FŐOLDAL  |   ZENESZERZŐK  |   FILMZENEALBUMOK  |   FILMZENÉKRŐL RÖVIDEN  |   FILMEK ALATT HALLOTT ZENÉK  |   INTERJÚK    
  |   HÍREK

    Catch Me If You Can  Dunkirk  Blade Runner  Kingsman: The Golden Circle  War for the Planet of the Apes  Spider-Man: Homecoming  The Autopsy of Jane Doe  Pirates of the Caribbean: Dead Men Tell No Tales  Close Encounters of the Third Kind  Alien: Covenant
EGYÉB ÍRÁSOK  |   MOZISZÉRIÁK ÉS TÉVÉSOROZATOK  |   ÉVES ÖSSZESÍTÉSEINK  |   DÍJAK  |   FÓRUM  |   JÓ TUDNI  |   RÓLUNK  |   KAPCSOLAT



Keresés a Filmzene.neten

  






Beszámolók
  • Hollywood Magyarországon - Hans Zimmer-est Lisa Gerrarddal
  • Brian Tyler londoni koncertje
  • Hans Zimmer Magyarországon
  • Az Antonio Sanchez & Migration magyarországi koncertje

  • Zenék egy témára
  • Conan
  • Robin Hood
  • A három testőr
  • Sherlock Holmes
  • Cápás filmek

  • DVD kiadványok
  • Jerry Goldsmith 80th Birthday Tribute Concert - Fimucité 3
  • A Tribute to Basil Poledouris
  • Fimucité 2: Closing Night Gala 2008
  • "War" - A filmzene készítése
  • Creating the Lord of the Rings Symphony




  • Filmzene.net - Iron Man 2 (John Debney)    IRON MAN 2   (2010)
       Vasember 2.


      

       zene: John Debney
       vezényel: John Debney, Nick Ingman, Mike Watts
       kiadási év: 2010
       kiadó: Columbia
       játékidő: 72:26




         Bármilyen fenyegetés is veszélyeztesse világunkat, nyugodt szívvel dőlhetünk hátra karosszékünkben, hiszen megannyi szuperhős védi mindennapjaink békéjét, s száll szembe a hataloméhes, világuralomra törő alakokkal. Közéjük tartozik a Marvel istállójából származó Vasember is, kinek kalandjai hazánkban addig nem voltak igazán széles körben ismertek, míg Jon Favreau rendező mozis adaptációjának híre, illetve végeredménye el nem jutott hozzánk. A direktor a vártnál jóval zajosabb sikert könyvelhetett el a 2008 tavaszán bemutatott blockbusterével (mely elsősorban a film hangulatának, valamint a Stan Lee és barátai által 1963-ban kitalált karaktert tökéletesen megformáló Robert Downey Jr.-nak tudható be), így nem is volt kérdéses a stúdió döntéshozói számára az, hogy érdemes-e belevágni az igazság védelme érdekében arany-vörös színkombinációjú szuperpáncélt öltő Tony Stark történetének folytatásába.
         Vasember több szempontból is eltér az átlagos szuperhősöktől: amellett, hogy nem rejti véka alá kilétét, a jóképű milliárdos iparmágnás és feltaláló Stark egykoron maga is csak az elsősorban fegyverkereskedelemből származó pénzt hajhászta, s playboyszerű életvitelén, valamint önmagán kívül szinte semmi sem érdekelte. Idővel azonban némileg benőtt a feje lágya, így már nem a fegyvereladások érdeklik (az Egyesült Államok kormányának nagy bánatára), hanem a tudomány közszolgálatba történő állítása, melynek egyik állomásaként megvalósítja apja egykori álmát, a Stark Expót. A mindemellett színpadias lazaságát és életmódját továbbra is megtartó hősünk dolgos hétköznapjait azonban egy múltbéli ismerős, Ivan Vanko (a szerepében Downey Jr.-hoz hasonlóan brillírozó Mickey Rourke) színrelépése árnyékolja be, aki tudós apja nevében kíván elégtételt venni Starkon.

         Amikor a stúdiók egy komolyabb költségvetésű filmről vagy annak folytatásáról adnak hírt, a filmzenerajongók gyakran bocsátkoznak találgatásokba arról, hogy vajon ki jegyzi majd az adott produkció muzsikáját. A Vasember eddigi kalandjainak aláfestésével kapcsolatos rajongói tippek azok közé sorolhatóak, melyek rendre félresikerültek: amikor kiderült, hogy a színészként is gyakran vászonra lépő Favreaura bízzák a projektet, korábbi rendezései alapján legtöbben John Debneyt várták a zeneszerzői posztra, aki a direktor addig leforgatott három filmjéből kettőhöz ("Mi a manó?", "Zathura - Az űrfogócska") írt score-t. A választás ezzel szemben Ramin Djawadira esett, kinek kompozíciója kellő mértékben illeszkedett a filmhez, így a folytatásról szóló híresztelések megerősítését követően kézenfekvőnek tűnt, hogy ismét ő készíti majd el az aláfestést, ám ezzel szemben 2009 nyarán Debneyvel kötöttek szerződést.
         Amikor egy folytatás muzsikáját más emberre bízzák, a legfontosabb kérdés az szokott lenni, hogy az új komponista miként viszonyul majd az előző részek muzsikájához: átemeli-e a már ismert témákat, esetleg csak néhány hangjegy erejéig, átirat formájában utal rájuk, vagy egy teljesen új koncepcióval áll elő úgy, hogy maximum hangzásvilágbeli idomulást alkalmaz. Debney utóbbit választotta, ami mellett további két zenei vonatkozású párhuzam maradt fenn: a gitárjátékról szintén az első részben cameo szerepben is feltűnő Tom Morello gondoskodott, a betétdalokat pedig az AC/DC-től válogatták be, akiknek ezúttal lényegesen nagyobb tortaszelet jutott, melynek eredményeként egy külön soundtrack album is készült az ide választott dalaikból, továbbá egy új videoklip a népszerű "Shoot to Thrill" című számukhoz. Azonban bármennyire is fontos szerep hárult az AC/CD-re, nem került sor a soundtrack és a score közötti összeolvadásra, Debney tehát önálló témákkal állt elő, nem alkalmazott olyan dallamátemelést, mint például az ezt megelőző év nagy kasszasikere, a "Transformers: A bukottak bosszúja" esetében Steve Jablonsky, aki egyik tételében a Linkin Park dalából idézett.

         Debney majd' kétórányi zenét készített a filmhez, melyet a mozipremier után három hónappal jelentetett meg a Columbia (ezzel minden bizonnyal az AC/DC-kiadvány előnyben részesítése volt a céljuk), addig csak a film alatt, illetve néhány tétel erejéig a hivatalos honlapon volt lehetőség betekintést nyerni a komponista munkájába. A várakozásért cserébe azonban egy igen korrekt játékidőt kaptunk, amely a gonosz témájának bemutatásával, az "Ivan's Metamorphosis"-szal veszi kezdetét. Vanko zenei ábrázolásakor szerzőnk a rosszfiúk személyiségjegyeire vonatkozó receptnek megfelelő sötét és fenyegető hangulat megteremtése mellett a karakter származását is figyelembe vette, így színrelépésekor egy vegyeskórus kezd oroszul énekelni. Ezen koncepció eredményeként egy korrekt, markáns antihős-téma született, ugyanakkor nem szabad figyelmen kívül hagyni a "Senate / Ivan Creates Drones"-t, a "Jailhouse Talk"-ot, valamint az "Ivan Escapes"-t sem, melyek remek példák arra, hogy Debney nemcsak egyetlen Vanko-témában gondolkodott, hanem a személyéből eredő fenyegetettség szélesebb mértékű zenei ábrázolásában is. Mindezzel szemben természetesen a Vasember-dallam áll, mely Djawadiéhoz hasonlóan gitárjátékra támaszkodó, kórussal támogatott heroikus fanfár lett. A komponista elképzelése az volt, hogy a szuperhőstémát (mely teljes egészében kibontva az "I Am Iron Man" tételben hallható) akkor szólaltatja meg először, amikor Stark Vasemberként, harcra készen jelenik meg a vásznon, így felbukkanása a "Monaco" című tételig várat magára. Ez az album egyik legerősebb része, ahol Debney zseniálisan és hibátlanul lavíroz a két karaktertéma között, ezáltal pedig rendkívüli módon erősíti a már önmagában is látványosra sikerült versenypályás jelenetsort. Hasonlóan ütős akciótétel csendül fel a "House Fight V1"-ban, továbbá a végső összecsapások alá íródott "Black Widow Kicks Ass", "Iron Man Battles the Drones" és "Ivan's Demise / The Kiss" tételekben, ám ezek már sokkal inkább magára az akcióra építkeznek, mintsem az abban részt vevő felekre.
         A pörgések és a rockos zúzások ("Gun Show", "Sledgehammer V2", "Sledgehammer") között találunk néhány lágyabb hangvételű darabot (mint például a "Making Pepper CEO"), illetőleg gyönyörű ívvel rendelkező tételt is, amik közül a "Tony Discovers Dad's Secret" vált számomra a legkedvesebbé a felvezetésben jelen lévő lágy kórus s az őket leheletfinoman kísérő zenekar játéka okán. Az album legszínesebb - s egyszersmind leginkább kilógó - tételei a Stark Expo számára íródott "Make Way for Tomorrow / Expo Version", illetve annak énekes változata, a "Make Way for Tomorrow Today", melyek a negyvenes-ötvenes évek zenei világát, valamint a musical- és revüdarabokat idézik meg. A score egy másik érdekes pontja a David Arnold-féle Bond-muzsikának is beillő "Monaco Drive", mellyel kapcsolatban Debney a Twitter-oldalán jelezte is, hogy ez egyfajta tiszteletadásnak is betudható barátja felé.

         John Debney munkája a film alatt és az albumon egyaránt jobban megfogott, mint Djawadi muzsikája, bár az igazsághoz hozzátartozik, hogy a korong tartalmaz néhány olyan, a film alatt annyira nem szembetűnő üresjáratot is, melyek elhagyásával egy lényegesen ütősebb összeállítást kaphattunk volna. Ez esetben az sem lenne annyira feltűnő, hogy a szerző milyen szűkmarkúan bánt a Vasember-témával, ettől függetlenül azonban, a két erőteljes karaktermotívum okán ezt veszem elő gyakrabban, nem az első rész aláfestését. Kérdés marad viszont, hogy lesz-e a kutyasétáltatós, illetve "Hannah Montana"-szintű alkotásokból ritkán kikacsintgató Debneynek lehetősége műve továbbgondolására, ugyanis bár a Vasember-mozik hamarosan trilógiává növik ki magukat, a direktori székbe ezúttal Shane Black került, így a komponista személyének kiléte újból találgatásra ad okot.


    Kulics László
    2012.05.05.




    Tracklista:

      1. Ivan's Metamorphosis (5:48)
      2. House Fight V1 (5:47)
      3. Making Pepper CEO (1:09)
      4. Senate / Ivan Creates Drones (3:38)
      5. Make Way for Tomorrow / Expo Version (0:54)
      6. Rhodey Dons Suit (0:57)
      7. Dying Hero (1:52)
      8. Natalie Intro (1:04)
      9. Monaco Drive (0:42)
    10. Mayhem In Monaco (7:26)
    11. Jailhouse Talk (2:25)
    12. Ivan Escapes (1:43)
    13. Gun Show (2:11)
    14. Tony Discovers Dad's Secret (4:10)
    15. Sledgehammer V2 (2:40)
    16. Nick Fury (1:31)
    17. New Element / Particle Accelerator (6:15)
    18. Sledgehammer (1:08)
    19. New RT / To the Expo (1:44)
    20. Black Widow Kicks Ass (2:12)
    21. Iron Man Battles the Drones (8:01)
    22. Ivan's Demise / The Kiss (5:06)
    23. Thor (0:40)
    24. I Am Iron Man (1:32)
    25. Make Way for Tomorrow Today (1:51)




    TOVÁBBI ÉRTÉKELÉSEINK:

    Bíró Zsolt

    Dobrosi Tamás          nem értékelte

    Emesz Csaba          nem értékelte

    Gregus Péter

    Szabó Csaba          nem értékelte

    Tihanyi Attila




    KAPCSOLÓDÓ ANYAGOK:

    Captain America: The First Avenger

    Iron Man

    Így készült a "Vasember 2." zenéje

    Predators

    További kritikáink
  • King Arthur: The Legend of the Sword
  • Atlantis: The Lost Empire
  • Life
  • Colossal
  • Great Expectations
  • Jesse Stone - The Ultimate Collection
  • The Boss Baby
  • In the Heart of the Sea
  • Power Rangers
  • Noah
  • Mighty Morphin Power Rangers: The Movie
  • Crimson Rivers
  • Twister
  • xXx: Return of Xander Cage
  • The Lego Batman Movie

  • Filmzenékről röviden
  • The Lego Ninjago Movie
  • The Dark Tower
  • Remember
  • Split
  • The Hollywood Shorties
  • Eddie the Eagle
  • Spotlight
  • Green Room
  • The Boy
  • Ma Ma

  • Filmek alatt hallott zenék
  • Jean-Claude Van Johnson
  • 47 Meters Down (In to Deep)
  • The Shallows
  • Solace
  • Into the Grizzly Maze
  • Enemies Closer
  • D-Tox
  • Rambo III
  • Transformers: Rescue Bots
  • Sex Tape

  • Interjúk
  • Jeff Beal: Apró kincsek
  • Lisa Gerrard: A szív hangja
  • Mark Hinton Stewart: A zene a párbeszédek mögött
  • Wolf Péter: A szerencse kapuja

  • Kollaborációk
  • Oliver Stone filmjeinek zenéi
  • Elmer Bernstein életútja I.
  • Jerry Goldsmith életútja III.
  • Jerry Goldsmith életútja II.
  • Jerry Goldsmith életútja I.

  • A filmzene legendái
  • Angelo Badalamenti
  • Philip Glass
  • Basil Poledouris
  • Lalo Schifrin
  • Dave Grusin

  • Moziszériák,tévésorozatok
  • A hobbit-trilógia zenéi
  • A Rémálom az Elm utcában széria zenéi
  • A Robert Langdon-filmek zenéi
  • A Hellraiser-filmek zenéi
  • A Válaszcsapás zenéje

  • További írásaink
  • Ez volt 2016
  • Oscar előtt és Oscar után 2016
  • 10 éves a Filmzene.net
  • Filmzeneszerzők különböző albumai
  • Filmzenékhez köthető kiadványok
  • Stúdiók
  • Lemezkiadók
  • In Memoriam