FŐOLDAL  |   ZENESZERZŐK  |   FILMZENEALBUMOK  |   FILMZENÉKRŐL RÖVIDEN  |   FILMEK ALATT HALLOTT ZENÉK  |   INTERJÚK    
  |   HÍREK

    Rogue One: A Star Wars Story  Justice League  Murder on the Orient Express  Moon  Wonder Woman  The Ghost and the Darkness  It  Rebel in the Rye  The Mummy  Catch Me If You Can
EGYÉB ÍRÁSOK  |   MOZISZÉRIÁK ÉS TÉVÉSOROZATOK  |   ÉVES ÖSSZESÍTÉSEINK  |   DÍJAK  |   FÓRUM  |   JÓ TUDNI  |   RÓLUNK  |   KAPCSOLAT



Keresés a Filmzene.neten

  







Beszámolók
  • Hollywood Magyarországon - Hans Zimmer-est Lisa Gerrarddal
  • Brian Tyler londoni koncertje
  • Hans Zimmer Magyarországon
  • Az Antonio Sanchez & Migration magyarországi koncertje

  • Zenék egy témára
  • Conan
  • Robin Hood
  • A három testőr
  • Sherlock Holmes
  • Cápás filmek

  • DVD kiadványok
  • Jerry Goldsmith 80th Birthday Tribute Concert - Fimucité 3
  • A Tribute to Basil Poledouris
  • Fimucité 2: Closing Night Gala 2008
  • "War" - A filmzene készítése
  • Creating the Lord of the Rings Symphony




  • Filmzene.net - The International (Tom Tykwer, Johnny Klimek, Reinhold Heil)

    Filmek alatt hallott zenék



       THE INTERNATIONAL   (2009)
       A bűn árfolyama


      

       zene: Tom Tykwer, Johnny Klimek, Reinhold Heil
       vezényel: Joris Bartsch Buhle
       kiadás éve: 2009
       kiadó: Varése Sarabande
       játékidő: 60:22




         Tom Tykwert "A lé meg a Lolá"-val ölelte keblére a filmes szakma, elismertségét "A harcos és a hercegnő"-vel még meg is erősítette, így aztán nem is volt olyan meglepő, hogy az óriási népszerűségnek örvendő regény, "A parfüm" filmes adaptációja is remekül sikerült munkája lett. Előző alkotásai alapján joggal vártuk, hogy a nemzetközi bűnüldözés mélységeibe betekintést kínáló "A bűn árfolyama" is magas szintű mozi lesz. Sajnos nem lett az. Nem könnyű filmes műfaj a politikai krimi, mert egyrészt nehéz olyan történetet találni, melyben a cselekmény sem annyira követhetetlen, hogy a nézők figyelmét ne tudná lekötni, másrészt meg túlságosan nem is engedheti szabadjára a fantáziáját az író, mert ezeknél a moziknál a realitásnak nagyon fontos szerepe van. "A bűn árfolyama" ebből a szempontból tökéletesen is vizsgázik, mivel a földtől elrugaszkodottság bélyegét nem lehet rásütni. Azonban a film mégsem jó, egyszerűen túl sótlan, unalmas, érdektelen, kusza és álmosító. Mindezt jelzi, hogy pár nappal a megtekintése után nehezemre esik a látottak visszaidézése, csak bizonyos karakteresebb helyszínek derengenek, de a történetet összefüggéseit biz’ isten nem tudom feleleveníteni. Rémlik, hogy Clive Owen egy Interpol-ügynököt alakít, aki egy nemzetközi pénzintézet piszkos ügyeinek felderítésén fáradozik. Ebben akad pár segítője is, például egy - talán amerikai - ügyésznő (Naomi Watts), illetve egyéb interpolos emberek, továbbá CIA-s ügynökök. A bank persze mindent megtesz, hogy a tények ne derüljenek ki, és ezért bármeddig hajlandók is elmenni, például a merénylettől kezdve a világ egyik leghíresebb múzeumának rommá lövéséig. Ahogy halad előre a film, úgy rajzolódik ki előttünk egy mindenre elszánt polipszerű nemzetközi vállalat, aminek csápjai végén egy-egy befolyásos nagykutya található. Azonban mire mindennek értelme kerekedik, a néző már úgy elvesztette a fonalat, hogy azt se tűnne fel, ha Dagobert bácsi lenne a bank pénzéhes főgonosza.

         Mindehhez a nagy fejetlenséghez pedig a rendező két állandó zenésztársával (Johnny Klimek, Reinhold Heil) együtt írt aláfestést. A hármas először a "Téli alvók" című Tykwer-mozi zenéjének megkomponálásához állt össze, formációjuk neve pedig a Pale 3 lett, majd az együttműködésük a direktor későbbi filmjére is kiterjedt. Elmondható, hogy a Klimek-Heil duó hollywoodi filmzenés karrierje is Tykwer későbbi filmjeihez szerzett score-oknak volt köszönhető. Az első amerikai munkájuk ("Sötétkamra") még bizakodásra is adott okot, de ezt a továbbiakban olyan (főként) horrorzenék követték, melyek néha már túlmentek a vállalhatóság határain. Azonban érdekes mód amikor hárman alkottak közösen, akkor abból mindig valami jó sült ki. Ilyen volt "A parfüm" is, amelyhez olyan csodás aláfestést szállítottak, hogy emiatt joggal lehetett várni, hogy az újra összeállt triumvirátus ismét jó muzsikát szállít majd. Ez azonban nem így történt, mivel sajnos a film alaposan rányomta bélyegét a zenére is.
         Az óriási összeesküvés kilátástalanságba hajló felgöngyölítése rejtélyes hangulatot várt el a zenétől. Ez meg is kapjuk, ebből a szempontból tökéletesen vizsgázik a trió műve. Kellően borús, sejtelmes és titokzatos a score, harmóniáit tekintve borzasztó depresszív alkotás. Azonban az önmagában is már-már követhetetlen filmen mindez, ha nem is ront, de javítani se javít, egyszerűen érdektelen marad. A zene a képekhez igazodva lassan csordogál, szinte ugyanazon alapokra épül az elejétől a végéig. Lehetne akár ambient muzsikának is titulálni, de mégsem mondanám annak, legfeljebb hasonlít ezen stílusra. A vonósok szólamai az ambientnél megszokott hangokhoz hasonlóan itt is folydogálnak, monotonitásuk jól is igazodik a történet titokzatosságához, azonban valami mégse működik. Néha szinte horrorhoz illő disszonáns zenei elemek jelennek meg a score-ban, és ezeket gyakorlatilag a látvány egyáltalán nem indokolja. Érdekesen játszadoznak a különböző gerjesztett hangokkal, recsegésekkel és effektekkel is a szerzők, de többségükben ezek se megnyerőek - más ezt lényegesen jobban csinálja. Valami olyasmi hatást szerettek volna elérni a szerzők, mint amit James Newton Howard a "Michael Clayton"-ban, ez azonban nem sikerült. A film végére magához tér az aláfestés, egészen kellemes zenét hallunk a zárójelenet környékén. A stáblista alatt pedig különösen tetszetős muzsika szól, azonban mindez már nem segít a score-on. A zárásként hallható tételbe a Muse frontembere, Matthew Bellamy is besegített, ellenben ahhoz, hogy egy zene jó legyen, négy komponista már kissé túlzás.


    Gregus Péter
    2009.08.11.




    Tracklista:

      1. Meeting Schumer (1:13)
      2. Morgue (1:29)
      3. Salinger Comes Home (0:31)
      4. Wexler Meets The Consultant (2:04)
      5. Salinger in Luxembourg (2:20)
      6. Bugs (3:05)
      7. The Calvini Hit (6:06)
      8. Calvini Crime Scene Investigation (4:48)
      9. Security Check (2:17)
    10. Driving into NYC (0:56)
    11. The Isaacson Files (1:51)
    12. Tailing the Consultant (3:46)
    13. Inside the Guggenheim (1:26)
    14. The Guggenheim Shootout (6:17)
    15. The Consultant's Death (1:55)
    16. On The Way to Moody's Bail Bonds (1:32)
    17. The Wexler Interrogation (1:03)
    18. Ella Leaves Lou Calvini Headquarters (3:15)
    19. Istanbul (2:20)
    20. Chasing Jonas Skarssen (2:55)
    21. The International - End Title (9:13)




    KAPCSOLÓDÓ ANYAGOK:

    Blood and Chocolate

    The Cave

    Heaven

    Syriana

    További kritikáink
  • Dunkirk
  • Blade Runner
  • Kingsman: The Golden Circle
  • War for the Planet of the Apes
  • Spider-Man Homecoming
  • The Autopsy of Jane Doe
  • Pirates of the Caribbean: Dead Men Tell No Tales
  • Close Encounters of the Third Kind
  • Alien: Covenant
  • King Arthur: The Legend of the Sword
  • Atlantis: The Lost Empire
  • Life
  • Colossal
  • Great Expectations
  • Jesse Stone - The Ultimate Collection
  • The Boss Baby

  • Filmzenékről röviden
  • Jigsaw
  • Hail, Caesar!
  • The Lego Ninjago Movie
  • The Dark Tower
  • Remember
  • Split
  • The Hollywood Shorties
  • Eddie the Eagle
  • Spotlight
  • Green Room

  • Filmek alatt hallott zenék
  • Jean-Claude Van Johnson
  • 47 Meters Down (In to Deep)
  • The Shallows
  • Solace
  • Into the Grizzly Maze
  • Enemies Closer
  • D-Tox
  • Rambo III
  • Transformers: Rescue Bots
  • Sex Tape

  • Interjúk
  • Jeff Beal: Apró kincsek
  • Lisa Gerrard: A szív hangja
  • Mark Hinton Stewart: A zene a párbeszédek mögött
  • Wolf Péter: A szerencse kapuja

  • Kollaborációk
  • Oliver Stone filmjeinek zenéi
  • Elmer Bernstein életútja I.
  • Jerry Goldsmith életútja III.
  • Jerry Goldsmith életútja II.
  • Jerry Goldsmith életútja I.

  • A filmzene legendái
  • Angelo Badalamenti
  • Philip Glass
  • Basil Poledouris
  • Lalo Schifrin
  • Dave Grusin

  • Moziszériák,tévésorozatok
  • A hobbit-trilógia zenéi
  • A Rémálom az Elm utcában széria zenéi
  • A Robert Langdon-filmek zenéi
  • A Hellraiser-filmek zenéi
  • A Válaszcsapás zenéje

  • További írásaink
  • Ez volt 2016
  • Oscar előtt és Oscar után 2016
  • 10 éves a Filmzene.net
  • Filmzeneszerzők különböző albumai
  • Filmzenékhez köthető kiadványok
  • Stúdiók
  • Lemezkiadók
  • In Memoriam