FŐOLDAL  |   ZENESZERZŐK  |   FILMZENEALBUMOK  |   FILMZENÉKRŐL RÖVIDEN  |   FILMEK ALATT HALLOTT ZENÉK  |   INTERJÚK    
  |   HÍREK

    Rogue One: A Star Wars Story  Justice League  Murder on the Orient Express  Moon  Wonder Woman  The Ghost and the Darkness  It  Rebel in the Rye  The Mummy  Catch Me If You Can
EGYÉB ÍRÁSOK  |   MOZISZÉRIÁK ÉS TÉVÉSOROZATOK  |   ÉVES ÖSSZESÍTÉSEINK  |   DÍJAK  |   FÓRUM  |   JÓ TUDNI  |   RÓLUNK  |   KAPCSOLAT



Keresés a Filmzene.neten

  







Beszámolók
  • Hollywood Magyarországon - Hans Zimmer-est Lisa Gerrarddal
  • Brian Tyler londoni koncertje
  • Hans Zimmer Magyarországon
  • Az Antonio Sanchez & Migration magyarországi koncertje

  • Zenék egy témára
  • Conan
  • Robin Hood
  • A három testőr
  • Sherlock Holmes
  • Cápás filmek

  • DVD kiadványok
  • Jerry Goldsmith 80th Birthday Tribute Concert - Fimucité 3
  • A Tribute to Basil Poledouris
  • Fimucité 2: Closing Night Gala 2008
  • "War" - A filmzene készítése
  • Creating the Lord of the Rings Symphony




  • Filmzene.net - Iron Man (Ramin Djawadi)    IRON MAN   (2008)
       A Vasember


      

       zene: Ramin Djawadi
       vezényel: Gavin Greenaway
       kiadás éve: 2008
       kiadó: Silva Screen Records
       játékidő: 54:02




         Tony Stark (Robert Downey Jr.), az erkölcsöt és etikát mégcsak hírből sem ismerő feltaláló, egyben milliárdos fegyvergyáros új projektjének bemutatója végett Afganisztánba utazik, ahol konvojára támadnak, őt magát pedig foglyul ejtik. Elrablói csak abban az esetben engednék szabadon, ha elkészíti nekik legmodernebb fejlesztését. Stark azonban tud egy számára járhatóbb utat: titokban egy olyan páncélt épít, amelynek segítségével képes kitörni sziklabörtönéből, hogy hazatérve rátaláljon arra az útra, amelyről rég elfeledkezett.
         Az Amerikában élő képregényfalók számára Vasember kalandjai szinte kötelező olvasmánynak számítanak, míg a világ többi pontján alig ismerik a szuperhőst (bár tulajdonképpen ez társai nagyrészére is igaz). A legtöbben közülük talán akkor kapták fel a fejüket, amikor fény derült arra, hogy Robert Downey Jr. lesz a címszereplő, ami rögtön emelte is a produkció fényét. Bár egy ilyen, úgymond zűrösebb múltú színész felkérése egy családbarát mozihoz némiképp meglepő, utólag senki nem vitatta a döntés jogosságát, hiszen Downey brillírozik a szinte rá írt blockbuster-szerepben. Az úgynevezett eredettörténetek sok esetben unalmasak, hiszen ha tudjuk például, hogy a film főszereplője Hulk, akkor valahol érdektelen a folyamat, hogy miként nevelik fel szülei a kis Bruce Bannert - ám "A Vasember" ebből a szempontból is jól vizsgázott: rendesen gördül a cselekmény még az első félidő viszonylag akciómentes övezetében is. Vannak még megbízható mellékszereplőink, jelen esetben Jeff Bridges, Terrence Howard és Gwyneth Paltrow, de a főszerepet mindenféle értelemben Robert Downey Jr. (valamint a CGI-ért felelős brigád) tudhatja magáénak.

         A korábban csak színészként ismert, most pár jelenetben biztonsági főnökként is felbukkanó Jon Favreau előző rendezése, a "Zathura" alapján ismét John Debney tűnt favoritnak a zeneszerzői posztra, de végül másképpen alakult. Debneyvel összevetve az új zeneszerző olyan, mint a szomszéd Béla bácsi, aki ugyan nem a vízvezetékszerelő szakma mestere, de legalább látott már lefolyót, ráadásul olcsón is dolgozik, így rendszeresen felbérelik. A Hans Zimmer-közeli Ramin Djawadiról van szó, aki eddig "A szökés" című tévésorozat számomra önmagában eléggé jellegtelennek tűnő, valamint a Kevin Costner-féle "Mr. Brooks" hasonló szinten tartózkodó, ám valamivel azért több egyéniséget felmutató aláfestése alapján lehet ismerős. Aktuális score-ja a korábbiakkal ellentétben azért rendelkezik karakterrel, ám ezt a karaktert Trevor Rabinnek hívják. A score hallatán ugyanis a Remote Control filmzenegyár - akkoriban még Media Ventures - egykori üdvöskéjének neve ugorhat be számos, filmzenében jártas hallgatónak. Hogy ez mennyire szerencsés, mindenki eldöntheti maga, de tény, hogy a lemez mintegy ötven percében olyan Rabin-szerzeményeket hallhatunk, aminek a szóban forgó szerző még csak a közelében sem járt.

         Sosem értem meg, ha a filmbeli zenék elhangzásának sorrendjét felborítják a kiadott album összeállításakor, kivéve akkor, ha az a betétdalok és az instrumentális részek látványos elkülönítése miatt szükséges. Ezúttal ez vissza is ütött: az összes patron eldurran az első három percben. "A Vasember" kétségkívül legjobb zenei pontja a "Driving with the Top Down", ez az igencsak lendületes, kimondottan hangos üvöltetésre való popmetál. A titulust nem fedi pejoratív mellékzönge, hiszen az efféle fülbemászó rockmuzsikák sok esetben működőképesek, lásd Rabin nem egy művét. Azonban ha a csúcspont a CD legelejére kerül, az utána következők már nem bírnak megfelelni a várakozásnak - ez történt éppen most is.
         Szó mi szó, még a "Merchant of Death" indusztriál megközelítése is ígéretes, amit azonban e két track után kapunk, inkább csak átlagos marad. Dübörög a fő hangszer, azaz az elektromos gitár, ütemesen húzzák a vonósok, de már semmi túlzottan különlegeset nem hallhatunk Djawaditól. A "Driving with the Top Down" egyes részeihez is visszanyúló tételek mindazonáltal hallgathatók, és aki komolyabb elvárás nélkül indítja el, nem fogja rossznak találni őket. Néhol ("Fireman") konkrét motívumként is felidéződik például a "Con Air - A fegyencjárat" aláfestése, ami zavaró lehet, de akad szebb és visszafogottabb tétel ("Vacation's Over", "Extra Dry, Extra Olives") is, ami viszont üdítően hathat a nagy gitárnyúzásban. Felmerülhet a kérdés, hogy mindez hogy működik a filmben, de sajnos az egyetlen pont, amikor érdekessé válik a zene, az Vasember első röpködése, ami alatt természetesen az a bizonyos, fent bővebben tárgyalt track szól. Trevor Rabin score-jainak (például "Az egyetlen" vagy "A 6. napon" aláfestésének) kedvelői előnyben vannak tehát, és azt is hozzá kell tennem pozitívumként, hogy a zene számomra még jobbnak is tűnik, mint amit a mostanra sajnos teljesen kifulladt Rabintól feltételeznék ugyanezen mozihoz.

         A Hans Zimmer műveinél is gyakorta felbukkanó közreműködők között ezúttal megtaláljuk - Gavin Greenaway karmester mellett - a csellós Martin Tillmant, míg az ütőshangszerek mögött Greg Ellis, a mostanság a Lisbeth Scott-tal közösen alapított Biomusique név alatt futó zenész ül. Akad pár beemelt, az összképből kilógó egyéb szerzemény is a Silva Screen Records kiadványán, mint a vasemberes rajzfilmsorozat főcímzenéjének bigbandes, valamint vokálos verziója. Az ostoba művésznevek versenyén nem éppen hendikeppel induló DJ Boborobo a Thievery Corporationt idéző elektronikus szösszenetével van itt, a Suicidal Tendecies pedig egy hörgős punkzenével ("Institutionalized"), ám ezen a soundtracken egyikük sem találja meg közönségét; a két Vasember-témácskát meg egyébként is csak poénként kell felfogni.

         Noha Ramin Djawadi karrierje nemrég indult, jómagam nem jósolok neki fényes jövőt, mert ő hiába csak egy idáig még nem sokat bizonyító komponista, mégis már most öten (köztük a "Nyolc tanú" aláfestését szintén sokadmagával jegyző, és a borítón hibásan leírt nevű Atli Örvarsson) voltak a segítségére kiegészítő zeneszerzőként abban, hogy meg tudjon birkózni a feladattal. Az így született mű "A Vasember" alatt sem töltött be nélkülözhetetlen pozíciót, és a filmzenekedvelők többsége önmagában meghallgatva se fog rá sokáig emlékezni, leszámítva a nyitó tételt. A szerző szerencséje, hogy a fent emlegetett Béla bácsikra Hollywoodnak is szüksége van, ezért a megfelelő filmek valószínűleg mindig rátalálnak majd a későbbiekben is. Hogy aztán ez számunkra szerencsés-e vagy sem, majd az idő eldönti.


    Bíró Zsolt
    2008.08.14.




    Tracklista:

      1. Driving with the Top Down (3:09)
      2. Iron Man (2008 Version) - John O'Brien &
          Rick Boston (1:05)
      3. Merchant of Death (2:14)
      4. Trinkets to Kill a Prince (3:07)
      5. Mark I (3:53)
      6. Fireman (2:09)
      7. Vacation's Over (3:34)
      8. Golden Egg (4:12)
      9. DamnKid - DJ Boborobo (1:12)
    10. Mark II (2:47)
    11. Extra Dry, Extra Olives (1:43)
    12. Iron Man (3:30)
    13. Gulmira (4:05)
    14. Are Those Bullet Holes? (2:00)
    15. Section 16 (2:33)
    16. Iron Monger (4:45)
    17. Arc Reaktor (3:55)
    18. Institutionalized - Suicidal Tendencies (3:49)
    19. Iron Man - Jack Urbont (0:20)



    TOVÁBBI ÉRTÉKELÉSEINK:

    Dobrosi Tamás          nem értékelte

    Emesz Csaba          nem értékelte

    Gregus Péter

    Kulics László

    Szabó Csaba

    Tihanyi Attila




    KAPCSOLÓDÓ ANYAGOK:

    Batman Begins

    Danny the Dog

    The Guardian

    Transformers

    További kritikáink
  • Dunkirk
  • Blade Runner
  • Kingsman: The Golden Circle
  • War for the Planet of the Apes
  • Spider-Man Homecoming
  • The Autopsy of Jane Doe
  • Pirates of the Caribbean: Dead Men Tell No Tales
  • Close Encounters of the Third Kind
  • Alien: Covenant
  • King Arthur: The Legend of the Sword
  • Atlantis: The Lost Empire
  • Life
  • Colossal
  • Great Expectations
  • Jesse Stone - The Ultimate Collection
  • The Boss Baby

  • Filmzenékről röviden
  • Jigsaw
  • Hail, Caesar!
  • The Lego Ninjago Movie
  • The Dark Tower
  • Remember
  • Split
  • The Hollywood Shorties
  • Eddie the Eagle
  • Spotlight
  • Green Room

  • Filmek alatt hallott zenék
  • Jean-Claude Van Johnson
  • 47 Meters Down (In to Deep)
  • The Shallows
  • Solace
  • Into the Grizzly Maze
  • Enemies Closer
  • D-Tox
  • Rambo III
  • Transformers: Rescue Bots
  • Sex Tape

  • Interjúk
  • Jeff Beal: Apró kincsek
  • Lisa Gerrard: A szív hangja
  • Mark Hinton Stewart: A zene a párbeszédek mögött
  • Wolf Péter: A szerencse kapuja

  • Kollaborációk
  • Oliver Stone filmjeinek zenéi
  • Elmer Bernstein életútja I.
  • Jerry Goldsmith életútja III.
  • Jerry Goldsmith életútja II.
  • Jerry Goldsmith életútja I.

  • A filmzene legendái
  • Angelo Badalamenti
  • Philip Glass
  • Basil Poledouris
  • Lalo Schifrin
  • Dave Grusin

  • Moziszériák,tévésorozatok
  • A hobbit-trilógia zenéi
  • A Rémálom az Elm utcában széria zenéi
  • A Robert Langdon-filmek zenéi
  • A Hellraiser-filmek zenéi
  • A Válaszcsapás zenéje

  • További írásaink
  • Ez volt 2016
  • Oscar előtt és Oscar után 2016
  • 10 éves a Filmzene.net
  • Filmzeneszerzők különböző albumai
  • Filmzenékhez köthető kiadványok
  • Stúdiók
  • Lemezkiadók
  • In Memoriam