelte

    Emesz Csaba          nem értékelte

    Gregus Péter          nem értékelte

    Szabó Csaba          nem értékelte

    Tihanyi Attila




    KAPCSOLÓDÓ ANYAGOK:

    House of Wax

    Re-Animator

    Split Second

    Under Siege

    További kritikáink
  • Jesse Stone - The Ultimate Collection
  • The Boss Baby
  • In the Heart of the Sea
  • Power Rangers
  • Noah
  • Mighty Morphin Power Rangers: The Movie
  • Crimson Rivers
  • Twister
  • xXx: Return of Xander Cage
  • The Lego Batman Movie
  • Shaft
  • Living in the Age of Airplanes
  • La La Land
  • Immortal Memory
  • Spirit: Stallion of the Cimarron

  • Filmzenékről röviden
  • Remember
  • Split
  • The Hollywood Shorties
  • Eddie the Eagle
  • Spotlight
  • Green Room
  • The Boy
  • Ma Ma
  • Jack Reacher: Never Go Back
  • Gagarin - First in Space

  • Filmek alatt hallott zenék
  • Jean-Claude Van Johnson
  • 47 Meters Down (In to Deep)
  • The Shallows
  • Solace
  • Into the Grizzly Maze
  • Enemies Closer
  • D-Tox
  • Rambo III
  • Transformers: Rescue Bots
  • Sex Tape

  • Interjúk
  • Jeff Beal: Apró kincsek
  • Lisa Gerrard: A szív hangja
  • Mark Hinton Stewart: A zene a párbeszédek mögött
  • Wolf Péter: A szerencse kapuja

  • Kollaborációk
  • Oliver Stone filmjeinek zenéi
  • Elmer Bernstein életútja I.
  • Jerry Goldsmith életútja III.
  • Jerry Goldsmith életútja II.
  • Jerry Goldsmith életútja I.

  • A filmzene legendái
  • Angelo Badalamenti
  • Philip Glass
  • Basil Poledouris
  • Lalo Schifrin
  • Dave Grusin

  • Moziszériák,tévésorozatok
  • A hobbit-trilógia zenéi
  • A Rémálom az Elm utcában széria zenéi
  • A Robert Langdon-filmek zenéi
  • A Hellraiser-filmek zenéi
  • A Válaszcsapás zenéje

  • További írásaink
  • Ez volt 2016
  • Oscar előtt és Oscar után 2016
  • 10 éves a Filmzene.net
  • Filmzeneszerzők különböző albumai
  • Filmzenékhez köthető kiadványok
  • Stúdiók
  • Lemezkiadók
  • In Memoriam